dinsdag, 13 juli 2004
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Rapporten voor ontwikkelingshulp

Enige weken geleden viel mijn oog op een krantenartikel waarin stond vermeld dat dat de Asian Development Bank een half miljoen dollar zou betalen voor een rapport over interinsulair transport in de Pacific.
Inderdaad : het uitbrengen van zinloze rapporten over allerlei plannen met ontwikkelingsgelden is nog winstgevender dan de ontwikkelingshulp zelf !

Ik herinner mij nog hoe in 1985 een rapport over het eventueel heropenen van goudmijnen op Aruba drie miljoen gulden opbracht. ( betaald uit de ontwikkelingshulp aan Aruba en uiteindelijk door de Nederlandse belastingbetaler .) De pers maakte er grapjes over dat het rapport zo en zoveel per woord kostte, maar geen haan die er verder naar kraaide. De drie miljoen werd vermoedelijk verdeeld onder drie politici na aftrek van de f25.000 die de schrijver van het rapport ontving.
Ook na het uitbetalen van de nodige consultancy fees, reiskosten en steekpenningen aan politici en ontwikkelingsambtenaren blijven er nog behoorlijke bedragen over voor de verkopers van de rapporten.
Gisteren dineerde ik met een functionaris van de Asian Development Bank die mij vertelde dat soms hetzelfde rapport verkocht wordt aan een AANTAL landen!
De rapportenmakerij is dus ultrawinstgevend !
De inhoud van de rapporten, waarvan er vele ongelezen de lade ingaan, is minder belangrijk, evenals als het realiteitsgehalte van de ontwikkelingsprojecten die gerealiseerd worden. In Suriname lachten tallozen op hun weg naar de bank over de gelden die zij verdienden aan de spoorlijn van nergens naar nergens. Vanaf het begin was het duidelijk dat deze spoorlijn geen enkel ander doel diende dan het vullen van de zakken van degenen die er bij betrokken waren. Wat er aangelegd is van de spoorweg, ligt nu weg te roesten en ongetwijfeld zal er straks ontwikkelingsgeld gevoteerd worden om de hele zaak weer af te breken!
Vandaag ben ik in Bangladesh, waar met zekere regelmaat tegen enorme bedragen door de regering stokoude vliegtuigen aangeschaft worden voor Biman, de nationale luchtvaartmaatschappij !
Zo heeft ieder bij het geld verdienen zijn specialisatie !
hugo van reijen

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.