dinsdag, 5 april 2005
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Oplichting en misleiding in de luchtvaart

Op de 24ste februari 2005 checkte mijn medewerker Binod R. Giri in bij de KLM- balie in New York voor een vlucht naar Amsterdam, vanwaar hij na zes uur door wilde reizen naar Abu Dhabi en Kathmandu. Overeenkomstig zijn verzoek werd zijn bagage gelabeld naar Amsterdam. Na de check- in , net voor de security check, werd hij benaderd door iemand van de KLM die hem zijn instapkaart afnam en deze verscheurde. De medewerker vond, dat de voor Amsterdam bestemde bagage door moest reizen naar Kathmandu.

Met veel moeite kon de passagier een nieuw biljet kopen op een andere maatschappij. Een bij KLM ingediende klacht is nog niet beantwoord. Dagelijks worden over de gehele wereld passagiers door luchtvaartmaatschappijen opgelicht, misleid en bedrogen. Een greep uit de grote doos met ongewenste praktijken:
– het adverteren met prijzen, die op fantasie berusten: een maatschappij adverteert bij voorbeeld met een tarief van 100 euro, maar de stoelenallocatie voor dit tarief bedraagt slechts twee of drie plaatsen, vaak zelfs nul ! In het laatste geval is in luchtvaart
– jargon de betreffende tariefklasse dichtgegooid en bestaat het geadverteerde product niet in de geadverteerde prijsklasse
– het heffen van velerlei toeslagen die bij de vliegprijs inbegrepen behoren te zijn
– het discrimineren naar verblijfsduur: het niet doorbrengen van een zaterdagnacht op de plaats van bestemming kan bij voorbeeld het tarief vier keer zo hoog maken
– het verwijderen uit het vliegtuig van betalende passagiers ten gunste van KLM- personeel dat gratis vliegt
– het afnemen van instapkaarten van passagiers op een volle vlucht, teneinde de plaatsen te kunnen gunnen aan vrienden van KLM-staf ( komt voor in Paramaribo)
– het zonder vergoeding annuleren van vluchten, zogenaamd om technische redenen, maar in werkelijkheid omdat er weinig passagiers zijn geboekt
– het verkopen van een enkele reis aan een nietsvermoedende passagier voor een prijs die twee keer zo hoog is als het retourtarief
– het afhandig maken van exorbitante bedragen voor enkele kilo’s overbagage Voor een meer uitgebreide behandeling van deze en vele andere zaken verwijs ik naar mijn boek “Vliegt U ook te duur?”, uitgegeven door Mets en Schilt, waarvan binnenkort de achtste druk het licht zal zien onder de titel : “Vliegt U nog steeds te duur?”

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Goed Geregeld
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Christiaan schreef op : 1

    Beste Hugo,

    wat een schrikbarende feiten. Ik heb nooit gedacht dat het er soms zo oneerlijk aan toe kon gaan. Het boek "Vliegt u nog steeds te duur?" lijkt mij erg interessant en nou was mijn vraag waar dit boek te verkrijgen is. Hartelijk dank.

    Met vriendelijke groet,

    Christiaan

  2. hugo van reijen schreef op : 2
    Hugo J. van Reijen

    [1] "U vliegt nog steeds te duur" is uitgegeven door Jan Mets en nu verkrijgbaar bij de boekhandel voor 14,90 euro.