woensdag, 11 mei 2005
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Vliegen voor Afrika

Een paar weken geleden trok een voorstel van ‘altruist en liberaal’ Gerrit Zalm mijn aandacht. Hij wil 33 cent extra belasting invoeren per liter kerosine voor vliegtuigen. Eigenlijk was dit geen echt nieuws, het was al eerder in de media gemeld en op de Vrijspreker besproken.

Wat nieuw lijkt te zijn is dat de extra belasting opeens gekoppeld is aan ontwikkelingshulp en de schuldenlast van arme landen in Afrika. Is dit soms een proefballonnetje met ingebouwde psychologische trucs om nieuwe belastingen makkelijk geaccepteerd te krijgen in naam van het ‘goede’ doel? Ik weet het niet maar ik vertrouw die Zalm niet.

Zalm bevind zich in ‘goed’ gezelschap: de regeringen van siamese tweeling Frankrijk en Duitsland zijn ook voor – dan dus ook de rest van Europa (tja we zijn immers verplicht solidair nietwaar…). Het idee is afkomstig van onder andere U2-zanger Bono. Wat zouden deze lieden prive en vrijwillig doen aan liefdadigheid?

Het voorstel kwam aardig in het nieuws maar ik vond de afgelopen weken nergens commentaar TEGEN dit dwaze voorstel. Waarom moeten vliegtuigreizigers een toeslag betalen om de schulden van arme landen te betalen? Wat is het verband tussen deze twee, wat is oorzaak en gevolg? Zijn de Afrikaanse landen dan arm vanwege de vliegtuigen die rondvliegen? Sterven er mensen van de honger omdat ik met het vliegtuig een weekendje Londen doe? Lijkt mij onwaarschijnlijk.

Bij mijn weten zijn de schulden en armoede van de Afrikaanse landen vooral te wijten aan corrupte elites die deze landen regeren. Het geld is hen geleend door Westerse commerciele banken, dus wat hebben de Europese regeringen er mee te maken? Eens vergelijkbare landen in Azie en Zuid Amerika doen het intussen heel behoorlijk op economisch gebied. Met Afrika is wat anders aan de hand. Het is een proeftuin om de onmetelijke hypocrisie van westerse politici te verhullen.

Als de bende van Zalm werkelijk iets wil doen voor de armen in Afrika dan moeten zij beginnen met het afschaffen van de Europese exportsubsidies op landbouwproducten. Een tijdje geleden zag ik een interssant programma op tv over boeren in Senegal die hun thuis gekweekte kippen aan de straatstenen niet kwijt konden. En waarom niet: zij konden niet concurreren met diepvrieskippen die werden ingevlogen uit Europa en dankzij subsidie voor de helft van het geld voor een Senegalese kip te koop waren. De klanten die weinig te besteden hebben gaven uiteraard de voorkeur aan de goedkoopste kip.

Stap twee zou kunnen zijn om de Afrikanen te helpen hun corrupte elites te bestrijden maar ook dat is geen taak voor de Europese regeringen. Laat de mensen daar zelf het initatief nemen, en kunnen mensen uit het westen vrijwillig daar aan bijdragen. Voor de staatsschulden kan vast wel een afbetalingsregeling worden gevonden, de bodem van Afrika zit bomvol grondstoffen die veel geld waard zijn.

Terug naar de kerosine heffing. De verplichte goede doelen regen neemt steeds absurdere vormen aan. De Franse regering maakt van 2e Pinksterdag 2005 een dag van staatsafgedwongen dwangarbeid. Men moet verplicht en onbetaald doorwerken op een officiele feestdag om ‘solidair’ te zijn met de medemens (ik weet niet meer wie). Het werd al terecht vergeleken met corvee voor de middeleeuwse adel.

Wat de heffingen betreft weet ik er ook nog wel een paar. Er zit bijvoorbeeld nog geen btw op postzegels en openbaar-vervoer kaartjes. Als kerosinebelasting nodig is om Afrikaanse schulden te betalen, lijkt het mij volkomen logisch om dan op elke postzegel 1 euro accijns in te voeren om de CO2 productie te bestrijden of om het gat in de ozonlaag te dichten. Dan kan daarna een bescheiden heffing op treinkaartjes worden ingevoerd om Zalm en consorten levenslang in een gesloten afdeling van een gekkenhuis onder te brengen, uiteraard 3e klasse en met zijn zessen op een kamer. Dat hebben zij wel verdiend na al die jaren dwaze plannen bedenken. Ik las namelijk ook dat Zalm het geld – mocht die heffing er toch ooit komen – niet aan (overbodige) ontwikkelingshulp wil besteden maar gewoon in de bodemloze staatsput wil storten…

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Ontwikkelingshulp
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Vincent schreef op : 1

    Het lijkt een van oorsprong Duits-Frans opzetje, ook de bestemming van de struikroof was al bekend: www.planet.nl…
    Dat Zalm een pleitbezorger wordt voor dit zotte plan is verdacht (hoewel… van deze btw-ophoger, euro-uitverkoper en kasoverschot-smijter kan je dit wel verwachten). Heeft het wat met het komende referendum te maken en heeft hij alvast wat goed te maken met Chirac cs? Of wil hij de recessie verder bestendigen.
    Maar er kunnen vele goede werken met dat geld gedaan kan worden: nieuws.geenstijl.nl…

  2. Harry schreef op : 2
    Harry

    Zalm kruipt voor de Franse en Duitse regeringen, die kennelijk hun schuldcomplex over het armoedeschandaal over de rug van vliegende reizigers willen verevenen. Je vraag naar de persoonlijke liefdadigheid van Bono is uiterst relevant, Maverick. Even relevant is, wat de politici persoonlijk aan liefdadigheid eigenlijk spenderen. Zijn er politici die persoonlijk bijv. een of meer Afrikaanse kinderen geadopteerd hebben ?

  3. hugo van reijen schreef op : 3
    Hugo J. van Reijen

    Ik kan dit nauwelijks geloven. 33 cent per liter toeslag betekent dat de kerosineprijs met meer dan 100 procent zou stijgen. Dit zou het westerse maatschappijen onmogelijk maken te concurreren met andere maatschappijen.
    Ik acht het uitgesloten dat een dergelijk plan aangenomen wordt.

  4. harm groot schreef op : 4

    [3] 33 cent = meer dan verdubbeling van de kerosineprijs…. kun je mij vertellen wat de kerosine vorig jaar was en wat ie nu is? waar kan ik een overzicht van deze prijs vinden. hoor het graag. alvast bedankt.

  5. Bart schreef op : 5

    hoop flauwe kul dit bericht. Chrirac’s paradepaartje uit begin jaren negentig is uit het stof getrokken, en zal wederom afgeschoten worden.
    na de flop van een soort Tobin-tax voor ontwikkelingshulp nu dit geintje.

    Hoe de auteur er bij komt dat Zalm dergerlijk voorstel zou steunen is mij een raadsel, maar die belasting op treinkaartje voor het gekkenhuis lijkt me wel zinnig. kan maverick daar zitten i.p.v. Zalm