donderdag, 8 september 2005
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Dag van het analfabetisme

Vandaag is wereldwijd de Dag van het Lezen en Schrijven. En dan lees je dat er Nederland 1,5 miljoen analfabeten zijn! Dat zou één op elke tien mensen zijn. Dat is nogal wat.

Wat zegt dit nu over het verplichte overheidsonderwijs?
Sinds 1857 is er verplicht lager onderwijs. Na 150 jaar zijn er dan toch noch zoveel mensen die onvoldoende lezen of schrijven kunnen.

Toevallig (?) komt er vandaag ook een rapport van de Radboud Universiteit Nijmegen beschikbaar over beleid en uitvoering van het Ministerie van Onderwijs. De Minister, Maria van der Hoeven krijgt daarin een dikke onvoldoende, een 4,4. Wordt zij nu ontslagen?

Het lijkt heel logisch om een verband te zien tussen analfabetisme en de kwaliteit van het Nederlandse verplichte onderwijs. Het onderwijs is niet goed.
Je hoort nu meteen politici weer roepen om meer belastinggeld in het onderwijs te stoppen. Gewoon politieke regel nummer 1 toepassen: Als veel geld niet helpt, moet je er meer geld tegenaan gooien!

Maar het zit hem zeker niet in geld alleen. Het is een bekend feit dat er in het onderwijs te veel regels en voorschriften zijn, die nog om de haverklap gewijzigd worden ook. Afschaffen van regels, minder wijzigingen, meer mogelijkheden voor privatiseren en thuisonderwijs zouden wonderen kunnen verrichten.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Educatie
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Beek schreef op : 1

    Ongeveer 30 jaar geleden was het veel voorkomen van analfabetisme een argument voor de onderwijsvernietiging, aka onderwijsvernieuwing.
    Er was weinig tegen in te brengen.
    Nu, na alle bemoeizucht van de vernieuwers, constateren we:
    1. Geen kwaliteitsverbetering.
    2. Nog altijd bestaat er dus veel analfabetisme.
    3. Gigantische uitbreiding van de zich met onderwijs bemoeiende ambtenaren, die nutteloos steeds meer geld opslokken.
    4. Gedemotiveerde leerkrachten, die verworden zijn tot radertjes van een machine die op het departement is afgesteld.

  2. Hub (auteur van dit artikel) schreef op : 2
    Hub Jongen

    [1] Goede analyse Beek.
    Kunnen we hieruit constateren dat het besluit van 30 jaar geledenals onderwijsvernietiging gewerkt heeft? Dus meer regels, slechter resultaten?
    Oplossing voor verbetering is dan afschaffen van regels, afschaffen van het ministerie van onderwijs.

  3. Beek schreef op : 3

    [2]
    Voor de laatste 40 jaar geldt hier: hoe meer overheidsbemoeienis, hoe meer kosten, des te slechter de ‘branche’ functioneert. De regels werken hier averechts en contra-productief.
    Maar de ‘vernieuwing’ kwam en komt vooral uit de linkse hoek.
    Misschien dat rechtse en conservatieve minimale ‘bemoeizucht’ wel betere resultaten geeft.

  4. Aad schreef op : 4

    Het onderwijs is sowieso hard achteruit gegaan in de afgelopen 30 jaar. Oeverloze overheidsbemoeienis, doorgeschoten ‘inspraak’ en zgn. democratische prestaties (als de norm niet gehaald wordt, stellen we de norm gewoon bij) plus een twijfelachtige inzet (ADV, studiedagen, schoolvakanties maar vooral veel vergaderen) van de leerkrachten hebben Nederland qua onderwijs naar een tweede wereld land geholpen.
    Het heeft Prinses Laurentien behaagt om zich ook met het thema Analfabetisering bezig te houden. Uit haar koker kwam het idee dat het bedrijfsleven mogelijk mag gaan opdraaien voor de taalcursussen van haar werknemers. Hoezo eigen initiatief nemen? Gewoon je baas er voor laten opdraaien !

  5. Marc schreef op : 5

    Ik hoor niemand iets roepen over het aantal analfabeten dat geimporteerd is ….. u weet wel, die mensen uit het achterland van marokko en turkije. denk dat de cijfers dan heel anders komen te liggen. veel succes met inburgeren als je niet eens kunt lezen en schrijven in je eigen taal

  6. Quirium schreef op : 6

    Homeschooling is in België nog toegelaten, maar staat onder vuur.

    Immers wordt het door sommige heldere geesten aangewend om hun kinderen te beschermen tegen de indoctrinatie van de staatsschool, die als hoofddoel heeft het afleveren van seculiere multiculturalisten zonder zin voor kritiek en voor wie de geschiedenis is begonnen op de geboortedag van Fidel Castro.
    Zo krijgen ze geen vak economie, maar sociaal-economie(!)

    www.brusselsjournal….

    en moeten Joodse meisjes op negenjarige leeftijd leren hoe lang een penis wel is:
    www.brusselsjournal….

    Uiteraard moet je ook zorgen dat je kinderen voldoende TV kijken om de dagelijkse paplepel opvoedkunde binnen te krijgen.

  7. Mike Madison schreef op : 7

    [6] Als Kim Jong II (president north Korea) in North Korea uitgerangeerd is, wil Belgie hem wel hebben denk ik….. Als groot inspirator misschien?

  8. Hub (auteur van dit artikel) schreef op : 8
    Hub Jongen

    [8] Ik denk dat je de fase van normale mensen hebt overgeslagen en al direct in de "Post-PGP"fase bent gekomen.

  9. harry Kok schreef op : 9

    Acocdrnig to an elgnsih unviesitry sutdy the oredr of letetrs in a wrod dosen’t mttaer, the olny thnig thta’s iopmrantt is that the frsit and lsat Ltteer of eevry word is in the crcreot ptoision. The rset can be jmbueld and one is stlil able to raed the txet wiohtut dclftfuiiy.

  10. Jodocus. schreef op : 10

    [9]
    Hoe sneller je leest hoe beter het gaat.
    Zo moet het zijn voor iemand die ‘lysdectisch’ is 8)

    Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn.
    De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

  11. martin schreef op : 11

    [9][10]
    Nou, ik lees wel eens posts zo hier en daar waarin dan twee letters omgedraaid zijn waarbij ik toch drie keer moet kijken om te begrijpen wat er staat

  12. Owl schreef op : 12

    Het zou denk ik beter zijn als we gewoon alle regels van de overheid afschaffen, en ook de leerplicht. Ik durf te wedden dat wanneer we zelfs maar de helft van het geld dat we nu aan onderwijs uitgeven in plaats daarvan aan de (ouder van) de leerling zelf geven, de helft vooraf en de andere helft indien men kan aantonen het vereiste alfabetisme te hebben bereikt, we een stuk minder uitvallers en meer succesvolle scholen zullen hebben.

    [6]
    Of een meisje van 9 hoeft te weten hoe lang een penis is weet ik niet, maar het lijkt me wel dat kinderen recht hebben om volledig geïnformeerd te worden over bepaalde zaken, zoals veilige seks. Dat je ouders strenggelovig zijn en je die informatie willen onthouden of slechts de halve waarheid willen vertellen, lijkt me net zo slecht als een overheid die bepaald welke informatie je wel en niet mag hebben. En de gevolgen kunnen ook vrij ernstig zijn, zoals ongewenste zwangerschappen en geslachtsziektes. Om maar niet te spreken over het potentieel misbruik dat kan plaatsvinden wanneer een kind totaal wordt geïsoleerd en niet weet dat het misbruikt wordt.

  13. Owl schreef op : 13

    [12]
    bepaalT (ik mag ook wel eens een opfriscursusje grammatica gaan volgen) 🙂

  14. Quirium schreef op : 14

    [12] Of en hoe Joden dat doen met hun kinderen weet ik niet, in ieder geval maken ze nog veel kindertjes, maar de essentie is dat de staat zich daar niet mee te moeien heeft. Ze doet dat echter op een niveau waar Sovjetideologen jaloers op zouden zijn.
    Ik denk dat het in Nederland nog niet even erg is, maar links haalt hier in Europa voortdurend de mosterd bij elkaar.

  15. Beek schreef op : 15

    Duizenden jaren plantte de mens zich voort. Totdat de progressieven het in hun bol kregen dat de seksuele voorlichting op school hoogst noodzakelijk was. Zoiets intiems bespreken in de steriele en merkwaardige omgeving van het klaslokaal: was kennelijk plotseling erg belangrijk, om de menshied voor uitsterven te behoeden.
    Ik kan geen andere reden ervoor bedenken dan dat de kindertjes moesten kennismaken met de inzichten van progressief Nederland op dit gebied.
    Die joodse scholen hebben groot gelijk: het is een zaak van de ouders.
    Doodziek word je van zo’n overheid.

  16. Beek schreef op : 16

    [10]
    Toch zal je bij het leren lezen wel een woord van letter tot letter moeten aanleren.
    Maar scholen schijnen hier van afgestapt te zijn. Een woord globaal aanleren schijnt beter te zijn.
    Waardoor het leger dyslectici zich enorm heeft uitgebreid.
    Als het onderwijs faalt, bedenk je gewoon een naam voor de ‘ziekte’ van het kind.
    En als een leerling gewoon goed zijn best doet, schijnt hij aan faalangst te lijden, volgens de overheidsspotjes.
    En een nietsnut is volgens diezelfde spotjes hoogst waarschijnlijk hoogbegaafd.
    Het onderwijs: de speeltuin van links.

  17. Owl schreef op : 17

    [15]
    Beek,

    Een kind dat geen, of een zeer ideologisch beperkte, seksuele voorlichting van zijn\haar ouders krijgt loopt ook risico om letterlijk doodziek, of op zijn minst ongewenst zwanger te worden. Die seksuele voorlichting was een reactie op ongewenste zwangerschappen en het verspreiden van SOA’s. Tegen kinderen zeggen dat hun enige verdediging daartegen onthouding en\of een monogame relatie is (waarbij er ook vaak niet vertelt wordt dat daarvoor je partner ook trouw moet zijn), is op zijn minst niet de hele waarheid vertellen.
    Een overheid die indoctrineert en censureert is niet goed, maar datzelfde geldt ook voor ouders die toch de verantwoordelijkheid hebben om een kind op zijn minst te informeren over bepaalde risico’s.

  18. Beek schreef op : 18

    [17]
    O, was het daarom.
    Dus nu zijn ongewenste zwangerschappen en SOA’s zo goed als verdwenen, dankzij al die voorlichting, of minstens zeer sterk gereduceerd natuurlijk.
    Dank u wel, overheid.

  19. Owl schreef op : 19

    [18]
    Beek,

    Niet dat ik ervan hou de overheid te prijzen, maar SOA’s en ongewenste zwangerschappen, en abortussen komen in Nederland minder voor dan in andere landen met minder voorlichting.

  20. Britt schreef op : 20

    [5] beste marc,
    van de anderhalf miljoen analfabeten in nederland (zowel functioneelanalfabeten als geheel ongeletterden), is één miljoen autochtoon, dus van nederlandse afkomst. van dit miljoen zijn 250.000 personen geheel ongeletterd.
    dit betekend dus dat 2/3 van de analfabeten ‘gewoon’ nederlands is!