vrijdag, 30 september 2005
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Gemeente SUV komt aanstormen

Karl-Marx-Stad aan de Waal, ook wel bekend als Nijmegen, is dit jaar op de nostalgische toer. Na enig mijmeren over de Romeinen (nee die waren toch heus niet Soosjalisties) wil men nu de tram terug in de stad.

Die tram was een relikwie uit een ver verleden, en nu men alles kan motiveren met “milieuvriendelijk” (waar is het bewijs daarvoor?) heeft men het megalomane plan opgevat om een experimenteel nieuw tramnetwerk in te voeren voor de bescheiden som van 40 tot 60 miljoen euro, te betalen uit belastinggeld. De ervaring leert dat dit soort bedragen al snel 2-3 keer hoger uitvallen dan begroot. In de Franse stad Nancy waar sinds kort ook zo’n tram rijdt zijn de bewoners reuze blij met de nieuwe trams, tenminste …”When it’s running, and if there are enough vehicles, it’s pretty cool”…

Opmerkelijk hoe een hypocriet stadsbestuur particulieren het bezit van een grote auto wil verbieden, maar zelf wel mega-verhikels door de smalle straten wil persen – om maar te zwijgen over de ontsiering van het straatbeeld door dit tramnet. De druiven zijn weer eens zuur. Ik kom van tijd tot tijd in Nijmegen en heb er nog nooit een volle stadsbus zien rijden. Ik betwijfel of die tram ooit 1 cent zal opleveren. En als het inderdaad mogelijk is om dit plan rendabel te krijgen, dan is er geen enkele reden waarom dit plan niet door een private onderneming wordt uitgevoerd.

Hopelijk hervindt het stadsbestuur voor december haar verstand en maakt men van deze luchtbandentram een luchtkasteel.

Zie ook:
RTL nieuws
Tram Nancy Frankrijk
Tram Nijmegen

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Milieu
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Bud schreef op : 1
    Bud Rrevensky

    In België noemde de minister van antimobiliteit Katleen van (B)rem(p)t deze week het protest van de liberale Annick de Ridder tegen de lege bussen een ‘achterhoedegevecht’…

  2. Kranige Karel schreef op : 2

    Afgelopen week, in een kort berichtje, kwam het nog maar eens tijdens het RTL-nieuws voorbij.

    Van all vervoersmiddelen was de trein (tram) verreweg het meest ‘milieuvriendelijke’ vervoermiddel..

    Het feit dat de voortstuwende kracht van deze voertuigen (stroom) voor een deel afkomstig is vanuit een kerncentrale met ‘voor duizenden jaren onafbreekbaar en extreem kankerverwekkend nucleair restafval’ wordt voor het gemak maar verzwegen.

    Zie daar de "Groene moraal"!

  3. Owl schreef op : 3

    [2]
    Als we allemaal in SUV’s gaan rijden die op door kernenergie opgewekte electriciteit werken, of biodiesel, is het dan ook goed voor de Sovjet van Stalingrad aan de Waal?
    Of is gewoon het idee dat mensen zich onafhankelijk van collectieve organisatie kunnen voortbewegen het grote probleem?

  4. Maverick. schreef op : 4

    [3] Dat lijkt mij inderdaad het probleem. In een prive auto mag de gemeente nog niet een camera ophangen om te controleren of er geen inzittenden bij zijn zonder ausweis op zak.
    Overigens verbaast het mij dat Nijmegen nog steeds Nijmegen heet. Sinds Chemnitz in Oost-Duitsland weer Chemnitz heet is de stadsnaam "Karl Marx Stad" vrij beschikbaar. Zit Guusje ter H. weer eens te suffen?

  5. Arnold Mijas Spanje schreef op : 5

    [2] Slap gelul,kernafval mits goed opgeslagen is helemaal niet kanker verwekkend en dat is bewezen. Frnkrijk heeft 72 kerncentrales Belgie 7 Nederland 1 (een) daarom is de enrgie het duurste van Europa. Chu=ina gaat 42 moderne kerncentrales bouwen,die gaan het dus winnen !!! Ik kom er elke 2 maanden en zie het gebeuren.