maandag, 12 september 2005
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Mag niet van Brussel!

Benzine prijzen stijgen. Daardoor loopt de schatkist vol. Door accijnzen en BTW. De overheid zou dus de burgers tegemoet kunnen komen door de accijnzen of de BTW te verlagen of op andere manieren compensatie te verzinnen.

Maar dat gebeurt niet. De Ministers van Financiën hebben elkaar beloofd om de prijs niet te verlagen. Daardoor kunnen ze zich achter elkaar verschuilen, en het extra geld besteden aan andere zaken. Gerrit Zalm verklaarde dus ook glimlachend dat prijsverlaging niet mocht in EU verband. En Laurens Jan Brinhorst verklaarde hetzelfde.
Fijn om in de EU te zitten.

Ticket tax. Oud plan van Schroeder en Chirac om een extra belasting op vliegtuigtickets in te voeren. Langzamerhand lukt hen dat steeds beter. Gerrit Zalm zegt dat Nederland dat niet hoeft want wij betalen al meer dan anderen aan ontwikkelingshulp. “Maar ja, als Duitsland dat nu wel gaat doen, dan moeten wij uit solidariteit ook wel!”
Mooie solidariteit!

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Belastingen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Kim Winkelaar schreef op : 1

    "De Ministers van Financiën hebben elkaar beloofd om de prijs niet te verlagen."

    En dat is dan één van de eerste keren dat ik de belofte van een politicus geloof.

  2. mrXL schreef op : 2

    Gewoonweg debiel die regelgeving. Mijn hoop is gevestigd op G. Wilders, en het sterk terugdringen van de overheid!

  3. Zettex schreef op : 3

    Dat doen ze ook alleen zoals het hun uitkomt.
    selectieve eensgezindheid.

  4. Lillian schreef op : 4

    [1] Je eerste indruk was toch juist. Hoor net dat Frankrijk compensatie gaat uitkeren voor de hoge brandstof kosten.

  5. Kim Winkelaar schreef op : 5

    [4] Tja, de kans dat de Fransen zich aan Europese afspraken houden is ongeveer even klein als de kans dat Balkenende Liberale principes gaat begrijpen.

  6. Quirium schreef op : 6

    In België is een waar wonder geschied. 17.5 % korting op mazout voor gezinnen. Zeer selectief inderdaad, maar toch substantieel.
    2006 is een verkiezingsjaar…
    (zal je zien dat ze een paar maanden voor de verkiezingen veel minder flitsen, maar dat is weer een ander verhaal)

  7. Cincinnatus. schreef op : 7

    [5] Kim,

    Het is niet helemaal hetzelfde.Accijnsverlagingen zijn heel makkelijk door te voeren…ff mailtje rond met de nieuwe percenten en hup de consument betaalt wat minder aan de pomp.1 Ambtenaar 5 minuutjes bezig.

    Compensatie (energiecheques) is wat complexer (en al helemaal als men aan
    arme gezinnen hogere bedragen gaat geven).Alleen al de klachtenlijn van mensen die niks gekregen hebben, recent van bankrekening of adres zijn veranderd wordt alweer een hele organisatie..kortom…vele Ambtenaren
    honderden uren bezig.

    Dat noemen ze bij de EU "creëren van werkgelegenheid"

    Groetz,

    Cincinnatus.

  8. Cincinnatus. schreef op : 8

    [6] Quirium,

    Niks wonder.Verhofstadt z’n nieuwe PR-man heeft hem ingefluisterd dat ie wat
    moest doen of z’n populariteit zakt nog dieper dan de benzineprijzen stijgen en met de massa’s geld die
    door de hogere BTW en accijnzen hebben de heren in Brussel een oorlogskasje waarmee ze weer es Sinterklaas kunnen
    spelen (er uiteraard niet bij zeggend dat het meeste gewoon in de schatkist blijft).

    Ook minder leuk is dat men de particuliere sektor het factuur doorschuift.Zo worden brandstof-leveranciers gedwongen worden maandelijkse afbetalingen toe te staan
    (inplaats van het bedrag in 1 keer te mogen innen) hetgeen verschillende familiale bedrijven wel es serieus in de financiële problemen zou kunnen brengen (want die mogen gaan funktioneren als kredietinstelling).

    De beroepsorganisatie van brandstofleveranciers heeft al aangedrongen op een fonds voor noodlijdende brandstofleveranciers….tja.

    En van wat beleid op lange termijn is geen sprake : de vorige regering Verhofstadt heeft op voorstel van de
    ecofascisten van agalev/ecolo besloten dat alle kerncentrales dicht moeten (leveren wel 2/3 van ’s lands stroom).Hoe het dan verder moet met de stroomvoorziening is onduidelijk.Wel duidelijk is dat de olieprijzen niet gaan dalen en allicht nog flink stijgen (India en China moeten ook bevoorraad immers).Jean-Marie Dedecker,
    een senator (met enigzins liberale inslag) van Verhofstadt’s VLD heeft voorgesteld het kernenergie-besluit
    te herzien hetgeen meteen op een veto van de VLD-partijtop stuitte.

    Guyke de leugenaar en zijn Waalse socialistische meesters doen wat ze altijd doen : wat kosmetische veranderingen om vooral maar niet te
    moeten raken aan de rotte collectivistische onderbouw van België.

    Groetz,

    Cincinnatus.

  9. Quirium schreef op : 9

    Ik ben het gloeiend met je eens, Cincinnatus.

  10. spuitgast schreef op : 10

    Zalm is gewoon een extreme make-over
    van Paul de Leeuw of vise versa.
    Duurt alleen nog een paar jaar voor Nederland het door heeft.

  11. De Vrijbuiter schreef op : 11

    [1] Je kan een belofte van een politicus nooit vertrouwen…

    Lees dit www.nu.nl…

  12. Plinius schreef op : 12

    De olieprijs is hoog omdat het zo goed gaat met de wereldeconomie. 1.5 miljard Chinezen hebben besloten dat zij ook een tv, auto, vakantie willen hebben en dat verklaart de gestegen vraag naar grondstoffen, en dus de gestegen prijzen. Wanneer je daar een accijnsheffing aan verbindt stijgt de belastingheffing navenant. Accijnzen zijn belastingen over waarde. Den Haag zwemt dus in het geld. Nadelig effect is dat de kostprijs van de produktie stijgt en dat het lastiger wordt om te exporteren. Niettemin hebben de Ecofin ministers besloten dat de EU landen de hogere kosten zullen accepteren, en dus een hogere kostprijs van de productie. Raar, zult u denken. Niet als je de euro devalueert. Dan worden de produkten vanzelf goedkoper. De Chinese valuta is overgewaardeerd ten opzichte van de dollar. Chinezen die geld verdienen willen het uitgeven en gaan produkten kopen. Dan kunnen zij deze beter in de EU kopen dan in de USA is de gedachte van de Ecofin-ministers. Een staaltje van economische machtspolitiek. En wat doet onze regering in Den Haag met al dat geld? Tot mijn verbazing hoorde ik de Minister van Economische zaken zeggen dat wij meer subsidies gaan uitgeven een eco-kassen. Dus subsidies uitgeven aan een produktie op een verkeerde plaats. Tomaten groeien in Spanje, bloemen in Kenia. Waarom inefficiente milieu-onvriendelijke produktie stimuleren? EU gaat toch om een interne markt waar geproduceerd daar waar het meest rendabel is? Niet in Den Haag. Daar heeft de zoveelste belangengroepering de regering weer iets wijs gemaakt. En waar geld is valt wat uit te delen. Als de landbouwsubsidies door de EU worden afgeschaft, halen wij deze via de achterdeur wel weer naar binnen. En dat allemaal omdat de Chinezen zo nodig een koelkast willen. Maar ja, we kunnen dat hen toch moeilijk verbieden.

  13. De Vrijbuiter schreef op : 13

    Ik denk dat het gezuig door Den Haag en Brussel en al het economische wanbeleid -van het weekend werd een fraaie aflevering van Zembla over de NLse huizenmarkt herhaald- de ware oorzaken zijn van het extreme prijsniveau hier. Je merkt ook goed de angst bij politici voor het verschijnsel ‘deflatie’. Persoonlijk lijkt deflatie mij een prima fenomeen. Nog nooit heb ik (voor mij) overtuigende argumenten tegen deflatie gelezen. Als het huidige NL en EU beleid gehandhaafd blijft moet er over een tijd een IJzeren Gordijn worden gebouwd rond Europa om te voorkomen dat het kaartenhuis omver waait…