zaterdag, 14 januari 2006
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Mediteren op school ?

Een klein berichtje op nu.nl : vanaf volgende schooljaar kunnen leerlingen van openbare scholengemeenschap “De Rietlanden” in Lelystad het keuzevak “Mediteren volgens de methode van de Indiase goeroe Maharishi Mahesh Yogi” gaan volgen.Onder begeleiding van een leerkracht kunnen leerlingen twee- tot driemaal per dag mediteren.

Bij het lezen van dit berichtje moest ik toch ff de wenkbrauwen fronsen : wat is dit nu weer voor onzin ? Om kids te laten ontspannen, heeft men toch reeds pauzes ? Als het er om gaat jonge mensen die zich afvragen wat ze met hun leven willen doen te helpen (zoals een voorstander zei) moet er toch wat anders te bedenken zijn dan het binnenhalen van de kwakfilosofie van een Indische charlatan ?

Mediteren volgens de methode van deze Maharishi (Transcendente meditatie) omvat onder
meer het voortdurend in zichzelf herhalen van een “mantra”, een woord of woordcombinatie (veelal de naam van een Indische godheid) om op die manier specifieke gedachten af te remmen.De TM-beweging claimt dat het voor vergevorderde “meditateurs” mogelijk moet zijn de zwaartekracht te ontstijgen en kunnen te zweven en zelfs te vliegen.

Me dunkt dat het introduceren van dit soort paljasserij (gelukkig voorlopig alleen als keuzevak) opschool de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede komt.En “what next” ? Keuzevak “ingewanden lezen” of “horoscoopje trekken” ?

www.vrijspreker.nl
www.nu.nl
www.skepsis.nl

Mark.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Harry schreef op : 1
    Harry

    Het zal wel niet lang duren voor werkgevers verplicht worden doorbetaalde meditatie-uren voor hun personeel te houden.

  2. peterk schreef op : 2
    PeterK

    TM is misschien wel goed voor de mens. Dat kan best.
    Waar ik echter de kriebels van krijg is dat dit soort "verrijkende" bezigheden in het individuele leven van de mens plaats dienen te vinden. Nu worden de kosten weer aan de burger doorberekend, het "voorrecht"weer aan een aparte groep toegekend (uiteraard door de overheid vast te stellen)en tegelijkertijd wordt aan andere burgers de kans ontnomen om wel aan TM te doen omdat oa. door dit soort maatregelen van de overheid de burger te veel wordt belast en derhalve te weinig geld overhoud voor dit soort zaken.
    Dit soort beleid weerhoudt een hoop mensen ervan een hoogvlieger te zijn in hun leven.

  3. Tofuburger schreef op : 3

    Het gaat toch om een keuzevak? Het lijkt mij een recht om kinderen iets te leren naast het door de staat verplichte curriculum.
    Sinds er op algemene scholen ook de nodige onzin gedoceerd wordt, is het verdedigbaar om dit soort keuzevakken binnen het huidig bestel te willen financieren.
    En in de Robert Nozick basisschool of op het Ayn Rand College zouden ook onbewijsbare stellingen gedoceerd worden.

  4. peterk schreef op : 4
    PeterK

    [3] En aan wie worden de kosten van deze keuze doorberekend?

  5. Tofuburger schreef op : 5

    [4] De kosten zijn voor de belastingbetaler, maar je hoort mij niet zeggen dat dat de ideale situatie is.

  6. Lennon/McCartney 1968 schreef op : 6

    Sexy Sadie, what have you done
    You made a fool of everyone….

  7. peterk schreef op : 7
    PeterK

    [5] Sorry,
    ik kreeg door je reactie even de indruk dat je de maatregel wel goed vond.

  8. John schreef op : 8

    Onzin of waardevol? het is maar hoe je het bekijkt.
    (dat nu net voor Maharishi is gekozen, is wat anders)

    www.scienceblog.com…

  9. Quirium schreef op : 9

    Wat zou er gebeuren wanneer je hetzelfde vraagt voor een keuzevak ‘christelijk gebed’?

  10. Saartje schreef op : 10

    Volgens mij horen dergelijke vakken helemaal niet thuis op een openbare school, óók niet als keuzevak. Uiteindelijk moet dat toch allemaal door de belastingbetaler betaald worden. Naar mijn, waarschijnlijk ouderwetse, opvatting hoor je op school rekenen, taal, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, natuurkunde, e.d. te leren. Als iemand geïnteresseerd is in andere zaken, zoals TM, dan kun je dat toch op eigen kosten in je vrije tijd gaan doen? Zoals je nu ook naar Yoga kan gaan, of naar tekenles, of een sport, of wat dan ook beoefenen.
    Aanmoedigen om iets dergelijks te gaan doen kan natuurlijk altijd, maar dat is nog wat anders dan het ook te verstrekken.

  11. eM schreef op : 11

    [9] Helaas is er wel zoiets als een vak "godsdienst".
    [10] Ben het volslagen met je eens over wat wel en niet op een school thuishoort mits … je accepteert dat het een staatsaangelegenheid betreft.
    Beter is natuurlijk onderwijs te privatiseren en mensen zelf te laten kiezen welke vakken hun kinderen volgen.

  12. beek schreef op : 12

    [11]
    Ene M. heeft het wel bijzonder zwaar getroffen in het leven. Moet hij, als intellectueel, al leven in de gevangenis Belgie, bestaat er binnen die gevangenis ook nog zoiets als het vak ‘godsdienst’! Wat een leven voor die man.
    Blijft u alstublieft ver weg van de bijzondere scholen waar men aan ‘godsdienst’ doet, want daar kan men uw bezorgdheid missen als kiespijn.

  13. eM schreef op : 13

    [12] Het schijnt bij ene beek helaas niet op te komen dat op staatsscholen er weliswaar een alternatief is voor het vak godsdients, nl. niet confessionele zedenleer, maar dat dit in de regel slechts solialistische propaganda is van politiek benoemde ambtenaren.
    De vraag is wat de geest het meest tormenteerd.

    Wie van vrijheid houdt zou zijn (kinds) pakket zelf moeten kunnen samenstellen.
    Godsdienst is een prive-aangelegenheid en m.i. is ook een andere vorm van levensbeschouwing iets wat je in familieverband bijgebracht dient te worden. Een incompetent rood nest hoeft mij(n kind) nl. niet te vertellen wat ik/het van kernrakketen of multinationals hoef te vinden.

    Verder schijnt hij aan te nemen dat ik in Belgie woon. Hij neemt wel vaker zomaar dingen aan.
    Een verdere inhoudelijke reactie zal ik me derhalve besparen, gezien die riskeert tot een polemiek te leiden waarin verdere aannames de basis van zijn "argumentatie" vormen.

  14. Cincinnatus. schreef op : 14

    [12] Beek,

    Gesteld dat die eM in België zou wonen,schat hij de grootte van zijn gevangenis te ruim in : België is slechts 30.528 km² groot (tegen +41.000
    voor Nederland).

    Overigens begint België onder het regime van Guy Verhofstadt en zijn makkers van de "Parti Socialiste" stilaan op een grote gevangenis te lijken…een heruitgave van de DDR,
    inclusief politieke processen,ontslag
    van critici van het regime, een staat-tv die in partijdigheid niet onderdoet
    voor de Pravda van weleer en een steeds knellender belastingsjuk.

    Op openbare scholen hier heeft men de keus tussen het vak "katholieke","protestantse", "joodse", "orthodoxe", "Islamitische" godsdienst en "niet confessionele zedenleer". Het laatste is inderdaad in praktijk niks anders dan "socialistische propaganda van politiek benoemde ambtenaren"…meer nog : het openbaar onderwijs in België
    is in z’n geheel in sterke mate een "rood bastion" waar je bijv in de economie-les te horen krijgt dat "je niet mag klagen als je veel belastingen moet betalen want zo draag je bij aan de gemeenschap en wie veel belastingen betaalt, verdient ook veel", dat "alle oorlogen godsdienst oorlogen zijn geweest" en meer van die wijsheden.

    Misschien zijn die lessen "meditatie"
    voor sommige scholen nog zo slecht niet : beter dat kids wat gaan hoppen dan nog een extra uur met socialistische agiprop te worden geïndoctrineerd.

    Ondertussen spuwen de Chinese en Indische universiteiten hoogopgeleide
    ingenieurs, programmeurs en biochemici uit.

    Groetz,

    Cincinnatus.

  15. Saartje schreef op : 15

    [11] Helemaal mee eens dat geprivatiseerd onderwijs natuurlijk het beste is!

  16. Huub Mooren schreef op : 16

    [14] Ja, China levert jaarlijks ongeveer een miljoen bèta’s af.
    Dus eh, laat je zoon studeren, laat hem voor minister leren.
    Want bèta hoeft niet meer.

    En bèta *kan* ook niet meer.
    Die Cals en van Kemenade hadden een vooruitziende blik toen zij het middelbare school onderwijs wilden offeren aan de politiek. Zij wisten het al: kennis zou overbodig worden.

    Het bèta onderwijs, elke abstractie is verbannen:
    Wiskunde, een lange optocht van voorbeeldjes in infantiele plaatjesboeken.
    Scheikunde, wat je zoal in de keuken vinden kan, of in zure regen natuurlijk.
    Natuurkunde, voorbeeldjes aan de hand van autootjes en vliegmachientjes.
    En biologie,joh da’s een keuzevak; je had, geloof ik, plantjes en diertjes. Toch?

    Dan verbaast het toch niet dat een minister van Onderwijs ID de biologieles in wil smokkelen? Weet zij veel; kennis is immers cultuurgebonden, afhankelijk van je politieke voorkeur of van je christelijke, humanistische, joodse, islamitische of hindoestaanse weet-ik-veel-wat traditie?
    Dan verbaast het toch niet dat je zweeflessen krijgt op school?

    Schaf je het onderwijs af, dan schaf je uiteindelijk het denken af.
    Afschaffen dus dat ministerie van onderwijs.
    En als de bliksem terug naar echt, dus kennisgericht, onderwijs.
    Huub

  17. Owl schreef op : 17

    [10]
    Aardrijkskunde en Natuurkund lijken me ook niet essentieel. De meeste mensen kunnen best prettig leven ook al weten ze niet waar ze leven, of bij welke temperatuur water kookt. en bovendien kom je met aardrijkskunde ook onvermijdelijk op het gebied van staten. Wat moet je immers zeggen van verschillende claims over een territorium, of verschillende namen? En staten hebben nogal eens de neiging in te storten of te vergroten. En geschiedenis door de staat laten onderwijzen, weet je dat wel zeker? Daar is nog meer dan aardrijkskunde een levensgroot risico op indoctrinatie. Versta me niet verkeerd, ik vond beide vakken geweldig, maar erg neutraal kan het niet zijn.
    Rekenen en taal lijken me inderdaad wel essentieel, omdat het middelen zijn waarmee je zelf kennis kunt verwerven, zonder daarbij een bevooroordeelde kennis in te gieten. Kritisch-wetenschappelijk denken en discussiëren lijkt me wel aardig om op scholen te geven. Een minimum aan sexuele voorlichting is misschien controversieel, maar ik denk wel dat een kind recht heeft om de hele waarheid te kennen, omdat gebrekkig kennis op dat gebied tot nare consequenties kan leiden, al voordat ze volwassen zijn.

  18. eM schreef op : 18

    [14] Hoi Cin,

    100% met je eens.
    Ik heb vroeger wel een aantal jaar in de ca. 30k km2 grote gevangenis gewoond (en propaganda ondergaan in lessen n.c. zedenleer), maar woon thans weer in de naburige (van ca. 40k).
    Verder deel ik je analyse over de Parti Socialiste etc.

    Groeten,
    M.

    PS ik hoop van harte dat Vlaanderen zich ooit kan afscheuren. De recente ontwikkelingen met de publikatie van het rapport van de Warrande-groep gaven me weer een sprankeltje hoop.
    Maar ja, dat vervolgens die McKinsey topman moest opstappen zette wel een domper op de feestvreugde 🙁
    Ik denk dat als Vlaanderen zich heeft weten af te scheuren, er heel wat kan verbeteren (de belastingen zouden met ca. 13 mrd omlaag kunnen enz.). Hoewel het nog steeds geen paradijs zal zijn, is alles natuurlijk relatief. Ik denk dan ook dat ik dan weer van "regime" verander en kies voor de mildere gevangenis van ca. 14k km2 😉

  19. Cincinnatus. schreef op : 19

    [17] Owl,

    Over aardrijkskunde gesproken en indoctrinatie gesproken :

    Ik herrinner me dat in de les Aardrijkskunde (3de middelbaar van openbare school) de lerares aardrijkskunde pleitte voor de
    "finlandisering" van Europa…Finland (destijds neutraal maar de Sovjet-communisten hadden er een flinke vinger in de pap) : die koude oorlog ging ons niks aan,de Russen hadden geen kwaad in de zin en die Amerikanen moesten maar snel naar huis.

    Groetz,

    Cincinnatus.

  20. Cincinnatus. schreef op : 20

    [18] eM,

    Zelf heb ik protestantse godsdienst gevolgd maar hoorde van mijn klasgenoten en latere kennissen wel wat over die lessen zedenleer : een hoog amnesty international en greenpeace en "sociale rechtvaardigheid" gehalte.

    Die ontslagen directeur van McKinsey
    is één van de mensen aan wie ik dacht toen ik schreef dat "critici van het Belgische regime" worden ontslagen.Een
    ander voorbeeld is hoofdredacteur Van Loon van de Gazet van Antwerpen die nogal kritisch schreef over de socialisten en wier krant o.m. het geknoei met visa-kaarten door het Antwerpse stadsbestuur aan het licht bracht waarop de rode kopstukken Robert Stevaert en Freddy Willockx de
    eigenaar onder druk hebben gezet Van Loon aan de kant te zetten (hetgeen ook gebeurd is).Recent heeft Willockx
    (een linkse boeteprediker van de ergste soort maar die wel vrolijk meeschnabbelt in verscheidene raden van bestuur)weer gebeld naar de nieuwe hoofdredacteur om een journalist die
    zich niet hield aan de politiek correcte lijn laten te ontslagen hetgeen ook is gebeurd.

    België anno 2006.

    Ook ik ben voor de onverwijlde splitsing van België en een onafhankelijk Vlaanderen kwestie van
    die van corruptie en neostalinisme doortrokken Parti Socialiste en
    de miljarden transfers naar Wallonië
    af te raken en natuurlijk van dat afgrijselijke vorstenhuis.

    Echter ik vrees dat tijdens mijn leven (alle Warandes ten spijt) niet mee te maken : de mainstream Vlaamse politici zijn daar veel te laf voor en hebben redenen om dergelijke stap niet te nemen (bijv zoals recent onthuld de nep-liberale voorman Rik Daems die een PS-parlementslid heeft zwanger geschoten).

    Groetz,

    Cincinnatus.

  21. Najef Abu Ita schreef op : 21

    Ik vindt dit een uitstekende Initiatief, zou ook voor werkgevers verplicht moeten worden.

    Ons maatschappij is erg ziek op dit moment. Veel mensen voelen zich niet lekker in hun vel, veel stress gevallen en veel Burn outs.
    Dit kost enorm veel geld.
    verplicht meditatie 2 a 3 keer per week a een half uur is precies wat we nodig hebben om innerlijke rust te krijgen.

    Als mensen rust hebben dan heeft de maatschapij dat ook.

  22. Saartje schreef op : 22

    [17] Ik ben kennelijk niet duidelijk geweest. Ik ben helemaal niet voor een staatsschool. Onderwijs zou geprivatiseerd moeten worden. Ook zou je dan de school moeten kunnen kiezen welke naar je eigen inzichten de beste lespakketten heeft. Voorts ben ik nog van de oude stempel en het vak aardrijkskunde bestond uit het leren waar een land lag en welke plaatsen en rivieren, en eventueel wat het land aan grondstoffen voortbracht. Politiek kwam naar mijn idee heel weinig ter sprake. Wat Geschiedenis aangaat – een heel belangrijk vak overigens – heb je gelijk dat je daarmee de kans loopt het meest geindoctrineerd te worden. In mijn geval leerde je eigenlijk hoofdzakelijk jaartallen. Wat wel oersaai was, maar waardoor je gebeurtenissen wel ergens in de tijd kon plaatsen.
    Rekenen en taal: ja. Ik heb echter de indruk dat er aan dat laatste, de taal en dan wel de Nederlandse taal, nog maar heel weinig gedaan wordt!

  23. eM schreef op : 23

    [20] Hoi Cin,

    Ben het volledig met je eens.

    Wat de splitsing betreft valt van de traditionele partijen inderdaad niet veel te verwachten maar wellicht dat bij de komende verkiezingen een (neen: DE) niet-traditionele partij nog verder doorstoot en dat dit de boel in beweging kan zetten.

    Ik ben weliswaar geen onvoorwaardelijke VB fan (wegens o.a. hun conservatieve opvatting over euthanasie) maar mochten zij een onafhankelijk Vlaanderen kunnen bewerkstelligen, dan zou dit me ten zeerste verheugen.

    In die zin is het misschien goed dat er eerst gemeenteverkiezingen zijn.
    Ik denk nl. dat ze die -wegens alle gratis publiciteit die ze dadelijk krijgen a.g.v. het droogleggingsproces- met glans zullen winnen waardoor zij op enkele plaatsen vermoedelijk toch aan de macht zullen komen. Hetzij op eigen kracht hetzij doordat een partijtje als dat van Coveliers met hen samenwerkt en hen zo nipt aan een meerderheid helpt.

    Als dan het cordon de facto doorbroken is, is het hek van de dam en zullen sommige partijen wellicht eieren voor hun geld kiezen en wordt er ineens veel meer bespreekbaar.

    Als in 2007 er dan nationale verkiezingen zijn, zou dit wel eens kunnen leiden tot zowel een nog grotere score van het Vlaams Belang als tot een coalitie met hen.

    Goed, dit is maar een scenario. Vermoedelijk is de werkelijkheid (iets) anders. De tijd zal het uitwijzen. Het worden interessante jaren.
    Ik ben er wel vrij zeker van dat het Belang zijn opmars zal voortzetten. Of dit effectief tot doorbreking van het cordon zal leiden is op dit moment slechts spculatie.

    Last but not least zou het niet de eerste ex-oppositiepartij zijn die ineens compromis gaat sluiten wanneer ze plots deel uitmaakt van een coalitie.
    (Kijk naar de N-VA).
    Dus misschien wordt zelfs een doorbreking van het cordon nog een teleurstelling.

    Ach ja, de tijd zal het uitwijzen.

    Groeten,
    M.

  24. Anne Hilverda schreef op : 24

    [22] Saartje heeft gelijk, er moet weer ouderwets onderwijs worden gegeven.Duidelijke vakken waaronder aardrijkskunde en geschiedenis.Je moet weten waar je vandaan komt ,wat de geschiedenis van je voorouders is.Het hele leven is al zo’n chaos en de scholen doen er dapper aan mee.Meditatie is heel goed.Op Amerikaanse scholen in achterstandswijken zijn daar hele goede resultaten mee bereikt.Dat hoeft niet TM te zijn;er zijn ook hele simpele methoden.Even tijd om te dromen; het komt juist de lessen weer ten goede. Want je bent helemaal opgefrist. Anne

  25. Cincinnatus schreef op : 25

    [23] eM,

    Zoals gewoonlijk ben ik pessimistisch.

    Ik verwacht geen doorstoot van het VB.Die honderduizenden die de afgelopen jaren de Belgische nationaliteit hebben gekregen gekoppeld aan het gemeentelijk stemrecht voor migranten zullen een verdere opmars blokkeren.

    En zelfs al zou het VB toch nog groeien,denk ik dat de veelkoppige medusa VLD-CD&V-NVA-SPa-Spirit-PvdA gewoon doorgaat zoals ze bezig is.

    VLOTT (Coveliers z’n partijtje) lijkt me een sympathiek iniatief en (zeker op papier) het beste van alle in het parlement vertegenwoordigde partijen maar vrees dat Coveliers en co electoraal niet veel potten gaan breken en dat de lui die erop stemmen voor +95 % anders op het VB zouden stemmen dus voor Vlaamse onafhankelijkheid een nul-operatie.

    De NVA-lui hebben in mijn ogen niet hun principes gecompromiteerd om de eenvoudige reden dat dit partijtje m.i.
    van in het begin een "scam" is geweest, een potemkin-partij, vermomd als Vlaams Blok-light bedoeld om Vlaams-nationalisten te lokken en te neutraliseren.Hetgeen je niet hebt, kun je ook niet compromiteren.Een stem op Bourgeois en De Wever is als puntje bij paaltje komt een stem op Di Rupo en Onckelinckx.

    Allicht dat België ten lange leste (in 2100 of zo) nog wel es bezwijkt maar tegen dan is het opgeslorpt in de Eurosovjet en is een splitsing van
    België even belangrijk als een gemeentelijke herindeling in de USSR van weleer.

    Maar goed, dit heeft met zweven en mediteren niet veel meer te maken.

    Groetz,

    Cincinnatus.

  26. anoniem schreef op : 26

    Waarom kijken naar het geld als het toch goed kan zijn voor de kinderen?..
    Leren ze tenminste nog iets nuttigs op school. Mensen vergeten dat ze niet alleen een lichaam hebben maar ook een geest…