zaterdag, 29 april 2006
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Stenengooiers en de staat

In Polen is een homo-tolerantie-mars aangevallen door een groep nationalisten. De homo-activisten werden bekogeld met stenen en eieren.

Ik vraag me bij dit soort gebeurtenissen altijd af wat mensen nou bezielt om andere mensen, die verder niemand kwaad doen, te gaan bekogelen met stenen. Blijkbaar hebben dat soort figuren geen eigen problemen, want anders zouden ze zich daar wel mee bezig houden zou je denken.

Ik bedoel, je zou je energie toch beter kunnen steken in het zoeken van een baan, of het volgen van een opleiding, het opnieuw behangen van je huis, of anders een leuke hobby, kantklossen of zo.

Dit heeft natuurlijk een hoop te maken met de moderne staat. De moderne staat bemoeit zich zoals bekend overal mee, wat tot gevolg heeft dat de mensen die de staat (lijken te) besturen, de politici, verschrikkelijk belangrijk worden.

Zodoende zijn de belangrijkste mensen niet diegenen die iets presteren, maar de grootste bemoeials, de politici. De aandacht die de politiek daardoor krijgt in de media zorgt voor het beeld dat je met anderen bemoeien verschrikkelijk belangrijk is, dat andermans zaken ook jouw zaken zijn.

Omgekeerd ondersteunt die beeldvorming weer de staat, en zo is de cirkel rond: de staat legitimeert bemoeizucht, en gelegitimeerde bemoeizucht legitimeert de staat.

De stenengooiers doen in het klein en onverbloemd wat de staat in het groot en oneindig veel geraffineerder doet.

Onthoudt dat voor de volgende keer dat men u vraagt of u wel een vergunning heeft voor die dakkapel…

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Hub schreef op : 1
    Hub Jongen

    "Dit heeft natuurlijk een hoop te maken met de moderne staat. De moderne staat bemoeit zich zoals bekend overal mee"

    Helemaal mee eens Martin. Ik vraag me zelfs af of het niet nog verder gaat:
    De staat demonstreert continu dat "als je je zin niet krijgt, dan gebruik je toch gewoon geweld".
    Welnu, met dat voorbeeld doen de boeven hetzelfde.
    En dat zou wel eens de kern kunnen zijn van het toenemend geweld in de maatschappij.

  2. leo schreef op : 2

    Nee, dat ze tegen zijn vind ik normaal en gelukkig maar.
    Maar geweld is het den boze.

  3. Vincent schreef op : 3

    [1] Dat zal zeker een kern zijn. Maar misschien is de cocktail van kopieergedrag met afgunst uiteindelijk net iets gevaarlijker.

    Aan de andere kant heb je ook door de staat veroorzaakte opzettelijke onverschilligheid. Een soort lijdzaam verzet. Een kennis vertelde mij eens dat hij door de invoering van de ecotax (hij had net overal spaarlampen aangebracht en zag door die tax de energierekening plots omhoog schieten) zo boos werd dat hij sindsdien alle lege flessen, batterijen, verfblikken etc. telkens met genoegen in de gewone vuilniszak buiten zet. Overigens: mijn zegen heeft ‘ie.

  4. Tofuburger schreef op : 4

    Volgens mij is in dit geval de Rooms-Katholieke kerk de grote drijvende kracht. Deze is in Polen zoals bekend nog zeer aanwezig en nogal conservatief en dus fel tegen openlijke belijding van de heren- of damesliefde.

  5. Mike Madison schreef op : 5

    [3] Vincent,
    Ik heb precies datzelfde gevoel!

    Wat? De overheid wil dat ik lege flessen in de glasbak doe? Dus NIET! Die gooi ik dan lekker gewoon in de vuilnisbak! De overheid wil dat ik zo gezond mogelijk leef? Dus NIET! Ik ga dan maar zo ongezond mogelijk leven! Kortom: Als de overheid wil dat ik A doe, dan doe ik lekker B!

    Ik laat mij nl niet commanderen door een of andere allesbeterwetende analfabeet.

  6. Walter schreef op : 6

    [5] Vuilnisbak? Van wie is die vuilnisbak? Als jij je glas wilt gooien waar je het wilt gooien, kun je het mooi op je eigen land bewaren. Aangezien jij niet wilt recyclen zal niemand zich geroepen voelen jouw glas op zich te namen in een liberale wereld.
    Wat jij voorstelt is niet liberaal maar puberaal. Als je goed zou nadenken dat jou vrijheid andere zo min mogelijk beperkt en zou je kijken of er iemand was die iets nuttigs met dat glas doet. Zou in een liberaal land ook een particulier kunnen zijn. Jij gooit het liever bij je buurman op zijn land, zo weg probleem.