dinsdag, 16 mei 2006
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Het is zover!

Minister Peijs neemt nu echt maatregelen!

Bijna anderhalf jaar geleden werden er stenen van een viaduct in Rijswijk gegooid. De minister kondigde toen maatregelen aan. We hebben daar toen al een een stukje aan gewijd. Maar nu is het zover…

Op vijf viaducten bij Rijswijk zullen nu 3 meter hoge hekwerken verrijzen staat op NU.nl te lezen.

“Na het dodelijke incident in Rijswijk gaf minister Peijs van Verkeer opdracht aan Rijkswaterstaat een analyse te maken van risicovolle plekken zoals viaducten en bruggen, waar vandalen voorwerpen naar beneden kunnen gooien. Op de meest risicovolle plekken komen nu hekwerken of overkappingen te staan. De minister gaf aan dat het niet mogelijk is op alle viaducten hekwerken te plaatsen.”

Voor zover ik weet kun je van elk viaduct stenen gooien. Wat is de definitie van “meest risicovolle plekken”?
Als het probleem op die plekken opgelost is, dan zijn er zeker plekken die NU nog niet onder deze definitie vallen, maar daarna wel!! Dus waar houdt het op? Zolang er maar twee of meer plekken zijn, is er altijd één van de twee de meest risicovolle.

En denkt u dat Ambtelijke molens langzaam draaien?

We zijn er nog niet hoor…

“Het ministerie begint ook proeven met ‘slimme’ camera’s tegen stenengooiers. Dergelijke camera’s kunnen ‘afwijkende verkeerspatronen of gedrag’ signaleren en doorzenden naar een centrale. Op andere plekken komt bijvoorbeeld verlichting. Bij ongeveer driehonderd objecten worden maatregelen getroffen, liet de minister eerder weten”

Dit kan nog jaren duren. En vele ambtenaren zullen zich hiermee bezig gaan houden. Niet alleen van het ministerie, maar ook provincies en gemeenten voor bestemmingsplannen, bouwvergunningen etc.

En de kosten?
Tja, die betaalt u. Nee, niet de stenengooiers. Gewoon u! Uit de ‘algemene middelen’.

Twee vragen om over na te denken:

– Denkt u dat dit werkelijk iets helpt tegen de gestoorden die anderen naar het leven staan met hun ‘baldadigheid’?
– Denkt u dat meer dan 50% van de Nederlanders hiervan een oplossing verwacht?

Ik persoonlijk denk twee keer NEE!

De overheid reageert op een volkomen zinloze geweldsactie, met het nemen van maatregelen….
… en de betaling daarvan wordt vervolgens met geweld van ‘haar’ burgers gevorderd!

Weet u nog de mooie toespraken van politici op 5 mei over vrijheid en tegen geweld?

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Goed Geregeld
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. samuel schreef op : 1

    heerlijk stuk, karma +

  2. Bertus schreef op : 2

    Merkwaardige oplossing. Zodra geconstateerd wordt dat er door een bepaald product zieken, cq doden kunnen vallen geldt doorgaans het principe van de accijnsverhoging. (Roken, drank, eten, auto) Merkwaardig dat hier dus ook niet is gekozen voor een toeslag van 80% op de steenprijzen. Het ontmoedigen van steengebruik. Uiteindelijk zullen de gemeenten immers gaan kiezen voor asfalt of een nieuw te ontwikkelen lichtgewicht kunstof steentje. Of gewoon gras zaaien natuurlijk. (Ik hoop niet dat ik nu GL op een idee breng!) Net als bij het roken zou je kunnen verwachten dat in risicovolle (gemeenschappelijke) gebieden, het aanbrengen van stenen per onmiddelijk zal worden verboden. Slechts een tegelvloertje in de eigen woning zal mogelijk blijven, maar dat kost dan ook wel wat. Maar ja, wellicht dat ze straks rondom de cafe’s t.a.v. het meerookgevaar als compromis ook wel hekken van 3m rondom deze gelegenheden gaan plaatsen.

    Nee, nee, ik zit zo maar wat op Europees niveau voor me uit te filosoferen… 😛

  3. Tofuburger schreef op : 3

    Voor veel mensen is het een grote geruststelling dat het viaduct des doods nu beveiligd is. Maar inderdaad je kunt niet alle plekken beveiligen waar jeugd met stenen naar auto’s kan gooien of blokken beton op de trein leggen. Het is een beetje symboolpolitiek, of er ooit levens mee worden gered is maar de vraag. Ik zou wel adviseren om geen bouwrommel te laten slingeren bij risicoplekken en geen tegelpaadjes meer op nieuwe viaducten aanleggen. Hoeft niet zo heel veel te kosten.