vrijdag, 21 juli 2006
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Het GVB

De politie heeft een controle gehouden bij het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB). 15 van de 25 gecontroleerde bussen bleken forse gebreken te vertonen.

Uit zo’n simpel berichtje zou toch de meest verstokte socialist één ding moeten leren: als de overheid iets regelt gaat het mis.
De vraag is hoe het mis gaat, wanneer het mis gaat of hoe erg het mis gaat, maar mis gaan zal het.
De overheid is namelijk per definitie incapabel, om de simpele reden dat men geen concurrentie kent. De salarissen van de directie en de ambtenaren worden wel betaald, hoe (on-)tevreden de klanten ook zijn.

Er is geen commerciele busdienst in Nederland die het aan zou durven met zulk slecht materieel te gaan rijden. Maar een overheidsinstelling doet het gewoon, want wie houdt ze tegen? In dit geval de politie, maar we weten allemaal dat zowel het GVB als de politie door Job Cohen worden aangestuurd. Dus de kans dat dit in der minne geschikt gaat worden is levensgroot aanwezig. Geen politieagent die het GVB nu gaat aanklagen wegens nalatigheid.

De reactie van socialisten is natuurlijk ook voorspelbaar: dit voorval zal wel duidelijk maken dat er te weinig geld geïnvesteerd wordt in het OV. Die drogredenering kunnen we gelijk naar het land der fabelen verwijzen, want als het probleem überhaupt ooit geconstateerd zou zijn, dan had de gemeente ongetwijfeld al een verzoek tot financiering gekregen van het GVB. Dat verzoek ligt nergens, en dús heeft dit verhaal niets met geld te maken. Maar alles met incapabele ambtenaren. Die hebben dan weer één voordeel, ze mogen incapabel zijn, betaald worden ze toch wel, en mochten ze ontslagen worden, dan kunnen ze altijd nog op een baantje in de politiek rekenen. Waar het incapabel zijn toch als een noodzakelijke voorwaarde gezien lijkt te worden.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Overheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Dirty Harry schreef op : 1

    Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat er in (Noord?) Engeland wel private busondernemingen zijn die gewoon op elkaars route mogen rijden.

    Het zal me overigens niets verbazen als de overheid ook daar toch flinke eisen stelt aan de busondernemers, maar het is al vast een stapje in de goede richting.

    Wellicht interessant om daar eens onderzoek naar te doen.

  2. SpyNose schreef op : 2
    Spy-Nose

    Hoe zou het toch komen, dat ondanks de nimmer aflatende stortvloed van overheidsfalen er tijdens verkiezingen altijd weer zoveel mensen blijken te zijn, die, hoewel ze beter zouden moeten weten, blijven geloven in het fabeltje van de alwetende overheid ?

  3. Dirty Harry schreef op : 3

    [2] Propaganda, propaganda en ehhh… propaganda. En dan met name de anti-vrijemarkt propaganda van links.

  4. elpiojo schreef op : 4

    Waarom de boel niet vrij geven, zodat de markt het zelf kan regelen, dit gaat in andere landen prima. (al zouden millieuregels wel verstandig zijn)

    Het overheidsfalen is voor de mensen om mij heen (collega’s)trouwens geen enkele reden de overheid in twijfel te trekken. De door hen genomen Optie op profeit in de toekomst is veel belangrijker dan een foutje. Laffe profiteurs…zijn het.

    Het lijkt erop dat die met kinderen het meest (sociaal) stemmen.

  5. Maverick. schreef op : 5

    Het GVB struikelt van blunder naar blunder, als ze tenminste niet aan het staken zijn omdat de koffiejuffrouwen van de Stopera 2% salarisverhoging willen. Zo kocht men een paar jaar geleden "hele goede" trams -een stuk of 100- die enorme ontwerpfouten blijken te hebben en over een paar jaar al rijp zijn voor de sloop; de prijs van de NoordZuid lijn komt waarschijnlijk 300% boven de begroting uit. Achter het Centraal Station ligt een ondergronds metrostation voor een lijn die men uiteindelijk toch maar niet wilde (het werd een tram). Ik denk dat de politici en GVB bobo’s meer te verwijten valt dan de bestuurders. En natuurlijk ook Saar Boerlage, de hysterische feeks die met haar "Ons GVB geen BV" kommunisten referendum voor elkaar kreeg dat het een gemeentevervoersbedrijf bleef. Ik wens Volks Eigene Betriebe GVB een spoedig faillissement toe… Ach, nee, dat kan helemaal niet; als het GVB te weinig geld heeft gaan gewoon de belastingen omhoog…

  6. Kim (auteur van dit artikel) schreef op : 6
    Kim Winkelaar

    [5] Dit schreef ik een dag nadat bekend werd dat Amsterdam die Noord-zuid lijn ging bouwen:

    "Dit project gaat 1,4 miljard Euro kosten. Uiteraard betaald uit "algemene middelen", zoals het eufemisme voor belastinggeld luidt. Dat die kosten bij lange na niet voldoende zijn zal nog wel blijken, zodra de eerste kosten gemaakt zijn kan de politiek niet meer terug, en dus zullen de aannemers ongetwijfeld enorm veel "meerwerk" moeten uitvoeren, waardoor de uiteindelijke rekening eerder in de buurt van de 3 miljard Euro zal komen te liggen."

    En wat blijkt? Soms is het helemaal niet leuk om gelijk te hebben 🙂

  7. Aad schreef op : 7

    [6] Je kan er volgens mij een leuke formule van maken, het aanvangsbudget en wat het uiteindelijk gekost heeft. Voor dit soort openbare projecten zou er een internetsite moeten zijn waar je kunt wedden op de uiteindelijke kosten. Op die manier hebben we er nog ’n beetje lol van.

  8. Owl schreef op : 8

    En als die ambtenaren in de politiek mislukken worden ze weer doorgeschoven naar de collectieve sector. Heeft iemand hier toevallig ook mevrouw Leemhuis gezien op het nieuws, toen de ziekenhuizen klaagden dat het budget dat hun door de opperste sovjet van de gezondheid in Nederland, de heer Hoogervorst, zou worden gekort? Dat was dus diezelfde Leemhuis die uit Zuid-Holland moest vertrekken vanwege een financiële affaire. Kennelijk kun je als Commissarin der Koningin zo voorzitter van de Vereniging van Ziekenhuizen worden. Gebrek aan ervaring in de medische sector, of aan schone antecedenten geen probleem. Wat zou het bestuur van het GVB gaan worden als blijkt dat zij incompetent is en het bedrijf de grond in heeft geboord?