maandag, 28 augustus 2006
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Rijvergunning

Ik was zaterdag aanwezig bij het huwelijk van een Tsjechische vriend en raakte aan de praat met een rijschoolhouder die daar ook aanwezig was.Omdat Samuel binnenkort gaat lessen heeft het onderwerp momenteel mijn belangstelling en dus vroeg ik aan de man hoe duur een lesuur in Tsjechië was.

Dit gaf nogal wat verwarring, ook omdat het gesprek in steenkolenduits, uiterst rudimentair Angelsaksisch en vooral met veel handgebaren werd gevoerd maar uiteindelijk bleek dat het begrip “lesuur” hem onbekend was. Men betaalt daar omgerekend €180 voor een compleet rijbewijs met gemiddeld 28 lessen en uit het feit dat mijn gesprekspartner in een dik huis woont blijkt dat hij nog aardig wat weet over te houden aan die €180.

Dit geeft te denken want hier kost een rijbewijs door overmatige bemoeienis van de staat al snel €1500 dus als ik Samuel een week naar Tsjechië stuur om een rijbewijs te halen dan ben ik inclusief hotel voor een appel en een ei klaar.

Maar nee, dat mag niet van de staat (dat heet rijbewijstoerisme): het is een Nederlander niet toegestaan om met zo’n buitenlands rijbewijs rond te rijden.

Uiteraard gaat het hier om geld: de staat haalt jaarlijks honderden miljoenen binnen met zwendel in te dure rijbewijzen en wil gewoon deze gemonopoliseerde markt beschermen.

De officiële reden is dat buitenlandse rijbewijzen niet veilig genoeg zouden zijn maar zo’n Tsjech mag hier gewoon rondrijden met zijn rijbewijs van €180, sterker nog, zelfs iedere Egyptenaar die nog nooit een auto heeft gezien en gewoon zijn rijbewijs heeft gekocht bij de corrupte ambtenaar om de hoek mag dat ook maar een Nederlandse horige van de staat is ineens een gevaar op de weg.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Bart schreef op : 1

    ik snap je probleem niet. de rekening van het CBR voor theorie en praktijkexamen dekt hun kosten (geen winstoogmerk). het kan dar vast iets efficienter, maar toch. daarnaast is de rijschoolmarkt geprivatiseerd, dus betaal je gewoon de marktprijs voor een lesuur. niks mis mee toch?

    3000 euro voor een rijbewijs? ik weet dat een werkende markt kennis bij consumenten vereits, maar 2 seconden googlelen levert mij een resultaat van 640 euro voor een totaalpakketn. drie keer zo duur als in Tjechie, vind ik wel mee vallen met dat verschil.

    btw, in je gedachtegang kan je Samuel ook naar Congo sturen, daar is het eten een stuk goedkoper, net als schoolgeld en kleding.

  2. Wladimir (auteur van dit artikel) schreef op : 2
    Wladimir van Kiel

    [1] ik dacht nog in guldens, moet zijn ¤1500 (ik zal de tekst bijwerken) en daar kom je gemiddeld aan, 25 lessen van in de buurt van ¤40 per stuk en de examens en om de een of andere reden wordt er bij voorkeur gewoon per uur gelest, totaalpaketten zijn niet zo in.

    Overigens vraag ik mij af hoe vrij die markt is, de staat heeft volgens mij de eisen voor rijinstructeurs en rijscholen zodanig opgeschroefd dat ze op enorme kosten zitten.

    Ik heb begin jaren 70 nog voor 8 gulden per uur bij rijschool Abbo in Alkmaar gelest (en meneer Abbo leek niet bepaald arm), hoe kan het nu bijna 100 gulden per uur zijn geworden ?

    En de gedachtegang dat men spullen haalt uit plaatsten (landen) waar deze goedkoper zijn is juist de basis van vrije handel en kapitalisme.

    Ik zie daarom niet in waarom men niet gewoon elders een rijbewijs zou mogen halen.

  3. M. schreef op : 3

    "Ik zie daarom niet in waarom men niet gewoon elders een rijbewijs zou mogen halen."

    Tja, ’t is natuurlijk maar een kwestie van hoever je in het systeem bereid bent mee te draaien.

    Zelf zie ik zelfs niet in waarom je ueberhaupt een rijbewijs nodig hebt.

    Als je zonder veel ervaring de weg op wil, maar niemand aanrijdt is dit slechts een slachtofferloze misdaad, toch? En sinds wanneer erkent een libertarier dit als dusdanig als misdaad?

    Ik vind het weliswaar aanbevelenswaardig dat mensen eerst zowel theoretisch als praktische wat leren voor ze de weg op gaan, maar moet je daarom dan het halen van een rijbewijs maar meteen verplicht stellen?

    Dus of je zo’n verplicht rijbewijs wel of niet in het buitenland mag halen, lijkt me slechts een marginale discussie.

    Groeten,
    M

    PS voor iemand de onvermijdelijke vraag stelt: bij gebrek aan keuze heb ook ik maar een rijbewijs gehaald en wel hier te lande, ja. 🙁
    Maar als ik een artikel geschreven had, zou dat dus niet geweest zijn over de vraag waar een rijbewijs te halen maar of dat ueberhaupt wel moet.

  4. beek schreef op : 4

    Het is inderdaad belachelijk dat een buitenlands rijbewijs wel geldig is in Nederland, maar dat het een Nederlander wordt verboden in het goedkopere buitenland zijn rijbewijs te halen.
    Als de overheid hier consequent is, verplicht zij alle buitenlanders tot het behalen van een Nederlands rijbewijs, alvorens zich hier op de weg te begeven.
    Maar ik zie al een ‘beter’ plan, in de hoofden der ambtenaren opdoemen aan de horizon: het zal wel weer een Europees plan gaan worden, met Europese minimum eisen voor alle aangesloten landen.
    Alsof daarmee ook maar iets wordt opgelost, immers dan blijven er nog buiten-Europese landen bestaan waar men zijn rijbewijs zou kunnen halen.

    Zolang buitenlandse rijbewijzen geldig zijn op de Nederlandse wegen, moet een Nederlander met een buitenlands rijbewijs hier gewoon kunnen rijden.
    Zo niet: discriminatie op grond van nationaliteit.

  5. John schreef op : 5

    [2] Zie het probleem niet.
    Laat Samuel hier het theorie examen halen, stuur hem dan naar Tsjechië. Om voor ¤180 28 praktijklessen te volgen. Bij terugkeer in Nederland meteen examen doen.
    Ik denk dat hij voor een ¤700 het rijbewijs heeft.

    Blijft natuurlijk dat het idioot is dat een Nederlander geen Tsjechisch rijbewijs mag hebben (danwel mag inwisselen voor een Nederlands). Toch goed dat er de EU is, of was die nu juist voor …………

  6. Francisco schreef op : 6
    Francisco d’Anconia

    [1] Bart,
    Ik hoop dat ik ook nog ’s een keer leiding krijg over een staatsbedrijf welke een bescherm monopoly heeft. Ik geef mezelf en anderen een enorm topsalaris maar beloof voor de rest echt geen winst te maken! 🙂

  7. beek schreef op : 7

    [5]
    Inderdaad, voor vrije uitwisseling van goederen en diensten.
    De praktijk is dat alle leden dezelfde eisen, regels, voorwaarden en dictaten krijgen opgelegd, om ongelijke kansen en mogelijkheden te elimineren.

    Zoals de paspoortcontrole aan die dwingende grenzen werd vervangen door paspoortcontrole op elke plaats waar men zich bevindt.
    Nu eist de bank ook al inzage in, en een kopij van, het paspoort.

  8. Francisco schreef op : 8
    Francisco d’Anconia

    [2] [6] Wladi,
    Ikzelf heb geoefent in Frankrijk. Daar mag je namelijk, onder begeleiding van iemand die al een rijbewijs heeft, zonder papieren rompslomp in een normale auto autorijden. Heb ik vroeger ook gedaan, je mag zelfs oefenen vanaf je 16de 🙂

  9. cincinnatus schreef op : 9

    [4] Beek,

    Inderdaad….en het resultaat van de Europese harmonisatie gaat niet zijn dat de Nederlandse rijles-prijzen dalen naar Tsjechisch niveau maar dat de Tsjechische prijzen stijgen naar
    Nederlands niveau….

    Groetz,

    Cincinnatus

  10. Cincinnatus. schreef op : 10

    [1] Bart,

    3,5 keer zo duur , 640 ipv 180 vind jij wel meevallen ?

    Ik niet dus.Die 460 hou ik liever in eigen zak.

    Dat de Nederlandse prijs resultante zou zijn van een marktsituatie lijkt me ook niet helemaal correct : die rijscholen moeten net zoals andere ondernemers torenhoge belastingen op alles en nog wat betalen en die rekening krijgt de consument doorgeschoven.Van die 640 pleuro verdwijnen er een paar honderd linea recta richting staatskas.

    Groetz,

    Cincinnatus.

  11. VIncent schreef op : 11

    [10] En voor die 460 euro teveel krijg je niet eens een vertaling erbij: het ‘intenationaal rijbewijs’. Die moet je bij de ANWB kopen voor 15 euro. Vroeger was dat dan vijf jaar geldig (misschien omdat talen voortdurend veranderen), nu nog maar 1 jaar. Voor dezelfde prijs uiteraard. Kassa!

  12. Bart schreef op : 12

    [10] Cincinnatus, zoals ik al schreef, ga naar congo daar si het voedsel stukken goedkoper.

    dit zijn toch geen serieur te nemen vergelijkingen, de oorzaak van een prijsverschil leggen bij de overheid. zoals ik al schreef, 640 vs 180 is drie ker zo duur, wat denk jij wat een Tjech per uur verdient, evenveel of ongeveer 3,5 keer zo weinig als een nedelander.

    meten met twee maten maakt geen enkel verhaal geloofwaardig. ik moet steeds denken aan Flodder in Amerika, daar wou kees ook zijn gespaarde benzine meenemen naar nederland 😉

  13. Wladimir (auteur van dit artikel) schreef op : 13
    Wladimir van Kiel

    [12] het maakt toch niets uit wat een Tjech verdient, het gaat erom dat Nederlanders voor een fractie van de prijs elders een kwalitatief goed product, een rijbewijs, zouden kunnen halen en dat dit door de staat wordt verboden omdat de staat ons met een te duur rijbewijs wil bezwendelen.

  14. bart schreef op : 14

    [13] en er blijft met twee maten gemeten worden. Waarom niet verhuizen naar Tjechie? omdat er blijkbaar meer voordelen in Nedeland zijn op dit moment dan in Tjechie. eclectisch rondshoppen door de wereld op zoek naar goedkoper en de overheid de schuld geven van onze duurdere prijzen vind ik redeneren op kleuterniveau.

    het is wel degelijk van belang wat een Tjech verdient,want de prijzen voor een rijbewijs in Tjechie zijn daarop aangepast. Als het bnp van de tjechen evengroot zou zijn als in nederland zouden de prijzen ook hoger liggen.

    mocht het mogelijk zijn om als Nederlander in "steenkolenduits en handgebaren" een rijbewijs te halen dan zal de tjechiesche rijsinstucteur heus geen 180 euro in rekening brengen maar een veelvoud, simpelweg omdat hij weet dat de prijzen in Nederland hoger liggen.
    al met al blijft het een kromme redenatie die uitgaat van de onrealistische assumptie dat Tjechische prijzen gelijk blijven indien rijbewijstoerisme zou mogen.

  15. martin schreef op : 15
    martin

    [14]
    "Waarom niet verhuizen naar Tjechie?"

    Laat degenen die in onze zakken zitten te graaien verhuizen naar Tjechië.

    "de overheid de schuld geven van onze duurdere prijzen vind ik redeneren op kleuterniveau."

    Dat ben ik met je eens: zelfs een kleuter zou dat moeten kunnen begrijpen.

    Maar toch: op één of andere manier krijg je het er bij veel volwassenen toch niet in.

    "dan zal de tjechiesche rijsinstucteur heus geen 180 euro in rekening brengen maar een veelvoud, simpelweg omdat hij weet dat de prijzen in Nederland hoger liggen.
    al met al blijft het een kromme redenatie die uitgaat van de onrealistische assumptie dat Tjechische prijzen gelijk blijven indien rijbewijstoerisme zou mogen."

    Die prijzen zullen inderdaad omhoog gaan. Maar tenzij Tjechische rij-instructeurs volkomen debiel zijn, en dat verwacht ik niet, zullen de prijzen slechts zover stijgen dat het voor een hoop mensen nog steeds interessant is. (Andere mogelijke oorzaken voor prijsstijgingen daargelaten.)

  16. bart schreef op : 16

    lekker lullig voor de tjechen, omdat hier een paar centenknijpers goedkoop een rijbewijs willen halen moeten alle Tjechen meer gaan betalen voor hun rijbewijs, ten bate van de rijschoolhouder. Drie keer raden wat er gebeurt als jij als rijke westerling de prijzen opdrijft voor de Tjechische jeugd. ik denk niet dat ze erg vriendelijk met je om zullen gaan.

    maar dat is ‘correcte marktwerking’ toch. of wordt iedereen in Tjechie rijinstricteur. met alleen maar onervaren bestuurders om je heen leren autorijden, zal een verzekeringsmaatschappij blij mee zijn.

    tot nu toe niets gehoord waarom er niet met twee maten gemeten wordt.

  17. martin schreef op : 17
    martin

    [16]"of wordt iedereen in Tjechie rijinstricteur"

    Daar zeg je zo wat, dat had ik in m’n vorige reactie over het hoofd gezien: de toename van het aantal rij-instructeurs als er meer te verdienen valt.

    Het is overigens nog maar de vraag of de rij-instructeurs ook meer geld aan Tjechen gaan vragen, aangezien men er van uit kan gaan dat die toch niet meer willen of kunnen betalen – want zo niet, waarom dan niet nu al dat hogere bedrag gevraagd?

    Verder vergeet je dat die rij-instructeurs hun geld waarschijnlijk ook weer uit willen gaan geven, en dat daardoor voor de rest van Tjechië ook weer wat te verdienen valt. En dat kan dan weer (gedeeltelijk) compenseren voor de hogere prijzen voor rijlessen.

  18. martin schreef op : 18
    martin

    [16]"Drie keer raden wat er gebeurt als jij als rijke westerling de prijzen opdrijft voor de Tjechische jeugd. ik denk niet dat ze erg vriendelijk met je om zullen gaan."

    Misschien. Maar misschien zullen ze ook proberen zélf wat aan je te verdienen als je er toch bent met je portemonnee.

  19. Cincinnatus. schreef op : 19

    [12] Bart,

    Het gemiddeld inkomen per hoofd is in Tsjechië 19.500 dollar, in Nederland 30.500 dollar.

    www.cia.gov… www.cia.gov…

    Een Tsjech verdient gemiddeld zo’n 63 % van hetgeen een Nederlander verdiend hetgeen jouw redenering volgend de rij-opleiding in Nederland in verhouding op 285 euro zou brengen. Maar het zijn er 640.

    Wat goedkoop Congolees voedsel betreft, zonder importheffingen, BTW,kunstmatig hoog houden van de prijzen door massaal opkomen (en vernietigen) van voedsel van de graaiende en regulerende overheid was het voedsel hier ook een stuk goedkoper.Dat benzine hier een stuk duurder isdan in de USA waardoor Cees enkele gallons wou meenemen heeft alles te maken dat hier op benzine en diesel een stuk hogere accijnzen en taxen worden geheven dan in de USA.

    Zullen we toch maar es ff het fiscale uitzuigniveau en de bureaucratische rompslomp waaraan tsjechische resp Nederlandse rijscholen onderworpen zijn , bestuderen vooraleer te concluderen dat het prijsverschil NIET door de overheid wordt veroorzaakt ?

    Groetz,

    Cincinnatus

  20. Cincinnatus schreef op : 20

    [14] bart,

    Behoorlijk bizarre redenering.

    Vanaf nu verboden nog op vakantie te gaan naar Turkije of Bulgarije of zo…
    immers de prijzen liggen daar lager dan in Nederlandse hotels.

    Verboden nog een vakantiehuisje in de
    Ardennen of zuid-Frankrijk te kopen : de prijzen liggen daar lager dan in ¨
    Nederland.

    Verboden nog Chinees textiel, Perzische tapijten of Indische elektronica te kopen, want de produktieprijzen liggen daar lager dan hier.

    Groetz,

    Cincinnatus.

  21. Cincinnatus. schreef op : 21

    [16] "Drie keer raden wat er gebeurt als jij als rijke westerling de prijzen opdrijft voor de Tjechische jeugd. ik denk niet dat ze erg vriendelijk met je om zullen gaan."

    Nee hoor.Ik ben tientallen keren in
    Tsjechië geweest (heb onder meer een vriendin in Brno gehad : vrouwenroof, ,nog erger dan rijschooltoerisme ), daarbij behoorlijk wat prijzen opgedreven (of de locale economie ondersteund want zo kun je het ook zien) maar nooit met iemand een probleem gehad (evenmin als elders in Oost-Europa).

    Groetz,

    Cincinnatus.

  22. M. schreef op : 22

    [19] Hoi Cin,

    Helaas is je speuwerk net iets te kort door de bocht vrees ik, want jouw bron (de CIA site) gebruikt voor koopkracht gecorrigeerde cijfers voor het BBP.
    De prijzen van de rijlessen waren echter nominale (lees: ongecorrigeerde) cijfers.
    Je vergelijkt dus appels met peren.

    Dat neemt niet weg dat we "hier" meer overheid kennen dan in Tsjechie, en dat zonder overheidsinterventie rijlessen inderdaad een stuk goedkoper zouden zijn. Maar nooit zo goedkoop als de (ongecorrigeerde) Tsjechische prijs.

    Groeten,
    M

  23. Cincinnatus schreef op : 23

    [22] M,

    Bedankt voor de opmerking : het één en ander nog es nagekeken hebbende, denk ik denk dat je wel es gelijk zou kunnen hebben ( en.wikipedia.org…(PPP)_per_capita ).

    Groetz,

    Cincinnatus.

  24. J te R schreef op : 24

    De prijzen van een rijbewijs zijn hier ook duur door het feit dat als je voor de eerste of tweede keer gezakt bent je behoorlijk lang moet wachten voor je herexamen.Je moet toch weer extra lessen nemen om bij te blijven
    Nu rij ik zelf bij een rijschool die aangesloten is bij de BOVAG en zij je af laten rijden als je er klaar voor bent.
    Zij vragen het aan en kopen niet van te voren heel veel examentijd in.
    En nu komt het, er zijn heel veel malafiede rijscholen die zoveel mogenlijk examentijd inkopen en hun leerlingen af laten rijden zodra ze hun theorie hebben.Al zijn ze er nog niet klaar voor.
    Of ze verkopen examen uren voor veel geld door aan andere rijscholen.

    groeten J te R

  25. Wladimir (auteur van dit artikel) schreef op : 25
    Wladimir van Kiel

    [24] rijvaardigheid is geen overheidstaak maar die van de verzekering. Het lijkt mij voldoende van verkeersdeenemrs te eisen dat zij alle schade die zij mogelijk aan zullen richten kunnen vergoeden en dat betekent voor de meesten van ons dat we ons daartegen verzekeren en verzekeringsmaatchappijen zullen alleen mensen dekken die kunnen rijden, daar zullen ze wel op toezien.

    Rijbewijzen worden dan een bijproduct van autoverzekeringen.

  26. Nils schreef op : 26

    [4] Ik val een beetje laat in dit forum maar maak momenteel het volgende mee: Ik ben geboren en getogen Nederlander en woon sinds een paar jaar in Frankrijk. Vanwege het feit dat ik graag in mijn ‘moerstaal’ rijles en examen wil doen, toog ik naar NL : No Way dus!!! U bent uitgeschreven uit NL dus u mag hier géén examen doen!
    Vive l’ Europe!! Lang leve de vrijheid van vestiging en vervoer binnen de E.U.
    Laat me niet lachen!!!!