zondag, 10 september 2006
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

De victorie van Mondriaan: 80 miljoen gulden

Acht jaar geleden, in 1998, kocht onze alwijze en kunstkennende overheid een “schilderij” dat waarschijnlijk gemaakt is door Piet Mondriaan voor 80 miljoen gulden belastinggeld.
Ik was blij dat ik dat zowat vergeten was, maar nu scheurt een artikel in de Volkskrant mijn wonden weer open.

Dit “schilderij”” genoemd “Victory, Boogie Woogie” wordt nu voor de zoveelste maal weer eens grondig bestudeerd.
Al die studies, de opslag en de beveiliging hebben sinds de aanschaf ook nog eens vele miljoenen belastinggeld gekost. Maar dan in euros.

Een belangrijke eigenschap van het doek is dat bij de aanschaf ook de koningin Beatrix een grote rol speelde. Niet wat betreft de betaling, maar wel door er in kennelijke aanbidding naar op te kijken.
De toenmalige staatssecretaris van kunst, Rick VVD Ploeg, heeft gezorgd dat middelbare scholieren er verplicht naar moeten komen kijken. Bij het vak “Culturele en Kunstzinnige Vorming”, een ander woord voor brainwashing!

In 1998 schreven we er al over in de Vrijbrief: Het “kunstwerk” lijkt op een “Mens-Erger-Je-Niet” spelbord. Zet het op zijn punt en schilder het na. Voeg wat eigen kleurtjes en streepjes er bij, en
noem het een kunstwerk. Ga er mee naar de Kultuurkamer en wie weet wat je er voor kunt vangen.

Een belangrijke eigenschap was steeds dat het ding “niet af” was. Piet was nog niet klaar. Toen gelukkig, want anders had het misschien nog meer belastinggeld gekost.
Maar nu zegt conservator moderne kunst Hans Janssen van het Gemeentemuseum in Den Haag: ‘Ik ga steeds meer twijfelen aan het verhaal dat het niet af is’.
Stel dat straks blijkt dat het wel af is! Ik kan de consequenties niet overzien, maar stel dat het dan meer waard wordt. Dan kan het misschien met winst worden verkocht? Ik vrees echter het tegendeel. Wat is er nu voor bijzonders aan een schilderij dat “af” is?

Heel bijzonder is dat Mondriaan stukjes karton en plakband op het doek heeft geplakt. De onderzoekers in Den Haag vonden deze week op één plek wel zeven lagen tape op elkaar! Ze telden ook twintig punaisegaatjes, veroorzaakt door het vastzetten van papier.

Het Parool schrijft “- Piet Mondriaan (1872-1944) heeft waarschijnlijk in zeer zieke toestand nog aan zijn laatste doek Victory Boogie Woogie gewerkt. Volgens Janssen duidt dit erop dat Mondriaan uiterst intensief aan het schilderij heeft gewerkt, vrijwel onafgebroken vanaf mei 1942 tot aan februari 1944, kort voor zijn dood.
Hier en daar is volgens de experts te zien dat hij met ‘onvaste’ hand werkte, ‘waarschijnlijk in de stukken die hij het laatst aanbracht’.

En het onderzoek gaat nog steeds door. In april of mei volgend jaar komen Italiaanse deskundigen naar Den Haag voor verder onderzoek. Met geavanceerde apparatuur kunnen ze onder meer de dikte van de verflagen meten. En misschien zelfs het 21ste punaisegaatje ontdekken.

Het wordt niet bij gezegd of dit alles betaald wordt door de Nederlandse belastingbetaler of dat ze die Italianen laten betalen om dat onderzoek te mogen doen.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Cultuur
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. AvV schreef op : 1

    Ik heb eerder deze week ongeveer dezelfde strekking gelezen.
    En dit niet in de volkskrant. Vreemd dat het ineens van alle kanten op je af komt.
    Ook ik heb mij behoorlijk gestoord aan het relaas toendertijd. Uit dit verhaal begreep ik dat het schilderij niet compleet is. Bij een verhuizing kort na WOII is een plakkertje verdwenen.

  2. Maverick. schreef op : 2

    Dit is echt een compleet geperverteerd (en overbodig) cultuurbeleid. Het was ook een aardig staaltje vleierij en lakeiengedrag van een kliekje regenten naar hun meesteres. Ik hoop dat het schilderij echt 80 miljoen (oude guldens) waard is, dan kan het tenminste weer snel verkocht worden, maar ergens heb ik het vermoeden dat het geval een miskoop is en dat men dure ‘deskundigen’ inhuurt om zich in te dekken. Ergens in de wereld is er iemand die 80.000.000 gulden heeft verdiend en nu heel hard lacht… (zou ik ook doen). Was het overigens niet Rick pVDa Ploeg?

  3. Hans schreef op : 3

    [2] idd rick v.d. armoede ploeg..

    Waarom ingaan op het schilderij zelf? Is het wel geoorloofd een Rembrant te kopen?

    Gaat het er niet om dat er geen enkel schilderij met staatssubsidie wordt gekocht..

    En ja een verkoper die weet dat de koper het wil hebben, vangt altijd veel, vaak te veel..

  4. leo schreef op : 4

    *0 miljoen gulden voor zo iets belachelijks. Ieder kind van 6 kan zpiets al maken.
    Maar even een vraag: wie heeft dat schilderij nou gekocht? de overheid of de gemeente Den Haag?

  5. Saartje schreef op : 5

    [4] "wie….gekocht? de overheid of de gemeente Den Haag?"
    Zou het veel uit maken – de grote of de kleine overheid?
    Maar ik heb even bij Wikipedia gekeken en daar staat dat dit "Kunst"werk is gekocht door de Stichting Nationaal Kunstbezit, mogelijk gemaakt door een schenking van De Nederlandsche Bank, waarbij het eigendom werd van de Staat der Nederlanden.
    "Leuk" om te weten: De Nederlandsche Bank wilde met dit gebaar afscheid nemen van de Nederlandse gulden!
    Ta-tááá! Ta-táááá !!!

  6. Jan Buitenhuis schreef op : 6

    Persoonlijk vind ik dit schilderij een echt groot kunstwerk. Ben blij dat dit schilderij is gekocht voor ons land, leuke bijkomstigheid is dat Mondriaan een nederlander was.
    Alleen om die reden ben ik al blij dat hij in ons land hangt.
    Of dit schilderij 80 miljoen waard is?
    Denk van niet, maar dat is nu niet het belangrijkste.
    Kunst is waard wat de gek ervoor geeft.
    Ik hoop niet dat dit kunstwerk ooit verkocht word.

  7. Nominator schreef op : 7
    Nominator

    [6] Jan, ik ben een leek op dit gebied.
    Zou je kunnen aanduiden of vertellen WAAROM dit nu Kunst is?
    (Behalve de kunst om er 80 miljoen voor te vangen!)

  8. Iris schreef op : 8

    [6] Hallo Jan, misschien familie van Coos Buitenhuis? www.galeries.nl er gaat een wereld voor je open, alleen in Nederland krijgen de nationale en internationale kunstemakers de meeste subsidie van moeder aarde. (zusje van Maxima staat er zelfs op, Dolores Zorreguieta).

  9. beek schreef op : 9

    Je zou het ook als een belegging kunnen zien: de praktijk wijst uit dat zo’n uniek exemplaar alleen maar meer waard wordt, omdat kopers dit ook verwachten.
    Maar kunst is geen overheidstaak.
    Het is bij uitstek iets voor een vrije markt: over smaak valt immers niet te twisten en het is inderdaad precies wat de gek ervoor wil geven.
    Het subsidieren van kunstenaars heeft m.i. niet tot grotere kunstwerken geleid.
    Heeft voornamelijk bijgedragen tot het produceren van veel rommel.

  10. Egor van Elven schreef op : 10

    Hub, je kan je beter richten op het gegeven dat de staat onrechtmatig geld van anderen afneemt en vervolgens uitgeeft in plaats van je persoonlijke kritiek op het schilderij zelf zo prominent naar voren te laten komen. Dat zijn 2 verschilende dingen!

    Wat de staat betreft valt er niet te twisten, want ze hebben nou eenmaal van andermans geld af te blijven, maar wat het kunstwerk aangaat, de schoonheid ervan is niet objectief te meten.

  11. Jozef schreef op : 11

    Voor die 80 miljoen gulden had ik liever een extra rijstrook op de A13 gehad. Of 5 gulden (tezamen met iedere andere Nederlander).

    Als Hare Majesteit het zo graag wil hebben had ze toch een van haar landhuisjes kunnen verkopen? Dit bedrag moet gekort worden op de salarissen van alle betrokken ambtenaren, dan laten ze het in het vervolg wel uit hun hoofd om andermans geld te verkwisten.

  12. Egor van Elven schreef op : 12

    Geef gewoon iedereen zijn geld terug.

    Dus niet socialistisch iedereen hetzelfde deel, nee, iedereen krijgt terug wat er van hem is afgenomen.

  13. Hub (auteur van dit artikel) schreef op : 13
    Hub Jongen

    [10] Ha, je hebt gelijk dat het twee verschillende dingen zijn.
    Dat het afpikken van iemands geld fout is, is duidelijk.

    Maar het andere punt is ook belangrijk.
    Immers Kunst heeft iets te maken met cultuur, en daardoor op de een of andere manier met de opvattingen van een persoon, of van gemiddelde opvattingen.

    Daarom is de vraag aan Jan Buitenhuis [7] ook zo belangrijk.
    Het artikel en de meeste reacties geven aan dat veel mensen dit "schilderij" in ieder geval geen Kunst vinden.

  14. McC schreef op : 14

    Ik lig helemaal dubbel van het lachen 🙂

  15. hugo van reijen schreef op : 15
    Hugo J. van Reijen

    Het is een schandaal dat de Nederlandse Bank uit haar winst dit schilderij gefinancierd heeft.
    Het zou het bnest zo snel mogelijk verkocht kunnen worden, ofschoon het de vraag is wat het dan opbrengt.
    De Gemeente Amsterdam had al een keer een kopie laten vervaardigen voor circa 900 euro. Niet van het echte schilderij te onderscheiden.

  16. suzan schreef op : 16

    hallo, word ff waker mensen!! dit schilderij is heel bijzonder en zeker het geld waard geweest. het museum word vaak bezocht voor alleen dat schilderij en ik ben er ook geweest.

  17. Jozef schreef op : 17

    [16] O, dan krijg ik nog geld van je…

  18. Dennis schreef op : 18

    Dat een kind van 6 dit kan maken ben ik het niet mee eens.. Er zit wel iets meer in. Maar 80.000.000 gulden??? Kom op zeg. Zijn ze niet lekker?? 10.000 vind ik al aan de hoge kant.