woensdag, 6 september 2006
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Gelijkheid van verkeersveiligheid

Zoals bekend, heeft de EU een enorme invloed op het verkeer en een enorme invloed op de auto-industrie. Zo kan men door belachelijke wetgeving nog nauwelijks een fatsoenlijke sportauto bouwen met het oog op milieu en zo achtte men het recentelijk bij het ontwerp van de nieuwe Jaguar XK noodzakelijk dat de auto met een aantal centimeter werd verlengd wat resulteerde in een belabberde aerodynamica bij snelheden boven de 160; een reden voor deze wetgeving blijft uiteraard jammerlijk uit.

Nog een graadje erger, is de wetgeving waarmee men momenteel druk aan de gang is die betrekking heeft op de “veiligheidsgelijkheid” van auto’s. Socialistische inkomensgelijkheid is kennelijk niet genoeg, ook de veiligheid moet eraan geloven.

Deze wetgeving heeft hoofdzakelijk betrekking op de zo gehate s.u.v’s daar deze veiliger zijn dan het gros van personenauto’s. Bij frontale en bij botsingen van opzij zorgt de hoogte van de suv’s ervoor dat ze in effect over de andere auto heenrijden, althans voor een deel.
S.u.v’s hebben over het algemeen ook nog eens een stevige gril waarvan de hardheid bij een botsing voor de andere auto gevaarlijk is. Zowel de gril als de hoogte van deze auto’s vormen voor de inzittenden van de s.u.v een gigantische lading extra veiligheid. Voor deze veiligheid wordt over het algemeen wel betaald, zo ook voor extra airbags en andere veiligheidsmaatregelen.

De EU vindt dit een grof onrecht; als het aan deze unie ligt, mogen mensen hun eigen veiligheid niet kunnen kopen. Daarom komt de EU met een serie maatregelen die deze ongelijkheid moeten verhelpen.
Echter, zoals altijd het geval is bij socialistische pogingen gelijkheid te creëren, is het onmogelijk de inferieure factoren gelijk te stellen aan de superieure factoren. Dus stelt men de superieure factoren gelijk aan de inferieure factoren. Met andere woorden: als niet iedereen veilig in zijn auto kan zijn, moet iedereen maar onveilig zijn.

In pogingen de s.u.v’s minder veilig voor de inzittenden en veiliger voor de medeweggebruikers te maken komt de EU nu met regeltjes die de hoogte van s.u.v’s inperken en bovendien met regels die de hardheid van de bumpers beperken.
Dit alles terwijl de heren en dames parlementariërs rustig van Brussel naar Straatsburg toeven in hun kogelvrije, extra verstevigde Mercedessen, BMW’s en Audi’s…..op onze kosten!

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: EU
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. M. schreef op : 1

    "…wat resulteerde in een belabberde aerodynamica bij snelheden boven de 160"

    Niet dat dit (behalve in Duitsland) wat uitmaakt als je maar 120 mag rijden…

    Goed, ook daar ben ik tegen, maar dat is een heel andere discussie.
    Dus gegeven de maximumsnelheid, maakt het rijgedrag van een auto boven de 160km/u niet veel uit.

    Verder wel een goed artikel. Karma ++

  2. M. schreef op : 2

    [1] oeps, "boven de 160km/u" had natuurlijk moeten zijn "boven de 120 km/u".

  3. Bud schreef op : 3
    Bud Rrevensky

    Voor wanneer de gelijkheid van penislengte en cupmaat?

  4. critilib schreef op : 4

    Het rijden in een suv (vooral met bullbar) verkleint de veiligheid van andere weggebruikers ofwel gaat ten koste van deze individuen. Niet erg libertarisch dus. Zou dus alleen op eigen terrein moeten worden toegestaan.

  5. Vlad Tepes schreef op : 5

    [4]
    "Het rijden in een suv (vooral met bullbar) verkleint de veiligheid van andere weggebruikers ofwel gaat ten koste van deze individuen. Niet erg libertarisch dus. Zou dus alleen op eigen terrein moeten worden toegestaan".
    precies. geheel mee eens!

    maar wacht’s…….., zo geredeneerd verkleinen auto’s – welke dan ook! – uberhaupt de veiligheid voor anderen ook. dit geldt natuurlijk ook voor motoren, brommers en fietsen.

    maar wat te denken van voetgangers? want stel je voor dat je iemand omver loopt en die valt met z’n harses tegen de stoeprand aan. o, critilib heeft de oplossing al. gewoon verbieden die stoepranden.

    kortom, weer een knap staaltje linksch denken.

    Back to the cave! nietwaar ‘critilib’?

  6. Tim Smolders schreef op : 6

    De SUV is als de wapenwedloop. Als iedereen straks een SUV heeft, komen de rijkere onder ons ineens met een tank. De wapenwedloop is iets ‘doms’ dus pogingen dat te voorkomen zijn niet erg kwalijk volgens mij.
    SUV’s vooral door de hoogte onveilig? Alle auto’s even hoog. Dus niet allemaal onveiliger, wat hierboven beweerd wordt, maar even veilig.