zaterdag, 28 oktober 2006
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Autobashing episode 876

­­­­­­­­­­­Voor elke euro die de overheid investeert in weginfrastructuur gaan er vier euro naar het openbaar vervoer.Dat blijkt een studie van twee universiteiten in opdracht van automobilistenverenigingen Touring en Febiac.

“Meer dan 70 procent van de mensen gaat met de auto naar het werk. Slechts 13 procent neemt het openbaar vervoer”,zegt professor Evy Crals van de universiteit van Hasselt. “Het openbaar vervoer zal de auto nooit vervangen.” Febiac en Touring vragen dat de overheid meer aandacht heeft voor de auto.

De bevoegde ministers waren razend.De Brusselse minister van “mobiliteit” noemde de stelling dat de overheid te veel geld in het openbaar vervoer zou pompen ten koste van het autovervoer. ,, de visie uit de twintigste eeuw, totaal voorbijgestreefd en onwerkbaar”.Vlaams minister van “Mobiliteit” Kathleen Van Brempt had het over een “schandalige studie” en een “conservatieve houding” (ze had het nog net niet over een
“extreem-rechtse houding”) beschuldigde de uitvoerders van de studie “automobilisten en open-vervoer-gebruikers” tegen elkaar te willen opzetten en wist verder te melden dat de studie “economische kosten” als luchtvervuiling, geluidshinder,vertragingen door files en stress (ten gevolge van files) onverlet liet.

Of ook de vertragingen in het treinverkeer door stakingen, gebroken leidingen ten gevolge warmte, koude, regen, wind , zelfmoorden enz…. ook moesten worden meegewogen en of dezetrein vertragingen misschien ook wel es voor stress zouden kunnen zorgen, liet deze
minister verder maar in het midden.

Als uitsmijter gaf deze minister nog mee dat de accijnzen op diesel en benzine (nu reeds 68%
van de kostprijs) verdrievoudigd en zelfs verdubbeld zouden moeten worden om de kosten te dekken….het extra geld dat op die manier zou binnen komen zullen Van Brempt en Smet in navolging van hun Nederlandse collega ( www.vrijspreker.nl ) dan wel gebruiken zekers om het openbaar vervoer te verbeteren ?

www.nieuwsblad.be

Al verkiest 70 % van de mensen de auto als vervoersmiddel om naar het werk te gaan (en indien de gratis abonnementen voor onder meer ambtenaren zouden worden afgeschaft, zou dat percentage nog wel es flink kunnen groeien), blijft volop investeren in het wegennet voor
de politici taboe.

Ik heb altijd gedacht dat het eerste ministerie dat kan worden opgedoekt en geprivatiseerd dat van cultuur is maar ondertussen denk ik dat men best begint (maar uiteraard niet eindigt)
met dat van (im)mobiliteit.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Bud schreef op : 1
    Bud Rrevensky

    Schitterend artiekel Mark!

  2. Islamofoob schreef op : 2

    Het openbaar vervoer is, zeker buiten de Randstad, gewoon erg slecht. Over een afstand van 30 km naar een middelgroot dorp deed ik sneller met de fiets dan met de bus. Beter werkt de overheid aan goede fietspaden. Bepaalde types ligfietsen, zoals de Quest, staan snelheden toe tot 60-70- km/h. Dit zijn milieuvriendelijke autovervangers, zeker in de Randstad.

  3. Bud schreef op : 3
    Bud Rrevensky

    Het openbaar vervoer is beter dan het ooit geweest is! Het is zowat op zijn best nu. Het is een systeem dat door zijn aard niet beter kan dan wat we nu hebben. Dat komt omdat het een centraal bestuurd systeem is, een top-down benadering van mobiliteit. Bottom-up systemen zoals de auto en de fiets zijn veel flexibeler en adaptiever.

  4. beek schreef op : 4

    [3]
    Men kan zich afvragen of het voor de overheid niet goedkoper is vrije busondernemingen toe te staan, met een zekere belastingvrijdom.
    Zo zou een particulier een bus kunnen aanschaffen, een vaste lijndienst onderhouden, en zelf zijn prijzen kunnen bepalen.
    Want het concessie-systeem van nu, gebonden aan de nationale strippenkaart, is allerminst vrije-marktwerking. Degene die de concessie verkrijgt heeft gedurende een aantal jaren het alleenrecht, een tijdelijk monopolie, op al het openbaar busvervoer in een bepaalde regio.
    Al die kleine onafhankelijke maatschappijtjes waren m.i. zo slecht nog niet.

  5. Maik schreef op : 5

    [4] Niet helemaal off topic, maar toch belangrijk omdat geld een belangrijke rol speelt: laat iedereen die deze site frequenteert GOED op zijn/haar bankrekening letten. Op 1 dec 2006 a.s. loopt de termijn af die de DNB(de nederlandse bank), de NVB(nederlandse vereniging van banken) en de Postbank zich hebben gesteld alle presoonsbewijzen van hun rekeninghouders te SCANNEN, hetgeen een illegale en strafbare praktijk is.
    Papiergeld mag ook niet in kleur gereproduceerd of zelfs maar gescand worden, vandaar.
    Laatste nieuws is dat in Zaanstad de rekening van een Postbankklant werd geblokkeerd, eveneens een illegale praktijk omdat het eenzijdig beëindigen van een vertrouwensrelatie taboe is.
    Als u dus zo’n brief van uw bank hebt gekregen waarin in directe zin(Fortis ASR!!)of eufemistisch(kunnen wij uw opdrachten niet meer uitvoeren/Postbank) wordt GEDREIGD met blokkering van uw tegoed, trap daar dan niet in en lees vooral deze info:
    www.id-nee.nl…
    Pikant: anoniem blijvend bankpersoneel bracht naar buiten dat alle informatie over cliëntèle van banken in Nederland op grote schaal naar de VS wordt doorgesluisd, ook vanwege dat eeuwige terrorisme-geneuzel, alsof letterlijk alle inwoners van dit land ook maar iets met terrorisme te maken zouden hebben…!!!!
    U bent gewaarschuwd!

  6. Bud schreef op : 6
    Bud Rrevensky

    [4] Zéér terechte opmerking!

  7. Hub schreef op : 7
    Hub Jongen

    [5] Maik, belangrijke info.
    Kun/wil je dit een heel klein beetje omwerken en als artikel, vanuit de hoofdpagina, laten plaatsen?
    Zodat het de verdiende aandacht krijgt.
    Stuur dat dan rechtstreeks naar mij op:
    de@vrijspreker.nl

  8. Maik schreef op : 8

    [7] Beste Vrijspreker: internettechnisch krijg ik je verzoek NIET in kannen en kruiken. Derhalve verzoek ik je met spoed via email te overleggen met de in mijn vorige bericht genoemde website met in de startpagina hun emailadres.
    Ik verzoek je ZEER DRINGEND deze info zsm aan de grote klok te hangen.
    Bij b.v. de DNB kunnen ze niet goed uit hun woorden komen als wordt geinformeerd hoe men erbij komt om rekeningen te gaan blokkeren…!!!
    Gegeven het feit dat nagenoeg iedere inwoner van dit land een bank- of girorekening heeft, MOET er dus ook een advocaat te vinden zijn die deze zaak wil aanpakken, óók omdat de WiD NIET om kopiën vraagt, laat staan SCANS van persoonsbewijs, handtekening en Sofinummer.
    Handig om te weten is dat de CGB(college bescherming persoonsregistratie)bepaalde ontwikkelingen niet meer kan bijbenen, met alle ongewenste neveneffecten van dien!
    Komt nog bij dat niemand de DNB, NVB en Postbank controleert(zelf denk ik dat de AFM ook weinig kan doen…)en Gerrit Zalm ook oostindisch doof is.
    Kortom: let op je eigen bankrekening, trap niet in chantage, lees GOED de website en hang het aan de grote klok.
    WACHT DAAR SVP NIET MEE.
    En als je de weg weet naar Kamerleden, zet deze dan onder druk, verkiezingen of geen verkiezingen.
    Dat laatste geldt voor iedereen die dit leest.
    Prettige zondag(die een uur langer duurt…).
    Maik

  9. Hub schreef op : 9
    Hub Jongen

    [8] Maik, ik begrijp niet precies wat je probleem is; een mail naar mij op de@vrijspreker.nl zou moeten aankomen.

    Ondertussen heb ik de door jou genoemde site bezocht en een mail naar hen gestuurd.
    Ik wacht nu weer af.

  10. Maik schreef op : 10

    [9] Hub: mijn "probleem" is dat ik hier met een TRAGE analoge verbinding zit te werken en vanwege voor de hand liggende redenen bestaande info niet in een nieuw artikel wil "omwerken".
    Het enige wat ik vraag is om de rollen eens om te draaien zoals op id-nee te lezen is en niet in de chantagepraktijk van DNB, NVB en Postbank te trappen.
    Ik vraag me trouwens af of de banken, bij wie b.v. de majesteit, Zalm en Balkenende hun geld in beheer hebben gegeven, met hen dezelfde chantagepraktijken hebben uitgehaald zoals de laatste maanden met al die andere Nederlanders is gebeurd die hun geld in beheer hebben gegeven…
    Kern van de zaak is dat het verboden is om papiergeld in kleur te reproduceren of te scannen, dus logischerwijs is het ook verboden om door de Staat verstrekte persoonsbewijzen te reproduceren of te scannen.
    De rest weet je, als je tenminste id-nee goed hebt gelezen.
    En dat van het doorsluizen van klanetninfo naar de VS begint steeds hardnekkiger vormen aan te nemen, want kennissen van mij kregen dit weekend een anoniem telefoontje.
    Vandaar dat ik dus ook op de hoogte ben.
    Gr. M

  11. Maik schreef op : 11

    [10] Moet niet klanetinfo maar KLANTENINFO ZIJN, sorry.

  12. Unox schreef op : 12

    [5] Maik,
    in de brief die ik van de Postbank gekregen had stond dat ze wettelijk verplicht waren om een identiteitsbewijs in te scannen, maar jij zegt nu dat dat illegaal is. Hoe zit dat nu?

  13. Unox schreef op : 13

    [12] Sorry, ik zal de link die je gegeven had beter lezen.

  14. Maik schreef op : 14

    [12] GA NAAR DE WEBSITE die ik eerder vermelde!!!!
    Zeg eens, ben je nu echt te lui om je aanwijzer ergens op te zetten?
    Die "verplichting" hebben NVB en Postbank op instigatie van de DNB VERZONNEN, nou goed??
    (en nu vind ik het voorlopig welletjes: het duurt zo govergeten LANG om in dit politiek correcte landje een paar handen op elkaar te krijgen…)

  15. Unox schreef op : 15

    [14] "Zeg eens, ben je nu echt te lui om je aanwijzer ergens op te zetten?"
    Kalmeer, ik had gewoon je reactie te vlug doorgelezen en de link over het hoofd gezien. Steek je ID-kaart maar in je reet als je zo onbschoft gaat doen.