vrijdag, 29 december 2006
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Ambtenaren voor snelheidslimiet op Duitse snelwegen

Op menige dagen kijk en luister je argwanend naar het nieuws om te weten te komen wat de bemoeizuchtige overgesubsidieerde ambtenaren in Den Haag nu weer voor leuke regeltjes voor je hebben uitgedokterd of nog aan het uitdokteren zijn. Menigeen denkt dan bij het zien van het hoofd van Balkende, Bos, etc of nog erger, het hoofd van Paul Witteman: “Nog 2 jaar en 64 dagen en dan ben ik uit dit land eindelijk opgerot”.

Gelukkig was dat deze keer niet zo. Vandaag (of eigenlijk al gisteren) was er namelijk juist een nieuwsbericht dat een tegenslag betekende voor de grote bemoeials onder ons:

BERLIJN – Duitse topambtenaren willen een snelheidsbeperking op alle autosnelwegen in de Bondsrepubliek. Het hoofd van het federale milieubureau, Andreas Troge, pleitte donderdag in Duitse media voor een maximum snelheid van 120 kilometer per uur.

Natuurlijk willen ze dat. Dan kunnen ze mooi meer tijd besteden aan het uitschrijven van bonnetjes en hoeven ze derhalve minder tijd te besteden aan de welbekende veel gevaarlijkere werkzaamheden. Namelijk het vangen van ECHTE BOEVEN!
Ook zal het voor de politie meer inkomsten betekenen, wat weer leidt tot meer mede-ambtenaren en wat uiteindelijek weer leidt tot een vergroting van de grote ambtenarenfamilie. Ongeveer te vergelijken met het A+B=C principe.

Voorbeeld van een dergelijke rekensom:
———–
Opdracht 7: De ambtenarenfamilie is in Nederland in 2005 met 180.000 leden gestegen (toename van 20%). Hoeveel extra geld is er dan gemiddeld per burger afgetroggeld? Aanname: In 2005 bedroeg het gemiddeld inkomen van een ambtenaar 40.000 euro en telde 15.000.000 burgers **

A: Geen, de bestaande ambtenaren hebben de hand in eigen buidel gestoken en daarvan de extra 180.000 ambtenaren betaald.
B: 180.000 * 40.000/15.000.000 = 480 euro per burger.
C: (180.000 * 40.000) + (120 * 180.000 / 20 * (40.000 * 1.1 – 40.000))/15.000.000 = 768 euro per burger.

———–
Troge wees op de voordelen voor het milieu in de strijd tegen het broeikaseffect. Volgens hem wordt door het ‘tempolimiet’ de uitstoot van kooldioxide teruggedrongen, mogelijk tot 30 procent.
De topambtenaar stelde ook dat de kans op ongevallen zal verminderen. Verder zouden er minder files ontstaan.

Ikzelf zie alleen maar nadelen. Zo zal de uitstoot van kooldioxide mogelijk met 43,87 procent worden vermeerderd. Ook zullen er meer files ontstaan en zal de kans op dodelijke ongelukken aanzienlijk toenemen. Hoe kom ik aan deze informatie? Gewoon, uit de dikke grote duim net zoals deze heer/mevrouw Troge.


Het plan lijkt echter een vroege dood te sterven, meldden Duitse media. Zowel de minister van Verkeer Wolfgang Tiefensee als de minister van Milieu Sigmar Gabriel hebben zich tegen het voorstel uitgesproken. Er valt volgens de milieuminister meer winst te halen met milieuvriendelijkere motoren.

Gelukkig eindelijk iemand in de politiek die door het gebrabbel van deze heer/mevrouw kwakzalver heen ziet en hem mooi voor schut zet. Keep up te good work!


De landelijke automobielfederatie AvD vreest dat het aantal ongevallen en files door een limiet juist zal toenemen. Verder wijst de vereniging erop dat 95 procent van de ongevallen plaatsvindt bij snelheden onder de 100 kilometer per uur.

Deze redevoering lijkt er wat meer op. Zij geven namelijk expliciet aan dat ze hun redevoering niet kunnen onderbouwen. Dat is natuurlijk wat anders dan een paar stellingen opnoemen die je de ochtend ervoor onder de douche hebt verzonnen.

** Het goede antwoord is natuurlijk antwoord C. Alle ambtenaren wilden namelijk ook nog een loonsverhoging van 10 %

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Overheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. mrXL schreef op : 1
    mrXL

    "Verder wijst de vereniging erop dat 95 procent van de ongevallen plaatsvindt bij snelheden onder de 100 kilometer per uur."

    Interessant feit…

  2. Arnold Burgers schreef op : 2

    Heerlijk af en toe op de Duitse autobaan uit je dak gaan,als ie 285 km/h kan wil je waar voor je geld en dat eens proberen,het werkt en je valt niet in slaap. De kop koffie in Keulen op een vroege zondagmorgen is al met al wel duur.

  3. Skarsgard schreef op : 3

    De Autobahn is een interessante casus voor libertariërs. Want juist het ontbreken van een limiet, opgelegd door een autoriteit, draagt bij aan de veiligheid van de weggebruikers, om de simpele reden dat chauffeurs zelf mogen (en kunnen!) bepalen wat een voor hun aanvaardbare snelheid is. Wie sneller rijdt, is sneller op zijn bestemming, maar verbruikt meer brandstof: de afweging tussen die twee mogen bestuurders zelf maken. Dat het rijden met 200 in plaats van de gangbare 130 ook een hogere verantwoordelijkheid met zich meebrengt, is alleen maar logisch.

    Het resultaat? De doorstroming in Duitsland is beter, de veiligheid is uitstekend en het respect voor wél opgelegde limieten (de helft van de Autobahnen is gebonden aan een maximumsnelheid, laat daar geen misverstand over bestaan!) en de verkeerspolitie is aanzienlijk hoger dan in Nederland. Drie voordelen tegen een onzeker nadeel, namelijk dat van een ‘geschaad milieu’, als daar al sprake van is. Uitgemaakte zaak, lijkt me zo.

    Zogeheten experts beweren dat snelheidsverlagingen zalvend werken voor de verkeersveiligheid. In zekere zin is dat ook zo. Als we allemaal niet harder dan 20 km/h zouden rijden, zou het aantal verkeersdoden bijna tot nul zijn gereduceerd. Immers, de ‘impact speed’ is dan veel te laag om zelfs nog verwondingen te veroorzaken. Of zoiets maatschappelijk wenselijk is, waag ik te betwijfelen. We hebben immers niet de auto uitgevonden om ingehaald te worden door een man op een fiets.

    Duitsland is wel een anomalie binnen Europa met zijn limietloze Autobahnen, en doet zo vermoeden dat de landen die wel een maximum hebben ingevoerd op een of andere manier een beter besluit hebben genomen. Als in het principe van ‘het gelijk van de meerderheid’. Maar als ik nu eens andersom redeneer, en zeg dat een algemene snelheidslimiet op de Nederlandse snelweg niet te rechtvaardigen is? Want ga eens na: waarom worden wij door onze overheid gemaand niet harder te rijden dan 120 (of 100, of zelfs 80) op brede en goed onderhouden wegen, terwijl Duitsers met 180 over een pokdalige lap beton mogen boenderen, in dezelfde auto’s die wij rijden? Nou dan. Gelukkig heeft de Duitse politiek op dit gebied wat meer common sense dan de Nederlandse collegae.

  4. Andre schreef op : 4

    [3] "Gelukkig heeft de Duitse politiek op dit gebied wat meer common sense dan de Nederlandse collegae."

    Inderdaad. Met name ingegeven door de belangen van de automobielindustrie durft men het niet aan om een limiet in te voeren. Gelukkig maar, want het andere gebied zonder limieten de Isle of Man is te klein om 300+ km/u te blazen..

  5. Skarsgard schreef op : 5

    [4] Och, het gaat niet zozeer om die 300+. Meer om de vrijheid om zo hard te rijden als je zelf goed acht. Mensen letten dan meer op het verkeer in plaats van op hun snelheidsmeter. Maar goed, in Nederland weten we niet beter, murwgebeukt dat we zijn door het aanhoudende geraaskal en geknij met cijfers van die Veluwse orgelspeler op het Openbaar Ministerie.

  6. Andre schreef op : 6

    [5] Da’s op zich niet zo’n ramp, want echte auto’s waarmee je snel van a naar b kunt gaan, zijn voor de meeste mensen onbetaalbaar met dank aan BTW en BPM. En dat feit is dan weer geheel compatibel met de almaar groter wordende fileproblematiek waardoor we sowieso meer stilstaan dan rijden. Vroeger of later rijden we allemaal in van die grijze-muizen auto’s rond vol met elektronika om ons wakker te houden terwijl we ons met een slakkengang voortbewegen. Dat heet niet leven, maar geleefd worden..

  7. Bud. schreef op : 7

    [2] Voor mij is het haast een therapie geworden, zo af en toe eens gewoon Duitsland in rijden en wat op de Autobahn vertoeven, een lekkere schnitzel ergens bij een rasthof verorberen en dan terug. Gewoon er even uit.

  8. Cincinnatus schreef op : 8

    [7] Bud,

    Tussen Hannover en Berlijn ligt de beste autobahn van Europa…nieuw aangelegd, 4 rijvakken (waarvan elk rijvak bijna twee keer zo breed als een Nederlands rijvak) en relatief weinig verkeer.

    Man, wat heb ik daar gescheurd.

    Groetz,

    Cincinnatus.

  9. Wieb Le Grande!! schreef op : 9

    eigenlijk is het allemaal SOFT gelul!!

    Geen wonder dat we in dit land in de problemen zitten??

    Analyseer nou eens zelf wat jullie zelf zeggen??

    Het is toch allemaal GELUL!! laten we (eens) eerlijk wezen!!??

    Gelul van Neo-zwakzinnigen!! Het lost toch allemaal nix op!! deel-problematiek!!Allemaal eh; kuch: continuering van de huidige Politiek!!??

    Denk nou eens na??

    You Yerks!! Stomme-mannetjes-Politiek!!

  10. WieboXL schreef op : 10

    Jaah: reuze discussierbaar dat de Mof geen 180 Km. PU. op zijn Autobahn mag raggen??!!

    Tis NIET geloven: dit Volk is Josti-Band!
    De (ware) Josti-Band heeft de mogelijkheid uut minstens 14 miljoen kandidaten!!??

  11. WieboXL schreef op : 11

    Jaah: reuze discussierbaar dat de Mof geen 180 Km. PU. op zijn Autobahn mag raggen??!!

    Tis NIET geloven: dit Volk is Josti-Band!
    De (ware) Josti-Band heeft de mogelijkheid uut minstens 14 miljoen kandidaten!!??

  12. WieboXL schreef op : 12

    Ik heb er NIE om gevraagd!! Maar ik blijk alles Dubbel-neer-te-pleuren op dit forum??

    Hoe komp Hub??

    Jij bent de Initiator/BAAS OP DIT FORUM??
    Toch?

    Echo!
    Echo!!???????

  13. WieboXL schreef op : 13

    Nog effe een leuke stelling: hehhe!
    ‘als Ambtenaren een Ras waren…; dan was gegarandeerd 90 procent van deze Bevolking (een) NAZI geworden!!!’

    Ik vind hem wel leuk !!??

    En Toepasbaar!!

  14. Bep schreef op : 14

    WieboXl je bent een ongelooflijke paardenlul die nodig eens gepijpt moet worden.
    Leg je totalitaire oplossingen dan eens op zijn Josti-bands uit aan deze zwakzinnige!
    Voordat ik met je meedoe aan een ‘staatsgreep’ wil ik wel weten wat je plannen zijn ná de geweldadigheden.
    Of blijf je net zolang schieten tot er geen mens meer in je koninkrijkje over is die het niet 100% met je eens is?

  15. Andre schreef op : 15

    [9] "eigenlijk is het allemaal SOFT gelul!!

    Geen wonder dat we in dit land in de problemen zitten??

    Analyseer nou eens zelf wat jullie zelf zeggen??

    Het is toch allemaal GELUL!! laten we (eens) eerlijk wezen!!??

    Gelul van Neo-zwakzinnigen!! Het lost toch allemaal nix op!! deel-problematiek!!Allemaal eh; kuch: continuering van de huidige Politiek!!??

    Denk nou eens na??

    You Yerks!! Stomme-mannetjes-Politiek!!"

    Da’s een wat mij betreft nogal slaapverwekkende non-stellingname, waarin helaas generalisering de boventoon voert. Ik kan er persoonlijk geen touw aan vastknopen, maar dat zal mijn eigen probleem zijn. Een soort slap aftreksel van het Theater voor de Lach, haha..

    Ben trouwens benieuwd of er iemand is die zich geroepen voelt om je aan het gerief zoals voorgesteld door Bep te laten komen..

  16. WieboXL schreef op : 16

    [15]

    LATEN WE ES EFFE EERLIJK WEZEN: DAAR BEN JE GEWOON TE DOM VOOR!!

    GEEFT NIX!!

    Meer dan driekwart van deze Bevolking is ronduit Rand-Debiel!!

    Dus zo: uniek ben je nouw ook weer nie!!??
    De Wieb heeft verder gewoon ongekende lol hiero!! Dus ga zo verder!!??Nehhehee!!

    Hoe meer Neo-debilteit: Hoe meer vreugd!!

    Jij bent vast voor de (invoering) van de Euro? Enzo?

  17. SpyNose schreef op : 17
    Spy-Nose

    [3] Skarsgard,
    Het wegverkeer is inderdaad een aardig model voor het maatschappelijk verkeer. Er zijn vele parallellen. Niet alleen wat betreft de maatschappelijke frustratie door overbodige regelgeving in het algemeen, maar ook in het bijzonder.
    Zoals het feit, dat de trajectcontroles tot extra filevorming en grotere uitstoot van broeikasgassen leiden.
    En i.p.v. deze af te schaffen kondigt de grootste VERKEERSPOTENTAAT van Nederland, Koos Spee, nog meer trajectcontroles aan door de koppeling van met belastinggeld betaalde slimme digitale flitspalen.

    [14] Bep,
    [15] André,
    Verder maar niet op reageren, denk ik. WieboXL heeft af en toe last van psychische exacerbaties.

  18. Maverick. schreef op : 18

    Een ander fraai voorbeeld waaruit de kleinzieligheid van de NL ambtenarij blijkt (ik zie politici als gewone ambtenaren met te veel macht) is het gedoe rond het omwisselen van guldenmunten naar euro’s. Naar het schijnt is er nu chaos op de postkantoren om op tijd te mogen omruilen. Het ma niet meer na 31-12-06. In Duitsland kun je oude marken bij mijn weten onbeperkt omwisselen. Maar verder valt er volgens mij niet al te veel positiefs te zeggen over Duitsland. Ze hebben er vooral veel last van Gristendemocratische- en socialistische stagnatie en bureaucratie. Een volk krijgt de leiders die het verdient, net als hier.

  19. Bud. schreef op : 19

    [6] Ook een auto van 20.000 euro haalt 180.

  20. Bud. schreef op : 20

    [17] Schitterend Spynose. Ook ik trek altijd parallellen tussen het autoverkeer en de rest van een maatschappij. In de Verenigde Staten heb je auto’s en vliegtuigen. Beide worden in BE-NL verguisd (door de politiek toch) en hier is het fiets, bus en trein.Het typeert een ganse samenleving.

  21. d.o. schreef op : 21

    als regelmatig gebruiken van de Duitse autobahnen kan ik slechts beamen dat bij hogere snelheden de concentratie navenant stijgt i.t.t. het gezapige 120 kmh gangetje in NL waardoor veel meer kop/staart botsingen ontstaan.
    Bedenk ook dat afstanden veel groter zijn en de tijdwinst op een afstand van bijv. 400 km bij een snelheid van 160/170 kmh t.o.v. 120 kmh aanzienlijk is.
    Mij staat vagelijk een gezegde bij "tijd is …."

  22. d.o. schreef op : 22

    als regelmatig gebruiker van de Duitse autobahnen kan ik slechts beamen dat bij hogere snelheden de concentratie navenant stijgt i.t.t. het gezapige 120 kmh gangetje in NL waardoor veel meer kop/staart botsingen ontstaan.
    Bedenk ook dat afstanden veel groter zijn en de tijdwinst op een afstand van bijv. 400 km bij een snelheid van 160/170 kmh t.o.v. 120 kmh aanzienlijk is.
    Mij staat vagelijk een gezegde bij "tijd is …."

  23. Teijepa schreef op : 23

    Er zijn inderdaad wegen in Duitsland waar je lekker kan doorkarren, maar er zijn ook wegen die op sommige tijden net zo filerijk zijn als de Nederlandse en waar ’s nachts ook triest lage maximumsnelheden gelden (80 km/h rond MUC bijvoorbeeld). Helemaal rozengeur en manenschijn is het dus niet en is het allemaal niet beter of slechter dan in 0032 of 0031.

    Maar op stukken waar je ook echt los mag en kan is het een verademing. Niet per se op topsnelheid (ook al moet die altijd even getest worden) waar gewoon op een relaxte 150 a 160 km/h. Je doet er, mits je een tolerante houding aanneemt ten opzichte van het gedrag van andere weggebruikers, geen vlieg kwaad mee. Milieuvervuiling zit al verdisconteerd in de accijnzen en ecotaxen op brandstof dus daar mag dan ook niet meer over geklaagd worden. En verder heeft niemand er belang bij wanneer die verongelukt dus iedereen doet zijn/haar best om heel thuis te komen. En dan kom je weer in 0031. De A16: grote delen slechts 100 km/h. De A4: grote delen slechts 100 km/h. En waarom? Omdat het druk is? ’s avonds om 22 uur is het niet zo druk meer. Omdat het onveilig is? Wat kan er gebeuren als ik 100-en meters vrij rijstrook voor mij heb? Kortom: het valt niet uit te leggen waarom het in 0031 allemaal zo debiel geregeld is. 0032 is op zich ook beperkt tot 120 km/h, maar dat mag je dan ook bijna overal rijden. Geen debieliserende 100 zones (Antwerpse ring is ook zo min mogelijk beperkt) en sinds kort dan een 70 zone (die waarschijnlijk weer naar 90 gaat).

  24. Andre schreef op : 24

    [19] 180 is niet mijn norm als het het snel van a naar b kunnen betreft; voor 20k euri zul je vast wel een auto kunnen kopen die zonder BTW en BPM grofweg zo’n 13k kost; en nog veel minder als alle andere in deze prijs verdisconteerde overheidsheffingen niet in de produktprijs verrekend hoeven te worden. Tel dat op bij de hoogte van de maandelijkse aderlating van het salaris richting zwart overheidsgat, waarbij wellicht ook nog belasting betaald moet worden over een aanzienlijk percentage van cataloguswaarde INCLUSIEF BTW en BPM en de neiging voor velen om in Dacia’s, Windjammer, YingYang en hoe die goedkope meuk uit Verweggistan ook moge heten, is verklaard. Pure marktverstoring van de overheid, die er toe leidt dat er werk die kant op gaat; is niks op tegen op zich zolang het maar om echte marktwerking gaat. En ondertussen staat de Gestapo compleet met lasergun en bonnenboekje achter de bosjes om Ome Henk en Tante Annie te grazen te nemen terwijl ze moeizaam de 180 aantippen in hun 20k Dacia..

  25. Andre schreef op : 25

    [20] In Amerika kun je op veel plaatsen met je vliegtuig in je achtertuin landen. Huizen met de runway in de achtertuin. En hier ? Bussen ? Waar dan en wanneer ? Treinen ? Overvol. Fiets ? Tuurlijk, als je niet te ver hoeft te reizen. Achterlijke toestand, dat is het hier. Bananen-fascisto-monarchie annex poppenkast, geregeerd door socialisten die zich sociaal noemen, met Sonja Barend c.s. voorop. Gelukkig hebben we daar geen last meer van, als we haarzelf mogen geloven.