vrijdag, 15 december 2006
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Doorgeslagen beleid

Een belangrijk onderdeel in het strafrecht is de proportionaliteit. De straf moet in verhouding staan tot een misdaad. Zo kun je iemand die een pakje kauwgom steelt niet levenslang opsluiten, en kun je geen tienduizend Euro boete opleggen aan iemand die per ongeluk een papiertje op straat laat vallen.

Tenzij het natuurlijk gaat om de dodelijke confrontatie tussen gemeenteambtenaren en automobilisten. Dankzij vele jaren wanbeleid staan er door het hele land files. Slimme automobilisten sluiten niet willoos achteraan, maar proberen een andere route te vinden. Daar is niets mis mee, de file wordt er korter door, en ook voor die secundaire wegen heeft de automobilist gewoon wegenbelasting betaald.

De gemeente denkt daar natuurlijk heel anders over, en noemt zulke slimme automobilisten ‘sluipverkeer’. Groot voordeel daarvan is dat er weer een reden gevonden is om allerlei ambtenaren aan het ‘werk’ te houden. Zo zijn de ambtenaren in Midden-Delfland voortvarend aan het werk gegaan, en hebben een bewegende paal in het wegdek aangebracht. Nu.nl schrijft zonder enige vorm van cynisme het volgende:

De gemeente Midden-Delfland heeft vrijdag filmpjes van verkeersongelukken op haar website gezet. Het gaat om ongevallen bij een zogeheten verkeersdoseerinstallatie op de Rotterdamseweg in Schipluiden.

Doel is om automobilisten voor te lichten en zo te voorkomen dat nog meer ongelukken gebeuren.
De installatie bestaat uit een paaltje dat midden op de weg staat. Als er een auto aankomt, zakt het de grond in. Het mechanisme laat voertuigen op die manier een voor een passeren.
Bestuurders veroorzaken ongelukken doordat ze niet op hun beurt wachten en achter andere auto’s aanrijden terwijl de paal net weer omhoog komt.
Op de site is onder meer te zien hoe een auto over de paal heenrijdt, de lucht in vliegt en enkele meters verder weer neerkomt. Naast opnames van soortgelijke ongelukken, kunnen bezoekers van de website ook een filmpje bekijken over hoe het wel moet.
Sluipverkeer
De installatie staat sinds 1 juni op de Rotterdamseweg. Sindsdien zijn al dertien ongevallen gebeurd. Doel van het mechanisme is om sluipverkeer tegen te gaan.
Doordat automobilisten steeds even moeten wachten tot het paaltje de grond in is gezakt, zijn ze niet langer sneller uit door over de Rotterdamseweg te rijden.

Je gelooft het niet als je het leest. De gemeente Midden-Delfland heeft bewust 13 ongevallen veroorzaakt om een non-probleem aan te pakken. Het begrip proportionaliteit is totaal verdwenen.
Hoeveel schade zal zo’n gemiddelde automobilist te verduren krijgen door dit soort overijverige ambtenaren? Een hoop meer in ieder geval dan als men de ‘normale’ oplossing zou kiezen: een agent met bonnenboekje. Ook niet aan te bevelen natuurlijk, want waarom moet je een automobilist straffen voor het rijden op een weg die hij nota bene zelf heeft betaald? Maar zo’n agent zorgt in ieder geval niet voor de nodige whiplash-klachten, en vernielt gewoonlijk niet de auto van een overtreder.

Blinde autohaat heeft de betreffende ambtenaren en hun politieke bazen tot dit soort waanideëen gebracht. Als zo’n ambtenaar dan ook nog het leuke idee krijgt om er filmpjes van te maken, en die op internet te plaatsen, dan moet je wel te maken hebben met iemand die last heeft van één of ander ernstige psychische afwijking.

Een TBS-maatregel voor de bedenkers van dit soort levensgevaarlijke absurditeiten dient dan ook overwogen te worden. TBS buiten-proportioneel? Voor mensen die een daadwerkelijk gevaar voor de samenleving vormen lijkt mij de TBS-maatregel nou juist uitgevonden. En het is duidelijk dat ambtenaren die willens en wetens obstakels op de weg plaatsen die auto’s vernielen, en daar dan ook nog filmpjes van gaan publiceren, tot de categorie ‘levensgevaarlijke gekken’ moeten worden gerekend.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Andre schreef op : 1

    Niet te geloven. Het wachten is op de eerste zelfverdedigingsactie jegens dit soort onrecht. Een bulldozer moet toch in staat zijn om dit probleem op te lossen. Kunnen ze daarna aan de slag met de verkeersdrempels..

  2. Huub Mooren schreef op : 2

    Nu worden de lokale wegen die niet afsluitbaar zijn 2-3* intensiever gebruikt. Cadeautje voor Maasland.
    Het lokale verkeer neemt echt de omweg over de A13 niet. Die is trouwens onbruikbaar geworden door de 80 km flessenhals op de A20 en het gehannes op de A4 en A12 in het noorden.

    Het wachten is op de eerste doden die vallen omdat ambulance, politie en brandweer de een-baans polderweggetjes ook niet door kunnen omdat er 25 walmende auto’s staan te wachten op dat lullige paaltje. Dan zal een volgend leger ambtenaren wel belast worden met de ontmanteling van dit woonerven geneuzel.

  3. Huub Mooren schreef op : 3

    [1] In de begindagen werden die paaltjes gesaboteerd. Zware stalen platen erover heen, zwaaien naar de dode camera en rijden maar. De politie vond dat bezwaarlijk en nu is het over. Heerlijk toch, middelbare school gevoel…

  4. Jack schreef op : 4

    Het (snel)wegennet is een concept uit de jaren 60 en nooit aangepast door de gepolitiseerde ambtenarij van de diverse ministeries onder het motto: "wij maken de maatschappij en dwingen de automobilist in ons politiek-correcte openbaar vervoer."

  5. Bud. schreef op : 5

    Domme vraag van domme Belg: wat is TBS?

  6. Arend schreef op : 6

    [5] Slim antwoord van een slimme Nederlander (want opgezocht ;))

    nl.wikipedia.org…

  7. SpyNose schreef op : 7
    Spy-Nose

    Naast het beginsel van proportionaliteit geldt ook nog altijd het subsidiariteitsbeginsel. Dat houdt in de praktijk in, dat de brave burger geacht wordt problemen of obstakels in het maatschappelijk verkeer zoveel mogelijk te omzeilen.

    De brave automobilist die gedacht had i.c. het subsidiariteitsbeginsel te moeten toepassen door een bypass-route te nemen, komt dus bedrogen uit.

  8. Bud. schreef op : 8

    Ze hebben het zo hard tegen "sluipverkeer" (lees: bewust decimeren van bruikbare wegen) dat ze er zelfs TomTom over aanpakken. Die onthult teveel kortste wegen! Mag niet!

    Wie gooit die zooi eraf?

  9. Andre schreef op : 9

    Dus is naast bewegingsvrijheid ook vrijheid van informatieverstrekking in het geding..

  10. Hans schreef op : 10

    Ik heb mij hier ook een kwaad overgemaakt.. dom natuurlijk maar goed, in reactie daarop heb ik een brief naar de Haagsche Courant gestuurd hierover (erg gematigd)te lang voor plaatsing, maar ik had ook een cc naar de gemeenteraad van deze gemeente gemaild. Mocht iemand hier intresse in hebben hoor ik het wel (de reacties van de gemeenteraad, zijn natuurlijk zeer teleurstellend).

    Het zou leuk zijn dit onderwerp eens goed uit te zoeken en een ludieke protest actie te voeren.. Niet dat zin heeft maar goed..

  11. Maverick. schreef op : 11

    In een normaal functionerende rechtstaat zou een getroffen automobilist dit soort ambtenaren (het liefst persoonlijk) aansprakelijk stellen voor deze schade. In het gedegenereerde Nederland met partijdige rechtspraak is dat vrijwel zeker een illusie.

    Ik hoorde dat er in Abcoude (onder Amsterdam) of daar ergens in de buurt een vergelijkbaar paaltje staat dat al uit de grond schiet als het stoplicht op oranje springt. Dus je moet bij groen licht als je voet bij de rem houden daar. Met dezelfde cynische argumentatie bij ongelukken.

    Dit soort beleid is in mijn ogen fascisme in zijn meest pure vorm. Pol Pot en Stalin zouden vast trots zijn geweest op dit soort bureaucraten.

  12. Groentje schreef op : 12

    Jullie lullen maar wat raak, want er staat geen link bij naar die filmpjes.

  13. Wim schreef op : 14

    [11] Dat klopt Maverick, maar de automobilisten zijn een gerechtsprocedure begonnen tegen de gemeente Abcoude, zie hieronder:

    www.autoweek.nl…

  14. Walt schreef op : 15

    Het is te ziek voor woorden. Ik erger me groen en geel aan deze zgn. doseersystemen. Naast een dure reparatie aan je auto krijg je ook nog eens kosten van en nieuw paaltje voor je kiezen. Dit is nou een typisch voorbeeld van een geweldadige overheid die zijn bemoeizieke plannetjes door de onderdrukten laat betalen.
    Nog een bijkomend feit is dat een aantal ondernemers hiervan enorme schade leidt door de slechte bereikbaarheid voor klanten.
    Evenzo in Delft Binnenstad: de autovrije zones zijn afgesloten met pollers waar alleen een bus doorheen mag en na een verzoek ook een toeleverancier. Een kennis van mij had een autobandenbedrijf in de binnenstad. Kon de tent mooi sluiten toen de fractie groen Links in de gemeente dit plannetje doordrukte en de stad hermetisch afgesloten werd voor zijn klanten. En natuurlijk is hier geen enkele compensatie of alternatieve bedrijfsruimte aangeboden.

  15. René schreef op : 17

    Tja, men reed natuurlijk wel eerst door rood…

    Maar dan nog, doe je dat ergens anders en je wordt gesnapt kost dat geloof ik 180 euro. Hier bestraft de overheid de overtreder met behalve een veel hogere financiële schade ook nog eens het risico op gezondheidsschade, invaliditeit of erger. Daarbij is zo’n rood stoplicht midden in een weiland redelijk nutteloos en nodigt uit tot doorrijden.

    Waar zijn de campagne "geef je verstand eens voorrang", het principe dat regels zinvol moeten zijn om te worden nageleefd en het gelijkheidsbeginsel gebleven? Uiteindelijk is de overtreding hetzelfde: rijden door rood, en dan is dit nog het meest zinloze rood dat er is. De straf is echter belachelijk veel zwaarder.

    Straks wordt die weg gewoon helemaal afgesloten wegens de milieuschade die het paaltje veroorzaakt: olie in het oppervlaktewater en luchtvervuiling door al die wachtende auto’s. Oh ja, en vergeet het fijnstof door al die afremmende en optrekkende auto’s ook niet. Allemaal de schuld van de automobilist natuurlijk, de overheid treft geen blaam. BAH!

  16. J. Baars schreef op : 18

    Met een motorfiets rijd je gewoon langs die doseersystemen. Dat doe ik ook gewoon dagelijks, als het weer motorrijden toestaat.

    Als je snel met je auto achter je voorligger mee optrekt, kom je er ook gewoon doorheen.Staat hij nog steeds op groen. Geen probleem.

    Als je als eerste staat en fors doortrekt met je auto ( en dat hoeft geen Ferrari te zijn) ( ik rijd met een gewone 1.4 liter Japanse gezinsauto) kun je er gewoon met zijn driën door. Meerdere malen meegemaakt.Op die manier kun je er zelfs met vier of vijf auto’s in een keer door.
    Je moet er nl. voor zorgen dat die detectieringen in het wegdek jou als als een zien met de eerste auto. Bumperkleven dus. Hoe komen vrachtwagens er immers door? Of langzame tractors, met aanhanger?

    Overigens vind ik het de grootste waanzin, die doseersystemen in ons Delfland.

    In de jaren 80 werden wij, harde werkers, naar Regio Rijnmond gehaald, omdat het hier zo goed wonen was. ( lees: Schiedam en Vlaardingen konden hun huizen niet slijten, vanwege armoede ) Nu we er zijn en gewoon nog ons werk hebben in Haaglanden, worden onze verbindingswegen gedoseerd omdat een fietsersorganisatie fors gelobbied heeft.
    Argument: die ene dode op de Kandelaarweg.
    Heel vreselijk, maar ik vraag aan U, wordt uw straat ook gedoseerd omdat daar een verkeersdode is gevallen? Nee dus.

    Dus sprong het milieu-terrorisme in het verhaal: De druk van tenminste 500 auto’s in de spits op die B-wegen.

    Nou heb ik lang geleden op de middelbare school al geleerd dat een gewoon draaiende motor minder emissie geeft dan een stationair draaiende. Ergo die vijftig auto’s die daar voor dat doseersysteem stationair staan te draaien gedurende pakweg 25 minuten, stoten meer uit dan vijftig auto’s die gewoon door rijden. Jammer maar dat milieu-argument gaat dus ook niet op.

    Sinds wanneer is een werknemer die in Schiedam woont en in Delft of Rijswijk moet zijn "sluipverkeer" als hij over de Harreweg rijdt voor de kortste verbinding? De raadsleden gaan toch ook niet via Utrecht in hun gang naar het stadhuis?

    Iemand heeft bewust of onbewust de doseerlichten op de Harreweg kapot gereden. De gang van zaken ken ik niet. Maar wel een mooi signaal aan de politiek in Schiedam: Dit soort doseerpolitiek verdienen we als hardwerkende burgers die in Haaglanden hun geld verdienen en dat in Rijnmond uitgeven, niet

    John Baars,
    Docent Geschiedenis