vrijdag, 19 januari 2007
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Storm

Gisteren werden we geteisterd door een zeer zware storm die het hele land volledig heeft stilgelegd. De treinen reden niet meer, ook geen tram en geen bussen met als gevolg dat tienduizenden reizigers her en der waren gestrand.

Alle radio uitzendingen waren aan de storm gewijd en berichtten alleen over de bijkomende kommer en kwel terwijl de mensen sterk werd aangeraden om niet de weg op te gaan maar om vooral thuis te blijven.

Kortom: een en al crisis in het land.

Nu pleeg ik mij voort te bewegen op een bromscootertje omdat er zelden files staan op het fietspad. Het heeft geen status maar je komt wel op tijd aan op je bestemming en ook nog voor weinig.

Mijn huidige opdracht als freelance business analyst is bij het Grootkapitaal, vestiging Amsterdam ZO en zo scooter ik dagelijks de 47 km heen en 47 km terug tussen Heiloo en Amsterdam ZO, zo ook gisteren.

’s Morgens op de heenweg stond er weliswaar een sterke wind maar niet echt verontrustend.

In de loop van de dag op kantoor merkte ik oplopende onrust bij collega’s die met de auto of trein naar huis moesten. Er kwamen alarmerende berichten binnen van afgesloten wegen, gestaakte treindiensten en vastzittende reizigers zodat ik mij ook zorgen begon te maken over mijn terugreis op de scooter, men is op zo’n ding aanzienlijk kwetsbaarder dan een trein van een paar honderd ton.

Maar goed, ik had weinig keuze dus ben ik een uurtje eerder weggegaan (15:30 uur). Mijn route gaat van ZO naar Centraal Station, daar pak ik de fietspont naar Noord (die probleemloos heen en weer door bleef varen in de storm) en vandaar naar Zaandam de provinciale weg op, langs Koog aan de Zaan, Wormerveer, Krommenie, Uitgeest en Limmen naar Heiloo. Zoals gezegd 47 km en het meeste is volledig open fietspad langs de provinciale weg.
Het vreemde is dat ik eigenlijk weinig last had en gewoon kon doorrijden met mijn 50 cc. De scooter moest wat harder werken tegen wind, dat wel maar er was verder niets onoverkomelijks.

Later heb ik mijn dochter uit Amsterdam Noord opgehaald, zij zat vast op Centraal. Zij nam ook de pont naar Noord en daar heb ik haar met de auto opgepikt. Onderweg verkondigde de radio de ene ramspoed na de andere, er stonden overal files, ook de provinciale wegen zouden volledig verstopt zijn maar ik kon gewoon doorrijden van Heiloo naar Amsterdam Noord en terug.

Niet dat ik hier nou bepaald een samenzwering in zie en er zal ongetwijfeld flink overlast zijn geweest door de storm maar ik vraag mij toch af waarom het hele land stilgelegd moet worden terwijl ik met mijn brommertje probleemloos door half Noord Holland, vlak langs de kust, kan doortuffen.

Is het de plaatselijke nationale drang hier om overal drama’s van te maken zodat allerlei figuren in de diverse beslissingscircuits belangrijk kunnen doen ?

Of wordt zo’n storm stiekem aangegrepen om het volk eens echt flink wat ongemakken te laten voelen om die dan aan het broeikaseffect toe te gaan schrijven ? Ik houd de broeikasprofeten de komende dagen in de gaten.

Of zie ik gewoon spoken ?

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Hub schreef op : 1
    Hub Jongen

    Ik denk dat je de storm ook niet moet "onderschatten". Vijf doden in Nederland is niet niks.
    En wat die broeikasprofeten betreft, sla je spijker op zijn kop. Er werd weer reclame voor gemaakt, zowel bij het nieus, bij NOVA en bij Witte Pauw. Zeer opvallend. En misschien nog bij andere zenders die ik niet gezien heb.
    Ze hadden het ook over een nieuwe milieubrochure; iets als "climate change" (??) Ik ben zeer benieuwd wat daar in staat.

  2. Milieucrimineel schreef op : 2

    Het was niet overdreven, ik heb gisteren 6 uur gedaan over een afstand waar ik normaal maximaal 2 uur over doe (met geluk , lees geen files, 1:15).

  3. Wolverine schreef op : 3

    Nergens last van gehad hier in het noorden. beetje wind beetje regen.

    08.00 uur 35 km met de auto gereden.
    21.00 weer 35 km met de auto gereden.

    Geen centje pijn. voor mijn lichte autootje.

  4. Wladimir (auteur van dit artikel) schreef op : 4
    Wladimir van Kiel

    [2] als men allerlei snelwegen afsluit dan krijg je vanzelf files elders, dat is geen wonder. Wat ik mij afvraag is of het allemaal wel zo dramatisch heeft moeten zijn. Was het echt nodig om die snelwegen af te sluiten en het treinverkeer te stoppen ? Kon het niet minder ? Van mijn buurman hier heb ik gehoord dat er in Belgie helemaal niks aan de hand is geweest, is de storm aan hun voorbij gegeaan of hebben ze er niet zoveel drukte van gemaakt ?

  5. Bud. schreef op : 5

    Ik denk dat dit een uiting is van de glazen-kastjes-maatschappij. Ongevallencijfers zijn de verantwoordelijkheid van de staat geworden, zover heeft de politiek het kunnen brengen. Tenslotte is veiligheid toch een KERNTAAK van de overheid, niet dan?
    Deze misinterpretatie van het begrip veiligheid verschaft politiekers meer macht. Tegelijk verliezen ze de echte veiligheid (opsporen en vervolgen van misdadigers – met weinig nadruk op preventie) uit het oog.

  6. Aad schreef op : 6

    Ik was gistermiddag met de auto (langs) de A2 sneller thuis dan normaal op een donderdag. De overdaad aan media maakt het denk ik tot een hype met overal PR dames die niets zinnigs te melden hebben. Daarbij mikt men op sensatie en hoe erger hoe beter.
    Qua global warming hier een leuk stuk inclusief ‘staat van het klimaat brouwsel’:
    www.elsevier.nl…

  7. Huub Mooren schreef op : 7

    [4] Brabant was ook dicht gisteravond, de Moerdijk kon het allemaal niet meer aan.
    Dat wankele geval kan een fatsoenlijke asfaltlaag niet eens torsen; met windkracht tien zou ‘ie zomaar weg kunnen waaien.
    Niks overdreven, de constructies zijn gewoon te licht. Ik zie die treintjes ook nog wel het luchtruim kiezen.

    Gek he, voor zo’n vervoersland?

  8. Sander schreef op : 8

    Tja, en vooral de commerciele omroepen gaan er tot op dit moment van typen "vrolijk" EN massief mee door. Kijkcijfertjes = reclame inkomsten. En je hoeft toch niet te kijken?! Het is toch gratis?! M.a.w: klein beetje de hand in eigen boezen steken… (Smily)

  9. Saartje schreef op : 9

    Wat ik uit bovenstaande reacties opmaak, is gewoon dat het in Nederland niet in àlle delen even hard heeft gestormd. In het Noorden heeft het kennelijk minder hard gestormd dan men had verwacht.
    Ook maakt het natuurlijk heel wat uit of er toevallig ja dan nee een gekantelde vrachtwagen op jouw weg ligt. En ook of je door een gebied met veel bomen moet rijden.
    Zo kan ik ook best begrijpen dat treinmachinisten het gevaarlijk vinden op trajecten te rijden die door gebieden lopen waar je overlast van omgewaaide bomen, enz. kan hebben, wat in het donker niet is te zien. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat daarom àlle treinverkeer plat moet.

    Ikzelf woon in het Zuidwesten. Alle toevoerwegen naar mijn huis zijn bomenwegen, waar alleen al met een straffe wind grote takken op de weg kunnen vallen. Ik heb me daarom echt maar aan het advies gehouden van niet weggaan en doe mijn boodschappen vandaag. Helaas kunnen buitenshuis werkende mensen zich dat niet veroorloven.

    Laten we oppassen om niet overal een samenzwering achter te zoeken! Deze storm kwam gewoon heel goed in het milieustraatje te pas en er is dus heel dankbaar gebruik van gemaakt!

  10. Albert S. schreef op : 10

    Het probleem is met het achterstallig onderhoud van de Nederlandse infrastructuur. Zelfs de OESO is dit opgevallen en heeft Nederland een uitbrander gegeven. Dit land is berekend op een bevolking van 13 miljoen, niet op 16 miljoen met de huidige capaciteit aan OV en wegennet. De overheid haalt ¤16 miljard op aan autobelastingen en geeft maar ¤3 miljard uit aan wegen. Dat is al jaren zo. Geen wonder dat er dan een verkeersinfarct ontstaat, zodra er een beetje wind is of er een sneeuwvlokje valt. De staat heeft het meeste van dat geld verspild aan de verzorgingstaat en haar aanhangers.

  11. michel schreef op : 11

    [4] Klopt, ik werk als freelancer momenteel in Antwerpen en zodra ik de grens bij Hazeldonk over was, file. Echt, nog geen 100m over de grens. Tot aan de grens geen problemen gehad. Ge moet nie paniekeren he, als het een bietje waait!

  12. Jozef schreef op : 12

    [10] De OESO heeft gelijk om het fileprobleem in NL een schande te noemen. Echter de door haar aangedragen oplossingen getuigen van een flinke dosis stupiditeit: Rekeningrijden eerder invoeren en meer investeren in het openbaar vervoer!

    Ik vraag me af of politici echt zo belazerd zijn om te denken dat het duurder maken van autorijden iets oplost, of dat ze gewoon hun kas verder willen spekken zonder iets te verbeteren?

  13. Jozef schreef op : 14

    [13] Ik sta al op de eerste pagina, Kim 😉

  14. Adrian schreef op : 15

    Ik weet niet wie vertelde dat er in België niets aan de hand was, maar hier is – bij mijn weten – op minstens 1 autostrade een boom omvergevallen, en in bepaalde steden zijn hele straten moeten afgezet worden door dat er dakpannen en ramen naar beneden storten (of dreigden te storten).

    Hier zijn ook een tig tal straten en snelwegen (terecht) afgesloten voor de veiligheid van de mensen.

  15. Adrian schreef op : 16

    Kleine noot. (Vergeten er bij te zeggen.)

    Er is 1 boom omvergevallen dat ik zeker weet. Het lijkt me onwaarschijnlijk als er effectief ook maar 1 omvergevallen was. Verder zijn bepaalde autostrades afgezet omdat camions daar gewoon (quasi) van de baan waaiden. (Daar zijn er meerdere voorbeelden van.)

    Ook zijn er op vele ‘gewone’ wegen bomen omvergevallen, net zoals dakpannen en op bepaalde plaatsen zelfs hele (verouderde) muren.

  16. Cincinnatus schreef op : 17

    Er zit maar 1 zaak op : de regering moet "storm" verbieden.

  17. michel schreef op : 18

    [16] Ja klopt ook, maar denk ik veel later op de avond. De wind kwam misschien meer uit het noorden. Maar goed, ik heb het idee dat in NL de media er een compleet circus van maken (zoals bij zoveel onderwerpen en deels van onze taxen) en er in Belgie toch wat relaxter mee omgegaan wordt.

  18. Kim schreef op : 19
    Kim Winkelaar

    [17] Hoho, Cin, dat kan niet zo snel.

    Eerst wordt er verboden om u buiten te bevinden boven windkracht 10. Voor uw eigen veiligheid natuurlijk.
    Vervolgens groot in de pers: Slachtoffer door windkracht 9. Kamervragen, minister gaat accoord, voortaan uitgaansverbod bij windkracht 9. Enzovoort, totdat windkracht 4 de norm wordt. Uiteraard dit alles in Europees verband, en iedereen moet tegen betaling en na behalen van een staatsexamen in de mogelijkheid blijven om een storm-vergunning aan te vragen, waarmee wél naar buiten gegaan mag worden.
    Eén en ander te controleren door een nieuwe politie-unit, ook wel de Stormtroepen genoemd.

  19. Frenkelfrank schreef op : 20

    Ik zie ook voordelen. Zo zullen we natuurlijk enorm veel geld verdiend hebben met die windmolens die we overal hebben staan, ongetwijfeld veel meer dan de kosten die eraan vast zitten! Bovendien is de bomenpopulatie nu ook darwinistisch gezuiverd, dus de volgende keer minder schade!

  20. Vlad Tepes schreef op : 21

    [17]

    óf de overheid kan weer een miljoenen kostende ‘campagne’ lanceren om het publiek beter ‘voor te lichten’ omtrent stormen.

  21. Adrian schreef op : 22

    [18]

    Dat kan, ik heb geen zicht op de media in Nederland. Gisteren was de storm hier wel een hoogtepunt, en ik vermoed dat er straks ook nog wel wat vermeld gaat worden en dan morgen niets niet meer.

    Ergens vind ik toch trouwens dat je in dit soort gevallen beter overdreven preventief dan overdreven ‘achteraf de schade meten’ kunt zijn. Niet?

  22. Jozef schreef op : 23

    [20] Windmolens doen het niet als het te hard waait…
    Mede daardoor zullen die dingen zichzelf nooit opleveren.

  23. beek schreef op : 24

    [20]
    Dol op zuiveringen, die Darwinisten.

  24. beek schreef op : 25

    Hier zien we gewoon die bejubelde vrije markt in werking. Zoveel media die hevig met elkaar concurreren, en allemaal het meest sensationele nieuws willen brengen.
    En blijkbaar laat iedereen zich het hoofd op hol brengen door deze berichtgeving.
    Maar die kantelende vrachtwagens zorgen natuurlijk wel voor zeer veel stremming.
    Helaas heeft de overheid het monopolie op wegen, en bij overheidsmonopolien ontstaan er kennelijk altijd lange rijen.

  25. René H. schreef op : 26

    [4] Als je ziet hoe de ‘geluidswering’ bij Vinkeveen (waarvoor de A2 werd afgesloten) er nu bijstaat kun je rustig stellen dat het fileleed van gisteren toch minimaal deels door onze fijne overheid is veroorzaakt. Hoe? Doordat ze gewoon doen wat ze altijd doen: geld ophalen bij de mobiele Nederlander en dit vervolgens niet uitgeven aan de handhaving van de mobiliteit van die Nederlander.

    Hele stukken scherm zijn nu weg, de rest is gestut met (veeeeel) palen, ingeklemd tussen scherm en… vangrail! Nog afgezien van de negatieve effecten voor iemand die onverhoopt die vangrail raakt is dit natuurlijk te gek voor woorden. Had men een beetje onderhoud gepleegd, had de A2 gewoon open kunnen blijven.

    Maar ja, al die te subsidiëren vriendjes zuigen de potten natuurlijk leeg voor véél belangrijkere zaken…

  26. Adrian schreef op : 27

    [26]

    En waarom zou het alternatief – de privé – die banen (en de veiligheid) dan beter onderhouden?

    Gewoon het minimum aan comfort en voor de rest geld incasseren, me dunkt. Want waarom verder investeren dan het absolute minimum, ook al vraag je tol, er is toch geen noodzaak om verder te investeren? Zeker niet als je een paar grote wegen in handen hebt.

    Nah, dat de overheid het niet perfect doet, is zeker waar. Maar ik zie niet in (niet dat je dat zegt, overigens) hoe de privé het beter zou kunnen doen. Laat het dus maar gewoon bij de overheid.

    Wat niet betekent dat er niet onafhankelijke initiatieven (vanuit de bevolking) mogen zijn die de veiligheid zélf keuren en – eventueel – de overheid verantwoordelijk mogen stellen.

    De overheid heeft mss het nadeel t.o.v. de privé dat het niet echt competetief werkt. Het voordeel is wel dat het rekeningsschap moet afleggen. En dat is – helaas – nog een beetje tekort in de gehele wereld.

  27. bart schreef op : 28

    [19] toch knap hoe sommige mensen zelf bij een weerbericht het voor elkaar krijgen om vergelijkingen met WO2 te kunnen trekken. Afgezien van het feit dat zulke ‘grappen’ te gemakkelijk te maken trekken ze als drijzand een discussietot een een plakkerig dieptepunt. Ayaan en ‘der eeuwige Jude’, verkeerspolitie als NSB-ers en KNMI-mederwerkers als Stormtroepen???

    prima dat je lezers met ridiculeren aan het denken zet, maar WO2-vergerlijkingen zijn een zwaktebod en ontdoen ieder eerder argument aan kracht.

    een libertarier kan zijn visie uitleggen zonde WO2 te betrekken in zijn overtuiging.

    vrijheid van meninguiting is natuurlijki een prachtig goed. maar dar valt wel wat over op te merken. Brand roepen in het theater mag niet van Mill, en WO2 vergelijkingen zijn voor sneue mensen.

  28. wladi schreef op : 29

    de staat kan altijd feilloos een verbodje op 10 miljard lichtjaar ruiken. Nu wil Koos Spee, de Adolph Eichmann van de flitspalen, verbieden dat vrachtauto’s de weg opgaan als het stormt. Nu is daar wel wat voor te zeggen voor bepaalde lege vrachtwagens omdat die nog wel eens omgeblazen willen worden maar dat is niet voldoende voor de staat.
    Dus weer een verbod (=meer macht aan de fokking ambtenaren) en meer geld (=boetes) voor de staat.

    De verslaving van de staat aan vervodjes is net zo groot als haar verslaving aan geld.

  29. Bud. schreef op : 30

    [28] Bart, Kim’s reactie heeft helemaal niets met WO2 te maken. Leg dat eens nader uit ajb?