woensdag, 3 januari 2007
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Vertrouwen in de markt

Vorig jaar zomer was ik op vakantie
in Toscane, Italië. Op het strand,
voorzien van prachtige gratis zit-
en ligstoelen, kwamen regelmatig
Afrikanen met ambulante handel
voorbij. Sjaaltjes, sieraden tot
aan winterjacks werden er op
het bloedhete strand aan de man
gebracht. Beetje bizar assortiment
maar bewondering voor hun
doorzettingsvermogen, dacht ik.

Thuis ontdekte ik dat deze groep verkopers niet bestaat uit desperate bootvluchtelingen maar dat het leden zijn van een uiterst gedisciplineerde internationale gemeenschap, zowel religieus als economisch, die hun hoofdkwartier hebben in de heilige stad Touba, in het hart van Senegal.
Deze donkere straat- en strandverkopers horen bij een dynamische Soefi moslim beweging genaamd de Mourides. Zij zijn volgelingen van Sjeik Amadou Bamba, een religieus leider die stierf in 1927. Voordat Bamba stierf, onthulde hij verschillende wensen: de belangrijkste was dat hij hoopte dat Touba een heilige stad zou worden.
Een van Bamba’s kleinzonen, Sjeik Ka, verklaart de doctrine van zelfredzaamheid. ‘Als je afhankelijk bent van anderen’, zegt hij ‘ben je niet vrij – dat is onze levensfilosofie.’ Daarnaast hebben ze vertrouwen in marktwerking, ze werken zich op via straathandel naar boven.
De Mourides onderwijzen hun leden in vlijtige arbeid, zelfredzaamheid en solidariteit. Deze ideeën hebben de gemeenschap over Senegal’s grenzen gedreven. Zij werken hard in het buitenland en sturen geld naar huis waar een bloeiende gemeenschap ontstaat. Waar ze zijn, komen ze bij elkaar om een moskee en een gemeenschapsruimte op te richten. Hun netwerk helpt migranten om Senegal te verlaten, werk te vinden en documenten in te vullen. In plaats van hulpeloze vluchtelingslachtoffers te zijn, opereren de Mourides als slimme ondernemers in een complex internationaal netwerk.
Wat ze verkopen, halen ze uit Senegal, Indonesië, Thailand of India. Concurrenten in de straatverkoop uit bijvoorbeeld Bangladesh worden niet vijandig bejegend. Integendeel, ze bewonderen hen en nemen hun sterke punten over.
Eén van de Mourides sterke punten is de pyramidestructuur van hun organisatie. Aan de top zit de kalief, dit is momenteel de 91 jarige laatste zoon van Bamba. Onder zijn leiding groeit Touba van 2000 inwoners in 1958 naar een 700.000 nu. Alcohol en tabak zijn verboden in Touba, een autonoom gebied in Senegal. Een universiteit wordt gebouwd, water- en electriciteitscentrales aangelegd en er heerst een liberaal cultureel klimaat. Vrouwen bedekken hun hoofd of haren niet, jongens en meisjes gaan samen naar school en de gemeenschap is, in tegenstelling tot andere islamitische gemeenschappen, niet afhankelijk van Saoedisch geld.
Al deze factoren maken de Mourides tot één van de succesvolste Afrikaanse gemeenschappen, thuis en in het buitenland.
Hoewel de Mourides tamelijk onbekend zijn, kunnen ze de rest van de wereld wat leren – niet alleen hoe te reageren op globalisatie en het ontplooien van zelfredzaamheid maar ook hoe je je religie praktiseert op een vredelievende manier.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Globalisatie
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Egor van Elven schreef op : 1

    Ik zit niet op een les in religie te wachten, en met mij velen op deze aarde niet.

    Laten we zeggen dat dit misschien een van de minst slechte religies is, maar dat wil niet zeggen het daarom een voorbeeld voor anderen moet zijn. Integendeel.

    Kijk liever naar samenlevingen die niet op religie maar op vrijheid gebaseerd zijn, en veel succesvoller dan de Mourides. Daar kunnen we wat van leren.

  2. Sander schreef op : 2

    Vorig jaar zomer was ik op vakantie in Toscane, Italië. Op het strand, voorzien van prachtige gratis zit- en ligstoelen, kwamen regelmatig Afrikanen met ambulante handel voorbij. Sjaaltjes, sieraden tot aan winterjacks werden er op het bloedhete strand aan de man gebracht.

    Ik ben er ook een jaar of 10 gekomen. Bijzonder irritante en opdringerige gasten vond ik het. Elke dag weer dezelfde rotzooi onder je neus. Geen enkel respect voor het feit dat je gewoon voor je rust daar bent met je gezin en van je vacantie wilt genieten. Net orgeldraaiers met klepperende centenbak die je niet kunt en zult ontlopen. Samen met de rigide anti-roken maatregelen was dit feit voor mij de doorslaggevende druppel om me nooit meer in Italie te laten zien. "Goed voor de marktwerking", net wat je zegt.

  3. Aad schreef op : 3

    [1] Aangezien er een slordige 1,5 % en dalend van de wereldbevolking geen religie heeft, lijkt het mij erg lastig om een dergelijk voorbeeld te vinden. Verras mij eens.

  4. Aad schreef op : 4

    [2] Dergelijke agressieve verkoopmethoden trof ik in Turkije waar ik nimmer meer kom. In Italie geen last gehad. Overigens geef ik de voorkeur aan mensen die proberen iets te verkopen dan aan mensen die eenvoudigweg hun hand ophouden.

  5. Sander schreef op : 5

    [4] Zelfs op strandjes van hooggelegen ‘verborgen’ meertjes tussen de bergtoppen waren de plastic horloges en kralenspiegeltjes niet te ontwijken. Elke dag weer opnieuw dezelfde gouden plastic halskettingen. My god!

    Maar je hebt gelijk, ze houden niet de hand open. (gaan we dan maar vanuit) Meer vreugdevols kan ik er verder niet ontdekken.

  6. lombas schreef op : 6

    Ook The Economist gelezen?

    :>

  7. FFI schreef op : 7

    "Hoewel de Mourides tamelijk onbekend zijn, kunnen ze de rest van de wereld wat leren – niet alleen hoe te reageren op globalisatie en het ontplooien van zelfredzaamheid maar ook hoe je je religie praktiseert op een vredelievende manier"
    Het soefisme lijk een in westerse ogen een vredelievende vorm van het mohammedanisme en is als zodanig dan ook de manier hoe westerlingen kennis maken met het mohammedanisme. Het is alleen een beetje jammer dat er geen teksten in de koran hadiths zijn waarop de soefis zich kunnen baseren op een als onbetrouwbaar aangemerkte hadith na.

    Ali Sina van FaithFreedom.org noemt het soefisme dan ook het suikeren omhulsel om de giftige pil die mohammedanisme is. Westerlingen nemen het in en worden vergiftigd met het mohammedanisme, het echte mohammedanisme, de intolerantie en het gewel.

  8. Egor van Elven schreef op : 8

    [3] Wil je verrast worden met voorbeelden van samenlevingen die in plaats van op basis van religie meer op basis van vrijheid georganiseerd zijn?

    Denk aan Dubai, Hong Kong en Shenzen.

  9. Egor van ELven schreef op : 9

    [3] Verder is je aanname van het aantal religieuzen twijfelachtig.

    Het is namelijk zo dat in de meeste islamitische landen je er niet onderuit komt geregistreerd te worden als moslim. Het daarna afwerpen van je religie brengt zelfs je leven in gevaar.

    Dus ik denk dat er veel meer niet gelovigen zijn dan dat jij doet voorkomen.

  10. FFI schreef op : 11

    [10] Ik ontken geen enkele god, ze bestaan gewoon niet.

  11. Kurt schreef op : 12

    [5] Als je echt rust wil hebben moet je gewoon naar een privestrand gaan, waar een selectief toegangsbeleid wordt gevoerd.

  12. ACP schreef op : 13

    Niets nieuws onder de zon, en dus ook niet wat betreft religieuze groepen en sekten die proberen zichzelf aan de eigen veters op te trekken. Wat minder vaak voorkomt is echter dat het Afrikanen zijn …

    De meest succesvollen, en zij die de grootste impact hebben kunnen maken zijn uiteraard de (engelse Pilgrims) die indertijd van uit Delfshave naar de nieuwe wereld vertrokken. Daarna kwamen de volgelingen van Menno Simons … de Mennonites, De Amish en nog niet zolang geleden de Mormonen. Deze groepen waren en/of zijn allen vooral op de landbouw en veeteelt gericht. Een lossere groep zijn de Vrijmetselaars die zich d.m.v geheime (religieuze) ceremonies proberen te differentieren. dat veel opportunisten trekt waaronder voormalige LP fractie keide Matt Herben …

    Onder de Islamieten zijn daar o.a. de Indiasche Parsies en de volggelingen van de Aga Khan … de Ismaelieten, die het hoofdzakelijk in de handel zochten en nog vele ander klans. Dus de Mourides zijn lang geen uitzondering (indien dat de reden is waarom zij hier genoemd worden).

  13. Egor van Elven schreef op : 14

    [10] Nogmaals, in veel islamitische landen kan het ontkennen van allah er toe leiden dat ze vermoord zullen worden.

    Daarom denk ik dat de cijfers over het aantal gelovigen op aarde, in ieder geval het aantal islamieten, niet kloppen.

    Er zijn zeker meer ongelovigen dan dat allerlei overheidsbureaus ons willen doen geloven!

  14. beek schreef op : 15

    [13]
    Inderdaad.
    Waarom nu speciaal deze goepering bejubeld moet worden, terwijl veel protestantse denominaties hetzelfde nastreefden, is mij een raadsel.
    En waarom een libertarisch artikel de pyramide-structuur van de macht bewondert, is mij eveneens een raadsel.

  15. ACP schreef op : 16

    [14] Enderdaad … Neem nu maar het "grootste Islamitische land" terwereld genaamd Indonesie waarvan op papier een 94% moslem zijn, maar (van de 230 mijoen) slechts een 15 miljoen belijdend zijn. EN OOK BEREID om hun hebben en houden op te geven VOOR een pelgrimage naar Makkah. (En dat reeds vele jaren een aanzienlijke bron van inkomsten is voor Martin Air).

    De echte dreiging van de Islam is dan ook sterk overdreven, want die komt eerder van uiterst achterlijke en primitieve en vaak kriminele derdewereld lieden dat men hier, om zogenaamde humane redenen en "gevoel" binnenhaalt, onder de pretenties dat zij in staat zullen om de vergrijzing te keren en tegelijker voor de oudjes te zorgen (waar hun "progressive" nakomelingen geen zin in hebben , noch zich daartoe moreel verplicht achten ) …

  16. Bud. schreef op : 17

    [1] Noem er mij eens zo een dan, Egor, een op vrijheid gebaseerde cultuur zonder religie?

  17. Cincinnatus schreef op : 18

    [17] Albanie ten tijde van Enver Hoxha ?

  18. Egor van Elven schreef op : 19

    [17] Ik had het over samenlevingen die zich in plaats van op religie zich richten op vrijheid. Dus, voor de langzamere lezers onder ons, samenlevingen waar het zwaartepunt niet bij religie maar bij (dan wel economische en of persoonlijke) vrijheden ligt.

    Voorbeelden genoeg, ook al gegeven, en als je er meer wilt, verdiep je er dan meer in, er zal een wereld voor je opengaan.

  19. bud. schreef op : 20

    [17] O ja nu zie ik de thread die terzake al bestond. Scuses. Mijn punt is dat de uitspraak "niet op religie maar op vrijheid gebaseerd", twee zaken over elkaar plaatst die in libertarische zin niet als tegengestelden tegenover elkaar kunnen gesteld worden.

    De meest vrije maatschappij in de wereld, de Amerikaanse, heeft heel wat gelovige leden die zich vrijwillig aan een moreel schema houden, zonder dwang. Ze zijn dus vrij.

  20. Vlad Tepes schreef op : 21

    gratis strandstoelen? in toscane? waar dan?

    ben vaak op vakantie geweest in toscane, maar nergens waren strandstoelen gratis.

    en in forte dei marmi, de duurste badplaats, waar je grif 100 euro per dag voor een parasol betaald, wordt je net zo goed overspoeld met verkopers. maar dat is niet altijd vervelend.

  21. Bud. schreef op : 22

    [8] Lijken mij niet de beste voorbeelden. Bijna iedereen in die landen is gelovig.

  22. Fukkov schreef op : 23

    [21] Als je de weg langs het strand iets naar het noorden volgt (richting Massa). Zit aan de rand van forte dei marmi, (naast banjo TAI) een stuk gemeente strand. En een stuk volledig vrij strand (daar kan je je eigen parasol neerzetten) Op het gemeente stuk heb je voor een klein bedrag een parasol en stoelen hebt (tevens WC, douches etc aanwezig) In dat stuk kom je ze ook niet vaak tegen. Ze zoeken altijd de extreem toeristische plekken.

    Ik vraag me tevens af of het niet een soort van gedwongen samenhorigheid is. Er is echt niemand daar die een poot voor ze uitsteekt. Sterker nog als je bijvoorbeeld naar een waterkraan loopt om te drinken en er staan een paar Afrikanen te wachten dan wordt je gewoon voorgelaten en niemand die ook maar enigzins opkijkt.

    PS de spullen komen gewoon van de markten in de steden. Die kopen ze gesamenlijk in.

  23. ACP schreef op : 24

    [17] Singapore, HongKong en Taiwan zijn daar microcosmossen van. Er is daar (voor)ouder verering (ancestry worship) maar het is beslist niet verplicht. Maar het strict prive en persoonlijk en neemt ook geen enkele officiele plaats in.

  24. peterk schreef op : 25

    [16]
    Indien je echt aanneemt dat er een god bestaat en dus over van alles en nog wat beslist, neem ik aan dat je je godsdient belijdt.
    De rest die aangeeft te geloven maar niet belijd, die zijn waarschijnlijk (of mogelijk)bang om te ontkennen of hebben niet echt over de zaak nagedacht.

    De percentages zullen wel ontstaan zijn in het licht van de manipulerende aard van peilingen.

  25. Harry Witwijk schreef op : 26

    [1] Welke samenleving dan bv?

  26. Sander schreef op : 27

    [12] Je zult het niet geloven: een van de bedoelde was juist een prive strand, slechts geboekt voor gasten van het complex. "Slechts toegankelijk voor huurders van het complex", stond er zo mooi in de folder. Onderhavige marktverkenners waren geen huurders bleek bij navraag.

    Daarbij heeft "opdringerigheid" bij mij weinig met vrijheid van doen. Dat accepteer ik niet van Jehova’s, maar ook niet van "marketiers".

  27. ACP schreef op : 28

    [25] In het geval van Indonesie is men NOMINAAL moslem, maar belijdt een veeeel oudere cultuur dat primair op spritualisme is gestoeld en dat van de voorvaderen …(die geacht worden te kunnen intervenieren indien zij dat wensen) in plaats van een enkelvoudige schepper waar een Beek in gelooft. Een"godsdienst is het dus NIET …

  28. Vlad Tepes schreef op : 29

    [23]
    "PS de spullen komen gewoon van de markten in de steden. Die kopen ze gesamenlijk in".
    klopt.

    en voor wie dan toch iets wil hebben van wat deze strandventers verkopen doet er verstandig aan hetzelfde te doen. dat scheelt een berg.

  29. Andre schreef op : 30

    [28]

    Jammer dat de fundamentalistische schreeuwers annex 72-maagden zoekers ook daar de meeste aandacht krijgen.