zondag, 8 april 2007
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Spitsstrook

Iedere keer als ik langs Schiphol richting Rotterdam en terug rij valt mij op dat de uiterste linkerbaan meestal buiten gebruik is. Dat is de spitststrook en wordt alleen bij drukte opengesteld.

Dat klinkt allemaal redelijk maar ergens is het volslagen waanzin: die baan ligt er toch gewoon en eet verder geen brood dus waarom die afsluiten ? Waarom kan er niet altijd op worden gereden ?

De logica hierachter schijnt de een of andere Europese regelgeving te zijn die gebiedt dat bij bepaalde veminderde verkeersdrukte rijbanen afgesloten moeten worden, dat stond Koos Spee, der Adolph Eichmann van de flitspalen gisteren op tv te verkondigen in een programma over hoe de politie bonnetjes uitdeelt aan verkeerszondaars. In dit programma werden o.a. mensen bekeurd die door hadden gereden op zo’n afgesloten spitstrook. Koos benadrukte nog dat die strook speciaal voor de spits was gemaakt en dus alleen in de spits gebruikt kon worden en dit toont haarfijn aan dat naast het partijboekje van de juiste politieke partij een zware hersenbeschadiging de hoofdvereiste is voor alle hogere staatsbaantjes.

Er is ergens een controlekamer gevuld met ambtenaren die dag en nacht op de verkeersdrukte letten en afhankelijk van de drukte de spitsstrook afsluiten of vrijgeven door middel van signalering boven in de betreffende strook en dit toont de onuitputtelijke vindingrijkheid van de staat in het bedenken van totaal nutteloze bezigheden met de daarbij behorende ambtenarenbaantjes aan.

Kortom, weer een hoop absurd gereguleer van het niks.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Bep schreef op : 1

    Maar juist het aanleggen van wegen c.q. openstellen van rijbanen heeft een autoverkeer aanzuigende.
    Dus door het afsluiten van de spitsstroken voorkom je verkeersdrukte. 😉
    (Bij fietspaden en treinen gaat dit mechanisme blijkbaar niet op?)

  2. Bud. schreef op : 2

    Meer wegen is zoals grote harde schijven, vertelde een linkiewinkie mij eens, die lopen hoedanook toch ook vol hoe groot ze ook zijn.

    Ok, zei ik, ik zal in jou computer er ééntje van 1 gigabyteje steken, lijkt je dat genoeg? Anders loopt’ie toch maar vol?

    Linkiewinkie mond vol tanden.

  3. Bart schreef op : 3

    Spitstrook bij Deventer is ook zo’n bureaucratische farce. Drukte van jewelste maar openstellen ho maar. Ondertussen zitten er weer een paar ambtenaren balletjes te draaien in een controlekamer. Banen zijn aangelegd van ONS geld, stel voor dat we hem dan ook mogen gebruiken! Ik wordt woest als ik al die dure installaties zie die moeten voorkomen dat de baan gebruikt wordt! De wereld volledig op zijn kop!

  4. Maserati Teun schreef op : 4

    Ik rijd dagelijks Breda – Utrecht via de A27. De spitsstrook aldaar roept bij mij steeds vraagtekens op. Als de spitsstrook gesloten is, dan is de Vmax 120 km/u en de werkeijke snelheid rond de 100 km/u.

    Als de spitsstrook open is, dan is de Vmax 100 km/u en er wordt gewoon constant 120 km/u gereden.

    Waarom dan als die moeite doen om ambtenaren aan het werk te houden. Gewoon de spitsstrook dag en nacht openstellen voor het verkeer. Het is immers doodzonde om een stuk asfalt ongebruikt te laten liggen.

  5. R. Hartman schreef op : 5

    Al die indicaties, slagbomen, matrixborden, pijlen, kruisen e.d. kosten toch ook een hoop energie? En onderhoud? Geeft allemaal extra CO2 uitstoot, toch?

    Daar zouden we toch op gaan bezuinigen? 20% in 13 jaar t.o.v. 17 jaar geleden? Is een mooi beginnetje, toch? Al die spitsstrookjes permanent open houden?

    Wat zegt u? Is niet echt een rijbaan? Oh, het zijn eigenlijk de vluchtstroken, en daar moeten al die slecht onderhouden vrachtwagens overdag van nieuwe banden en wielen kunnen worden voorzien. Waarbij u dan ook de rechterrijbaan dichtdoet, is veiliger, zegt u? Ja, dat veroorzaakt inderdaad weer files, maar dat gebeurt toch niet zo vaak?

    Zie ook: www.hetvrijevolk.com…

  6. Tha Analyzer schreef op : 6

    Van het weekend van Amsterdam naar Oberhausen gereden (eerste keer Duitsland).

    Wat een verademing in Duitsland en het verschil is duidelijk herkenbaar als je weer terug bent op de Nederlandse wegen.

    Geen matrix(controle)borden gezien, planken als het kan, bredere banen en geen flitspaal tegengekomen op een afstand van om en nabij de 100 km. Wat een verademing! Eenmaal terug in Nederland… van gas naar rem, matrixborden die te pas en te onpas aan en uitgaan (70, 50 of toch maar 80 of 90 ??,) flitspalen of de dreiging dat er gecontroleerd wordt via extreem grote borden…. waar een klein land nog kleiner in kan zijn…

    Fijne ochtend morgen nog…

  7. Armin schreef op : 7

    Die vermeende Europese regelgeving is Nederlandse regelgeving. Waar ze zich achter verschuilen is dat de EU inderdaad bepaalde zaken betreft luchtkwaliteit gebiedt. Echter de implementatie van EU richtlijnen is in vergaande mate flexibel te bepalen door lidstaten.

    Nederland heeft gekozen om de fijnstof-normen te koppelen aan bouwbesluiten en heeft ervoor gekozen via rekenmodellen uitstoot te berekenen. Dit zorgt ervoor dat op papier meer stroken meer uitstoot is. Nu is dat in bepaalde omstandigheden ook best zo, maar het is inmiddels verworden tot een dogma. Het resultaat is o.a. gesloten rijstroken wanneer dat geheel iet nodig is.

  8. Kiwi schreef op : 8
    Kim Winkelaar

    Ook een mooie: Netelenbos beweerde ooit dat het zonde was van het geld om asfalt aan te leggen dat slechts een paar uur per dag gebruikt zou worden.
    Mijn simpele reactie: mooi, dan hoeven we ook geen nieuwe overheidsgebouwen te laten bouwen, ook die worden maar een paar uur per dag gebruikt.
    Nooit meer reactie op gehad.

  9. Pingback: Spee - Eichmann | hilpers