zondag, 20 mei 2007
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Heeft Verkeer en Waterstaat een probleem?

Onze onderheid probeert het volk dom en bang te houden. Conform het oude adagium `Geef het volk brood en spelen` doet men zijn best ons in het duister te houden omtrent wat men werkelijk bekokstooft. Een van de dingen waar men druk mee bezig is, is ´rekeningrijden´.

De wat mij betreft belangrijkste reden voor de onderheid om zo hardnekkig vast te houden aan haar voornemen is die van controle. Rekeningrijden via de voorgenomen methodieken is namelijk een flagrante inbreuk op de persoonlijke vrijheid van de burger, niet zozeer qua bewegingsvrijheid als wel qua privacy. Als de techniek wordt ingevoerd kan de onderheid namelijk van moment to moment nagaan waar iemand is geweest, wat zijn reguliere mobiliteitspatroon is en daar naar believen een zaak uit bouwen. Natuurlijk kan men (nog) anoniem de trein nemen als men iets slinks van plan is (de GSM dan wel uitzetten!), maar de onderheid heeft er geen bal mee te maken of ik naar Amsterdam of Den Haag rijdt, wanneer en hoe vaak.

Op Het Vrije Volk heb ik verslag gedaan van mijn mailwisseling met Verkeer en Waterstaat, waaraan ik vanavond een nieuw facet heb toegevoegd. De voorgenomen regionale invoering door de gemeente Amsterdam roept namelijk een aantal nieuwe vragen op.

Lees verder

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Politiek
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Owl schreef op : 1

    Met de trein duurt dat ook niet lang meer. Nu al hangen bijna overal camera’s op stations, maar bovendien komt de OV-chipkaart eraan waarmee iedere OV-reis kan worden geregistreerd. Ik weet niet wat voor "garanties" de overheid, en dan met name dat waardeloze schaamlapje genaamd het College Bescherming Persoonsgegevens ons daartegen gaat bieden, maar ik vertrouw er niet op.

  2. Maverick. schreef op : 2

    Vergeet niet alle camera’s in bussen en trams, binnenkort waarschijnlijk ook in treinen en metro.

    Wat mij nog meer verbaast is dat allerlei interelligente mensen de onderheid in bescherming nemen, als ik vertel dat dit soort gesnuffel stinkt. Men is zwaar gehersenspoeld met het dogma "de overheid is goed en tot het goede geneigd". Een soort god maar dan net anders. Wat mij betreft is de overheid slecht en tot het slechte geneigd. Al werken er nog zo veel ‘welwillende’ mensen.

    Overigens staat je GSM pas echt uit als je de batterij uit het toestel hebt verwijderd.

  3. Maverick. schreef op : 3

    [2] schrijffoutje, "interelligente" moet zijn: "intelligente"

  4. R. Hartman schreef op : 4

    [2] "Overigens staat je GSM pas echt uit als je de batterij uit het toestel hebt verwijderd"

    Dat had ik me tot deze week niet gerealiseerd, en ik denk velen met mij. Ik werd erop geattendeerd door het bericht in de media hoe een jongetje werd getraceerd omdat er een donororgaan (ik meen hart) voor hem was. Moeder kon niet gebeld worden want GSM stond uit. Maar wel via GSM getraceerd…

  5. Rob van der Heijden schreef op : 5

    [4]

    Dit is niet de plaats om er dieper op in te gaan. Maar een GSM die uit staat is werkelijk op geen enkele wijze te traceren. Zogezegd godsonmogelijk !
    Dat is dus, zij het een maar een zeer kleine, zorg minder.

  6. Maverick. schreef op : 6

    [5] Misschien wordt dit een spel met woorden want wat is de definitie van ‘uit’?. Mijn GSM kun je met de aan/uit knop ‘uit’ zetten, maar als je daar voor de wekker had ingesteld dan gaat deze alsnog af op de ingestelde tijd. Pas met de batterij er uit doet-ie niets meer. Dus dat verhaal van dat jongetje vind ik geloofwaardig. Wat ik wel betwijfel zijn de verhalen dat elke GSM met GPS te traceren valt.

  7. Rob van der Heijden schreef op : 7

    [6] De situatie die je beschrijft bestaat maar hoe dan ook, het deel van de GSM dat de verbinding tussen het toestel en de GSM-mast verzorgt is dan stroomloos dus wordt er geen elektro-magnetische energie uitgestraald, dus traceren onmogelijk !.
    Traceren is alleen mogelijk als een GSM aan staat en em-energie uitstraalt en dan alleen nog maar op de centrale van de provider óf voor mobiel gebruik m.b.v. een zgn. IMSI/IMEI catcher. Fabricage en de registratie van deze apparatuur onder zeer strenge controle en onvoorstelbaar duur om te kopen.
    Traceren met een GPS? Broodje aap verhaal. Alleen al de verschillende frequenties waarop beide systemen werken maken het al onmogelijk.

  8. R. Hartman schreef op : 8

    [7] Ik vond het al een vreemd verhaal. Mogelijk hebben ze de laatste locatie waar die nog aanstond kunnen achterhalen. Zou de draaggolf nog actief zijn dan loopt de accu ook leeg als bij standby, en dat gebeurt niet. Maar goed, zoals je al zei is dit off-topic. Mijn opmerking betreffende het uitzetten van de GSM betrog de (nog) resterende mogelijkheid ongetraceerd ergens heen te gaan.

    Verschil tussen rekeningrijden-data en GSM data is dan nog dat de eerste gewoon beschikbaar is voor de onderheid, terwijl ze voor het opvragen van de tweede (nu nog) een fatsoenlijk onderbouwde verdenking moeten hebben (hoewel in de Deventer moordzaak ook erg merkwaardig met GSM data is omgesprongen…).

  9. Eric schreef op : 9

    Voor wie het nog niet in de gaten heeft: de mogelijkheden om secundaire routes te kiezen worden al sedert tientallen jaren gestadig ingedamd. Onder het mom van "beperken sluipverkeer" zijn er op de secundaire routes slagbomen, grote aantallen drempels en/of inrijverboden geïntroduceerd om het onmogelijk/onaantrekkelijk te maken deze routes te kiezen. Zo tegen de tijd dat ons het rekeningrijden door de strot is geramd kunnen we alleen nog gebruik maken van de snelwegen met 1/rekeningrijden. 2/trajectcontrole. Voorts alléén electronisch betalen en dan vergelijking van uitgaven en aangifte inkomstenbelasting met een druk op de knop! Makkelijker kunnen ze het niet maken!

    Hiermee vergeleken is "1984" van George Orwell een sprookje!