vrijdag, 1 juni 2007
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

En weer verspreekt men zich…

Plan voor snelwegbus oogst bijval kopt het AD op de voorpagina vandaag. De SP Schiedam heeft het realistische plan opgevat om elke drie minuten een “snelwegbus” te laten rijden, die bij bedrijfsterreinen langskomt. Daar hoeven geen extra rijstroken voor te komen, wel ziet men graag meer abri’s langs de snelweg (“langs de snelweg extra haltes”). Ik heb nog nooit iemand langs de snelweg op de bus zien staan wachten, hooguit op de wegenwacht, maar goed, de SP ziet wel meer dat ik niet zie (al was het maar omdat de SP het gecensureerd heeft).

De SP pleitte al eerder voor een proef met snelwegbusssen die van en naar transferia en/of stations rijden. De PvdA is natuurlijk enthousiast: “Als het aan mij ligt, word je straks opgehaald bij je Vinexwijk en vlakbij je kantoor weer afgezet” blaat Lia Roefs. Ook het CDA is helemaal in de ban van dit briljante idee: “Een proef is niet nodig, de vervoerders moeten met dit goede idee meteen aan de slag”, aldus Ger Koopmans (vet RH). Ik ken al die figuren niet, maar kennelijk zijn ze heel belangrijk, daar in Schiedam.

Nu weet iedereen die wel eens op de weg komt dat NL redelijk verstopt is, en dat vrachtwagens met enige regelmaat voor afgesloten wegen zorgdragen. Maar ook in een normale spits is alleen al het idee dat je iedere drie minuten een bus langs kan laten flitsen rijp voor de witte jassen. Dan stond er dus geen file. Maar daar is aan gedacht. Let op, want hier volgt hoe men zich dat had voorgesteld.

Openbaar vervoer moet fors goedkoper worden om al die forenzen in de bus te krijgen. Eh.., dat was toch geprivatiseerd? Is toch geen onderheidsfunctie meer? Private bedrijven moeten toch winst maken? Dat kan dus alleen met subsidie. Ha, afgeperst belastinggeld dus, alweer. De onderheid zucht, de onderheid klaagt, maar aan haar ideeën te oordelen heeft ze overal potten met geld staan om leuke ideeën te bedenken en te betalen. Of zou het iets anders liggen? Nou, u hoeft niet in spanning te zitten; hier volgt de verspreking: “Als de automobilist bovendien wordt geconfronteerd met de kilometerheffing, kiest hij vanzelf voor de comfortabele snelheidsbus, denken de linkse fracties”.

Gloeiende gloeiende… Die kilometerheffing kregen we toch terug? Dat was toch niet “extra” maar “in plaats van”? Zou V&W daarom nog steeds niet gereageerd hebben op mijn emails ( www.vrijspreker.nl )? Zelfs mijn herhaaldelijke verzoeken om een antwoordtermijn worden nu niet eens meer beantwoord.

“Op de weg wordt het dan een stuk rustiger”. Ja ja. “Volgens deskundigen kan een combinatie van snelwegbussen, goedkoper OV en kilometerheffing het aantal autokilometers rond Schiedam bijna halveren”. En “nieuwe wegen zijn dan onnodig”, staat er triomfantelijk. Het aloude vooruitschuiven op basis van waanideeën. Die “deskundigen” zijn ongetwijfeld goed in papieren sommetjes op basis van rooskleurige aannames, zeg maar de ‘Methode Gore’, maar praktisch inzicht en enig werkelijkheidsbesef is ze volledig vreemd, zoals wel vaker bij papieren tijgers. Een kind van vier kan zien dat het niet gaat werken, vanwege een veelvoud aan redenen, en alleen al wegens het aloude catch-22, maar voor de socialisten en hun ‘deskundigen’ is dat te moeilijk.

Ten eerste kan het OV het niet eens aan als 10% van de automobilisten voortaan het OV pakt, al verdubbelt dat. Dus 50%?
Ten tweede wordt zo’n bus pas aantrekkelijk (Wordt dat het ooit? Reizen van waar je niet bent naar waar je niet wilt zijn?) als die automobilist ziet dat het werkt. En daar zit je dan… Zolang die automobilist de kat uit de boom kijkt staan die bussen met hem in de file. Dus wat hij ziet, is dat het niet werkt. En dus blijft hij lekker in zijn auto, met zijn eigen muziek. De volgende stap is dan een rijbaan tot busbaan te bombarderen, daarmee de toch al zwaar ondermaatse capaciteit van die snelweg met 33% of zelfs 50% verminderend. Maar dat doet die automobilist dan natuurlijk wel zelf, omdat hij zelf zo eigenwijs is niet in die bus te stappen. Slachtoffer als dader. En dat zal als ‘tijdelijk’ verkocht worden, want zodra de automobilist beseft hoe geweldig die bus voor hem is het probleem opgelost en is een aparte busbaan niet meer nodig. Tijdelijk. Kwartje-van-Kok-tijdelijk, ja.
Tenslotte vallen busdiensten met een dergelijke frequentie nooit kostendekkend te maken, laat staan winstgevend. Daar moeten bakken met geld bij. Als een dergelijke aanpak exploitabel zou zijn waren de busmaatschappijen allang in dat gat gesprongen.

Maar in Schiedam kunnen ze dat allemaal nog niet bedenken. Er staan daar vast nog wat oude jeneverstokerijen, die misschien maar eens door een milieu-inspecteur bezocht moeten worden. Want de vrijkomende alcoholische dampen schijnen de linkse hersenen aldaar stevig aangetast te hebben. En mochten de bedrijven na onderzoek vrijuit blijken te gaan, hetgeen ik zeer waarschijnlijk acht, dan valt dat excuus ook nog weg…

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Politiek
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. .M schreef op : 1

    "Tijdelijk. Kwartje-van-Kok-tijdelijk, ja."

    Leuk opgemerkt.
    Ik zou n.a.v. het Kwartje van Kok opmerken dat dit niet correct is. Maar afkomstig uit de mond van een politicus en derhalve een leugen. Dus niet correct maar wel politiek correct.

    Je zou dus kunnen schrijven:
    Tijdelijk? Politiek correct tijdelijk, ja!

  2. Bud. schreef op : 3

    Hebben ze er al wel eens aan gedacht dat mensen slechts de bus pakken ZOLANG er files staan?

    Zogauw de files verminderen door stijgend busgebruik…loopt de bus weer leeg!

    Men moet het autorijden dus blijvend hinderen om de bus vol te houden!

  3. Eric schreef op : 4

    "Men moet het autorijden dus blijvend hinderen om de bus vol te houden!"

    En dat is precies waar ze mee bezig zijn: de boel gigantisch frustreren de laatste jaren, met dit kunnen ze dus wél vooruit zien!

    Grote aantallen drempels op idiote plaatsen, versmallingen idem, wegafsluitingen in de spits, wegafsluitingen wegens "werk", flitsers, lasers, trajectcontrole, op elke kruising stoplichten 24/7 actief, fietsers voorrang van rechts, brommers op de rijbaan, stelselmatige pesterige verlagingen van snelheidslimitieten, razzia’s met controle door alle mogelijke controlerende en bekeurende instanties, vergezochte APK eisen, kwartje van Kok, BPM, houderschapsbelasting, kosten voor overschrijven, kosten voor schorsen, parkeren "gefiscaliseerd, voor je deur alleen parkeren met vergunning enz.enz.enz !!!

    Het gaat gewéldig in Nederland NIET !

  4. Armin schreef op : 5

    Over km-heffing gesproken. In de kranten staat nu te lezen dat mensne met geld die een grote auto kopen zwaarder belast gaan worden, en als doekje voro het bloeden krijgen sommige lease-rijders iets meer korting. Netto echter gaat het 150 miljoen ‘opleveren’.

    Wat minder aandacht krijgt is wat tegelijk werd aangekondigd. Vanaf 2008 gaat de BPM waarschijnlijk eindelijk omlaag. Maar ho, niet te vroeg juichen, want de wegenbelasting gaat dan omhoog. Ofwel, we gaan bezit weer zwaarder belasten.

    Maar geen nood, dit is enkel tijdelijk totdat de km-heffing ingevoerd wordt. Tja, de kwartjes van Kok beleven weer een heropleving.