zondag, 15 juli 2007
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Jazzbeleid

Vaak wordt geroepen dat kunst door de overheid gesubsidieerd moet worden, omdat we anders alleen nog maar naar Frans Bauer luisteren. Zo is er in Nederland bijvoorbeeld sprake van een heus jazzbeleid.

Als we het Frans Bauer-argument moeten geloven zou er zonder zo’n jazzbeleid geen jazz zijn. Maar zo zit het natuurlijk niet. Jazz is immers geheel zonder zo’n beleid ontstaan. Zomaar, vanzelf, spontaan, zonder vooropgezet plan en zonder beleid. Het is nauwelijks voor te stellen maar echt waar.

Over de Nederlandse bijdrage hierin kunnen we kort zijn: die is er niet. Ook sinds er in Nederland jazzbeleid is heeft Nederland geen noemenswaardige bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Jazz. Géén van de sleutelfiguren in de Jazz is Nederlands. (Er is wel een Belg bij: de gitarist Django Reinhardt. Die heeft het ook altijd gered met maar twee werkende vingers aan z’n linkerhand en zonder jazzbeleid.)

Als je kijkt naar Nederlandse jazzartiesten die weliswaar geen sleutelfiguren zijn, maar wel een internationale reputatie hebben (ze zijn zeldzaam), dan zijn die zelden afkomstig uit het gesubsidieerde circuit. Denk aan Rita Reys, Hans Dulfer (vroeger naast muzikant autoverkoper) en het Rosenberg trio.

De website waarnaartoe ik hierboven link heeft als titel Naar een beter jazzbeleid in Nederland. Misschien is het beste jazzbeleid wel geen jazzbeleid…

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Subsidie Industrie
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Bud. schreef op : 1

    Haha typisch: zonder jazzbeleid geen jazz. en binnekort: zonder klimaatbeleid geen klimaat. Hilarisch, toch?

  2. Maverick. schreef op : 2

    Had Frans Bauer maar aan het conservatorium gestudeerd…

    Doet mij denken aan die situatie rond Loek Brons jaren geleden. Dat is een kunsthandelaar die nogal gek is op schilderijen van Willink. Kon natuurlijk niet volgens de drs. subsidiesponzen kunstgeschiedenis. Toen LB zelf kunstgeschiedenis ging studeren verstomde het gemor van de duffe kamergeleerden. Ik las eens een mooi interview met hem.

    Van jazzbeleid krijgen ambtenaren een strak latje denk ik zo. Een poosje geleden was ik in het nieuwe BIM huis vanwege een optreden dat ik wilde zien en tjongejonge, wat hangt daar een oubollig jaren70 sfeertje… Passend bij de leeftijd van de jazz-ambtenaren?

  3. R. Hartman schreef op : 3

    Zou Hans Dijkstal aspiraties hebben die hij ongesubsidieerd niet kan najegen?

  4. Andre schreef op : 4
    Andre

    [3]
    Dan zou ik hem toch echt aan willen raden om eerst beter saxofoon te leren spelen..
    Heeft hij ook geen tijd om andere zaken te versjteren.

  5. R. Hartman schreef op : 5

    [4] Misschien kan-ie dan gelijk Plasterk meenemen. Die tokkelt ergens op, meen ik. Kan die ook geen kwaad meer.

  6. Maverick. schreef op : 6

    [5] Laat die twee dan liever met een draaiorgel voor het centraal station gaan staan. Past beter bij hun talent. Ze moeten dan wel de rol met Frans Bauer afdraaien.

  7. LottaFuzz schreef op : 7

    [6] Tegen. Niemand wil dat lawaai ondergaan als hij (met veel te kleine propjes in z’n oren) uit z’n werk komt. Voor a-muzikalen die zichzelf onsterfelijk en belachelijk willen maken, bestaat een prachtig evenement: het nederlands luchtgitaar kampioenschap. Populair doch onschadelijk. En ongesubsidieerd.

  8. Jean schreef op : 8

    Ik ben het eens met de strekking, maar dit is geschreven door iemand met weinig verstand van jazz.

  9. Richie schreef op : 9

    Is de jazz-belg Thielemans dan geen sleutelfiguur??