maandag, 16 juli 2007
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Luchtvaartautoriteit de mist in

Van luchtvaartautoriteiten zou de ‘gemiddelde onderdaan’ mogen verwachten dat ze zorgvuldig hun werk doen. Het gaat immers over de veiligheid van de vliegende consument. En dat moet dus niet in handen zijn van die boze, geldgeile marktpartijen, neeeee, dat moet in overheidshanden zijn, want de overheid zorgt goed voor alles en iedereen. Bureaucraten, gevrijwaard van de reakties van een boze markt op fouten, zijn bij uitstek geschikt om zich over ons leven te ontfermen. En áls er dan tóch dingen misgaan, dan schuif je toch gewoon de schuld op een ander ?

De Washington Post van 14 juli j.l. bericht over misstanden bij de FAA, de Federal Aviation Authority, het monopolistische Amerikaanse federale overheidsbureau dat zich bekommert om de veiligheid van de luchtvaart in al haar aspecten.

Twee FAA medewerkers hebben de FAA beschuldigd van het onder de pet houden van zware incidenten rond Dallas, waarbij vliegtuigen niet voldoende afstand tot elkaar hadden. US Special Counsel Scott J. Bloch, die de klachten van deze twee klokkenluiders onderzoekt, suggereert dat men er niet raar van op moet kijken als dit elders in de VS ook het geval zou zijn.

Volgens Bloch hebben de FAA en haar luchtverkeersleiders gedurende minstens een jaar fouten foutief geclassificeerd door ze in de schoenen te schuiven van piloten in plaats van waar ze horen, namelijk in de schoenen van de luchtverkeersleiders. Dit alles is gedaan om kritiek van managers te reduceren en de prestatie-bonussen, gedeeltelijk gebaseerd op foutieve data, te vergroten. De beslissingen om fouten aan de verkeerde oorzaak toe te schrijven, was in samenspraak tussen de luchtverkeersleiders en hun bazen genomen.

Door herhalings-fouten aan een verkeerde oorzaak toe te schrijven, worden de echte oorzaken niet achterhaald en verbeterd, resulterend in gevaarlijke situaties die tot crashes kunnen leiden.

Dit is niet de eerste keer dat de FAA de wind van voren krijgt van Bloch. In 2005 kwam naar buiten dat de FAA gedurende 7 jaren operationele fouten onderschat en onvoldoende onderzocht had. Anne Whiteman, dezelfde luchtverkeersleider uit Dallas die destijds dat balletje aan het rollen bracht, is zo moedig geweest om dat nu weer te doen, samen met een collega die onbekend wenst te blijven.

Anne Whiteman is overigens in 2005 als gevolg van het naar buiten brengen van de feiten geslagen door collega’s, bedreigd en bijna van de weg afgereden. De reaktie van de FAA destijds was niet de schuldigen te ontslaan, maar haar over te plaatsen. Ook deze keer gaat de beschuldigende vinger weer uit naar dezelfde luchtverkeersleiding in Dallas. Eens kijken welke non-maatregelen er nu genomen gaan worden. En je bent gewaarschuwd: als je op Dallas-Fort Worth (DFW) vliegt, ben je in de onvertrouwde handen van dit zooitje ongeregeld.

Zie ook Air Traffic Control perikelen volgens de Reason Foundation

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Goed Geregeld
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. SpyNose schreef op : 1
    Spy-Nose

    Nu vraag ik mij in de eerste plaats af, hoe het met de RLD zit en met de luchtverkeersleidingen op de Europese en Atlantische routes.

  2. Armin schreef op : 2

    Ach laatst zat ik in een vlucht richtinG Helsink en net na Noord-Duitsland boven water zag ik een vliegtuig op een paar honderd meter onze baan kruisen.

    Het zal vast wel legaal zijn, maar ik vond het nogal dichtbij.

    En gelukkig vlieg ik over Denver voor mijn aankomende trip naar de US of A 🙂

  3. ar164 schreef op : 3

    verticale separatie is 2000 ft. Horizontale separatie is 10 nautical miles.

  4. Armin schreef op : 4

    [3] Als dat slaat op de minimale afstand, kan ik je verzekeren dat die 2000 ft (600 meter) misschien nét geeerbiedigd bleef, maar die 10 miles in de verste verte niet anders had ik de tekst op hget kruisende vliegtuig niet kunnen lezen 🙂

    Overiges lijkt me die 10 miles gevoelsmatig onjuist, want dan kunnen er vrijwel geen vliegtuigen parallel vliegen in een luchtroute!? Maar ik sta open voor correcties/uitleg …

  5. Frenkelfrank schreef op : 5

    Die 10 miles is alleen als de vliegtuigen zich op dezelfde hoogte bevinden.
    Overigens hebben vliegtuigen (niet-VFR)ook een soort radar aan boord die waarschuwt voor eventuele botsingen met andere vliegtuigen. Als het apparaat zegt dat er uitgeweken moet worden dan doet de piloot dat, ongeacht wat de luchtverkeersleider zegt.