woensdag, 26 september 2007
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Jeremy Clarkson over de toekomst van de auto

Als de auto vandaag was uitgevonden zou
iedere overheid er voor zorgen dat er absoluut
niet één burger in zou mogen rijden. De
argumentie hiervoor zou zijn: te gevaarlijk,
te gecompliceerd en alleen geschikt voor
presidenten en het leger.
Gelukkig echter stamt de auto uit een tijd
waarin de wereld anders met het begrip
vrijheid omging. En zodoende is de auto
enorm populair geworden.

Vandaag de dag rijden er 600 miljoen auto’s rond en komen er in Japan alleen al per dag 22.000 bij. Dat is een enorme groei.
Het is altijd moeilijk om de toekomst te voorspellen, maar wij zullen het meemaken – tenzij je voortijdig overhoop wordt geschoten – dat er maar vier autoproducenten overblijven. Een in Amerika, een in Europa en een stel in het Verre Oosten. En geen één zal iets maken dat we zullen herkennen als een auto.

Ik twijfel er niet aan dat de snelheid-dood lobby uiteindelijk zal winnen. Dode babies doen het beter dan 400 pk. Dus alle auto’s zullen uitgerust worden met een satelliet gestuurde electronische toezichtshouder die je fysiek zal weerhouden om de maximumsnelheid te overtreden. Ik ben er ook zeker van dat het stuurwiel verwijderd zal worden. Mercedes heeft de technologie al om automatisch te remmen als dat nodig moet zijn. Het enige dat ze weerhoudt van installatie is de wetgeving. Dezelfde wetgeving die twee piloten verplicht op commerciele vluchten terwijl er maar één nodig is om te vliegen. Dit terwijl 80 % van alle vliegtuigongelukken veroorzaakt wordt door fouten van de piloot.

Het eindresultaat is dat je je auto niet meer bestuurd. Je klimt er in, zegt waar je heen wilt en je kan achterover leunen. Net als Will Smith in I, Robot.

Dit alles is zeker. En iedereen die het anders ziet, kan net zo goed in een gewaad aan het strand gaan zitten en de zee wegsturen.

Een andere zaak dat zeker is, is dat je niet in een hybride auto zal rijden zoals de Toyota Prius. Deze gebruiken net zoveel brandstof als normale auto’s en zijn ontworpen om de schuld van mensen weg te nemen wiens meningen komen van een man, zo hopeloos dat hij niet eens van George Bush kon winnen.
Je rijdt ook niet in een electrische auto. De batterij raakt op als het regent, droog is of waait. En om ze op te laden heb je een stopcontact nodig. Dit stopcontact wordt gevoed door een….electriciteitscentrale. Yippie.

Nee. Volgens de geleerden zal je auto zo goed als zeker aangedreven worden door waterstof. Dit gas is overvloedig aanwezig in het universum. En als het verbrandt wordt, produceert het enkel water.
Dit brengt mij op een interessant probleem. Als we zo bezorgd zijn over smeltende poolkappen en stijgende zeespiegels, hoe zou de wereld er dan uit zien als er 600 miljoen auto’s water uit hun uitlaten pompen ? Een probleem dat ik alleen opgemerkt heb tot nu toe. Waardoor het waarschijnlijk irrelevant is.

Het is mogelijk om waterstof in een motor te gebruiken in plaats van benzine of diesel. Als je hedendaagse techniek gebruikt, verlies je een vijfde van het vermogen en dat klinkt slecht. Maar, kom op ! Om slechts 20% achter benzine te zitten dat meer dan honderd jaar de brandstof is geweest….dat is geen slechte start.
Alleen denk ik niet dat dit de start zal zijn. Ik denk dat binnenkort de heilige graal ontdekt wordt: de waterstof brandstofcel.
Denk aan een batterij die constant opgeladen wordt door zuurstof en waterstof. Nee, echt. Je mixt het door elkaar en je krijgt puur drinkwater en electriciteit. Dat wordt dan gebruikt om je auto aan te drijven, geluidsloos en voor altijd.

Het lijkt science fiction maar de grote spelers zijn erg dichtbij nu. Dichtbij om een wereld zonder olie realiteit te maken.

En alsjeblieft niet denken dat je in een Hindenburgversie de weg op gaat, exploderend in een Nagasaki-achtige vuurbal iedere keer als je onder een hoogspanningskabel doorrijdt. Feit is dat tussen de atomen in metaal de beste manier is om waterstof op te slaan. Nu zijn er al geleerden die een manier gevonden hebben om 30 liter in een enkele gram grafiet te passen. En 30 liter is genoeg om een middenklasser 8.000 kilometer te laten rijden. Dus dat was het. Probleem opgelost. Persoonlijk vervoer overleeft. Wat zal uitsterven, echter, is het gevoel dat de auto persoonlijke vrijheid symboliseert. Als je naar huis gereden wordt in een snelheid die door de overheid toegestaan wordt en via een route gekozen door NASA.

Vertaald vanuit Jeremy Clarkson’s column in The Times.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Gijs schreef op : 1

    Een auto op waterstof, Geweldig!
    Alleen, hoe komen we dan aan die waterstof, het is inderdaad ten overvloede aanwezig in het universum. Het is alleen op zijn zachtst gezegd onpraktisch om telkens bij de zon te moeten tanken.
    Dan zijn er momenteel 2 andere manieren (welke commercieel haalbaar zijn) om aan waterstof te komen: kolenvergassing en electrolyse. kolenvergassing is het "verbranden" van kolen in aanwezigheid van water waardoor CO en waterstof gevormd worden. Die waterstof kan vervolgens gebruikt worden om de auto op te laten lopen. electrolyse is het scheidt water in waterstof en zuurstof dmv electriciteit. En voor electriciteit gebruike men: kolen!(Behalve die 1% die door een windturbune wordt opgewekt)
    We zullen dus weer teruggaan naar het kolentijdperk. een van de smerigste, meest vervuilende brandstoffen ooit! Gellukig heeft het bedrijfsleven technieken ontwikkeld die verbranding van kolen wat zuiverder maken. Feit blijft dat waterstof auto’s via een omweg gewoon op kolen rijden. Maarja, wat men niet ziet…

  2. IIS schreef op : 2

    Leuk, allemaal toekomstmuziek, maar eerst moeten we nog rekeningrijden.

  3. merlin schreef op : 3

    Waterstof? Lulkoek. Zolang je maar bij de grote jongens blijft tanken. Oplossing: www.geet.nl En belangrijk: het werkt!

    merlin

  4. Frenkelfrank schreef op : 4

    [3] Tuurlijk werkt het….. Autofabrikanten werken met oliemaatschappijen samen om de consument te plagen. Zo werken elektronicafabrikanten ook samen met de stroomleveranciers, zodat men per se van het lichtnet gebruik blijft maken. Sure.
    Overigens staat op die site van Geet dat de uitlaat en de inlaat op het magnetische noorden gericht moet zijn??? Toch altijd leuk, die verwarde verzinsels van sommige mensen.
    Nu even serieus: een autofabrikant zal echt alles doen om een auto zuiniger te maken, want dat verkoopt gewoon beter! Natuurlijk moeten de kosten niet uit de pan rijzen. Maar ze hebben echt geen boodschap aan de olie industrie. En mocht de olie industie moeilijk doen, dan zou dat een ongelovelijk rel zijn.
    En oliemaatschappijen weten ook wel dat ze alleen (minimale) concurrentie van "groene" en kernenergie hebben. Oh en kolen dus.

  5. Bud. schreef op : 5

    Auto`s en vrijheid zijn onafscheidelijk inderdaad.
    Uiteraard zijn collectivisten er tegenstander van.
    In een auto stuur je namelijk zelf. ZELFBESTUUR stel je voor!

  6. Bud. schreef op : 6

    Wat een verschrikkelijk toekomstbeeld. Ik vrees dat hij gelijk heeft. Het beeld van de man in gewaden (ander woord voor libertarier) die de zee probeert weg te sturen (ander woord voor totalitaire maatschappij) heeft me getroffen. Zo hard dat voor vanavond mijn honger over is.

  7. Gijs schreef op : 7

    [3] Hoezo het werkt? Ze claimen een gewone benzinemotor op koffie, mayonaise of water te laten lopen! Tuurlijk…
    Dit is gewoon een systeem dat de benzine verdampt, mengt met uitlaatgas en dat mengsel de motor inspuit. De rest van de info die ze geven slaat werkelijk nergens op en is om het wat "moeilijk"te laten lijken en de ware aard van het systeem te verbergen. Het verbruik is natuurlijk lager doordat er ipv. benzine ook uitlaatgas wordt ingespoten. Natuurlijk is ook je vermogen een stuk lager. Neem liever een motor met minder cilinderinhoud als je wat wilt besparen en geef niet de oliemaatschappijen of de auto-industrie de schuld. Beter is om deze in vrijheid hun werk te laten doen.

    Voor wie wil lachen, hier is nog zo’n site die een soortgelijk systeem,(met nog veel meer "interessante" soortgelijke systemen) verkoopt. Natuurlijk verkopen ze alleen het idee, concreet hebben ze niet veel.
    www.ucsofa.com…

  8. Waldorf schreef op : 8

    [6] Hij refereert hier aan de Vikingkoning Canute (of Knut) die volgens de legende probeerde zittend aan het strand de golven terug te sturen.
    Volgens de overlevering besefte de koning na een tijd dat de natuur een grotere macht was dan hijzelf.
    www.viking.no/e/peop…

  9. vanpuffelen schreef op : 9

    Waterstof in grote hoeveelheden commercieel maken is niet echt eenvoudig.
    www.hygear.nl maakt installaties die op basis van aardgas waterstof maken.
    Nog steeds fosiele brandstof maar toch….

  10. IIS schreef op : 10

    MDI Air Car, deze auto rijdt op perslucht. Zijn niet de meest mooie, stille of snelle auto’s, maar rijden op één luchtvulling ongeveer 4500 km en een tank is voor een paar euro’s zo weer gevuld. Ben benieuwd hoe de auto- en olieproducenten hier op reageren. Het zou me niet verbazen dat dit weer het zoveelste project is waar we in de toekomst niets meer van horen.

  11. IIS schreef op : 11

    4500 = ong. 300 km, Deze auto schijnt niet helemaal zonder benzine te kunnen en moet ong. om de 4500 km benzine tanken. [10]

  12. Owl schreef op : 12

    Interessant, en hoewel ik zelf geen auto rij, wel een lichtelijk deprimerend beeld. Al vraag ik me wel af: als straks auto’s volledig automatisch worden bestuurd, en fouten door de chauffeur, of dronkenschap, bellen tijdens het rijden, enzovoorts, geen rol meer kunnen spelen, wat is dan nog het excuus van de veiligheidsneuroten om überhaupt een maximumsnelheid te hanteren?

  13. Vlad Tepes schreef op : 13

    auto’s kunnen en zullen voorlopig op fossiele brandstoffen rijden. het kan echter wel veel, zéér veel zuiniger dan nu. wanneer elk wiel een elektromotor heeft kan de auto ook veel lichter worden dan nu. de elektromotoren krijgen voeding van een door fossiele brandstoffen aangedreven verbrandingsmotor(tje). aandrijflijnen, versnellingsbakken, remmen kunnenachterwege blijven en dat bespaart veel gewicht. simpel, goedkoop en vooral, háálbaar.

  14. IIS schreef op : 15

    Are you fucking serious!!! [14]