dinsdag, 2 oktober 2007
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Luchtvaart: Vliegtaks is onzin

De extra heffing op vliegtickets die het kabinet wil invoeren is geen milieumaatregel, maar een verkapte belasting.
Dat zegt de Vereniging van Europese Luchtvaartmaatschappijen (AEA) maandag in een verklaring. De Vereniging is met name verbolgen over het feit dat de opbrengsten van de heffing niet ten goede komen aan milieuprojecten of het ‘groener’ maken van vliegreizen, maar direct in de staatskas vloeien.

De heffing die het kabinet wil invoeren, van ruim tien euro op Europese vluchten en een kleine vijftig euro voor intercontinentale vluchten, zal volgens de AEA ‘helemaal niks bijdragen aan dat proces’.
Eerder maakten al luchtvaartmaatschappijen afzonderlijk ernstig bezwaar tegen de maatregel.

(bron: www.nieuwnieuws.nl )

Nederland wordt steeds meer een belastingparadijs. Althans… voor het huidige kabinet dan!!
———————————–
Ingezonden door Elze

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Belastingen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Freek schreef op : 1

    En de belasting staat niet in verhouding tot de vervuiling die vliegtuigen veroorzaken.
    Schepen veroorzaken een veel grotere vervuiling, maar daar hoor je niemand over. Misschien een goed idee voor Bos als hij nog een paar miljoen tekort komt: Cruisebelasting

  2. Kapotjeplov schreef op : 2

    Deze maatregel is echt weer van de zotte. Wat het kabinet betreft houdt de wereld dus op als je de Randstad verlaat.

    Menesen, ga gewoon meer vanaf buitenlandse luchthavens vliegen. Simpel zat. Voor veel Nederlanders zijn de luchthavens van bv. Düsseldorf, Brussel of Dortmund net zover weg als Schiphol.

  3. GN schreef op : 3

    [2] Helemaal waar en ik vind Brussel ook nog beter ook. Gezelliger en wat eten en drinken kost je daar niet de hoofdprijs als in Schophol.

  4. Bud. schreef op : 4

    Ik vlieg binnenkort van Keulen naar Newark, dat was honderden euro`s goedkoper dan vanuit Schiphol of Brussel.

  5. Andre schreef op : 5
    Andre

    [4]
    Precies. Lagere parkeerkosten, overzichtelijk vliegveld.

  6. Armin schreef op : 6

    In Nederland is het helaas – itt tot sommige andere landen – niet gebruikelijk om de keerzijde vane en belasting te bespreken. Zelfs kritische media als de Elsevier laat dit na. Dit terwijl het CPB berekent heeft dat deze belasting 5000 tot 10000 banen gaat kosten alleen al bij de luchtvaartindustrie. De economische schade als gevolg van het niet uitgeven van dit geld elders, nog niet meegenomen.

    Als we praten over vervuiling en belastingen als middel tot reductie, lijkt het mij wel zo eerlijk om dat element mee te nemen.

    Vooral ook omdat men zich moet afvragen hoeveel vluchten die minder in Nederland gaan plaatsvinden, nu enkel via Brussel en Dusseldorf verlopen.

  7. de Jager schreef op : 7
    Jager

    Was u verbaasd dan? De volgende belastingmaatregelen zijn al in het ontwerpstadium; biefstukbelasting, gazonmaaibelasting, yoghurttax, rijwindheffing, fietsverlichtingpremie (deze snijdt aan 2 kanten, heb je ‘m aan betaal je premie, heb je ‘m niet aan betaal je een boete). Schoenzoolaccijns, laptopbelasting, vergadertax, ventilatieheffing, (voor de eigenhuizenbezitter het dubbele). Bent u werkzaam? Pech voor u, u betaalt de algemene werkbelasting. U weet toch ook dat er 4 anderen van uw inspanningen moeten eten? Nou dan, niet zeuren maar doorwerken. Bukt u even?

  8. Elze schreef op : 8

    (Laatste nieuws hierover 02-10-2007 16:48:15)

    Kamer ontvangt 44.000 protesten tegen vliegtax

    DEN HAAG – De ANVR heeft dinsdag in Den Haag 44.000 steunbetuigingen voor een actie tegen de vliegtax overhandigd aan leden van de Tweede Kamer. De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen voert sinds drie weken actie tegen de nieuwe belasting, die het kabinet wil invoeren.

    Volgens ANVR-directeur Frank Oostdam is de reisbranche best bereid een bijdrage te leveren aan een beter milieu, maar niet op deze manier. Hij verwacht meer van een Europese aanpak en wees erop dat de vliegtax niet leidt tot minder vliegbewegingen, maar dat reizigers uitwijken naar luchthavens vlak over de grens.

    In de kabinetsplannen gaan vliegtuigpassagiers 11,25 euro betalen voor korte vluchten en 45 euro op lange vluchten. De ANVR meent dat de vliegtax strijdig is met internationale verdragen waarin Nederland partij is. Desnoods stapt de ANVR naar de rechter om te voorkomen dat de omstreden belasting wordt ingevoerd.

    De belangenorganisatie krijgt onder meer steun van de VVD. Die partij vindt dat het kabinet de schatkist vult over de rug van de belastingbetaler met het milieu als drogreden. De liberalen hebben al hun beklag gedaan bij de Europese Commissie in de hoop dat die een streep haalt door de vliegtax.

    De ANVR en de VVD staan niet alleen met hun kritiek. Op de website www.stopvakantiebela… van de ANVR kwamen dus 44.000 reacties binnen. De meest gebruikte woorden waren ‘belachelijk’ en ‘melkkoe’. ,,Ik ben voor maatregelen voor een beter milieu, maar heel duidelijk tegen het milieu misbruiken als argument om belastingverzwaring te rechtvaardigen en het laatste lijkt hier het geval”, aldus een van de bezoekers van de site.

    (bron) msn.anp.nl…

  9. Johan schreef op : 9

    Nee, dit is het halleluja de nieuwe excuses: HET MILLEU!
    Noem dit sleutelwoord en iedereen doet gek.

    Wat een nonsens om te denken dat wij de aarde wel effe kunnen aanpassen of veranderen..

  10. Leo Smulders schreef op : 10

    Het is simpel, ze hebben geld nodig voor
    de uitzichtloze oorlog in urgustan