maandag, 24 december 2007
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Het zijn net mensen

Dagelijks merk ik hoe ernorm sommige docenten aan het ROC de leerlingen (dus volwassen of bijna volwassen) betuttelen. Het gevolg is dat ze passief worden, met flauwekul smoezen komen en absoluut niet gemotiveerd zijn.

Op tijd binnen zijn; jas uit; boeken bij je; huiswerk gemaakt; opletten. Er mag weinig en er moet een hoop. Tot het moment dat er getoetst wordt. Want heb je de toets niet gehaald? Nou dan herkans je hem toch! Het hoogste cijfer telt. Dus waarom leren, als je een onvoldoende haalt, herkans je hem gewoon, weet je meteen wat er ongeveer gevraagd gaat worden. Of je maakt hem de eerste keer helemaal niet (moest afrijden, de dokter of de klassieker: “ik wist niet dat we een toets hadden”) en je hoort van je klasegenoten wat er gevraagd werd.

Ik heb het omgedraaid: leerlingen zijn vrij wel of niet te komen naar mijn lessen, vrij om wel of niet hun boeken mee te nemen. Zelf verantwoordelijk of ze wel of geen huiswerk maken enz. Maar ze zijn ook zelf verantwoordelijk voor het halen van de toets (en uiteindelijk de opleiding). Dus geen flauwekul smoezen waarom ze de toets niet konden maken. En oh ja, iedereen, ook de mensen die de eerste keer een voldoende haalde, mag een toets herkansen, zo vaak ze maar willen. ECHTER… Niet het hoogste cijfer telt, maar het laatste en bij iedere herkansing wordt de toets moeilijker.

Het gevolg van beide maatregelen is dat de leerlingen veel gemotiveerder zijn en twee leerlingen met een 5,9 (dus voldoende) willen nu een toets herkansen, ondanks dat ze weten dat die toets moeilijker wordt dan de orginele.

Ik geef pas les sinds april, dus ik ben nog veel aan het uitproberen en ik weet nog niet wat de lange termijn effecten zijn, maar voorlopig zijn de resultaten positief.
——————————————————–
Ingezonden door W.Q.B.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Educatie
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Tjeerd schreef op : 1

    Je dient wel rekening te houden dat iemand zijn hersenen pas volgroeid zijn op je 21e, en dat je verantwoordelijkheid pas in de laatste 3 jaar krijgt.
    Daarom kun je kinderen ook geen verantwoordelijkheid geven, omdat ze nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn.

  2. Jorge schreef op : 2

    [1] Kun je wat links geven naar een wetenschappelijk onderzoek dat dat aantoont? volgens mij leer je verantwoordelijkheid binnen de eerste 10 levensjaren. Of was je sarcastisch?

  3. Quintus Backhuys schreef op : 3

    [1]
    Kinderen maken dagelijks verantwoordelijke beslissingen. En vanaf je 18e mag je financiële beslissingen maken, je mag auto rijden, je mag trouwen en kinderen opvoeden en adopteren.

    Het is niet zo dat ze helemaal niet meer in de gaten worden gehouden (of dat ik ze niet meer in de gaten hou) Juist één van de belangrijkste dingen die ze moeten leren op de weg naar volwassenheid is veantwoordelijkheid. En vertanwoordelijkheid kan je alleen leren door het te krijgen.

    Zelfs kleine kinderen kan je al verantwoordelijkheid geven en ze gaan daar vaak geweldig mee om, maar tijdens de opvoeding / tijdens hun opleiding ben je er nog bij om ze te corrigeren.

    Wat ik iig niet wil is ze opleiden tot gehoorzame brave in het gelid lopende burgers, die niet voor zich zelf kunnen denken of zorgen.

  4. Cornoo schreef op : 4

    Volgens mij is verantwoordelijk een geleidelijk proces. Misschien dat het in de huidige samenleving vooral vanaf je 18e komt, omdat je daarvoor van alles moet en bijna niks mag. Beter zou zijn het zich langzaam verder te laten ontwikkelen.

  5. GB schreef op : 5

    Waar geef jij les op een ROC te slotervaart of op een ROC in Wassenaar? Volgens mij maakt de achtergrond een behoorlijk verschil.
    Als ik op mezelf afga heb ik echte verantwoordelijkheid enigszins ontwikkeld rond mijn 20e. Voor die tijd was ik vooral bezig met zuipen, meiden en sporten. Voor de personen rond mij heen was het niet veel anders.
    Ik zie niet in dat de jeugd nu veel anders in elkaar steekt.

  6. Quintus Backhuys schreef op : 6

    [5]
    Ik geef les op een ROC in hartje Rotterdam met ruim 80% allochtonen (moet er eerlijkheidshalve wel bijvertellen dat ik lesgeef aan niveau 4)

    Heeft het feit dat je verantwoordelijkheid ontwikkeld heb rond je 20e er ook niet mee te maken dat je toen pas verantwoordelijkheid kreeg?

    Maar sowieso ontwikkeld verantwoordelijkheid zich niet van het ene op het andere moment, dat is een proces van jaren. En hoewel ook ik voor (en trouwens ook nog na) mijn 20e me vooral met zuipen, meiden en sporten bezighield, had ik op een heel aantal punten toch ook al de nodige verantwoordelijkheid. Je kan je trouwens ook op een verantwoordelijke manier met zuipen, meiden en sporten bezighouden.

  7. GB schreef op : 7

    [6]

    Klopt helemaal;-).

    Aanspreken op eigen verantwoordelijkheid en daarbij duidelijk de consequenties voor jezelf en alléén jezelf van goede/foute keuzes erin hameren werkt vaak het beste.

  8. ACP schreef op : 8

    Er zijn ook anderen die zijn VERTROKKEN zoals … Walter H.G. Lewin:

    A native of The Netherlands, Professor Lewin received his Ph.D. in Physics from the University of Delft (1965). In 1966, he came to MIT as a postdoctoral associate in the Department of Physics and was invited to join the faculty as an Assistant Professor later that same year. He was promoted to Associate Professor of Physics in 1968 and to full Professor in 1974.

    Professor Lewin’s honors and awards include the NASA Award for Exceptional Scientific Achievement (1978), twice recipient of the Alexander von Humboldt Award (1984 and 1991), a Guggenheim Fellowship (1984), MIT’s Science Council Prize for Excellence in Undergraduate Teaching (1984) and the W. Buechner Teaching Prize of the MIT Department of Physics (1988). In 1997, he was the recipient of a NASA Group Achievement Award for the Discovery of the Bursting Pulsar.

    He is a member of the Royal Dutch Academy of Sciences (elected 1993), Fellow of the American Physical Society.

    In the seventies and eighties Lewin collaborated with the artists Otto Piene (born in Germany), who was for many years the Director of MIT’s Center for Advanced Visual Studies, and with Peter Struycken (Dutch) who is one of the leading computer artists in the world.
    www.physorg.com…

    news.monstersandcrit…

    ocw.mit.edu…

    web.mit.edu…

  9. ACP schreef op : 9

    Professor Walter Lewin is 71 jaar and still going strong en leterlijk razend populair op de world-wide-web.

    Maar hier wordt men GEDWONGEN met 65 jaat met "pensioen" te gaan, notabene om plaats te maken voor de semi imbeciele doooooorgeleerden uit de koperen knopen en mosterd-en-meel millieus … En DAT slikken de solidairen zonder een kik te geven … Onderwijl maar hopen dat hier nog ooooit iets verandert ….

    Wat nog wel het meest achterlijke is … Of niet soms?

  10. Michiel schreef op : 10

    [9] "Maar hier wordt men GEDWONGEN met 65 jaat met "pensioen" te gaan"

    In de VS kan je ook op je twee-enzeventigste nog presidentskandidaat zijn.

  11. ACP schreef op : 11

    [10]

    Bij de Supreme Court hoeft men nooooit met pensioen … en verplichte pensioenering is in feite tegen de Amerikaanse arbeids wetten … wat overigens weer wat anders is dan het RECHT om met pensioen te gaan …

    Maar hier als "monarch" overigens ooook niet …

  12. Lucifer schreef op : 12

    [11] Dat kan je ook wel merken aan de kwaliteit van de vonnissen hehehe.

  13. Tjeerd schreef op : 13

    [2]
    Nee dat is echt zo, je kunt op die leeftijd de gevolgen van dingen moeilijk voorstellen (kun je soms ook wel zien aan het gedrag). Als je op je 18 veel drinkt, wordt de ontwikkeling ook in de weg gezeten van je verantwoordelijkheidgevoel. Maar waar ik het vandaan heb weet ik niet meer (dus je hebt er weinig aan). Ik weet wel nog dat ik toen dacht: zie je nou wel: 2e fase kan niet werken.

  14. Huub Mooren schreef op : 14

    [2] Je bent nooit te oud om te leren. www.uitgeverijpromet…
    Interessant boek. In gewoon Nederlands geschreven, met achterin een berg literatuur referenties.

    Verantwoordelijkheid kan het hele leven bijgebracht worden. Het gaat het makkelijkst als het brein snel groeit (tot het zesde jaar en wederom tijdens de puberteit), maar er kan nog van alles op latere leeftijd. Het brein blijft plastisch tot aan de dood.

  15. Tjeerd schreef op : 15

    [3] "Wat ik iig niet wil is ze opleiden tot gehoorzame brave in het gelid lopende burgers, die niet voor zich zelf kunnen denken of zorgen."

    Inderdaad. Een klein voorbeeld waarbij het mis ging: Op het nieuws laatst zag ik, dat de presentator blij vertelde dat het bedrag voor "serious request" verdubbeld werd door de regering. Ik vraag me af of hij dan niet begrijpt dat hij daar op zijn minst neutraal over moet doen, of dat hij met opzet blij doet.

  16. DDoS schreef op : 16

    [15] Die presentator was van de VARA…

  17. ACP schreef op : 17

    [12] heeft "Observator" je dat ingefluisterd? Zellufde slordige vingerafdrukjes namelijk …

  18. Oscar schreef op : 18

    [17] daaa daa de lie daa …

  19. Hub schreef op : 19
    Hub Jongen

    [3] "Zelfs kleine kinderen kan je al verantwoordelijkheid geven en ze gaan daar vaak geweldig mee om"

    Ik was rond mijn 11-de lid van de Verkenners. (Boy Scouts) en ik herinner me dat we toen al verantwoordelijkheden kregen.
    Achteraf een excellente training waar ik nu nog blij mee ben.

  20. ACP schreef op : 20

    [18] Ach yaaaa … heeeel veul geleerd maar nix opgedaan …