woensdag, 23 januari 2008
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Google’s goede doelen

Een goed voorbeeld van filantropie
anno 2008: Google investeert meer
dan 30 miljoen in zelf gekozen
goede doelen. Daarin maakt het
geen onderscheid tussen profit
en non-profit.
Zij kiezen de gebieden uit waarin
Google een bijdrage kan leveren.
Een hemelsbreed verschil t.o.v.
de inefficiënte en voor iedereen
verplicht te betalen ontwikkelings-
samenwerking.

Google ontvouwde onlangs de plannen van zijn filantropische tak, Google.org. In eerste instantie investeert de zoekmachine-exploitant meer dan dertig miljoen dollar in vijf gebieden. Uiteindelijk moeten de investeringen oplopen naar een slordige twee miljard dollar. Vorig jaar sprak men nog van de helft.

Google wordt daarmee de grootste filantroop onder de Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven. Alleen private stichtingen van bijvoorbeeld Microsoft-topman Bill Gates besteden meer geld. Bill en zijn vrouw Melinda plus Warren Buffett hebben zeventig miljard dollar te besteden.

Google investeert meer dan geld alleen. Medewerkers van het bedrijf gaan ook tijd aanwenden voor filantropische activiteiten.

Het zoekmachinebedrijf investeert zowel in non-profit organisaties als in bedrijven met winstoogmerk. Een hybride model dat nog betrekkelijk weinig wordt gehanteerd.
Op het eerste gezicht heeft die keuze nogal wat nadelen. Zo moet Google.org gewoon belasting betalen, in tegenstelling tot non-profit-clubs. Maar het heeft ook voordelen. Want in tegenstelling tot van belasting vrijgestelde organisaties, mag Google.org geld investeren in beginnende ondernemingen en samenwerkingen aangaan met andere bedrijven. Daarnaast staat het Google.org vrij om lobbyisten naar het Amerikaanse Congres te sturen.

De goede doelen waar Google aan wil bijdragen zijn volgens Sheryl Sandburg, bestuurslid van Google.org de volgende: “Pandemische ziektes, zoals vogelgriep, SARS of AIDS, het wereldwijde armoedeprobleem en klimaatverandering”.

Deze drie onderwerpen zijn in vijf focusgebieden verdeeld:

– Het voorspellen en voorkomen van ziekten (8,1 miljoen dollar)
– Informatieverstrekking en ondersteuning ter verbetering van de openbare dienstverlening in India en Oost- Afrika (3,3 miljoen dollar)
– Groei midden- en kleinbedrijf stimuleren in de derde wereld door barrières weg te nemen (4,7 miljoen dollar)
– Duurzame energie goedkoper maken dan vervuilende energie (10 miljoen dollar)
– Commercialisatie van elektrische plug-in auto’s versnellen (12 miljoen dollar)

Google heeft gekozen voor onderwerpen die aansluiten bij de competentie van het bedrijf. Directeur Brilliant: ”Nieuwe ziektes kunnen wij via Google News snel lokaliseren en ook met informatieverstrekking heeft Google al ervaring opgedaan.”
Hij benadrukt dat Google.org geen scholen gaat bouwen. “Maar wij kunnen ouders wel informatie geven over leraren of schoolboeken. Daar zijn we goed in.”

De 30 miljoen dollar is volgens Google.org slechts een begin. “Het is absoluut geen marketingstunt”, zegt Brilliant met klem. “We willen aan anderen laten zien waar we mee bezig zijn. We hopen daarmee meer partijen over te halen mee te doen.”

Hoewel je vraagtekens kan zetten bij bepaalde doelen is deze vorm van hulp veruit te verkiezen boven het van hogerhand opgelegde, uiterst inefficiënte en veelal contraproductieve belasting black hole dat ontwikkelingssamenwerking heet.
Het wachten is nu op positieve resultaten van de Gates Foundation en Google.org waarna het staatssubsidietheater het vuur aan de schenen kan worden gelegd.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Ontwikkelingshulp
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Arend schreef op : 2
    Arend

    ""Het is absoluut geen marketingstunt", zegt Brilliant met klem."

    Natuurlijk wel, en daar is niets mis mee. Er zitten vast ook wel andere motieven achter, die ook net zo goed zijn.

    Vraag me wel af wat de INVULLING van bepaalde focusgebieden gaat zijn. Ga je duurzame energie goedkopen maken dmv subsidie of door R&D/ontwikkeling van verbeterde technologie. Zelfde met plug-in auto’s.
    En welke barrières worden bedoeld bij het derde wereld mkb? De grootste barrières zijn mijn inziens: het gebrek aan eigendomsrechten, sociaal-politieke instabiliteit (mede agv ontwikkelingshulp) en protectionisme vanuit Westerse overheden.

  2. Help Burundi schreef op : 4

    Suggestie voor een goed doel: Help Burundi

    Burundi is een van de armste landen in Afrika. Stichting Vrienden van Burundi wil helpen met structurele ontwikkelingshulp voor de allerarmsten. Help mee!

    Kijk voor meer informatie op: www.helpburundi.nl