donderdag, 17 april 2008
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Noord-zuid lijn

Amsterdam moet opnieuw enorme tegenvallers incasseren bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Vandaag maakt de gemeente bekend dat de oplevering van de nieuwe metrolijn is vertraagd tot 2015 en dat de ‘zekere tekorten’ verder stijgen met 121 miljoen, waardoor de aanlegkosten van de lijn voorlopig op 1,9 miljard euro komen.

In een artikel op Meervrijheid.nl in 2002 voorspelde ik al dat de kosten volledig uit de klauwen zouden lopen, zie hier.

Altijd leuk, als je voorspellingen uit lijken te komen. Uiteraard was ik niet de enige die deze voorspelling deed, ook de vereniging de Bovengrondse verspreide in die dagen mooie posters.

Ondertussen schrijft de Telegraaf dus dat de kosten inderdaad fors oplopen. “Omdat het rijk een vaste bijdrage in de aanleg heeft afgesproken met Amsterdam, zijn alle tegenvallers voor rekening van de gemeente. Tot vandaag was die rekening al opgelopen tot 407 miljoen, waardoor de teller nu op bijna 530 miljoen euro staat. Daar bovenop heeft de gemeente de risico’s opnieuw geschat op een bedrag van nog eens 228 miljoen euro. Dat is ruim 116 miljoen meer dan waarop was gerekend.”

En weer is hier het zoveelste bewijs dat de overheid niets goeds kan doen. Het ‘grappige’ is daarbij dat iedereen van te voren inziet dat het zal mislukken, en dat men er toch mee doorgaat. En zoals gebruikelijk worden de verantwoordelijken weggepromoveerd, zo is één van de aanstichters, Geert Dales, ondertussen burgemeester van Leeuwarden. Het is te hopen voor de Friezen dat Geert zijn pijlen nu zal richten op een CO2-neutraal alternatief: de paardentram. Wellicht dat de kosten van zo’n project wat minder uit de hand zullen lopen.

Hierbij kan ik u overigens nog melden uit betrouwbare bron dat de kosten nog veel verder zullen gaan oplopen dan nu al gedacht. Naar het schijnt worden de reiskosten-declaraties van ambtenaren en aannemers de laatste tijd enorm hoog. Dit heeft dan weer te maken met het sluiten van de vroegere favoriete vergaderruimte in Amsterdam: Yab Yum.

Het Amsterdams gemeentebestuur is overigens nog ‘hoopvol gestemd’ om de kosten toch te kunnen drukken. Burgemeester Job Cohen gaat zich persoonlijk bemoeien met het project, en heeft naar verluidt al diverse aannemers uitgenodigd voor het drinken van een kop thee.

Moraal van het verhaal: Amsterdam huilt, waar het ooit heeft gelachen.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Overheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Hans Siertsema schreef op : 1

    Beste Kim,
    kijk voor de "dekking" van de overschrijidngen voor de grap eens hier naar: www.leoverhoef.nl…
    blijf schrijven!
    Hans

  2. Anno schreef op : 2

    hoezo, dat schrijven ze weg als staatslening over 100 jaar zodat de volgende generaties er ook aan moeten meebetalen, als je de geldontwaarding meeneemt kost het de staat niets, boven de grond staan files, dus pak ik liever de metro of de fiets.
    In Bangkok hebben ze een Skytrain, geheel particulier aangelegd, dat is dus helemaal lachen daar (hier)
    (particulier mag het ook aanbesteed worden allemaal van me , alleen stapt daar niemand in denk ik)

  3. Hans schreef op : 3

    Beste Kim,

    kijk eens naar deze link www.leoverhoef.nl…
    wie weet valt er nog wat te halen daar in 020.
    Blijf schrijven,
    Hans

  4. SPY schreef op : 4

    Vreemd toch, als ze privé een huis laten bouwen, komen politici nooit tot zulke overschrijdingen.

  5. Peter schreef op : 5

    Het laatste nieuws is dat Stork een flinke order heeft binnen gehaald door deelname aan de JSF. wel 200 luizige banen in Nederland.

    Investering 9 miljard (startbedrag)Dit zal in de loop der jaren wel verdriedubbelt worden. Constructeurs JSF hebben al aangekondigd dat het wat duurder zal worden.

    Wat een armoe investering.

  6. Andre NI schreef op : 6
    Andre

    [5]
    Dat moet je toch wat genuanceerder zien. De bedrijven moeten een hen onbekend (want o.a. afhankelijk van politiek, aantal deelnemende bedrijven, aantal te produceren kisten en nog wat moeilijk gedoe) percentage van de omzet aan de staat terugbetalen zodra de serieproductie is aangevangen. Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt gezien is het een nachtmerrie.

  7. ronald schreef op : 7

    het zal me worst wezen dat amsterdam, met die megalomanie en al die mensen die zich langs mekaar heen wringen, ik was al half bezig met elders te gaan vestigen, toen bij fietsen over een aluminium fietsbrug van de oranjesluis tijdens regenweer mijn voorwiel onderuit ging en ik nu chronisch geblesseerd ben op dit stuk vooruitgang. Ze verdienen een claim voor letselschade en voor ontbrekende beveiliging voor slipgevaar. Dezelfde makke vindt je bij die ondergrondse vuilnisbakken, waar hetzelfde profiel gebruikt wordt. Nu woon ik dus in het oosten des lands