woensdag, 4 juni 2008
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

TAXIVERVOER

Het aanbieden van taxivervoer dient geheel vrij te zijn.

Iedereen die beschikt over :
– een geldig rijbewijs
– rijklaar vehikel

beschikt, behoort vervoer per taxi te kunnen aanbieden.

In combinatie met vrije immigratie voor hen die hun eigen broek op kunnen houden leidt vrij taxivervoer tot een ideale situatie: men zal bij aankomst op Schiphol kunnen kiezen tussen chauffeurs uit Somaliland, de Filippijnen, Chad en Siberië.

Ik twijfel er niet aan of sommige chauffeurs zullen koffie en thee schenken in hun vehikel en de laatste films vertonen.

Het vervoer per taxi zal groeien en bloeien en zou wel eens tot een aanzienlijke vermindering van het autobezit kunnen leiden, omdat iedereen over een lijst zal beschikken met telefoonnummers van exotische en minder exotische taxichauffeurs en -chauffeuses.

Hugo van Reijen

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Economie
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Roland schreef op : 1

    Open deur. Goed dat bijvoorbeeld middenstandsdiploma’s als vestigingseis afgeschaft zijn.

    Maar: als je een slechte ervaring opdoet (chauffeur weet de weg niet, maakt irritante opmerkingen of randt je aan) weet JIJ dat je die taxi en die bestuurder nooit meer moet hebben. De rest van de wereld weet dat niet en die taxichauffeur zou dus vrij lang een aardige boterham kunnen verdienen. Taxichauffeurs moeten het nl. over het algemeen niet hebben van returning customers.

    Ja, dit speelt ook bij restaurants, hotels, advocaten en andere dienstverlenende bedrijven, maar daar kan je je makkelijker fora op internet voorstellen met recensies en dergelijke.

    De taxibusiness is een leuk voorbeeld van een gereguleerde sector waarbij het minimaal verplichte niveau tegelijkertijd het maximaal niveau van dienstverlening wordt (als het al gehaald wordt). Meerwaarde kan op dit moment niet beloond worden en dit is ook moeilijk te realiseren (tenzij mensen in een veiling kunnen bieden op die fantastische chauffeur).

    Kritiek op het huidige systeem is makkelijk (en terecht), maar hoe is dit in de praktijk te realiseren? Let op! Ik bedoel niet: Hoe is dit in de praktijk te regelen! Ik ben benieuwd naar suggesties want dit speelt breder…

  2. Hub Jongen schreef op : 2
    Hub Jongen

    In een vrije (libertarische) maatschappij zou de overheid zich helemaal NIET bemoeien met taxi’s, sport enz.
    Maar dat belet particulieren natuurlijk niet te zorgen voor de een of andere kwaliteits-garantie.
    Daar moet je je fantasie op loslaten.
    Bvb iemand zou een soort consumentenorganisatie kunnen oprichten en die schrijft alleen taxi’s in die goed en betrouwbaar zijn.
    Diezelfde organisatie (of een andere) kan ook betrouwbare schoenenwinkels (of wat dan ook) in het register opnemen.

  3. Fred schreef op : 3

    Niet helemaal mee eens. Vroeger moest je wel de eis stellen dat ze het stratenboek redelijk uit het hoofd kenden en op basis van die ‘vakeis’ konden ze de spoeling dun houden, maar de technologie heeft dat achterhaald. Ik wil er daarom nog één voorwaarde aan toevoegen: beschikken over een meest recente versie van een autonavigatiesysteem. En uiteraard moet je als klant niet ‘verplicht’ zijn om de voorste taxi op de standplaats te nemen. Verder zie ik geen bezwaren.

  4. jjvandinges schreef op : 4

    Dan moeten op Amsterdam CS de tram- en bushaltes worden omgebouwd tot taxi standplaatsen om voor voldoende aanbod te kunnen zorgen. Want met het tuig dat nu de ‘Gaza strook’ bij het CS bevolkt wil je nog geen zaken doen als je leven er van af hangt.

  5. Egor van Elven schreef op : 5

    Toch stel je een eis, namelijk een geldig rijbewijs. Ook die eis is niet aan de staat om te stellen. Namelijk alleen de weggebruikers en de verzekeringsmaatschappijen zouden de eisen moeten bepalen waaronder iemand verzekerd op de weg is.

  6. Bep schreef op : 6

    Je hoeft toch niet per se met een auto vervoert te worden?

    Bromscooter-taxi is in binnenstadsgevallen vaak sneller.
    ‘SCOOXI-centrale, goedmiddag’

    Nu nog even een brommer-pizza-verwarm-unit combineren met een brommer-passagiers-stoel en ….. ‘SCO-XI-ZA centrale, goedemiddag’

    Het voordeel is dat niemand je in de rug prikt met een mes, want dan vallen ze zelf ook om. Het nadeel dat is dat de (dronken) klant er vanaf lazert.
    Vooraf betalen dus….

  7. IIS schreef op : 7

    Ik zou willen pleiten voor gratis taxi’s….de overheid smijt toch met onze pegels, laten ze dan die troep maar gratis maken. Een vette stretch Hummer met een paar leuke gastdames en een drankbarretje lijkt me wel oké! En de echte liefhebber dient men natuurlijk ook een gratis lijntje aan te bieden….

  8. hugo van reijen schreef op : 8
    Hugo J. van Reijen

    Hubert slaat de spijker hier op de kop! Dit is inderdaad de essentie.
    hugo van reijen

  9. Roland schreef op : 9

    Op pakweg Amazon kan je goede (particuliere) recensies lezen van cd’s waar je over twijfelt. Prima. Bij restaurants en dergelijke lukt dit ook nog wel (in ieder geval tot de kok of eigenaar verandert).

    Bij het beoordelen van een taxichauffeur praat je over een dienst met meer variabelen in kwaliteit:
    – de chauffeur heeft een slechte dag
    – hij moet naar een adres dat hij niet kent
    – zijn goed beoordeelde auto is inmiddels 8 jaar oud en blijkt erg slecht onderhouden
    – de klant: wat vindt hij belangrijk? Op tijd arriveren, met gevaarlijk rijden en risico op een boete? Gezellig praten met de taxichauffeur in de rol van amateurpsychiater, zoals een kapper? Mobiel internet en koffie beschikbaar? Up to date info over upcoming events, goede of juist goedkope hotels?

    Ik neem zelden een taxi, maar ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe ik een rit zou moeten beoordelen. En wat is mijn oordeel waard? Ben ik niet de taxichauffeur zelf?

    In een poging het goed te regelen ontaardt zo’n particuliere consumentenorganisatie ook al snel in een ANWB- of consumentenbondachtige moloch die met cross-selling allerlei diensten wil aanbieden en dergelijke.

    Ik zeg niet dat overheidsregulering een goede zaak is. Dat is het, heel misschien een tikkie naar beneden afgerond, nooit. Ik denk wel dat de taxi business een voorbeeld is van een sector waar betere argumenten / suggesties op tafel moeten komen, ook om latente libertariers te overtuigen. Fantasie, inderdaad!

  10. Dikke Leo schreef op : 10

    Ik ben het helaas niet helemaal met je eens. Zelf ben ik ruim 10 jaar chauffeur geweest en ik heb ook net als vele andere het CCVT een soort CCVB moeten doen. Ik wil wel meegeven dat toen de overheid het geregulierd had het veel beter gesteld was met de taxi. Toen die werd vrijgegeven in 2001 ofzo werd het een bende met taxioorlogen enwel. Toen ging diezelfde overheid weer ingrijpen om het probleem wat ze zelf hadden gecreeerd op te lossen. Men kan op drie manieren taxirijden. In loondienst, als zelfstandige, of onder VOF. Dat laatste wilde de overheid verbieden. Terwijl er genoeg ondernemingen in NL zijn die zo werken en wat dan weer wel mag, maar goed als je een blauwe sticker ziet met Taxikeur kan je er vanuit gaan dat de overheid deze taxi heeft goedgekeurd. Persoonlijk ben ik blij dat ik ervan af ben en een andere baan heb. Alhoewel ik toch ook heel veel leuke en positieve ervaringen eraan heb overgehouden. (Ergo als ik er een boek over ga schrijven heet dat mijn autobiografie)

  11. Anno schreef op : 11

    alles moet vrij zijn, behalve handel in verboden waar/mensen etc. , geen sluitingstijden voor horeca en winkel bedrijven, hoe vrijer hoe beter
    TAXIIIIII !!!! (zoals in Bangkok , oooow wat mis ik dat in NL)

  12. pete schreef op : 12

    Het taxirijden zou eveneens goedkoper zijn als de overheid geen mega-belastingen heft op brandstoffen, autobezit én aanschaf.
    Stel dat dit alles nu ook overgeleverd is aan de vrije markt, alsmede het uberhaupt beginnen van een taxibedrijf;
    de prijzen zouden minstens halveren, in korte tijd kan er wel wat hectiek ontstaan.
    Echter dat lost de markt prima op, omdat er dan concurrentie ontstaat. Aanbieders (particulieren en bedrijven) die een goede dienst leveren bouwen een goede naam op, bijv door zich aan te sluiten bij een keurmerk, of op basis van recensies door consumentengidsen en via het internet.
    Als dit alles bestond, zou een taxi nu net zo duur zijn als de gesubsidieerde deeltaxi.
    Resultaat zou zijn een prachtige service, meer werkgelegenheid en als klap op de vuurpijl lagere prijzen voor de consument.
    Maarja, als, als, als..

  13. beek schreef op : 13

    Voor een taxi wordt geen BPM betaald, en ook geen wegenbelasting Pete.
    Scheelt weer. Vandaar wellicht de controle op misbruik.

  14. Maarten Brandt schreef op : 14

    Een prima idee. Taxi’s moeten net zo goedkoop en frequent aanwezig zijn als in Zuid Oost Azie (Singapore, Maleisie en Thailand). Inderdaad zijn er bijvoorbeeld in Singapore tal van plaatsen die eruit zien als tramhaltes, maar waar taxi’s stoppen, die zo betaalbaar zijn dat hele families daar na het winkelen gebruik van maken. Er zijn ook zoveel taxi’s beschikbaar dat je zelfs tijdens de spits als er een hele rij mensen staat vrij snel een taxi hebt. Verder staan er bij ieder hotel taxi’s die meteen – binnen luttele secondes – door de portier oproepbaar zijn. In Bangkok kun je op elk uur van een etmaal een texi op de straat aanhouden. Nederland is daarentegen een puinhoop met de duurste taxi’s ter wereld, een overheid die met krokodillentranen vindt dat we meer gebruik moeten maken van het Openbaar Vervoer, maar dat vervolgens onbetaalbaar maakt en voorts wat taxi’s betreft alles zo dichttimmert met regels dat zowel het rijden met als het gebruik maken van een taxi buitengewoon onaantrekkelijk is. Dat Nederland binnen zeer afzienbare tijd een totaal en als er niets verandert ongeneeslijk verkeersinfarct heeft, dat schijnt in werkelijkheid geen politicus te deren. Het wordt tijd dat de wal het schip keert en dat we eens leren van wat op dit gebied al sedert jaar en dag in Zuid Oost Azie te doen gebruikelijk is en dat daarom een paradijs is voor zowel de toerist als de zakenreiziger.