zondag, 13 juli 2008
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Weer een briljante overheidsoplossing!


Door de verhoging van de dieselaccijnzen dreigde de transportsector in de problemen te komen.
Daardoor hevige onderhandelingen van de truckers met de overheid en dreigingen om het niet te pikken.

Maar de overheid weet er raad mee. Die laat de verhoging van de accijnzen wel doorgaan en geeft aan de transportsector zwijggeldcadeautjes. 
en laat die door de automobilisten betalen.
 
Het kabinet ziet af van verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor bestel, vrachtwagens en bussen.
Dat bespaart de sector 114 miljoen euro.
In plaats daarvan wordt de motorrijtuigenbelasting voor automobilisten met 114 miljoen euro verhoogd.
Dit heeft staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) bekendgemaakt. 
 
De mooiste opmerking, getuigend van minachting voor de burgers, komt van die Jan-Kees: “Automobilisten zijn hooguit ,,een paar euro per jaar” duurder uit”.  Natuurlijk, een paar euro hier en een paar euro daar lijken niet op te vallen.
Maar het resultaat is dat de burgers zich steeds minder kunnen permitteren.
Waarom kan Jan-Kees die paar euro niet laten vallen?

Ook de ANWB vindt het oneerlijk de last naar de automobilist te verschuiven.
,,Als de overheid de transportsector voor de gestegen benzinekosten compenseert dan moet ze dat ook voor automobilisten doen”, aldus een zegsman.

Wij zouden zeggen dat omdat driekwart van de benzineprijs bestaat uit belastingen van de overheid, dat de meest voor de hand liggende en meest eenvoudige oplossing zou zijn om die belastingen te verminderen. En zeker niet ze te verhogen.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Politiek
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Marc schreef op : 1

    Goed stuk! Dit is precies waarom ik gek wordt van die nieuwsberichten over de stijgende olieprijzen als reden voor een hogere prijs aan de pomp. Als de overheid ongeveer 75% van de marge bepaald zonder ook maar iets toe te voegen in de waardeketen, dan ligt daar de totale oorzaak van de hoge prijs aan de pomp voor de consument.

    Het vreemde is dat ze nu toch de transport sector willen laten betalen per gereden kilometer voor de milieuvervuiling, de herrie en de files. Dit zou iets van 7 cent per kilometer worden. Het loijkt me dat de stijgende brandstofkosten dan een betere optie zijn voor onze truckers.

  2. R. Hartman (NI) schreef op : 2
    R. Hartman

    En dan gaan we er nog maar even aan voorbij dat de staat onlangs een “meevaller” van 150 miljoen had die ze meteen onder de coalitiepartijen verdeelden om “leuke dingen” mee te doen. Los van alle immoraliteit rond de 144 miljoen ‘losgeld’ voor de truckers had men dat dus uit die 150 mio kunnen betalen.

    Het enige dat het kabinet hier keihard aantoont is dat men uistluitend eropuit is de nog resterende welvaart in NL uit te knijpen als een citroen. Kijk ook maar eens naar de honbderden miljoenen die ‘zomaar’, buiten elke coalitie-afspraak om, wel beschikbaar zijn voor Sinterklaas voorstellingen, zoals recent de ‘handelsbonus’ en de marsmissie.

    Men roept om het hardst dat men geld tekort komt, maar tegelijkertijd gooit men het met handenvol weg aan nutteloze zaken, alleen om er internationaal mooi weer mee te kunnen spelen, ter bevordering van de eigen luxebaantjes in de toekomst.

    De hele Balkenbende hoort achter tralies! Levenslange dwangarbeid ter compensatie van en schadevergoeding aan de belastingbetaler zou nog beter zijn.

  3. Andre NI schreef op : 3
    Andre

    Ik zou die Balkellende en consorten nog niet als tuinman aan het werk willen hebben; ook daar zullen ze alles in het werk stellen om de handel kapot te maken.

    Zum Kotzen.

  4. Ron schreef op : 4

    Nee hoor dat is helemaal niet vreemd. Immers vrachtwagen is vies en daarmee fout en trein is “groen” en goed. De laatste kan het nog steeds niet winnen op het gebied van concurrentie van de eerst genoemde, ondanks alle corrurentievervalsing die de overheden doen.

    En al die belangenorganisaties zijn ook niet veel meer dan een kefje van een schoothondje. Ik vraag me af of de transportsector nu werkelijk beter af is, bij transportbedrijven zijn brandstof- en personeelskosten de grootste kostenposten. De meeste vrachtwagens rijden zo’n 100k tot 200k km per jaar en verstookt ongeveer 1L op 3km dat is de kostenverhoging tussen 1000 en 2000 euro per vrachtwagen per jaar. Zet dit af tegen de houderschapsbelasting in de meest ongunstigste categorie is 1076 euro per jaar, doet me denken aan flinke sigaar uit een bepaalde doos. Zou me niets verbazen als de overheid uiteindelijk meer overhoud aan de accijnsverhoging dan aan de houderschapsbelasting die ze niet laten doorgaan.