dinsdag, 9 september 2008
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Vliegveiligheid : aanroepkaart

Mijn vlucht van Denpasar naar Jakarta werd deze week uitgevoerd door het avontuurlijke Lion-air. Deze maatschapppij heeft zich verdiept in de vraag hoe passagiers een bijdrage kunnen leveren aan een veiliger vlucht.

Samen met het vliegbiljet  werd bij mij afgeleverd een geplastificeerde kaart, genaamd INVOCATION CARD (aanroepkaart), waarin beschreven wordt hoe tijdens de vlucht overeenkomstig de regels van  diverse godsdiensten het opperwezen aangeroepen kan worden. Ik heb de teksten voor het ISLAMITISCHE, PROTESTANTSE en KATHOLIEKE segment van de passagiers er uit gelicht. Deze volgen hieronder.
 
VOOR ISLAMITISCHE PASSAGIERS
We seek the help of Allah, the most Gracious, the Most Merciful….. Who has bestowed upon us the will and ability to use this aircraft, without Whom we are helpless. Verily, God alone we worship and to God alone we shall return. Oh Allah, shower us with Your blessings and protect us on his journey from any hardship or danger and protect also our family and our wealth.

VOOR PROTESTANTEN
Lord in heaven, we praise and thanks of Thy bless and endless love in our live. In this opportunity, We call Thy holly name to accompany our journey. We believe Thou will guard and protect our plane from any disturbance and danger. To the all air crew, Thou will lead their duty in order for us arrive to destination in time and save. Thank you for Thy help and firm love from beginning, now, and forever. In the name of Jesus Christ, we pray. Amen.

VOOR KATHOLIEKE PASSAGIERS
In the name of Father, the Son and the holy Spirit. Amen. Long ago You saved the children of Israel who crossed the sea with dry feet. And trhee wise kings from the east received Your command with the guidance of the star. We beg You. Bless us with a safe trip, with good weather.

Bless us with the guidance from your angels, so that crew of this aircraft will lead us to our destination safely. We also hope that our family remain happy and peaceful until we land safely. Blessed be Your name, now and forever. Amen. In the name the Father, the Son and the Holy Spirit. Amen

Als geïnteresseerd bewonderaar van verschillende religies en niet-religies is het voor mij fascinerend te constateren, dat er bij het aanroepen opmerkelijke verschillen bestaan tussen de belijders van verschillende godsdiensten.

Islamieten worden geacht het opperwezen aan hun vermogen te laten denken; katholieken worden in staat geacht met hun aanroepen zelfs het weer te kunnen beïnvloeden.

Lionair heeft deze gebeden hard nodig . Weliswaar gaat het vliegen zelf prima, maar de landing levert soms moeilijkheden op: gedurende de afgelopen acht jaar heeft het Allah drie keer niet behaagd, een veilige landing uit te voeren.

Tijdens een van deze crashlandingen kon Lionair een zekere efficientie niet ontzegd worden: op 30 november 2004 deponeerde Lionair aan het einde van vlucht LT538, om zes uur des middags, tijdens een crashlanding 31 passagiers rechtstreeks en voor de eeuwigheid op het kerkhof van Solo dat zich 100 meter van het einde van de landingsbaan bevindt.

Hugo van Reijen

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Religie
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Johnny schreef op : 1

    Zo’n kaart is goedkoper dan een parachute of een echte piloot;-)

  2. Hub Jongen schreef op : 2
    Hub Jongen

    Als ik goed lees, gaat het dan niet om dezelfde god?

  3. Saartje schreef op : 3

    “We believe Thou will guard and protect our plane from any disturbance and danger. To the all air crew, Thou will lead their duty in order for us arrive to destination in time and save.”

    Hugo, ik prefereer het gebed van de protestanten. Dat is het meest complete.
    Zij vragen God het vliegtuig voor álle soorten gevaar te bewaren en, bovendien, dient de bemanning op hun plicht gewezen te worden om het vliegtuig veilig te laten landen op de bestemming ! 😉

  4. Freek schreef op : 4

    Ik vlieg heel erg veel, maar om met dit soort maatschappijen te vliegen vergt wel veel lef.
    Een ‘spanair’ incident is zo gebeurt.
    Al moet ik zeggen dat ik ook wel eens een interne vlucht in China heb gemaakt, die op z’n zachtst gezegd ‘interesting’ was.

    VmaX reageerde op deze reactie.

  5. VmaX schreef op : 5

    @Freek:
    Daar hoef je niet eens voor in China te zijn.
    Ik heb in 2004 in 1 jaar 113 vluchten gemaakt in met name Frankrijk en die binnenlandse vluchten zijn ook boeiend ..
    Tot 2 x toe heb ik meegemaakt dat een 8 seater vanuit Angouleme nét niet loskwam van de grond aan het bijna eind van de runway en ik alsnog met de TGV naar Charles de Gaulle kon. O.o

    Je zou er bijna van gaan bidden 😛

    Hugo reageerde op deze reactie.
    Hugo reageerde op deze reactie.

  6. Hugo (auteur van dit artikel) schreef op : 6
    Hugo J. van Reijen

    @VmaX:
    Zeker : baat het niet, dan schaadt het ook niet!
    Ik acht het trouwens de morele plicht van alle gelovigen om ons deel te maken van de positieve ervaringen de zij met hun god hebben.
    hugo vanreijen

  7. Hugo (auteur van dit artikel) schreef op : 7
    Hugo J. van Reijen

    @VmaX:
    De statistische kans om te komen ten gevolge van een vliegtuigongeval is uiterst gering.
    hugo van reijen

    VmaX reageerde op deze reactie.

  8. VmaX schreef op : 8

    @Hugo:

    Vertel dat tegen de slachtoffers van vliegtuigrampen 😉

    Ik heb me nog maar 1 x zorgen gemaakt in een plane. En dat was toen ik boven Fr. in één van de zwaarste stormen van de laatste 4 jaar moest landen op Parijs. ik schat dat driekwart van de inzittenden moest kotsen van de turbulentie..
    Maar idd, ook toen kwamen we veilig aan de grond.

  9. Diadem schreef op : 9

    Ik moet bij discussies over de veiligheid van vliegen altijd denken aan mijn moeder. Die heeft toch altijd wel een beetje last van vliegangst, maar probeert er toch rationeel mee om te gaan. Wat haar tot de volgende uitspraak bracht:

    “Negen van de tien keer gaat het natuurlijk goed”.

    Mwah, mam, toch gelukkig nog wel net iets vaker hoor!

  10. Scrutinizer schreef op : 10

    Ah, nu weet ik wat ze bedoelen met “automatische piloot” 😉