woensdag, 29 oktober 2008
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Hoera de olieprijs zakt !

Goed nieuws in barre tijden: de olieprijs zakt in elkaar ! Gedeeltelijk door een verminderde vraag maar hoofdzakelijk door het uiteenspatten van de luchtbel die de energiemarkt was geworden. Dit zou een forse lastenverlichting voor consumenten en bedrijven kunnen zijn die meer zoden aan de dijk zet dan het hyperspenden der overheden. Helaas bederft ook hier de overheid het feestje.

In de VS daalde de prijs aan de pomp met 25%, van 4,11 naar 3,04 dollar. Een nieuwe daling met 25% zou onderweg zijn en een gallon olie is van 150 naar 70 dollar gegaan. OPEC probeert uit alle macht de productie te beperken maar gezien de disciplinehistorie van de individuele landen hoeven we daar ons weinig zorgen over te maken. Zo vindt Hugo Chavez een prijsniveau van 80 tot 90 dollar aanvaardbaar terwijl Iran de grens trekt bij 100 dollar. De economie van een land als Rusland stort zonder olie- en gasuitvoer totaal in elkaar en het vormt tegelijkertijd een van hun weinig overgebleven macht- en prestigemiddelen.

Al met al zou de dalende olieprijs een voordeel voor particulieren en bedrijven kunnen zijn. Maar de gasprijs gaat met ingang van 1 januari a.s. circa 10 procent omhoog. Voor een gemiddeld huishouden met een jaarverbruik van 1600 kubieke meter gas, betekent dat een prijsstijging van ongeveer 100 euro per jaar.

De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs. Deze koppeling stamt al uit 1959, het jaar dat in Groningen de gasbel werd ontdekt. De prijs van olie is dit jaar in de periode van mei tot en met september gestegen tot een recordhoogte van bijna 150 dollar per vat. De gasprijs wordt voor 2009 nu vastgesteld op basis van deze 150 dollar. Inmiddels is de olieprijs weer gehalveerd tot ver onder de 70 dollar per vat. Hadden we een echt geprivatiseerde energiemarkt dan zou deze oplichterij snel afgestraft worden. Maar onder het motto van ‘marktwerking’ staan de energiemaatschappijen nog meer onder curatele van de overheid dan dat ze daarvoor stonden. Het begrip marktwerking is newspeak voor verborgen machtsuitbreiding van de staat met het voordeel van een bedrijfsvermomming.

Ook het voordeel aan de pomp wordt voor het grootste deel opgeslokt door de hebzuchtige overheid. En in de voedingsindustrie (denk aan flexibele verpakkingen) soupeert Holle-Bolle-OverheidsGijs een driedubbele portie middels o.a. de totaal overbodige verpakkingsbelasting. Kortom: geen prijsdaling zo snel of bureaucraten vullen hun zakken wel.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Economie, Overheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Roy schreef op : 1

    Goed Artikel. En geen woord gelogen.

    De prijsaanpassing bij energiemaatschappijen en luchtvaart duren na jaren van hoge prijzen ook langer. Niet (perse) vanwege hebzucht, maar ook omdat deze bedrijven tegen lange termijncontracten zich hebben proberen te beschermen tegen hoge prijzen.

    Ze betaalden daarom slechte 125 tot 130 dollar per vat, terwijl de marktprijs op 150 lag. Helaas werkt zo’n contract ook door als de prijs keldert, maar dat is natuurlijk het risico van zo’n “verzekering”

    De OPEC heeft echter al aangegeven dat ze de productie serieus gaan minderen, dus die prijscorrectie omhoog zal wel niet lang op zich wachten.

  2. Armin schreef op : 2

    Afgelopen zomer in Alaska nog 5,35 getankt. Dat was even schrikken want bij 99 dollar stopte de pomp omdat de meter geen 3 digits kon aangeven. Maar goed, zelfs dat was nog maar zo’n 1,41 per liter. 🙂

    Alles is dus relatief.

    Ron Paul Fan reageerde op deze reactie.

  3. jjvandinges schreef op : 3

    Dat van die gallon klopt niet helemaal…
    en.wikipedia.org

    Is het niet onderhand traditie dat energie prijzen zo snel mogelijk worder ‘aangepast’ zodra de olierijs stijgt en daarna zo langzaam mogelijk naar beneden wordt ‘aangepast’?

    Analoog aan de gas/olie pijskoppeling zou dan ook (om consequent te zijn) de broodpijs moeten worden gekoppeld aan de prijs van melk; en de vliegtickets aan de prijs van Hema-sokken.

  4. IIS schreef op : 4

    Gooide afgelopen week de tank vol op Mallorca en betaalde daar een euro per liter benzine. Vraag me af waar de ongeveer dertig centen die we in NL meer betalen blijft? Ik zag begin dit jaar de prijs daar ook niet zo hard stijgen als in NL.
    Ook is Spanje is niet aangesloten op het Europese gasnet.

  5. Ron Paul Fan schreef op : 5

    @Armin:

    “Afgelopen zomer in Alaska nog 5,35 getankt.”

    Afslag gemist?

    Maar over die olieprijs, maak je maar niet al te veel illusies dat dit blijvend zal zijn.

    Lind vandaag: “The price of oil, now artificially depressed by a fire sale of commodities held by hedge funds”

    Die daling van de olieprijs de laatste 2 maanden komt door de economische collaps. Die snelle stijging ervoor was de werkelijke trend van prijsstijging van een resource die snel opraakt.

  6. databekker schreef op : 6

    Brandstof prijzen moeten lekker laag zijn. Geen accijns, wel BTW.
    een liter E95 voor € 0,70. Stijgen de olie prijzen, dan moet de staat accijns op brandstof gaan afromen.

    Alternatieve brandstoffen die illegaal zijn om in je auto te gooien, legaliseren. Het is te ziek voor woorden dat je gekochte sla olie niet
    in je eigenbezit jouw aangepaste diesel auto mag gooien. Dat noemen ze dan concurrentie vervalsing. De burger moet gewoon meer mogen.
    Wetten zijn taboe. Het is bepaald door een te kleine groep die doordat ze democratisch gekozen zijn denken dat ze heel veel mensen vertegenwoordigen. Slimmeriken worden nu als boeven gezien zolang zij peuteren aan de inkomsten van de overheid.
    Innovatie ligt bij het individu, en hou je uitvinding geheim.

  7. Ron Paul Fan schreef op : 7

    www.volkskrant.nl

    Dit zou een teken kunnen zijn dat de economische teruggang tot staan is gebracht. Vooral in China schijnt de teruggang overwonnen te zijn. De olieprijs stijgt weer en niet zo zuinig ook.

    LONDEN – De olieprijs is maandag met 2,5 procent gestegen tot boven de 68 dollar per vat door de hoop op een herstel van de wereldeconomie en de zwakke dollar. Daarmee staat de olieprijs op het hoogste niveau in zeven maanden.

    Er is toenemende hoop dat de wereldeconomie uit de recessie aan het kruipen is na een meevallend cijfer over de activiteit in de Chinese industriesector. Die nam in mei voor de derde maand op rij toe. Ook de zwakke dollar zorgt voor een stijgende olieprijs omdat daardoor olie goedkoper wordt voor handelaren met andere valuta. Dat zorgt voor een toenemende vraag.

    De prijs van een vat lichte Amerikaanse olie ging over heel mei met 30 procent omhoog. Dat is de sterkste maandelijkse prijsstijging in tien jaar. De olieprijs bereikte afgelopen zomer nog een recordniveau van ruim 147 dollar per vat (van 159 liter).

    TerriërBram [8] reageerde op deze reactie.

  8. TerriërBram schreef op : 8

    @Ron Paul Fan [7]:
    Ik begrijp niet helemaal waarom de lage dollarkoers als reden wordt gegeven (Op RTL-Z) voor de stijging van de olieprijs. Verder zou er speculatie zijn op meer inflatie.
    Snap jij dat? Ik heb op Wiki gezocht naar de bepaling van de de prijs. Maar dat gaf ook niet echt opheldering.

    WikiePedia:
    Bepaling van de olieprijs

    De marktprijzen worden dagelijks door “Platts Oilgram” gepubliceerd. Olie kan meermaals gekocht en verkocht worden tussen het ogenblik dat de olie opgeslagen wordt in de terminal en de levering aan de verbruiker. Deze transacties gebeuren via makelaars van de petroleummaatschappijen, via onafhankelijke makelaars, of via beide. Voor de petroleummaatschappijen is het belangrijk om een bepaalde kwaliteit olie zo goed mogelijk te kennen op een bepaald tijdstip. Gebaseerd op de kwaliteit van aardolie en volgens een bepaalde raffineringsstructuur, kan men de hoeveelheid propaan/butaan, benzine, Straal A1, motorstookolie en huishoudelijke brandstof evalueren die men kan produceren, en dus ook de prijs van deze aardolie (rekening houdende met zijn kosten van raffinage en vervoer, winstmarge, enz.

    Ron Paul Fan [9] reageerde op deze reactie.

  9. Ron Paul Fan schreef op : 9

    @TerriërBram [8]:

    De echte reden ligt volgens mij hierin:

    www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,627922,00.html

    De chinese economische lokomotief begint weer te puffen en heeft brandstof nodig. Verder zijn er signalen dat ook in Europa het dal is bereikt. Ik heb vorig jaar juli of daar omtrent (toen de olieprijs bij $150 zat) al voorspelt dat de olieprijs met kerst rond de $200 zou zitten.

    Ik zat er toen een beetje naast. 😀

    Niet omdat ik vraag en aanbod in de oliemarkt niet begreep maar omdat ik verrast werd door de financieele implosie. Ik blijf echter zeggen: zodra de economie ook maar een beetje opkrabbelt zullen de olieprijzen weer door het dak gaan. Hier is de mondiale oliesituatie:

    www.exitmundi.nl
    (grafiek van de te verwachten mondiale olie en gas productie)
    Er zit gewoon vrijwel geen rek meer in het olieaanbod. Dwz dat elke vraagstijging, zoals bv bij een economische opleving, de olieprijzen flink gaan stijgen. En als aanstonds dan toch de vijandelijkheden gaan uitbreken in de Golf, bv. omdat that shitty little country (om een franse diplomaat te citeren) op eigen houtje een oorlog gaat beginnen, erop vertrouwend de Grote Satan te kunnen meetrekken, dan zullen de olieprijzen helemaal door het dak gaan.

    Of om het anders te zeggen: de komende decennia is een economische opleving helemaal niet meer mogelijk. Wat we gaan krijgen is vechten om de laatste resources. Die zullen weliswaar nog wel vele jaren blijven vloeien maar wel tegen steeds hogere prijzen. Over hooguit 10 jaar rijdt Jan Modaal geen auto meer.

    Je kunt maar beter een huisje kopen in een dorpje in Oostdrente en beginnen met zelfvoorzienend tuinieren, vrees ik.
    TerriërBram [10] reageerde op deze reactie.

  10. TerriërBram schreef op : 10

    @Ron Paul Fan [9]:
    Ik denk ook in die richting. En daarom pleit ik ook zo hartgrondig voor Cannabis als inter Europe cash crop en zeer vergaande inzet van high tech op energieopwekking, en energiebesparing. Als economisch machtsmiddel voor stabiliteit. Helaas zitten wij in Den Haag opgescheept met gristelijke letterknechten die zich bij elke scheet van zo’n Amerikaanse fascist laten ringeloren. En totaal geen toekomst visie hebben.
    “Nederland drijft mee op de grillen van de wereldeconomie. “. Fijn, en wat gaan wij daar aan doen? Bijzonder weinig, zoals ik het zie. Zet Brabo land vol met Cannabis, en je zal zien hoeveel Ethanol daar vanaf komt. Dat gebeurt niet, het staat vol met varkensvoer, dat omgezet wordt in een bedreiging voor de volksgezondheid, in de vorm van smerig vlees en ammoniak in de lucht. Onder aanvoer van het CDA (die stink katholieken naartuurlijk weer.).
    Ondertussen graaien de topmannen de kas leeg bij de oliemaatschappijen. En zeggen die dreadlocks uit Jamaica, via de studio van o.a. Lee Perry, dat het een verdorven systeem is dat zal branden, als sinds de jaren zeventig wereldwijd. Hmm, verdorven is het zeker, en het staat ook geregeld in de fik. Maar ja, dat zijn domme blowers, weet je.

    Werkelijk stupide beleid, en gevaarlijk voor de stabiliteit van de hele regio Europa. Terwijl wij gewoon hier en nu mogelijkheden te over hebben.
    Ron Paul Fan [11] reageerde op deze reactie.

  11. Ron Paul Fan schreef op : 11

    @TerriërBram [10]:

    wikikids.wiki.kennisnet.nl

    Las van het weekend in de Elsevier dat er een leegloop dreigt in uitgerekend de provincies waar de bevolkingsdichtheid het geringst is. Daar kun je nu dus voor een appel en een ei een stulpje kopen met redelijk wat grond (200m2 is voldoende voor een gezinnetje).

    Ik zit serieus te denken om mijn tent te verkopen en te verkassen naar het ‘verre oosten’.

    Maar ja, ik ben niet alleen.

    Overigens over dat ethanol… ik ben er helemaal voor om een flink deel van de veeteelt uit Nederland te bannen maar om dat nu in te ruilen voor ethanol-plantages?

    Waarom niet zoetjesaan afstand nemen van die ongebreidelde mobiliteit en een veel energie-zuiniger economie opzetten gebaseerd op het internet.

    Als 60-70% van de werknemers bureauwerkers zijn dan kunnen die even goed thuis of in het dorpskantoor werken. De gemiddelde Nederlander verstookt elke dag 3-4 liter benzine om op het werk te komen. Voor een 10cc wijnglaasje met benzine kun je 8 uur lang een computer en beeldscherm operabel houden. Tel uit je winst.
    TerriërBram [12] reageerde op deze reactie.

  12. TerriërBram schreef op : 12

    @Ron Paul Fan [11]:
    Oh, ik zag een Spits!, of zo op de vloer van de tram liggen waarin stond dat landbouwgrond erg duur is. Nou, heb ik weer wat om feitelijk vast te stellen.

    Cannabis is niet alleen voor Ethanol. De zaden bevatten tot 35% licht verteerbaar eiwit. En daarmee vergelijkbaar met vlees. Naast andere zeer goede voeding, zoals vitamine E en D. De vezels hebben een zeer uitgebreid toepassingsspectrum. Voor bioplastic, kleren, touw, noem het maar op, duizenden toepassingen door de mechanisch hoogstaande kenmerken van de vezel.

    Op mijn stek www.youtube.com heb ik nog meer verwijzingen staan naar goede informatie over Cannabis.

    Trouwens, even terug komen op die vezels. Nu is het zo, en ik heb het met eigen ogen gezien, dat er in West Afrika katoen gekweekt wordt. Zie je het voor je? Er is ontzettend veel water nodig voor katoen. Vervolgens wordt dat voor een habbekrats verkocht aan China of zo, die er weer paarse pleuriszooi van maken, dat net 1 seizoen meegaat.

    Dat is toch totaal mesjogge. Laten zij lekker voedsel kweken op die grond, en wij voor ons eigen zorgen. Dan maar een seizoen of wat langer doen met je kleren. Er valt nog zat andere oplossingen uit de grond te laten groeien, in plaats van een markering op slaafgedrag.

    Ik denk dat vrijheid te maken heeft met ook de dynamiek van je economie. Nu is het statisch, tot dat de hele zooi weer in elkaar tieft. Vervolgens gaat iedereen klagen, et cetera. Stom systeem.
    Waarom moet je proberen jaar in jaar uit hetzelfde te verkopen? Is het niet beter te verkopen wat op basis van realiteit nu nodig is voor de voorspoed van mensen? Paarse rommel bij de C&A hoort daar niet bij.

  13. Ron Paul Fan schreef op : 13

    www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,628465,00.html

    Een berichtje ter illustratie: in Q1-2009 is het goederentransport per spoor in Duitsland met maar liefst 21% gedaald. Je kunt wel aannemen dat in andere transportsectoren als weg en scheepvaart vergelijkbare dalingen zijn opgetreden. En dan is het niet gek dat de olieprijs in elkaar is geklapt. Maar ondertussen is die al weer van een minimum van 38$ naar 67$ gestegen in een paar maanden tijd. Dat is een teken dat de ‘echte economie’ zich aan weer aan het stabiliseren is en dat zodra er een bescheiden groeipad inzet de olieprijzen weer door het dak zullen gaan.

    boersen.manager-magazin.de/spo_mmo/kurse_einzelkurs_uebersicht.htm?u=0&p=0&k=0&s=BRENTDAT.RSM&l=276&b=400&n=Brent%20Oil%20Spot&chartzeit=10000