zondag, 11 januari 2009
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Pericles, Vrijheid en nog de vrijheidskalender

pericles
Het voorblad van de Vrijheidskalender heeft een afbeelding van Pericles.
Dit deed me er aan denken dat ik eigenlijk helemaal niets of weinig over de man wist en dus ook niet waarom hij op die kalender pronkte. Wat had hij met “vrijheid” te maken?
 
Nu laat ik graag aan de classici onder ons over om ons er iets meer, wetenswaardigs, over de man te vertellen.
Wat direct als kennis voor de hand ligt, is dat Pericles als Athener zijn hele leven heeft gevochten tegen Sparta. Van ongeveer 490 tot 430 voor Christus. Maar daarvoor zal hij niet op de vrijheidskalender pronken.

 Even verder kijkend zag ik echter twee interessante punten:

 1.Hij heeft er essentieel aan bijgedragen dat alle mensen dezelfde rechten kregen.
Iets om over na te denken. Hoe is dat nu? Hebben nu alle mensen dezelfde rechten?

Daar zou nog heel wat aan te verbeteren zijn:
— Hoe staat het met het fundamenteel mensenrecht dat zegt dat iedereen met het zijne mag doen wat hij wil? Als we al zien dat de mens gedwongen wordt om de helft van wat hij presteert af te geven, dan zijn we ver van dat recht af!

–Bovendien betaalt ook nog niet iedereen hetzelfde. Er zijn mensen die (veel)  meer betalen moeten aan Big Brother dan anderen. En voor dezelfde “diensten”! 

__2.Belangrijk is ook dat Pericles verkondigde  dat GELUK een vrucht is van de VRIJHEID en dat Vrijheid weer een vrucht is van MOED.

En geluk is het hoogste goed dat we in ons leven kunnen bereiken. Zelfs hoger dan gezondheid. Liever gelukkig en ongezond dan gezond en ongelukkig.
Opvarenden van de Titanic konden daarvan meespreken: die waren erg gezond en erg ongelukkig! 

Inderdaad heeft Pericles gelijk dat om je eigen geluk te bepalen en te beleven  het essentieel is dat je vrij bent om je persoonlijke keus te doen. We zijn immers allemaal verschillende individuen.

Ook belangrijk is om te bedenken dat om die vrijheid te krijgen, we de “moed” moeten hebben om er aan te werken. Als we aan onze vrijheid werken, werken we ook aan ons geluk!  

 De VRIJHEIDSKALENDER is nog beschikbaar.
Doe iets voor de vrijheid en doe jezelf een plezier, bestel een (of meer) exemplaar. Zie :
 
www.vrijspreker.nl  

 “Maybe I did well and maybe I led the battle but nobody ever said we were going to win this thing at any point in time. Eternal vigilance is required and there have to be people who step up to the plate, who believe in liberty, and who are willing to fight for it.” — Milton Friedman.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Cultuur, Libertarisme, Rechten
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. hugo van reijen schreef op : 1
    Hugo J. van Reijen

    Helaas zij velen in Nederland nog veel meer kwijt dan de helft.

    Na het betalen van de inkomstenbelasting en alle dwangverzekeringslasten is men immers nog kwijt omzetbelasting, bijzondere verbruiksbelasting op automobielen, torenhoge belasting op benzine, vermakelijkheidsbelasting en lokale heffingen die zo hoog zijn dat ze in geen verhouding staan tot de perceptiekosten.

    Dan zijn er nog verkapte belastingen in de vorm van absurde boetes als men een kilometertje te snel rijdt ( doorberekend in de kosten van doktersbezoek) en torenhoge leges bij aankoop van een paspoort plus de bedragen die de loodgieter en de psychiater extra rekenen als men niet zwart betaalt, omdat zij uiteraard trachten, de hun in rekening gebrachte inkomstenbelasting af te wentelen op de klant.

    Plus het enorme tijdsbeslag dat de overheid op ons legt bij het doen van aangiften en alle kosten voor de accountant en de belastingconsulent. Ik spreek hier nog niet over de kosten van psychische spanning.

    Resumerend kan men aleen maar vaststellen dat de Nederlander een slaaf geworden is van de overheid die slaven aanzienlijk slechter behandelt dan de vroegere plantage-eigenaar of de Romeinse landeigenaar of veldheer.

    Hoe het mogelijk is dat men dit alles tolereert, is mij een raadsel. Vermoedelijk omdat velen vanaf hun geboorte met comministische idee-en opgevoed en vergiftigd worden.

    hugo van reijen

  2. hugo van reijen schreef op : 2
    Hugo J. van Reijen

    Toch was Milton Friedman een optimist. Toen ik hem vroeg of hij soms niet teleurgesteld was met het uitblijven van resultaat, vertelde hij mij, dat hij zich bij het uitblijven van vooruitgang troostte met de gedachte dat het percentage slaven nu wat lager is dan 1000 jaar geleden. Maar is dat wel zo?

    jjvandinges [3] reageerde op deze reactie.
    Hub Jongen [5] reageerde op deze reactie.

  3. jjvandinges schreef op : 3

    @hugo van reijen [2]:

    Ik heb de indruk dat de meeste slaven het wel prettig vinden zo. Wat moeten zij doen als er geen overheid is die hen verteld wat zij moeten doen? Daarnaast biedt deze slavenhouder zijn slaven de optie om mee te doen, met baanzekerheid voor het leven. Dat doet mij denken aan iets uit WOII in Duitse kampen.

    Toch pleit voor deze slavenhouder dat deze nog geen uitreisvisa heeft ingevoerd. Bijvoorbeeld zoals China nu doet maar dan in naam van miljeubescherming, de ultieme zeiksmoes.

    Ik copypaste toch maar weer eens mijn favo kwoot uit de fantasiewereld van The Matrix, deze is nog steeds van toepassing op de echte wereld:

    “The Matrix is a system.
    That system is our enemy.
    Until people are saved from the Matrix, they are still part of that system, and that makes them our enemy.
    Most of these people are not ready to be unplugged.
    Many are so inert, so hopelessly dependent on the system that they will fight to protect it.
    If you are not one of us, you are one of them.”

    Morpheus, from The Matrix

    beek [8] reageerde op deze reactie.

  4. hugo van reijen schreef op : 4
    Hugo J. van Reijen

    In ieder geval is er nu een regel dat een slaaf niet meer dan 2500 euro op zak mag hebben en dat de rest hem voor onderzoek afgenomen kan worden. En nog geen enkele slaaf heb ik hier al tegen horen protesteren!
    hugo van reijen

  5. Hub Jongen (auteur van dit artikel) schreef op : 5
    Hub Jongen

    @hugo van reijen [2]:
    “percentage slaven nu wat lager is dan 1000 jaar geleden….”

    Als je definieert dat een slaaf iemand is die onder dwang werkt, iemand die (een deel van) zijn productie verplicht aan zijn heerser moet afgeven, dan is iedereen die belasting betaalt, een slaaf.

    De meeste mensen die je daarmee confronteert, reageren verontwaardigd. Zie ook quote jjvandinges in reactie 3.

    Peter [6] reageerde op deze reactie.

  6. Peter schreef op : 6

    @Hub Jongen [5]:

    Wat denk je van de mensen met een hypotheek?
    Deze mensen tekenen een verklaring dat ze 30 jaar voor de bank gaan werken.
    Daarnaast nog eens de overheid met hun lasten.

    Het hoeft voor deze mensen dus maar heel even anders te gaan dan verwacht en ze zitten in de shit. Wat denk je dat de psychologische druk op deze mensen is?

    Ik had vroeger ook het huisje beestje boompje ideaal met hypotheek, maar ik was niet opgewassen tegen de druk die iedereen mij oplegde.
    Ik voelde me niet meer vrij met schulden, en zodoende werkelijk een slaaf.

    De kosten aan een overheid betaald iedereen, maar omdat het vaak afgehouden wordt (in mijn geval) voor je netto uitbetaald wordt voel je dat niet zo. Andere kosten zoals BPM en BTW zijn enigzins een vrije keuze.
    Als je graag een auto wilt betaal je. Anders niet. Ook de BTW is in veel gevallen een vrije keuze op luxe goederen. Soms ook niet dat ben ik mij heel goed bewust.

  7. hugo van reijen schreef op : 7
    Hugo J. van Reijen

    Niemand is verplicht onroerend goed te kopen en een hypotheek te geven.
    hugo van reijen

  8. beek schreef op : 8

    @jjvandinges [3]:

    Juist, meneer Jij van Dinges.
    Duitse Marxisten hadden precies dezelfde denktrant toen zij een industrieel vermoordden.
    Islamisten denken precies hetzelfde: vandaar dat zij er geen bezwaar tegen hebben om weerloze burgers zomaar te vermoorden: immers, die burgers zouden ‘lid’ zijn van een systeem. Een systeem dat zij tot vijand hadden verklaard, en daarmee tevens iedereen van wie zij slechts vermoedden dat zij ‘deel uitmaken’ van het verfoeide systeem.
    Allerhoogste tijd de favoriete ‘kwoot’ van meneer Van Dinges naar de shredder te verwijzen.