Vrijheidsnieuws

Betaalmiddel?Betaalmiddel? Geïnspireerd door het goede en zeer duidelijke artikel van Seneca, afgelopen woensdag (http://www.vrijspreker.nl/wp/2012/04/zelf-geld-drukken/#more-106772) , over “Zelf...
Lees verder

Economie en Oorlog, het machtsspel der gewetenlozenEconomie en Oorlog, het machtsspel der gewetenlozen (Deel IX ).  De wereld wordt in hoog tempo onveiliger door het toenemende aantal oorlogen en conflicten, terwijl onze vaderlandse politici helaas van mening zijn dat ze...
Lees verder

Oorzaak of gevolg?Oorzaak of gevolg? Wat betreft de in diverse topics gevoerde discussie over persoonlijke vrijheid en de bescherming van eigen kapitaal waarvan Vrijspreker “verweten” wordt dat ze het daar...
Lees verder

Feestelijke Nederlandse première Atlas shrugged in...   Atlas Shrugged Part 1 Movie, Amsterdam 16 januari 2011 De verfilming van het eerste deel van het boek Atlas shrugged van Ayn Rand ging 15 april 2011 in de Verenigde...
Lees verder

De Grote finale voor de euro. Wat betekent dat voor u?De Grote finale voor de euro. Wat betekent dat voor... De Vrijspreker publiceert al jaren over het verkeerde beleid van politici, en in het bijzonder wat betreft de invoering van de euro. Zelfs nog eerder, de vorming van de politieke...
Lees verder

EU met boter en suikerEU met boter en suiker De EU heeft volgens politici en de MSM media ons veel Voorspoed, Vrede en Welvaart gebracht. Daarom moet dit prachtige stelsel en de euro koste wat kost behouden worden en  ...
Lees verder

De Grote DepressieDe Grote Depressie De Grote Depressie Over de periode van de jaren '20-'30 en de Grote Depressie bestaan vier grote mythes. De eerste is dat de crash in 1929 het gevolg was van gekte op de...
Lees verder

SP stelt kamervragen over de Nederlandse goudvoorraadSP stelt kamervragen over de Nederlandse goudvoorraad (English: Questions of MP about Dutch gold stock, see below) Wellicht geïnspireerd door de goudpetitie van de Vrijspreker, heeft Ewout Irrgang van de SP vrijdag tien relevante...
Lees verder

De euro KOST ons heel veel geld !De euro KOST ons heel veel geld ! Politici, met onder andere deJager, Rutte en Verhagen, liegen als ze steeds maar verkondigen dat de euro “ons” (u ???) zoveel welvaart heeft gebracht. Het tegendeel is...
Lees verder

SchuldencrisisSchuldencrisis ,,De overheid bestaat uit een bende mensen die precies hetzelfde zijn als u en ik. Ze hebben geen van allen een speciaal talent voor zaken of regering, ze hebben alleen een...
Lees verder

De Vrijspreker streeft naar een maatschappij waarin ieder mens soeverein is: ieder mens heeft het recht zijn leven te leiden zoals hij zelf wil, zolang hij datzelfde recht van ieder ander respecteert.
zondag, 29 maart 2009
Verstuur dit artikel naar een vriend of vijandDoorsturen   Print dit artikelPrinten

Johan wordt geruimd

winkel_johan

Weer een ‘goed’ voorbeeld dat regels belangrijker zijn dan de inhoud. In een dorpje bij Tiel runt Johan Westeringh al ACHTTIEN jaar een winkeltje. Oorspronkelijk met boerderijproducten, allengs werd gezien vraag en toeloop het assortiment groter. Dat grotere assortiment, als je groente koopt wil je ook wel wat zout of kruiden, levert Johan een gemeentelijk mes in de rug op.

Volgens de vergunning mogen er alleen boerderijproducten verkocht worden, al het andere is verboden en daarom krijgt Johan een dwangsom als hij zijn assortiment niet verkleint. Ordnung muss sein stelt de gemeenteraad van Tiel.

Terwijl Johan niemand enige schade berokkent, integendeel, want als je vanuit het dorpje naar de grote stad Tiel moet om lucifers te halen, ipv die bij Johan te kunnen kopen, is iedereen veel duurder uit om over het milieu maar te zwijgen.

Wat is dan de reden dat Johan niet verder mag? Waarschijnlijk wil men geen precedenten scheppen waardoor anderen ook winkeltjes zouden kunnen beginnen. Foei, ik moet er ook niet aan denken dat er meer winkeltjes en concurrentie komen en dat mensen zelfstandig in hun onderhoud proberen te voorzien. Natuurlijk is het zuur voor andere winkeliers dat zij aan allerlei extra eisen, vergunningen en belastingen moeten voldoen, maar de vraag waarom het draait is niet: is Johan fout met zijn assortiment, de echte vraag hoort te zijn: zijn de vestigingsregels fout.

Ik denk het laatste.

Wat gebeurt er nu verder?

Wel Johan voelt zich na 18 jaar zelfstandigheid behoorlijk vern… (ederd = blijkbaar hoort dat bij neder-land) en zal vermoedelijk zwaar gefrustreerd zijn winkel sluiten en vervolgens bij de sociale dienst aankloppen. De Tielse wethouders die daar voor gezorgd hebben kunnen dan weer rustig slapen; weer iemand erbij waarover ze absolute macht hebben en ze hebben een duidelijk signaal gegeven dat er met de regels niet valt te spotten. En zou een andere uitkeringstrekker op het idee komen om een bedrijfje te starten om van de uitkering  af te komen, dan hoeft hij zich op basis van het voorbeeld Johan, weinig illusies te maken.

Wederom: als we nog meer regelen, hoeft er niets meer geregeld te worden.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 votes, average: 4.20 out of 5)
Loading ... Loading ...

Door , topic: Algemeen, Goed Geregeld, Vrijheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
Pagina's: [1] 2 3 4 5 » (147 reacties)
Reactie van Fred (29-03-09, 11:32) 1

Zie ook mijn reactie bij burgemeester met 79 bijbaantjes (‘De ambtenaar als klusjesman’). Wat is hier nu precies aan de hand? Op basis van welke vergunningen of regelgeving moet Johan zijn assortiment verkleinen? Geef de feiten weer of een link naar waar de feiten te vinden zijn. Misschien heb je gelijk, maar ik geloof je niet op een boze uiting alleen. Feiten!

Jurgman [4] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van TerrierBram (29-03-09, 11:37) 2

Mijn stokpaardje is inmiddels mijn vader zijn mening, dat het nodig is elke dag minstens één ambtenaar neer te knallen. En meteen in het centrale zenuwstelsel.

Fred [3] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Fred (29-03-09, 11:39) 3

@TerrierBram [2]: Dit bedoel ik nou met het ontbreken van feiten. Koop een boksbal Bram om je op los te leven als het allemaal even te veel wordt, maar bespaar ons je puberale geweldsfantasieën.

Andre [11] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Jurgman (29-03-09, 11:47) 4

@Fred [1]:
Wat een onzin.
Ben het met je eens dat er dingen te staven moeten zijn zijn, maar een artikel hoeft ook niet altijd van linkjes aan elkaar te hangen om iets duidelijk te maken dat er iets krom zit.
Gen… op de millimeter noemen ze zoiets.

Fred [7] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van YaHozna (29-03-09, 12:01) 5

Zoveel regeltjes, waar tref je het niet in Nederland? Zoveel belangen, zoveel politiek, zoveel “complex inrichten”.

‘n Beetje rijkdom, rechten v/d mens en de fantasie dat in de wereld van
geboorte/dood alles perfect geregeld zou moeten zijn voor iedereen dragen mi in hoge mate bij tot deze gekte.

Atheisme (inclusief pseudoreligie) leidt tot zoveel problemen …

 
Reactie van Henk (29-03-09, 12:07) 6

Minimaal graag de naam van dit “dorpje bij Tiel ” waar enige support Johan Westeringh nog iets kan opleveren, moreel of praktischer.

 
Reactie van Fred (29-03-09, 12:18) 7

@Jurgman [4]: Dus feiten doen er niet toe? Juist als ik de feiten ken, kan ik beoordelen of er iets krom is of niet. Dat kán ik nou juist niet met alleen zo’n artikel. Misschien bestaat deze Johan geen eens.
Maar je bent mogelijk wel representatief voor deze tijd: elke mening is kennelijk evenveel waard, ook al wordt die uit de losse mouw geschud en geillustreerd met een mogelijk verzonnen verhaal.
Tja, waarom zou je ook moeite doen je ergens in te verdiepen, feiten te geven zodat deze te controleren zijn en daarna pas een mening geven? Veel te vermoeiend. Slaap lekker verder Jurgman.

TerrierBram [9] reageerde op deze reactie.
IIS [14] reageerde op deze reactie.
Andre [18] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van IIS (29-03-09, 12:19) 8

Die boer is dom, ram ‘HALAL TOKO’ op de gevel van de boerderie en laat zijn vrouw af en toe een boer-ka dragen en de ondernemer is gered!…Wat voor problemen men ook heeft met de overheid, zeg of laat zien dat je van de islam bent dan gaan deuren als een allah’s wonder voor je open….opeens mag alles!…Wat wonen we toch allemaal op een prachtig zinkend schip… 8-)

 
Reactie van TerrierBram (29-03-09, 12:24) 9

@Fred [7]:
Als feiten nou zo belangrijk voor je zijn dan check man bijt hond verhaal toch zelf … latente dark room neuzelaar.

Fred [10] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Fred (29-03-09, 12:27) 10

@TerrierBram [9]: Koop nou eens die boksbal en blow eens wat minder.
Nee, als iemand met een verhaal komt om te bewijzen dat regelgeving zover is doorgeslagen dat een goedlopende onderneming ten onrechte kopje ondergaat, verwacht ik dat de schrijver wel de feiten noemt en niet alleen zijn verontwaardiging toont. Voor dat soort verhalen ga ik wel naar de kroeg.

Andre [12] reageerde op deze reactie.
TerrierBram [14] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Andre (29-03-09, 12:29) 11

@Fred [3]:

Ik krijg de indruk dat je last hebt van de Nederlandse ziekte, Fred.

Fred, je doet er in het vervolg beter aan om in plaats van het bekritiseren van iemand die in z’n vrije tijd tegen een vergoeding van nul komma niks de moeite neemt om een artikel te schrijven een handje te helpen door het plaatsen van een link naar relevante informatie in plaats van zinloos gekakel. Een andere invulling van de rol van eindredakteur als het ware. Eentje die wél wordt gewaardeerd.

Dit is één van de links die ik direkt vind als ik op de naam google: http://vvdmelissen.web-log.nl/vvdmelissen/2009/02/de-zaak-vd-west.html
Fred [15] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Andre (29-03-09, 12:30) 12

@Fred [10]:

Je gedraagt je als een verwend kind, Fred. Wat ik al zei: de Nederlandse ziekte.

 
Reactie van TerrierBram (29-03-09, 12:31) 13
 
Reactie van IIS (29-03-09, 12:31) 14

@Fred [7]:

Geloven beste man, geloven! Soms geloven mensen iets en doen feiten er niet toe. Duizenden jaren geloven mensen al dat er ‘iets’ is. Niks feiten, niks onderbouwen…gewoon GELOVEN. Mocht het dossier ‘Johan’ niet bestaan dan nog geloof ik dat er gemeentelijke gezwellen/wethouders zijn die een kleine ondernemer/zabbelaar zonder pardon afmaken. Ik geloof het niet, ik weet het zeker…omdat ik mijn eigen dossier heb.

 
Reactie van Fred (29-03-09, 12:32) 15

@Andre [11]: Is de Vrijspreker dan een soort activiteitenbegeleiding voor geestelijk licht gehandicapten geworden? Zelfs al doen mensen dit in hun vrije tijd, is het dan te veel gevraagd om een artikel enigszins te onderbouwen? Jullie lijken zelf wel ambtenaren.

TerrierBram [17] reageerde op deze reactie.
Andre [22] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Fred (29-03-09, 12:33) 16

@TerrierBram [13]: Dank voor uw inhoudelijke bijdrage. Tijd voor je om weer in je onechte paradijzen van hash te verdwijnen.

TerrierBram [21] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van TerrierBram (29-03-09, 12:34) 17

@Fred [15]:
Dat zien we toch aan jouw schrijfsels, duurde wel erg lang voor dat je dat door had. Contemptief vrouwelijk handje.

 
Reactie van Andre (29-03-09, 12:38) 18

@Fred [7]:

“Tja, waarom zou je ook moeite doen je ergens in te verdiepen, feiten te geven zodat deze te controleren zijn en daarna pas een mening geven? Veel te vermoeiend.”

Inderdaad Fred. Waarom zou je.

“Maar je bent mogelijk wel representatief voor deze tijd: elke mening is kennelijk evenveel waard, ook al wordt die uit de losse mouw geschud en geillustreerd met een mogelijk verzonnen verhaal.”

Tsja, je kunt het zelf controleren, ook zonder verwijzingen in een artikel.

“Maar je bent mogelijk wel representatief voor deze tijd”
Inderdaad. Last van de Nederlandse ziekte..

Fred [23] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van rupsie (29-03-09, 12:39) 19

Ik ben wel met fred eens. Als je een verslag inlevert zonder bronnen dan flipt de school dat dit mogelijk uit je duim is gezogen (nogal schoolse voorbeeld). Doe ik dit op het lab dan word ik gelijk naar de deur gewezen…..

De schrijver heeft ergens zijn bronnen vandaan gehaalt. Het is dan slechts een kleine moeite deze erbij te zetten.
Andre [24] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van TerrierBram (29-03-09, 12:39) 20
 
Reactie van TerrierBram (29-03-09, 12:40) 21

@Fred [16]:
Hasj is het woord, en ik gebruik geen Hasj.

 
Reactie van Andre (29-03-09, 12:45) 22

@Fred [15]:
“Is de Vrijspreker dan een soort activiteitenbegeleiding voor geestelijk licht gehandicapten geworden?”
Het lijkt er op dat daar in jouw geval inderdaad sprake van is.

“Zelfs al doen mensen dit in hun vrije tijd, is het dan te veel gevraagd om een artikel enigszins te onderbouwen?”
Nee. En zelfs je hautaine regenten-achtige gedrag waarin je min of meer eist dat dat gebeurt, is geen enkel probleem op zich. Behalve als je dit soort non-discussies wil voorkomen uiteraard en er door diversen op gewezen wordt dat je uit je nek loelt.

“Jullie lijken zelf wel ambtenaren.”
Kun je dat verder uitleggen ? Ik kan daar zelf geen achtergrondinformatie over ontdekken..

Fred [26] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Fred (29-03-09, 12:46) 23

@Andre [18]: Interessant dat ik aangevallen wordt op mijn vraag of het mogelijk is een verhaal feitelijk te onderbouwen.
Als dat kenmerkend is voor het libertarisme – jij bent toch de André die onder de Vrijsprekers wordt genoemd? – vraag ik mij af waarin het zich dan werkelijk onderscheidt van andere politieke en maatschappelijke stromingen.
Kennelijk slaat ISS met zijn raad om gewoon te geloven, de spijker op de kop. Vreemd, want ik had nou altijd de (kennelijk verkeerde) indruk dat het libertarisme toch ook in de westelijke traditie van verlichting en rationaliteit stond. Kennelijk schuurt het dichter tegen obscurantisme, intimidatie en goedgelovigheid aan.

Andre [28] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Andre (29-03-09, 12:48) 24

@rupsie [19]:

Als je een artikel niet zonder meer vertrouwt (zeer terecht), waarom zou je dan een referentie in datzelfde artikel wél vertrouwen ?

Als je écht geinteresseerd bent naar de achtergrond, dan zoek je die ZELF op, mét of zonder link in een artikel.

 
Reactie van TerrierBram (29-03-09, 12:49) 25
 
Reactie van Fred (29-03-09, 12:50) 26

@Andre [22]: “Is de Vrijspreker dan een soort activiteitenbegeleiding voor geestelijk licht gehandicapten geworden?”
Het lijkt er op dat daar in jouw geval inderdaad sprake van is.

Kennelijk is het je ontgaan dat ik hier de activiteitenbegeleider ben en mensen als jij de geestelijk gehandicapten die bijgestaan moeten worden, aangezien ze zelf slechts half werk afleveren.

“Nee. En zelfs je hautaine regenten-achtige gedrag waarin je min of meer eist dat dat gebeurt, is geen enkel probleem op zich. Behalve als je dit soort non-discussies wil voorkomen uiteraard en er door diversen op gewezen wordt dat je uit je nek loelt.”

Die non-discussies krijg je als je half werk aflevert. En dat halve werk heeft ook betrekking op de ambtenarenmentaliteit. Althans, menig libertariër beschuldigt ambtenaren altijd van half werk.

TerrierBram [27] reageerde op deze reactie.
Andre [30] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van TerrierBram (29-03-09, 12:53) 27
 
Reactie van Andre (29-03-09, 12:55) 28

@Fred [23]:

Ik heb commentaar op de manier waarop jij commentaar hebt en op de luiheid die daar blijkbaar aan ten grondslag ligt; zie ook @[24].

Ik raad je aan om, indien je de achtergrond wérkelijk interesseert (en ik heb daar mijn twijfels over) je zélf onderzoekt, en niet verwacht dat je de informatie met de paplepel wordt ingegoten.

Prettige zondag verder; ik heb geen tijd meer voor jou.

TerrierBram [29] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van TerrierBram (29-03-09, 12:56) 29
 
Reactie van Andre (29-03-09, 12:58) 30

@Fred [26]:

Vooruit, ééntje dan nog. Ik geef het toe, ik kan moelijk een schot voor open doel negeren.

“Althans, menig libertariër beschuldigt ambtenaren altijd van half werk.”

Half werk ? Op z’n best géén werk, en ook in dat geval schaadt het de belastingbetaler.

 
Pagina's: [1] 2 3 4 5 » (147 reacties)
De Filosofie van de Vrijheid
Deze geanimeerde inleiding over de filosofie van de vrijheid werd geïnspireerd door "The adventures of Jonathan Gullible: A Free Market Odyssey" door Ken Schoolland. Bekijk de animatie
Atlas in staking
Ayn Rand's epische roman, voor 't eerst gepubliceerd in 1957, is reeds 5 decennia een best-seller en een intellectueel oriëntatiepunt geweest. Het is een filosofische revolutie die in de vorm van een actiethriller wordt verteld. Nu in het Nederlands verkrijgbaar! Lees meer
Vrijspreker Poster en Desktop
Een aantal mensen heeft ons gevraagd of er een hand-out van Vrijspreker is, die - op verzoek - kan worden uitgedeeld aan geënteresseerden. Lees verder
The Great Deception: Can the European Union survive?
De langverwachte herziene uitgave van dit boek kwam uit met Kerstmis 2006. Het is een krachtig intellectueel wapen voor democraten in heel Europa die zich zorgen maken over het EU Super-Staat project. Lees verder
The Great Global Warming Swindle
It may not win next year's Best Documentary Oscar, but the British doc "The Great Global Warming Swindle" created quite a stir when it was aired on the UK's Channel Four. This one comes highly recommended. Lees verder

Eurocratie
Sinds 1 januari 2002 kost het
EU-lidmaatschap Nederland ruim:

Of per gezin:

(bron)