vrijdag, 16 oktober 2009
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Ach gut, we zien het helemaal verkeerd

luiEr wordt veel geklaagd over ambtenaren, maar volgens de interne ambtenarensite “InOverheid.nl” zien wij burgers dat helemaal verkeerd. Het zijn juist hardwerkende mensen die slachtoffer zijn van een heel verkeerd imago. In het onderstaande artikel (cursief), overgenomen van de voornoemde internetpagina, kunt u lezen hoe de ambtenaren daar onderling over schrijven. Brutaal heb ik tussen rechte haken alvast her en der mijn gedachten geplaatst. Ik ben zeer benieuwd naar uw meningen over deze hardwerkende groep medelanders, die het zo goed met u voorheeft.

Ambtenaren zijn niet lui

Het vooroordeel is even ongenuanceerd als hardnekkig; ambtenaren hebben een luizenbaantje en leunen lekker achterover op kosten van de belastingbetaler. Waar komt dit negatieve beeld vandaan? Ambtenaren praten over hun slechte imago.

‘Er wordt hier heel hard gewerkt’, zegt Bas Parlevliet, assistent districtshoofd bij Rijkswaterstaat. ‘Wij zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van de rijkswegen. Als wij ons werk niet goed doen, leidt dat tot files, opstoppingen, ergernis, schade, noem maar op. We kunnen het ons niet permitteren om achterover te leunen. En dus gaan we er honderd procent tegenaan.’  [Oh gelukkig, we hebben dus schijnbaar helemaal geen files bij wegwerkzaamheden. En wie doet het daadwerkelijke werk “op de vloer”? Juist, particuliere bedrijven. Alleen de planning en financiering behoren daarbij tot de overheidstaken en dat zijn ook precies de 2 aspecten van die projecten die de doelstellingen schromelijk overschrijden. Kijk naar landen die wél particuliere wegen hebben: geen files, werkzaamheden worden ’s nachts uitgevoerd en mensen hebben de vrijheid om via abonnementen te kiezen of ze hiervan gebruik willen maken óf voor hun afgedwongen wegenbelasting juist wél in de files willen staan]

Ook Nicci van Tijlingen, adviseur P&O bij het ministerie van Justitie, heeft het druk. ‘Juist bij de overheid kosten bepaalde zaken veel tijd en energie. We hebben bijvoorbeeld te maken met veel procedures, regels en afspraken. Zaken kunnen daardoor  behoorlijk complex in elkaar steken, waardoor het veel inspanning kost om alles goed uit te zoeken. [Schaf dan een groot deel van die procedures, regels en afspraken af. Dan verloopt het werk soepeler, efficiënter, goedkoper en sneller.]

‘Werken bij de overheid kan ook erg hectisch zijn’, vervolgt Nicci. ‘Onze prioriteiten worden sterk beïnvloed door de publieke opinie. Hierdoor is er nooit rust in de tent. Daar komt bij dat er regelmatig gereorganiseerd wordt. En elke vier jaar krijgen we na de verkiezingen nieuwe bestuurders met nieuwe plannen. Kortom, we zijn altijd in beroering.’ [Mijn opinie over de prioriteiten is nog nooit gevraagd, de uwe wel? En trouwens, reorganisaties en nieuwe bestuurders met nieuwe plannen vinden we ook in het bedrijfsleven, waar het schijnbaar wel efficiënt kan.]

Eeuwige vooroordelen
Toch denken veel mensen dat ambtenaren een luizenbaantje hebben.
[Luizen? Zijn dat niet die diertje die parasiteren op anderen?] Als Bas op een verjaardag vertelt dat hij voor de overheid werkt, hoort hij direct de eeuwige vooroordelen. ‘Ze denken dat ambtenaren niet hard hoeven te werken. Ik probeer ze van het tegendeel te overtuigen, maar dat lukt niet altijd. Ik erger me aan die vooroordelen, Ik herken het niet en zie het ook niet om me heen.’  [Lukt het overtuigen niet? Vreemd, want met rationele argumenten en feiten/bewijzen kun je toch altijd iemand overtuigen? Of zouden die rationele argumenten en feiten/bewijzen er dan toch niet zijn?]

Nicci kwam laatst iemand tegen die zij van vroeger kent. ‘Ik vertelde dat ik voor de overheid werk. ‘Ha, een ambtenaar, dan ben je zeker lekker vroeg thuis’, was de reactie. Ik was meteen klaar met die persoon. Dat beeld klopt gewoon niet.’

Negatief imago
Hoe komt het dat mensen een verkeerd beeld hebben? Marloes Meynen, ambtenaar bij de gemeente Lingewaard, heeft een mogelijke verklaring. ‘Volgens mij is het gezegde onbekend maakt onbemind hier van toepassing. Mensen zien niet wat er achter de schermen gebeurt. Met hoeveel inzet en betrokkenheid ambtenaren zaken voorbereiden. Maar dat lezen ze niet in de krant, want dat is niet interessant om te melden. Alleen als er iets fout gaat, duikt de pers er bovenop.’ Volgens Nicci wordt het negatieve beeld ook bepaald door mensen die een slechte ervaring hebben met de overheid, bijvoorbeeld een omslachtige procedure, een onduidelijk antwoord, een beslissing die op zich laat wachten. Vervolgens krijgen ‘de ambtenaren’ de zwarte piet. Terwijl deze situaties bij veel grote organisaties voorkomen. Over Nuon of Zilveren Kruis hoor je ook dergelijke verhalen. [Waarbij de burger dan de vrijheid heeft om een andere energieleverancier of zorgverzekeraar te kiezen, marktwerking dus. Echter: aan een overheid zit de burger gewoon vast, geen keuze of alleen de keuze uit slechte alternatieven. En als onbekend daadwerkelijk onbemind maakt, zit er dan niet iets verschrikkelijk scheef met alle spotjes en informatievoorziening naar de burger?]

Ambtenaar is niet langer wereldvreemd
Nicci denkt ook dat veel mensen een achterhaald beeld hebben van de overheid. ‘Bij ambtenaar denken mensen aan een wereldvreemde grijze muis in een bureaucratische organisatie. Dat was misschien vroeger ook zo, maar dat beeld klopt allang niet meer.’ Ook Bas vindt dat het oude beeld dringend aan vervanging toe is. ‘Een overheidsorganisatie moet tegenwoordig voldoen aan eisen van kwaliteit, efficiency, kostenmanagement, professionaliteit, noem maar op. We denken na over de positie van de organisatie in de maatschappij, over de toekomst, over manieren om onszelf te verbeteren. Al deze zaken staan tegenwoordig op de agenda.’ [Kan allemaal wel fijn “op de agenda” staan, maar waarom merken we daar niets van? Waarom wordt er slechte kwaliteit geleverd, traag opgeleverd en altijd budgetten overschreden? En dat dan nog geheel eenzijdig door de burger zijn/haar strot geduwd?]

Verpletterd door het systeem
Ambtenaren zijn dus niet lui. Tenminste, niet allemaal. Want Nederland telt bijna 1 miljoen ambtenaren. Daar zullen er heus een aantal tussen zitten die de kantjes er vanaf lopen. John Vrakking organiseert workshops om de persoonlijke effectiviteit op de werkvloer te vergroten. Hij komt in zijn praktijk regelmatig ambtenaren tegen: ‘Daar zitten ook ambtenaren tussen, die het heilige vuur kwijt zijn en zich niet langer met ziel en zaligheid voor het werk inspannen. Ze zijn verpletterd door het systeem. Hun idealistische motieven zijn hen ontnomen.’

‘Dit is overigens niet iets dat specifiek binnen de overheid voorkomt’, stelt John vast. ‘Zulke mensen tref je in elke organisatie, ook in het bedrijfsleven. Die laten zich leven, vinden het wel best en zitten hun tijd uit.’ [Tuurlijk zien we dat in het bedrijfsleven ook. Maar dat wordt dan wel gedaan met het geld van dat bedrijf, ofwel van hun klanten. Waardoor het product of de dienst uiteindelijk te duur wordt of aan kwaliteit inboet. En de klanten een andere leverancier gaan zoeken. Wederom marktwerking, dus. Wederom in tegenstelling tot de overheid die haar eigen zin kan doen met het van de burgers afgedwongen geld.]

John denkt dat werknemers binnen de overheid een groter risico lopen gedesillusioneerd te raken. ‘Ambtenaren zijn relatief veel met interne procedures bezig, en werken vaak in grote organisaties. Ze zien daardoor minder vaak de tastbare resultaten van hun werk. Veel ambtenaren werken bij de overheid om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Maar als er binnen je gezichtsveld concreet niets verandert, ligt de teleurstelling op de loer.’ [Hè? Drie alinea’s terug wordt gesteld dat de ambtenaar juist niet die grijze, wereldvreemde muis is in een bureaucratische organisatie. Eeeeeh, iemand bij de overheid al eens goed naar dit artikel gekeken?]

Verbetering van het imago
Nicci bevestigt dat niet al haar collega’s het vuur uit de sloffen lopen. ‘Een enkeling drukt zijn snor, ja. Dat is natuurlijk frustrerend voor de collega’s die al het werk moeten opknappen. Maar hun gedrag is om nog een andere reden kwalijk. Want één luilak houdt het slechte beeld van alle ambtenaren in stand.  De buitenwacht onthoudt voornamelijk de negatieve verhalen over ambtenaren. Als één ambtenaar lui is, dan geldt dat in hun beleving direct voor alle ambtenaren. Zo schiet het nooit op met de verbetering van ons imago.’ [Trap alle niet functionerende ambtenaren er dan gewoon uit, zonder mooie wachtgeldregelingen. Kijk dan eens goed welke overheidstaken er veel beter door het bedrijfsleven uitgevoerd kunnen worden, waardoor er nog meer ambtenaren uit kunnen want die kunnen met hun expertise bij die bedrijven terecht en kijk dán nog eens naar het werk wat overblijft en of dit überhaupt enig nut en productief doel heeft. Mijn inschatting is, dat we in Nederland dan minder dan 15% belasting hoeven te betalen en voor de voorzieningen die het bedrijfsleven heeft overgenomen eindelijk de KEUZE hebben om hier wel of geen gebruik van te maken en derhalve wel of niet voor hoeven te betalen.]

Bron: www.inoverheid.nl

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Overheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Truckdriver schreef op : 1

    1 miljoen ambetnaren op 17 miljoen mensen (inclusief baby’s), dat is dus 1 ambtenaar op 17 mensen….
    Dan moet je inderdaad wel allerlei gecompliceerde regelingen en procedures bedenken om ze dag in dag uit nog een beetje bezig te kunnen houden.

  2. IIS schreef op : 2

    Als ik zwaar heb getafeld dan kom ik dat asgrauwe kloten volk nog wel eens in een nachtmerrie tegen. Waarom ik in mijn dromen me nooit verzet en ze afschiet begrijp ik nog steeds niet? Uiteindelijk mag ik dromen wat ik wil…. Het softe, een soort van hollanditis heeft me waarschijnlijk toch te grazen genomen.

    Scrutinizer [3] reageerde op deze reactie.

  3. IIS schreef op : 4

    @Scrutinizer [3]:

    Dagdromen kan ik niet in dit door God verlaten land, af en toe ram ik wel eens het idee in mijn hoofd dat het allemaal wel meevalt, maar het hevig transpirerend lijf vertelt iets anders….

    Vergeet nooit, wij werken voor de ambtenaren, de ambtenaren niet voor ons! Hoe leuk en aardig dit tuig ook wenst over te komen, de bureaucraten doen het niet voor ons en zijn het as van het kwaad.

  4. IIS schreef op : 5

    Ambtenaren zijn kip en ei, geen discussie mogelijk over wie was er eerder, klaar! Wij mogen doodvallen.
    De vrije werkers zullen kapot worden gemaakt ten koste van alles, het in stand en in leven houden van het hele ambtenarenapparaat gaat ten koste van de economie. Ze hebben het eerder gedaan en ze zullen het weer doen. Trek alvast maar de portemonnee, het bloeden is onderweg…(na de verkiezingen)

  5. Andre schreef op : 7
    Andre

    @Liberty 5-3000 [6]:

    Ik ook niet.

    Voor de lieden in kwestie lijtk het een hele klus te zijn om die pistool-hoofd situatie als zodanig te onderkennen.

    Wat meespeelt, is dat het lijkt alsof deze pistoolhoudende lieden gelijkwaardig zijn aan hun slachtoffers, in die zin dat ze het pistool ook op zichzelf richten (zij betalen ook belasting). Dat het een sigaar terug in eigen (belasting)doos is, ziet men gemakshalve over het hoofd, alsmede ook het feit dat een deel van die sigaren weer opgerookt wordt door andere pistoolhoudende lieden, werkzaam op de afdeling belasting.

    Een zeer ongezonde situatie al met al. Of parasiet Klink daar in het kader van de gezondheidszorg iets aan wenst te doen ?

    Civil Servant [47] reageerde op deze reactie.

  6. TaLoN.NL schreef op : 8

    Ikzelf ben Ambtenaar, heb niets met de burger te maken, maar verleen intern service (facturen/salaris), en in onze afdelingscultuur wordt echt wel doorgewerkt, ook omdat wij service verlenen aan anderen en op de centen moeten letten komen we bijna nooit in aanmerking voor een flexibele beloning, ook ons jaarlijkse afdelingsuitje is maar een halve werkdag. Andere afdelingen gaan zelfs een heel weekend weg.

    De hoge piefen in hun ivoren torentjes hebben het stukken beter…

    Toen ik nog bij Gak Nederland B.V. werkte was ik ook altijd zeer behulpzaam tegenover mensen die ik aan de lijn kreeg, terwijl dat niet eens mijn taak was, nu doe ik dat nog steeds.

    Maargoed, dat ben ik…

    PS: ik ben pas “wakker” geworden toen ik al bij de overheid werkte… ^^

    Jerom [9] reageerde op deze reactie.
    Armin [22] reageerde op deze reactie.

  7. Jerom schreef op : 9

    @TaLoN.NL [8]:

    Een dicht familielid van mij is ook een ambtenaar in redelijke hoge functie. En ook van hem hoor ik dat hij (en zijn afdeling) echt wel doorwerkt en zijn best doet.

    Het probleem is echter dat je dit niet kan meten. Er is geen concurrent die kan laten zien dat het anders en goedkoper kan. Je kan niet meten wat de afdeling oplevert en wat het kost. De afdeling kan niet aangestuurd worden op winst waardoor de inefficiënte bureaucratie om de hoek komt kijken.
    Want als we niet kunnen aansturen op winst dan gebeurt dit door een opeenstapeling van regels (en belangen).

    Helaas krijg ik altijd totaal irrationele antwoorden terug zoals dat hij en zijn afdeling een publiek goed levert wat niet in waarde valt weer te geven. En dat allerlei overheidsonderzoekjes bepalen wat het volk ‘nodig’ heeft.

    Herr Flick [10] reageerde op deze reactie.

  8. Herr Flick schreef op : 10

    @Jerom [9]:

    Als dat niet in waarde valt aan te geven, waarom zou er dan voor betaald moeten worden ?

    Dan kom je al snel uit op het feit dat er allen betaald wordt door anderen een mes op de keel te zetten. Het toepassen van geweld, kortom.

    Jerom [11] reageerde op deze reactie.

  9. Jerom schreef op : 11

    @Herr Flick [10]:

    Inderdaad, mijn punt…

  10. TaLoN.NL schreef op : 12

    Het aantal facturen dat per maand verwerkt wordt kun je meten, het werk dat mijn afdeling doet is allemaal meetbaar en kan een vergelijking met het gewone bedrijfsleven gemaakt worden.

    Ik lever productie, en dat is meetbaar.

    Dingen die o.a. de dienst Beleidsontwikkeling doet is niet meetbaar. Da’s geen zichtbare productie, maar regelneukerij.

    Jerom [13] reageerde op deze reactie.

  11. Jerom schreef op : 13

    @TaLoN.NL [12]:

    Maar kan je het verschil zien tussen de totale kosten zijn van jou afdeling en dat wat het opbrengt (in de vorm van bijv. kostenbesparing) voor de hele organisatie?

    Nu zou dat bij een afdeling die de lonen/facturering regelt wel te vergelijken zijn met een externe marktpartij die deze zaken kan regelen. Als jullie afdeling dit goedkoper doet dan is er nog steeds het punt dat het bestaansrecht van de afdeling de organisatie is die misschien (mijn inziens zeker weten) veel efficiënter en goedkoper door een concurrent gedaan kan worden.
    Paul Martens [14] reageerde op deze reactie.

  12. Paul Martens schreef op : 14
    Martens Paul

    @Jerom [13]: En hangen er niet nog meer vragen aan vast?

    Zijn die facturen voor nuttig werk? Is het moreel acceptabel dat deze facturen betaald worden met geld dat van de burger is afgedwongen?

    Ik bedoel dus te zeggen: fijn dat het het aantal verwerkte facturen kunt berekenen en controleren. Of andere stapels verschoven papier. Maar heeft het allemaal nut?

    Andre [15] reageerde op deze reactie.

  13. Andre schreef op : 15
    Andre

    @Paul Martens [14]:

    Die facturen zijn in feite belastingaanslagen; aanslagen voor goederen/diensten die door gedwongen winkelnering tot geleverd cq. stand zijn gekomen.

    Overigens, een aantal jaren geleden besloot de gemeente Oss in al haar wijsheid (niet gaan lachen..) dat het stadhuis uitgebreid moest worden voor (ik meen) 28 miljoen pleuro. Het dorp zelf heeft een dikke 50.000 inwoners, dus we praten over grofweg 500 pleuro per inwoner. Maar goed, dat wilde ik niet zeggen. Wat dan wel ? Nou, kijk. Die ambtenaartjes moesten dus tijdelijk verhuizen. Daarvoor werden in de omgeving kantoorruimtes gehuurd op tijdelijke basis. Gevolg: huurprijzen omhoog voor kantoorgebouwen, o.a. voor de bedrijven die de onkosten van die kakkerlakken op moeten hoesten. Verder werden de tijdelijke ruimtes van alle gemakken voorzien. Nieuwe wanden, nieuwe vloerbedekking, nieuwe verf, airco, verlichting, etc. Geen bedrijf dat dat in zijn hoofd zou hebben gehaald, maar die kötambtenaren (excusez le mot) dus wel, van mijn centen uiteraard. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. En wat dacht je, is het stadhuis na al die jaren al af ? Nou ? Raad eens ??

  14. TaLoN.NL schreef op : 16

    De afdelingen Boekhouding en Salarissen kunnen kostenbesparing uitvoeren, maar zijn geen kostenbesparingen uit zichzelf, altijd een kostenplaats. Maar met kostenbesparing zijn we hard bezig hoor.

    We zijn sterk bezig met digitalisering, declaraties van personeelsleden gaan vanaf 1 januari 2010 digitaal. Ook gaat de facturatie vollledig gedigitaliseerd worden. De functie die ik nu heb bestaat over 3 jaar niet meer. Mensen die met FPU gaan worden ook bijna niet meer vervangen door nieuwe medewerkers.

    Voor 2006 of zo had iedere afdeling zijn eigen “winkeltje”, tegenwoordig moet eigenlijk standaard, er wordt wel eens van afgewijkt, maar dat wordt steeds minder vaak toegestaan. Als alles in de toekomst volledig gestandaardiseerd is, is er zo en zo minder personeel nodig, en zou dat gestandaardiseerde werk ook goed door externen gedaan kunnen worden.

    Als alles meezit, gaan we in de toekomst ook de salarisvoering en personeelsbeheer doen voor andere steden en dorpen, dit uit het oogpunt van kostenbesparing. (Al dat centraliseren klinkt wel erg NWO in me oren, ben ook maar niet in de OR gegaan, gaan al die oortjes klapperen en wordt ik voor gek verklaard)

    Niet iedere gemeente is hetzelfde, waar ik werk gaat het steeds meer op het bedrijfsleven lijken. Niet altijd even leuk, maar wel zo eerlijk. 🙂

    Wij werken volgens het “Tilburgs Model”.
    www.tilburg.nl

    Goh, waar zou ik toch werken…^^

    PS: KutVreeman, krijgen we 3mil voor het Veemarktkwartier, is al dat geld naar dat verrekte Midi Theater gegaan waar geen mens op zat te wachten… Als het interessant was, had het bedrijfsleven dat zelf wel gedaan!

    PPS: Als ik bij een IceSlave gemeente werkte had ik natuurlijk een heel ander verhaal. 😛
    Jerom [21] reageerde op deze reactie.

  15. TaLoN.NL schreef op : 17

    O.a. facturatie van Onderhoud van de wegen, rioolonderhoud, wegbestrooingen in de winter, plantsoenonderhoud, onderhoud van openbare zwembaden, onderhoud van de openbare verlichting, schoolsubsidies, afvalverwerking, ongediertebestrijding, kantoor-onderhoud, vergaderingen, uitzendkrachten, koffie & thee.

    flap [19] reageerde op deze reactie.

  16. Eugenie schreef op : 18

    Hier wordt ook hard gewerkt: stakkers op zoek naar niks..www.depers.nl

  17. flap schreef op : 19

    @TaLoN.NL [17]: O u is mede verantwoordelijk voor al die klagende mkb-ers die hun rekeningen aan de overheid niet op tijd voldaan krijgen.. Ja idd. uw arbeid is meetbaar.. afgaande op de betalingsmoraal van de overheid echter meetbaar slecht.

  18. John schreef op : 20

    De regels van de ambtenaren zijn net als verschillende verkeersregels voor verschillende kleuren, of types auto’s invoeren.
    “De overheid helpt je door het regeldoolhof” (dat ze zelf hebben aangelegd).

  19. Jerom schreef op : 21

    @TaLoN.NL [16]:
    “Niet iedere gemeente is hetzelfde, waar ik werk gaat het steeds meer op het bedrijfsleven lijken. Niet altijd even leuk, maar wel zo eerlijk.”

    Tja lijken. Maar het zal door de fundamentele verschillen nooit hetzelfde kunnen zijn.

  20. Armin schreef op : 22

    @TaLoN.NL [8]: Het geschop op ambtenaren op deze site is dan ook onterrecht. Ambtenaren werken hard.

    Wat wel zo is, is dat veel ambtenaren een te rooskleurig beeld hebben van de beloningen in de private sector. Deze is soms geldelijk hoger, maar vaak ook niet. Zo bleek bijvoorbeeld tijdens de befaamde dot-com crisis dat de gemiddelde ICT-er die toen het toppunt van salaris was in de beeldvorming, dat die vergeleken met de leraar (toppunt van zieligheid) minder betaald kreeg. De laagst betaalde leraar (PABO) kreeg in 2003 meer betaald, dat de gemiddelde ICT’er. Men keek enkel naar de grote uitwassen in de ICT.
    En aqua secundaire voorwaarden is de ambtenaar altijd beter af. Met neemt alle regelingen qua pensioen etc vaak voor lief, maar beseft niet dat veel private bedrijven daar veel uitgeklede veries van hebben. Plus allerlei andere zaken. O.a. het job-for-life principe, waarbij zelfs bij ontslag je echt veel beter afbent. Je hoeft maar een keer een opschoninsgactie mee te maken bij een bedrijf en je beseft opeens hoeveel zoiets waard is. Ambtenaren zouden dus eerlijksheidshalve genoegen moeten nemen met een iets lager salaris. Immers, anders verdienen ze effectief meer dan bij de markt.

    En als het gras zoveel beter is, ga dab in de private sector werken. Maar veel ambtenaren weten stiekem heus wel, dat het gras niet werkelijk groener is. Dat is het enige waar ik me boos over kan maken: stakende ambtenaren in tijden dat in de private sector mensen ontslagen worden en op de nullijn staan.

    Maar dat ambtemaren lui zijn, is niet waar. Het probleem is niet de ambtenaren, maar de bestuurders die de regels bedenken waar al die ambtenaren voor nodig zijn. En wij, dat wij op die bestuurder stemmen …

    Oscar [29] reageerde op deze reactie.

  21. IIS schreef op : 23

    @Armin [22]:

    Ambtenaren werken hard en zijn niet lui? Ik heb nog wel een koortsthermometer liggen.

    Het gaat vooral over improductiviteit en te veel ambtenaren die ondermaats presteren, en ik ken ze die met een beste snuif en borrel op de boel de boel laten. Nog maar te zwijgen over de kosten voor het in stand houden van de overheidsbanen.

    Joden worden volgens jou in een onterecht kwaad daglicht geplaatst…en nu komen de ambtenaren daar ook nog eens bij als zielige underdogs. We doen het anders, we draaien de boel om en praten alleen nog maar heel positief over deze ”zwakke’ groepen. Of het de waarheid is doet verder niet ter zake….

  22. Mavado schreef op : 24

    Allen (op Armin na):
    Het is erg makkelijk om TaLoN.NL af te zeiken, maar dat iemand op een bepaald moment nieuwe inzichten krijgt wil natuurlijk niet zeggen dat hij dan maar een baan op gaat zeggen. Zeker in deze tijd. Opportunisme is niemand vreemd.
    Ik kan hem alleen maar adviseren om op zijn werk z’n mond te houden.
    Ik heb dat niet gedaan en ben er na 15 dienstjaren op tsunami-achtige wijze uitgewerkt.
    En geloof me, dat is/was geen pretje.

  23. Jerom schreef op : 25

    @armin

    Ja iedereen kan wel blijven roepen dat er hard gewerkt wordt bij de overheid. Maar of het iets oplevert is een andere vraag. En of een concurrent het vele malen goedkoper en efficienter kan doen (hetgeen wat nuttig is) wordt zo ook niet duidelijk.

    De bakker om de hoek kan wel heel hard gaan schreeuwen dat hij hard werkt maar als de andere bakker goedkoper brood van dezelfde kwaliteit levert ga ik toch echt voor optie 2.

    En doordat de publieke sector zulke goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden levert, is dit bij de private sector minder. Hoe beter de ambtenaren het hebben hoe slechter de private sector het heeft. Het geld moet toch ergens vandaan komen.

    Armin [41] reageerde op deze reactie.

  24. Jerom schreef op : 26

    Het is dan ook niet direct de schuld van de ambtenaren, maar van het systeem en het gepeupel dat dit goedkeurt.

    Mavado [27] reageerde op deze reactie.

  25. Mavado schreef op : 27

    @Jerom [26]:

    Kijk,
    dat bedoel ik.

  26. XXXX schreef op : 28
    Ratio

    Ik reageer nu onder een andere nick dan normaal maar ga geen namen noemen. Sorry voor de lange lap tekst.

    Enkele collega’s van mij (ik werk voor een detacheringsorganisatie) zijn onlangs in dienst getreden van een van de grotere gemeentes in dit landje. Hun excuus: ongeveer evenveel verdienen als gedetacheerde maar dan in 24 uur plus 8 uur aanwezig zijn op de vrijdag. Ze verdienen in totaal iets minder maar per gewerkt uur duidelijk meer en per geleverde prestatie verdienen ze veel en veel meer dan toen ze nog als gedetacheerde in dienst waren. Hetgeen deze personen overigens vergeten is dat je als gedetacheerde ieder jaar een salarissprongetje maakt van 10 procent, en evenveel of meer groeit in marktwaarde door toenemende capaciteiten en ervaring. Zij staan stil en zijn over 10 jaar ambtelijke fossielen die je na een “werkdag” eigenlijk moet afstoffen voor je ze met goed fatsoen in een bus kan laten stappen. Omdat ze anders overlast veroorzaken door de stofwolken die ontstaan als ze een keer bewegen. Maar deze personen zullen tientallen jaren lang tot hun pensioen met minimale inspanning naar verwachting toch steeds een bovenmodaal inkomen genieten. En hebben alle tijd voor hun hobbies.

    Ik ben nu gedetacheerd op een ministerie. Om 2 uur begon het vanmiddag leeg te lopen. Dit schijnt normaal te zijn voor een vrijdag. Ik vroeg een van de vertrekkende ambtenaren hoe dat zat, om 2 uur vertrekken op een volledige werkdag. De mededeling die deze persoon gaf was dat hij nogal vroeg was begonnen. Ik begin soms even na 7 uur maar dan is er bijna niemand te vinden op dat ministerie. Maar kennelijk claimde deze persoon 8 uur gewerkt te hebben dus om 5:30 begonnen te zijn. Er zijn overigens altijd witte raven, er zijn ambtenaren die respect verdienen, capabel zijn en ook nog eens hard werken. Dus we moeten niet teveel generaliseren.

    Zoals Armin stelt, job for life is ook een benefit. Maar ook een valkuil.

    Uiteindelijk gaat het om je marktwaarde, wat zijn je skills, presentatie, ervaring en persoonlijkheid waard op de arbeidsmarkt. Vaak is er door de baanzekerheid voor ambtenaren niet genoeg aandacht aan dat aspect. En glijden de ambtenaren af. Als ik als gedetacheerde niet voldoe en niet plaatsbaar ben dan mag ik oprotten. Dus ik zorg dat ik voldoe. En dat de detacheringsorganisatie mij daarom graag wil behouden en steeds met enkele maandsalarissen bonus komt. En ieder jaar mijn salaris met 10 procent verhoogt. In de hoop dat ik niet overloop naar een andere detacheringsorganisatie. Bij ambtenaren is dat iets anders. Hun marktwaarde is na enige jaren gedaald tot onder hun inkomen. En dat is per definitie fout. Maar dat weten velen tot hun pensioen vol te houden.

    TaLoN, ga ergens naar toe waar ze je waarderen. Ik heb meegewerkt aan centralisatie processen van de boekhouding binnen de semi overheid. Dat gaat meer en meer gebeuren binnen de overheid. Pik nog een duur cursusje mee om je CV te pimpen, en ga dan ergens naar toe waar ze prestaties waarderen (als je tenminste presteert). Wordt anders lid van een vakbond en zet je hakken in het zand. Maar als je presteert, verlaat dan de overheid, want die belonen prestaties niet altijd. Niet dat het in het bedrijfsleven altijd goed is, maar daar krijgen personen die presteren meestal een eerlijkere behandeling.

  27. Oscar schreef op : 29
    Oscar

    @Armin [22]:

    “Ambtenaren zouden dus eerlijksheidshalve genoegen moeten nemen met een iets lager salaris. Immers, anders verdienen ze effectief meer dan bij de markt.”

    Er zouden helemaal geen ambtenaren horen te bestaan.

    Mavado [30] reageerde op deze reactie.