woensdag, 28 oktober 2009
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

De sluipmoord op nationaal cultureel erfgoed door politieke laksheid.

bruinevloot_2De traditionele chartervaart in Nederland bestaat uit meer dan 500 historische zeil- en motorschepen. Deze zogenaamde ‘bruine vloot’ verkeert in zwaar weer. Niet door de crisis, maar door de politiek. Krachtens nieuwe internationale regelgeving, de z.g. SOLAS-voorschriften, weigeren Denemarken en Duitsland sinds kort de traditionele zeilschepen, die veelal afhankelijk zijn van cruises op de Oostzee, toegang tot haar havens.

Hoezo SOLAS?

De Nederlandse schepen zouden niet voldoen aan strenge, internationale regelgeving voor passagiersschepen. Maar volgens de schippers is het een illusie te denken dat historische zeezeilschepen aan de modernste veiligheidseisen voor cruiseschepen kunnen voldoen.

De ondergang van de Titanic in 1912 en de brand op de Morro Castle in 1934 waren reden om dringend nieuwe internationale regelgeving af te spreken. Zo werd in 2005 (!) tussen 167 zeevarende landen een nieuw verdrag getekend om het risico van scheepsongevallen te verminderen door de aanwezigheid van brandbaar materiaal te verbieden, waterdichte schotten aan te brengen, radiocommunicatie en reddingsboten aan boord te hebben en nog het een en ander. In de internationale regelgeving is helaas geen plaats ingeruimd voor traditionele klassiek betimmerde schepen, die een stuk varend erfgoed vertegenwoordigen en bijzonder geliefd zijn bij maritieme liefhebbers en zeetoeristen.

Keihard

Verantwoordelijk staatssecretaris mevrouw Huizinga zegt “keihard te onderhandelen met de buurlanden.” Maar documenten, opgevraagd met beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) werpen een ander licht op de zaak: blunderende ambtenaren van Verkeer en Waterstaat zouden zelf het maritiem erfgoed naar de gallemiese hebben geholpen. NOVA deed vorige week verslag en ons nationale idool op V&W, Tineke Huizinga, stuurt de schippers en de klokkenluiders met een kluitje in het riet.

V&W blijkt zelfs niet bereid de EU-commissie te bewegen haar invloed aan te wenden om een uitzondering te maken voor de Nederlandse bruine vloot.

Zo zet de Internationale zich door en worden kort na de brand van de replica van het VOC-schip Prins Willem in Den Helder andere restanten van Nederlands erfgoed en Nederlandse identiteit en ondernemerschap door Nederlandse politici en bureaucraten moedwillig overboord gegooid. Ja toch? Niet dan?

Om te helpen de bruine vloot van de ondergang te redden heb ik alvast maar besloten binnenkort de kamerfracties te mailen om aandacht te vragen voor dit probleem met verwijzing naar dit artikel.

Bronnen:

NOVA-tv, www.novatv.nl

“Bruine Armada protesteert in de Oostzee”, www.boten.nl

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Cultuur, Economie, Educatie, Goed Geregeld, Internationaal, Overheid, Politiek gesjoemel
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Bon Vivant schreef op : 2

    @Hugo J. van Reijen [1]:

    Het is heel opmerkelijk dat de zelfbenoemde volksvertegenwoordigers nalaten wat zij beweren te doen. “Keihard onderhandelende” Huizinga heeft al vaker laten zien dat zij te dom is om voor de duvel te dansen. Maar wat kun je anders verwachten van broodpolitici die vooral bezig zijn met het veiligstellen van hun volgende baan?

    De luie, onverschillige en vooral arrogante ambtenaren zie ik als een product van een vergelijkbare bevolking die weinig lijkt te geven om haar eigen vrijheid en alles wel best vind. Ik sta regelmatig versteld van wat mensen menen dat de overheid zou moeten doen voor hen. Ik mis in dat rijtje nog: de boodschappen doen op zaterdag, het huis schoonmaken op maandag, en hun gat afvegen als men naar de plee gaat.

    Spy-Nose [3] reageerde op deze reactie.

  2. Hugo J. van Reijen schreef op : 5
    Hugo J. van Reijen

    @Hub Jongen [4]:

    Dat denk ik ook:
    want als je niet afhankelijk bent, heb je de politicus niet meer nodiig om je allerlei “gunsten” te verlenen.

    Dit is ook zo grappig om te zien in de mediterrane landen.

    Eerst komt er een wet dat een banketbakkerij tenminste 55 vierkante meter moet zijn.

    Daarna moet de banketbakker naar het spreekuur van de politicus om te bereiken dat als bijzondere gunst zijn ruimte van 52 vierkante meter gedoogd zal worden.

    Daarna moet de banketbakker de politicus levenslang dankbaar zijn en deze dankbaarheid tonen door met zijn hele familie op de politicus te stemmen.

    Hugo van Reijen

    Spy-Nose [6] reageerde op deze reactie.

  3. Spy-Nose (auteur van dit artikel) schreef op : 6
    Spy-Nose

    @Hub Jongen [4]:
    @Hugo J. van Reijen [5]:

    Zo ligt de oorsprong van de EU na het “succes” van de EGKS ook voor een belangrijk deel in de landbouwpolitiek, de hoeksteen van de politiek van de EEG (Europese Economische Gemeenschap), later EG (Europese Gemeenschap).

    Inmiddels is de boer horig gemaakt en wil zijn subsidies niet meer kwijt.