zondag, 9 mei 2010
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Bureaucratie? Een SNS bank voorbeeld.

Op deze site staan vaak artikeltjes die aangeven waarom overheidsbemoeienis niet goed is en averecht en leidt tot steeds meer maatregelen en het stapelen van regels en wetten op elkaar. Al die artikelen met de bedoeling om aan te geven dat u zelf beter kunt bepalen wat goed voor u is dan een of ander orgaan.

Eerlijk is eerlijk, de regelbrei, protocollen dictatuur en vrijheidsbeperking sijpelen ook door naar het bedrijfsleven ( de semi overheden hadden er natuurlijk al eerder een voorsprong op genomen).

Dat bureaucratie ook in het bedrijfsleven steeds meer toeneemt, heeft oa te maken met die overheid, want owee als je niet aan de overheidsregels voldoet, of kunt aantonen dat je daar een procedure voor hebt: dan kun je je bedrijf wel sluiten. Dus gaan bedrijven interne regels opstellen om ‘overtredingen’ uit te sluiten.

Daarnaast is ook het verschijnsel dat als we wat in commissie besluiten, we zelf niet verantwoordelijk zijn en dus geen deuk in ons carrière pad kunnen oplopen (denken velen).

We kunnen allen best wel bedrijfs bureaucratie voorbeelden zat noemen, maar het laatste, wat mij overkwam wilde ik u niet onthouden. Op een oude rekening van SNS Bank stortte ik per ongeluk een bedrag. Even een briefje geschreven, handtekening, adres, alles erop en eraan, met het verzoek aan SNS om mijn geld even terg te storten naar waar het vandaan kwam. Er gebeurde niks. Kopie gestuurd en nog niks. Vervolgens een wat dringender opgestelde brief waar mijn geld bleef.

Vijf dagen later door het callcenter van SNS op vrijdagavond om 20.00 uur gebeld, met de boodschap dat SNS dit soort opdrachten niet meer kan behandelen. Alleen via internet is nog mogelijk. Hoe ik dan aan mijn geld kon komen? Nou in het uitzonderlijke geval van u, kunnen we overboekingformulieren laten aanmaken, kost drie werkdagen en € 6,- U zult begrijpen dat ik die meneer van de SNS heel erg bedankt heb voor de soepele en efficiënte service.

Die man zit er ook maar om zijn hypotheek te kunnen betalen, maar ben ik al weer zo oud dat ik niet begrijp dat een gewone opdracht met handtekening niet meer werkt? Moet dan alles elektronisch en is dat nou echt zo veel veiliger? Waar blijft de menselijke maat, ben ik er voor het systeem of is het andersom? is het dan echt niet mogelijk voor SNS om ipv call center tijd, gedoe en ergernis, die schriftelijke opdracht uit te voeren, met berichtje we hebben het deze keer nog even gedaan, maar hierbij de formulieren voor de internetbankier oplossing en daar en daar kunt u terecht als u vragen heeft.

Gelukkig ben ik bij bedrijfs bureaucratie nog altijd zo vrij om een andere leverancier te zoeken en kan een concurrent daar voordeel uit halen. Helaas is die keuzevrijheid bij een overheidsinstantie niet mogelijk, vandaar dat we daar wat harder tegen in gaan.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Goed Geregeld, Overheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Zacharias schreef op : 1
    Zacharias

    Ik ben al lang geleden opgehouden (groot)banken als bedrijven te zien. Voor mij zijn het verkapte overheidsinstellingen, met het enige verschil dat de bonussen hoger zijn.

  2. Vilseledd schreef op : 2

    Volgens mij zijn ze verplicht om op schriftelijke opdrachten te reageren. Als jij het callcenter of internet niet wil gebruiken daarvoor, is dat je goed recht. Dat soort instellingen belt liever met je, zodat ze later hun beloften kunnen breken. De ‘moderniteit’ gaat zover, dat ze ook geen e-mail willen beantwoorden, maar je naar een “web-email” leiden, waarin je vraag in zoveel karakters mag formuleren, in de hoop, dat jij dat bericht niet vastlegt. “Wie schrijft, die blijft,” zei mijn docent Engels altijd. Of spreken de banken ook je contract mondeling door; dan blijkt het opeens wel schriftelijk te kunnen. Bij die groot-geworden-door-klein-te-blijven-bank ben ik gelukkig al bijna twee jaar weg.

  3. Bob schreef op : 3

    Nog een “leuk” verhaaltje.
    Laatst had ik een briefje van 5 pleuri 2 dagen in mijn broekzak laten zitten, nee niet in de wasmachine.
    Gevolg, niet meer bruikbaar. Ik naar de bank om dit om te ruilen, dit was niet mogelijk want men heeft er geen contant geld meer. De medewerkster heeft er toen een plakbandje op geplakt en zei mij te proberen of de stortingsautomaat het wel aannam. Ze vertelde er terloops bij dat er maar 6 stortingen per jaar “gratis” zijn, daarna kost het 6,30 pleuri per keer dat je spaarcentjes naar de bank brengt.
    Contant geld wordt klaarblijkelijk niet meer gewaardeerd, liefst onmogelijk gemaakt. Teveel werk waarschijnlijk. Je zou inderdaad bijna zeggen dat je met een overheidinstelling van doen hebt.

    Bob.

    Armin [13] reageerde op deze reactie.

  4. Vilseledd schreef op : 4

    Toen ik overstapte van de SNS-bank naar Argenta in 2008, waren ze er als de kippen bij om internetbankieren af te sluiten, zodat ik mijn afschriften van augustus 2008 niet meer kon downloaden of raadplegen. Ik kon ze wel via de post krijgen. “Kosten”: € 10. Banken zijn veel erger dan overheidsinstellingen in hun zwartste dagen. Ik werk zelf bij een publieksinstelling, maar daar mogen de klanten via internet, via telefoon, via de slakkenpost en via de e-mail hun gegevens aanleveren.

  5. Johnny schreef op : 5

    Internetbankieren is veel goedkoper voor de banken. Daarom is ook op een gegeven moment bij de SNS de privérekening geld gaan kosten, Dat is zó logisch!

  6. Spy-Nose schreef op : 6
    Spy-Nose

    Gammon’s law: Theory of Bureaucratic Displacement: input goes up, output goes down.

    Toegepast op medische zorg:

    www.demetriosaperdikis.com

  7. Fukkov schreef op : 7

    SNS is echt een k*t bank. Ik doe al ruim 10 jaar een extra aflossing op de hypotheek. Er is er nog nooit een goed gegaan. Ik krijg altijd de meest stomzinnige reacties. Zoals :
    – Nee, hypotheken zit niet meer in Arnhem maar in Utrecht de brief moet daar naartoe gestuurd worden (intern doorsturen is schijnbaar onmogelijk)
    – We hebben de extra aflossing op volgend jaar gezet omdat de datum niet duidelijk was (schijnbaar is een algemene datum notering in dag-naam maand-jaar in AD. niet duidelijk genoeg)
    – We hebben niets gedaan omdat we niet wisten welke hypotheek u bedoelde. (Ik heb er ook uiteraard meer dan 10 lopen *sarcastisch*)
    – Ja we hebben uw brief ontvangen. Nee, we hebben er niets mee gedaan. Waarom weet ik ook niet. (contact zoeken is een algemeen probleem bij SNS)
    etc
    etc
    etc

    Nu is de aflossingvrije periode afgelopen. Krijg ik een ‘fantastisch’ aanbod van slechts 6,6% (gelijk maar een offerte aangevraagd bij money you)

  8. Civil Servant schreef op : 8

    “Helaas is die keuzevrijheid bij een overheidsinstantie niet mogelijk”

    ?

    Wil jij hier beweren dat je niet naar andere overheden kunt?

    Kim Winkelaar [10] reageerde op deze reactie.

  9. Vilseledd schreef op : 9

    Volgens mij werkte het GAK in zijn duisterste dagen klantvriendelijker dan wat jij beschrijft. Wat een stel imbecielen; als je niet weet, hoe je iets intern door moet sturen, dan vraag het aan je collega’s.

    Nog in 1996 werkten er normale mensen. Mijn bankzaken in Sittard regelen, omdat ik daar meer was dan in mijn woonplaats, geen probleem. “Uw pas ligt klaar in kantoor Engelenkampstraat.” Iedere week een afschrift; even een 2 in een 1 veranderen; zo gepiept. Werd keurig verstrekt. In 2001 zijn ze gedebiliseerd.

  10. Kim Winkelaar schreef op : 10
    Kim Winkelaar

    @Civil Servant [8]: Onzin inderdaad, ik moet naar tientallen overheden. En allemaal willen ze steeds dezelfde dingen van me, terwijl ik helemaal niet om ze gevraagd heb. Maar dat bedoel je zeker niet.
    Overigens is de term ‘Civil servant’ op niet een Nederlandse ambtenaar van toepassing.

    Civil Servant [11] reageerde op deze reactie.

  11. Civil Servant schreef op : 11

    @Kim Winkelaar [10]: Hoezo? Verplichten overheden jou om zaken met ze te doen?

    “terwijl ik helemaal niet om ze gevraagd heb”

    Letterlijk gevraagd niet inderdaad. Maar je hebt door in Nederland te wonen een keuze gemaakt. Draag daar dan ook de verantwoordelijkheid voor.

    “Overigens is de term ‘Civil servant’ op niet een Nederlandse ambtenaar van toepassing.”

    ?

    Civil Servant [14] reageerde op deze reactie.
    LvM [17] reageerde op deze reactie.

  12. Armin schreef op : 12

    Beetje zeur artikel. De dino’s zijn ook uitgestorven en checks gebruiken we goddank niet meer in Nederland. (Wat dat betreft was het echt alsof je terug in de tijd gaat als je naar Amerika verhuisd 🙂 ).

    Telebankieren met de telefoon bestaat al 15+ jaar en va internet is ook al zo’n 10+ jaar. Dus als jij een rekening hebt zonder telebankieren, is dat uiteraard een eigen keuze, maar moet je niet raar opkijken als het allemaal wat lastiger gaat.

    En dan nog blijkt dat de SNS moeiteloos via papiertjes overschrijft. En ja, dat kost geld ja. En ja, dat kost tijd. Dat is nu net waarom de rest van de planeet al overgestapt is op telefoon en internet en die rare papiertjes en checks niet meer gebruikt.

    In realitet had meneer gewoon een rekening die die vergeten was en dus ook geen overschijfformulieren meer voor had. Waarom had hij eigenlijk nog die rekening?

    In de meeste gevallen had hij er geld voor moeten betalen om die rekening aan te houden. Luxe van de SNS dat hij gratis een ongebruikte bankrekening mocht aanhouden. En als je er wel voor betaald, maar geen middelen hebt om je rekening te benaderen is dat gewoon snurkgedrag.

  13. Armin schreef op : 13

    @Bob [3]: Ze vertelde er terloops bij dat er maar 6 stortingen per jaar “gratis” zijn, daarna kost het 6,30 pleuri per keer dat je spaarcentjes naar de bank brengt.

    Dan moet je gewoon een andere bank zoeken. Stortingen bij de meeste banken zijn gewoon gratis en onbeperkt. Meestal moet je wel hun stort automaat gebruiken, maar daar zie ik het probleem niet van.

    Bankieren is spotgoedkoop in Nederland. Toch kunnen Nederlanders oeverloos zeuren over de ‘hoge’ kosten. Let wel, ik kan zelf ook talloze smerige dingen over banken melden, maar bankieren in Nederland is extreem goedkoop. Het is zelfs onder de kostprijs.
    Besef, waarom zou een bank jou gratis een hele infrastructuur moeten geven om bij je geld te kunnen? Het idee is nu net dat jij betaald om van hun infrastructuur te kunnen gebruiken.
    In een libertarische wereld zou je waarschijnlijk vaak zelfs bewaarloon voor je geld moeten betalen! In veel buitenlanden is dat nu al gebruikelijk tenzij je andere producten afneemt of je rekening actief gebruikt (zodat ze op die manier geld vangen).

  14. Civil Servant schreef op : 16

    @Ambtenarenkraker [15]: Aha daar heb je de libertarist weer met zijn laatste uitvlucht.

  15. LvM schreef op : 17

    @Civil Servant [11]: Ja, overheden doen dat. Anders kom je in de gevangenis terecht, weet je nog?