zaterdag, 21 augustus 2010
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Ingezonden: Troosteloos

Dit is een ingezonden bijdrage bedoeld ter discussie. Vrijspreker.nl
staat niet per se achter de meningen die erin verkondigd worden.

Knipper eens vrolijk met je koplampen en steek je duim op als je weer eens een struikrover van Koos Spee in de berm ziet. HUH? Ben je gek geworden Syb? Nee… Ik ben niet gek geworden en ben zelfs bereid om deze uitspraak te verklaren.

Onlangs reed ik in mijn prachtige nieuwe Prius (aanrader) over s’ Heren wegen, keurig 82 km per uur, zacht zonnetje over de weg, bijna geen verkeer. Mijn blik werd getrokken naar een wit overhemd langs de weg. De blauwe uniformbroek paste er goed bij. In de bosjes niet echt de beste manier van camouflage kan ik u zeggen, maar dat is denk ik ook niet de bedoeling van de ambtenaar in kwestie. Iets dwong mij om de auto iets verderop neer te zetten en eens te kijken hoe dat nou gaat. Dat had ik nog nooit gedaan moet u weten, en ik ben altijd bereid om iets te leren.

Gewapend met meetlint stapte onze trieste ambtenaar in het zonnetje rond en begon gelijk een tovenaar uit ver vervlogen tijden denkbeeldige lijnen te trekken. Dit tafereel ging gepaard met een treurig gezicht. De non verbale communicatie gaf mij aan dat deze ambtenaar zich eigenlijk schaamde voor het “werk” dat hij doet.
En opeens zag ik achter de struikrover de mens. De mens die ook zijn hypotheek of huur moet betalen, zijn kinderen moet voeden en zijn eigen sores heeft. Geketend in een job waar geen mens blij van kan worden.

Je gaat immers op een verjaardag niet smakelijk zitten vertellen dat je die dag weer 100 flitsen hebt gemaakt van brave burgers. Nee… je schaamt je kapot dat je voor een dergelijke baan hebt getekend. Je bent een paria, een verstotene die alleen tussen zijn collega treurhoofden iemand is.

Stelt u zich eens voor. U moet elke dag foto’s maken van voorbij rijdende brave burgers die een schokkende 6 km per uur te hard rijden. Daar kan je nou eenmaal niet gelukkig van worden.
Dus steek eens een duim op, en knipper een keer vrolijk met je lichten als je die struikrovers ziet staan… Uiteindelijk zijn het ook mensen … toch?

Het geven van lichtsignalen is “verboten” door de wetgever. Maar wanneer het een vriendelijk bedoelde groet is zal die wetgever vast wel een oogje toeknijpen J

Ingezonden door Sybrand A. de Jager

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Cultuur, Ingezonden, Overheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. John schreef op : 1

    Er zijn al lang camera’s die zelf het misdrijf van een kilometer te hard rijden constateren, het kenteken via GPRS doorgeven naar de centrale computer, welke dan automatisch een acceptgirootje stuurt naar jou adres.
    Zo’n systeem wou ik ook wel hebben.
    Mensen maken dan geld naar me over zonder dat ik er ook maar iets voor hoef te doen.

  2. Bon Vivant schreef op : 2

    Dat ‘mens’ kan ook denken: “Ik werk niet meer mee met zo’n bende van stuikrovers en straatrovers” en gaat een echt vak kiezen. Desnoods gaat hij tijdelijk vakken vullen bij de supermarkt om de hoek.
    Als hij dat vertelt op een verjaardag, dan vinden ze hem vast een held. Want was het niet de oorspronkelijke taak van die struikrovers om burgers te beschermen tegen struikrovers en ander gespuis?

  3. Bon Vivant schreef op : 3

    P.S. Het valt mij regelmatig op dat als je een reactie post, er vervolgens niets gebeurt en je alleen de oude reacties en lege invul-velden ziet. Pas als je een F5 doet dan komt je reactie tevoorschijn. Heeft de software van de website een update nodig? Ik gebruik Firefox 3.6 (laatste versie) als browser en maak dit op andere websites niet mee.

  4. Helder schreef op : 4

    Prius, zal best fijn rijden, maar voor de rest, niet echt milieu bewust.

    Die struikrover, heeft toch echt zelf dat vak gekozen.
    Medelijden, geen seconde.

  5. Reteip schreef op : 5

    Ik heb er weinig medelijden mee. Je solliciteert namelijk expliciet voor het vak van struikrover. Op flitsservice komen gekscherend wel eens de taakomschrijvingen voorbij welke vd KLPD site worden geplukt. Opleiding: VMBO. Taakomschrijving: het verwerken van grote hoeveelheden gelijkende gegevens. Vereisten: langdurig alleen kunnen werken.

    Dat zij later op deze taak wordne gezet is onzin. ‘Echte’ politieagenten hebben namelijk meer bevoegdheden en zijn doorgaans te duur voor deze struikroverij. Die komen op zijn minst in VROS auto’s terecht: een vorm van bekeuren die van mij pas enig begrip kan krijgen.

    Laat deze misbaksels alstublieft zo snel mogelijk de WW in vliegen. Het kost minder geld (WW is lager dan hun salaris) en het kost minder geld (ze jatten het niet via deze verschrikkelijke acties).

    Overigens zal het je verbazen dat er genoeg simpele zielen zijn die hier dus WEL een strakke plasser van krijgen. Ik heb het wel eens op TV gezien hoe ze handjeswrijvend in de auto zitten en het uitgillen van blijdschap als er eentje met 100@80 voorbij komt ‘scheuren’.
    Johan Alphons [12] reageerde op deze reactie.

  6. Nico de Geit schreef op : 6

    Als de wegen geprivatiseerd zijn blijven controles noodzakelijk. Er zijn altijd mensen die zich niet aan de regels houden en dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

    Zelf rij ik alleen nog met cruise control. Ik zet hem vast op 52, 72, 82, 102, resp. 122 echte kilometers. De Tomtom laat de toegestane snelheid zien. Klopt meestal.

    Door rood rijden is gevaarlijk, te hard rijden soms ook. Met veel drank op is ook niet echt veilig. Goed dat de regels gehandhaafd worden.

    Nogmaals: ook in een geprivatiseerde maatschappij gelden regels. Wie zich daar niet aan houdt wordt gesanctioneerd.

    jaap koopman [15] reageerde op deze reactie.
    Jasper [16] reageerde op deze reactie.
    Armin [18] reageerde op deze reactie.

  7. Nico de Geit schreef op : 7

    Ik heb in een flatgebouw gewoond van een pensioenfonds. Dat pensioenfonds had een huismeester aangesteld.

    Het kwam nogal eens voor dat bewoners een vuilniszak of andere rommel op de galerij plaatsten. Het was het werk van de huismeester om ze hierop aan te spreken en te zorgen dat de vuilniszak per direct verdween. Dat leidde nogal eens tot gedoe.

    De huismeester verrichtte hiermee nuttig werk. Voor veel politietaken geldt hetzelfde. Overigens kunnen veel politietaken worden overgenomen door particuliere bedrijven.

    Jasper [16] reageerde op deze reactie.

  8. Rob schreef op : 8

    Waarom heeft iedereen, althans velen, het nog steeds over Koos Spee ? De ‘beste’ man is al sinds januari 2009 geen baas meer van het BVOM.
    Zijn opvolger is Peter Muyer.

    Overigens is Koos Spee ook nog eens fout geschreven, het moet zijn: Koo$ $p€€ !

  9. Astrid schreef op : 9

    Sybrand,

    Wat een leuk ingezonden stuk. Enne… net als struikrovers niet over hun werk op verjaardagen vertellen… je zal maar bij de belastingdienst werken!
    Allemaal verkapte werkloosheid, trouwens. Die extra peopletjes zijn alleen maar aangenomen, de afgelopen jaren, om werkloosheid te voorkomen.
    Helaas wordt zo geen belastingverhoging voorkomen. Dat is dan wel weer jammer.

    Maar de wal zal het schip keren.

  10. drnomad schreef op : 10

    Ambtenaren van vlees en bloed? Jij nie begrijp waarom die kerel zo troosteloos is.

  11. Vilseledd schreef op : 11

    “Het kost minder geld (WW is lager dan hun salaris) en het kost minder geld (ze jatten het niet via deze verschrikkelijke acties).”

    Vergeet de bovenwettelijke uitkeringen van dit O&O-personeel niet.

  12. Johan Alphons schreef op : 12

    @Reteip [5]:
    Als deze mensen de ww in vliegen is dat een gevolg van de volgende ronde automatisering.
    Gevolg nog meer ww’ers.

    Waarschijnlijk staan de meetapparatuur dan opgesteld zonder dat een mens ze hoeft te bedienen. Als je in de buurt komt krijg je een stroomstoot zodat je het wel uit je hoofd laat om het apparaat te saboteren.

    Nog wat accurater (voor degene op cruise control nog een km knijpen) en nog wat meer afstandbereik

  13. Jasper schreef op : 13

    Als je weleens in Duitsland komt waar je geen limiet hebt, zie je dat de meeste weggebruikers daar een kilometer of 140 rijden, niet gaan inhalen als zij zelf worden ingehaald, veel minder agressie vertonen en waarom?

    Omdat op dat stukje een stuk minder repressie is dan we wel in heel Nederland mogen ervaren. Repressie sluit iedereen een beetje op, dus ik heb nu even geen moeite met de ambtenaar die daar zijn beroep van heeft gemaakt.

  14. jaap koopman schreef op : 14

    Goedemorgen vrijspreker.

    De vijand een bemoedigende duim opsteken gaat mij veel te ver , het kan toch niet zo zijn dat je onbewusten gaat toe juichen of anders gezegd ,nsb ers welke hun eigen buren aan de Nazi,s hebben uitgeleverd ,een duim geven!!??
    Beste vrijspreker dit is de omgekeerde wereld ,het aanmoedigen ,zo je wilt ,respect opbrengen voor deze huisvader ! laat hem aan het werk gaan ,zelfs putjes scheppen is nog beter dan dit !
    Maar de echte boosdoener is natuurlijk onze overheid ,welke de CENTJES boven de MENS heeft verheven en ons voorhoud dat je respect moet hebben voor de medemens!! Waar blijft dit repect van deze overheid voor ons mensen??
    Toch maar eens met die enorme idioot ,koosje ,je weet wel ,koosje Spee,gaan praten ,het wordt tijd dat die nog eens naar de kleuterschool gaat ,daar kun je nog echt spelen !
    Mischien dat hij door het spelen ,iets meer van het leven gaat begrijpen!! Hoewel ,volgens mij totaal onmogelijk ,hij moet nog wel 10 keer reincarneren ,mischien de eerstvolgende keer als Haas ,welke in de bosjes zit en ziet hoe een mens met een camera andere mensen op de foto zet en daar verplicht centjes voor wil hebben!!

    Arme Koos ,toch maar even naar de kleuterschool?? Want,
    Bewustwording is een fenomeen wat je niet of zeer moeilijk kunt leren ,daarom hebben we reincarnatie uit gevonden!
    Nu maar gauw weer achter de bosjes , groet uit schoonebeek ,jaap koopman.

  15. jaap koopman schreef op : 15

    @Nico de Geit [6]:

    Nico de geit ,dit is toch geen schuilnaam??
    Laten we er van uitgaan dat het je echte naam is , wel is zeker dat je ook ambtenaar bent ,tenminste je taal is ambtenarentaal!
    Wat hier mis aan is ,is niet meer zelfstandig kunnen denken ,laat staan nadenken!!!!!!Het is een dode taal ,welke steeds inhaakt op regel,wetgeving enz, enz. Ze hebben deze regeltjes nodig ,anders funktioneren ze niet meer!
    Zij zijn regel geworden die arme zielen!
    Straks komt er iemand die voorstelt om ipv 80 km op buitenwegen 60 te moeten rijden ,ook dan weer staan ze voor in de rij om dit fenomeen te ondersteunen! Of bij windkracht 6 niet meer de deur uit,of als het boven de 30 graden wordt ,mensen verplichten een regenscherm te gebuiken ,want door de zon zou eens kanker kunnen ontstaan !!! Zo zijn er tientallen voorbeelden aan te geven waar deze robuste mannen ja tegen zullen zeggen ,met gelijk een aantal sancties er bij!!
    Beste meneer de Geit , wanneer gaat u eens leven???
    Sterkte met uw regeltjes , een grote groet uit het zonnige Schoonebeek.

  16. Jasper schreef op : 16

    @Nico de Geit [6]: Door het argument van de verkeersveiligheid te blijven herhalen, wordt het niet waar.

    Dat u zich prettig voelt bij uw levensstijl wil niet zeggen dat u het recht hebt deze aan anderen op te leggen. Mensen zouden toleranter kunnen zijn en van andere visies dan de hunne ook het bestaansrecht kunnen erkennen.

    @Nico de Geit [7]: U vergelijkt een huismeester zonder pistool met een agent met pistool?

  17. Armin schreef op : 17

    Ze kunnen ook weigeren te flitsen.

    Er zijn korpsen waar ze dat ook doen. Waar ze de vroeger harde limieten, tegenwoordig richtlijnen gewoon niet halen. Structureel niet. Omdat zij hun tijd liever nuttig besteden .

    De agent die daar staat, is dus echt niet zielig.

  18. Armin schreef op : 18

    @Nico de Geit [6]: Zelf rij ik alleen nog met cruise control. Ik zet hem vast op 52, 72, 82, 102, resp. 122 echte kilometers. De Tomtom laat de toegestane snelheid zien. Klopt meestal.

    Het is een misverstand dat TomTom echte km’s aangeeft. Tom Tom gebruikt allerlei middellings en ander rekenmethoden op de positie. En de positie zelf is ook enkel nauwkeurig afhankelijk van het moment van signaalsterkte en aantal satelieten, want GPS satelieten geeft geen positie door op het signaal, maar tijd waarbij de positie berekend wordt. De kwaliteit van positie schommeld dus tijdens het rijden en heeft doorgaans enkele meters statistische deviatie.

    De potentiele afwijking in snelheid is al snel een paar km/h. Zelfde als een km-teller. Verschil is enkel dat bij die laatste er vaak bewust een afwijking naar boven wordt gezet om juridische redenen. Net zoals houdbaarheid data altijd bewust neerwaards bijgesteld worden. Immers gemiddeld goed is irrelevant, je wilt niet verkeerd de verkeerde kant op.

    In bochten en hellingen (GPS is minder nauwkeurig in de Z richting) kan GPS zelfs aanzienlijk slechter zijn dan de km-teller wanneer je de variabele afwijking ipv de vaste afwijking gebruikt.

    Maar goed, dat terwijze als off topic punt 🙂

    Nico de Geit [22] reageerde op deze reactie.

  19. Nico de Geit schreef op : 20

    href=”#comment-281175″>Jasper [16]:

    “U vergelijkt een huismeester zonder pistool met een agent met pistool?”

    Uiteindelijk komt ook deze huismeester – als het echt niet anders kan – aanzetten met een politie-agent. En die draagt een pistool.

    Sommige mensen zijn niet netjes. Ze beroven oude omaatjes en maken andere mensen dood. Dat mag niet. Alleen de overheid mag roven en moorden. 🙂

    Nogmaals: ook op een geprivatiseerde weg gelden regels, net als in een geprivatiseerd flatgebouw, een supermarkt, winkelcentrum of wat dan ook. Iemand die zich niet aan die regels houdt wordt gesanctioneerd.

  20. Nico de Geit schreef op : 21

    @Marnix [19]:

    “Uch “De Tomtom laat de toegestane snelheid zien.””

    Ook op een geprivatiseerde weg gelden regels. Er lopen heel wat idioten rond. Winkels zijn meestal private bedrijven. Weet je hoeveel mensen er een winkelverbod hebben?

    Overal waar je samen met anderen iets doet gelden regels.

  21. Nico de Geit schreef op : 22

    @Armin [18]:

    “Het is een misverstand dat TomTom echte km’s aangeeft.”

    Volgens mij klopt het gemiddelde aardig, als je op een rechte weg rijdt zonder bomen erboven.