donderdag, 23 september 2010
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

ergerNiSsen

Als treinforens krijg ik dagelijks een ruime portie ergernissen van mijn medereizigers te verduren. Het is wellicht de leeftijd die opspeelt en die van jonge mannen ouwe zuurpruimen maakt maar dat neemt de ergernissen niet weg.

Zo is er de terreur van de MP3-speler waarmee de eigenaar zeer hoorbaar zijn muziek met de omzittenden deelt. Soms zit zo’n iemand aan de andere kant van de coupe, zeg maar op 10 meter afstand, in een luidruchtige rijdende trein en dan nog kan ik iedere noot uit zijn oordopjes horen.

Kejenagaan wat die trommelvliezen allemaal te verduren hebben met die megadecibellen uit oordopjes op enige millimeters afstand, het kan niet anders of die mensen zijn intussen volledig doof geworden.

Een andere klassieker is het mobieltje. Mensen houden luidruchtige monologen tegen hun Nokiatje, in volle treincoupes waar ook nog eens hun complete privé hebben en houden wordt gedeeld met de medereizigers.

Hebben die mensen dan helemaal geen schaamtegevoel vraag ik mij plaatsvervangend gegeneerd af want ik hoef het allemaal niet te weten maar wordt wel gegijzeld om het aan te horen en naar elders verhuizen helpt ook niet want ze zitten overal, die leuteraars, zelfs in de stiltecoupés.

Laatst nog een meneer van de herenliefde uitgebeid zijn activiteiten van de nacht daarvoor in een volle 1ste klas coupé horen beschrijven aan een medestander aan de andere kant van de lijn maar de details werden mij toch even te machtig zodat ik alsnog ben vertrokken. Het is met herenliefde net als met de muziek van Marco Borsato, prachtig als je er van houdt maar doe mij toch maar een leckere deerne.

En dan zijn daar de hitserige liefdespaartjes van diverse leeftijden duidelijk bezig aan een prille liefde van de eerste, tweede of derde leg die elkaar smakkend en gelardeerd met gehijg en gefluisterde liefdesverklaringen af zitten te lebberen op de bank net tegenover mij. Heb ik dat weer.

Huur toch een kamer, denk ik dan zodat ik rustig de krant kan lezen.

En dan zijn er de studentes van het type Dooske Breugem wannabe. Ooit keurig nette meisjes die uit hun provinciale thuisland richting studie zijn vertrokken met een mooi plaatselijk Alkmaars, Emmens of Kerkeraads accent en dat accent snel hebben geüpgrade naar Aanstellerig Studentikoos 2.0. gekenmerkt door de ‘R’ in het midden van een lettergreep als ‘G’ uit te spreken en aan het einde als ‘EJRJ’, een zwaar overdreven Amerikaanse ‘R’. Bijvoorbeeld: mijn vade-jrj is chi-gu-ejrj-g.

Deze Dooskes plegen zeer luide gesprekken te voeren in de trein om er zeker van te zijn dat iedereen aan hun Dozig geleuter opmerkt dat ze zoiets als communicatiewetenschappen of bestuurskunde studeren terwijl ze onderling wedijveren wie het luidste de ‘EJRJ’ kan benadrukken. De echte cracks lassen een lichte pauze in net voor zo’n ‘JRJ’ zodat iedereen er klaar voor kan gaan staan om deze vervolgens extra luid en lang te benadrukken.

Dus: mijn vade—–EJRJ is chi-gu.—–EJRJ—g.

Heel irritant allemaal maar wat doe je eraan ?

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Polity schreef op : 1
    James Turk

    Dit bewijst maar weer eens het belang van Sire 😉

    “Aardige mensen, hoe gaan we ermee om”
    www.onbewustasociaal.nl

  2. Jerom schreef op : 4

    Ik moest lichtjes lachen. Dus voor mij een geslaagd en herkenbaar artikel 🙂

    *zit toch liever in de file…

  3. René schreef op : 5

    Laatst vroeg ik aan zo’n grietje om minder hard te praten wat zij toen deed. Mijn medereizigers keken mij waarderend aan. De volgende halte stapte een twee meter brede én hoge zwarte kerel mét bijbehorende bling en petje al schreeuwend in zijn mobiel de metro in. Mijn medereizigers keken mij afwachtend aan (de lafaards) en enigszins zwetend, ik ben zeker geen imposante verschijning, vroeg ik hem om zijn volume te matigen………..sorry mijnheer, zei hij en fluisterde zijn verhaal verder…….
    U begrijpt, ik was dé held in de metro. Pfffffffffff.

    Dat ik dit voorval hier nog kán beschrijven is op zijn minst opmerkelijk te noemen.

    Een gelukkig man groet u.

    .M [10] reageerde op deze reactie.
    Anno Zijlstra [23] reageerde op deze reactie.

  4. Devidas schreef op : 6

    Iedereen leeft gewoon te dicht op elkaar in dit land omdat er een paar idioten de weilanden tegen bebouwing willen beschermen. En omdat iedereen met de trein moet, aangezien de auto als melkkoe gebruikt wordt.
    De vele ruzies en frustraties (en doden) die dit tot gevolg heeft moeten me maar voor lief nemen.

    Hoc Voluerunt [7] reageerde op deze reactie.

  5. Vilseledd schreef op : 8

    “Mensen houden luidruchtige monologen tegen hun Nokiatje, in volle treincoupes waar ook nog eens hun complete privé hebben en houden wordt gedeeld met de medereizigers.”

    Dat je gebeld wordt, kan gebeuren, maar je hebt er ook figuren tussen, die zelf de een na de ander gaan bellen.

    Het andere uiterste kan ook. In de Zweedse X2000 wees ik mijn reisgenoot op het feit, dat zijn inlogcode voor internet op het reisbiljet stond, prompt had ik al een conducteur naast me staan. Of we niet wisten, dat er niet gesproken mocht worden in dat deel der X2000? Terwijl bij de reservering helemaal niet om stiltecoupévoorkeur gevraagd zijn.

  6. Polity schreef op : 9
    Polity

    @Hoc Voluerunt [7]:

    Ehm… dat is niet waar 🙂

    Auto kosten… duur
    Onderhoud… duur
    Wegenbelasting… gigantisch
    Benzine… duur
    Accijns op benzine… Onvoorstelbaar
    (Verplichte) verzekering… Betaalbaar
    Parkeerkosten… Gigantisch
    Verloren tijd door files…. Duur duur duur!

    Nee, trein, specifiek met een abonnement is toch goedkoper 🙂

  7. .M schreef op : 10

    @René [5]: Wat ik doorgaans doe, is doen alsof ik opgebeld word (dan moeten ze maar aannemen dat het ding tegen mijn been trilde zonder bel) en dan nog luider spreken om hen het spreken onmogelijk te maken en wel in het Duits. Om een of andere duistere reden, wekt dat meer irritatie op en resorteert het sneller effect.
    Zodra ze ophangen, breek ik ook mijn fictieve gesprek af. Bellen ze daarna weer, dan blijkt mijn fictieve vriend Heinz me weer op te bellen… 😉
    Na enkele jaren me geergerd te hebben, bedacht ik deze werkwijze en ik moet zeggen ze werkt altijd en geeft enorme voldoening. Ik kan het iedereen aanraden. Tip: probeer tegelijkertijd aggressief te klinken, maar wel enthousiast en regelmatig luid te lachen. Dat is de optimale mix die het snelst effect oplevert. (Resultaat van jarenlang empirisch onderzoek).

    Mark [11] reageerde op deze reactie.
    Devidas [12] reageerde op deze reactie.

  8. Devidas schreef op : 12

    @.M [10]:
    In het Arabisch schijnt het ook goed te werken. Succes.

  9. Jeroen schreef op : 13

    decibel
    kilobel
    megabel

  10. Vilseledd schreef op : 15

    “Gebruik van deze stoorzenders is illegaal. Dus niet zeuren als je wordt gepakt.”

    Stop hem in de prullenbak, dan wordt alleen de stoorzender gepakt.

  11. .M schreef op : 17

    @Mark [11]: Punt is, dat als ik zelf ECHT moet bellen OF gebeld word, ik het fatsoen heb, op te staan en op de gang te bellen teneinde de medereizigers in mijn coupe niet te storen.
    Ik verwacht dit ook van anderen. Als een of andere asociale schoft met zijn gesprek mijn lectuur durft te verstoren, kom ik dus met een m.i. gepaste tegenmaatregel. Vergelijk het met het non-aggressie principe: ikzelf zal nooit ordeverstoring initieren. Maar als iemand anders het doet, laat ik het niet over me heen gaan.

  12. Peter de Jong schreef op : 18

    @Armin [16]:

    In de EU en de VS is de handel, import en het gebruik van jammers verboden. Dat heeft er mee te maken, dat je geen telecomnetwerken mag storen. Dat kan immers politie, hulpdiensten en luchtvaart hinderen waardoor mensenlevens in gevaar kunnen komen. Voor radiozenders heb je daarom meestal een aparte vergunning nodig. Alleen radiozenders met een laag vermogen zijn daarvan vrijgesteld (denk aan garagedeuropeners, draadloze huistelefoons, draadloze routers, maar ook GSMs).

    Een draadloos computernetwerk (WiFi) werkt op de 2,4 GHz band en daar is wettelijk een max. zendvermogen van 0,1 Watt toegestaan. Er zijn echter ook draadloze routers te koop die met 0,6 Watt zenden, een enkele zelfs met 1,2 Watt. Dat geeft een stabiele verbinding over een grote afstand of in gebouwen met veel beton.

    Een mobiele telefoon heeft een zendvermogen van ca. 0,125 tot 2 Watt. De zendmasten van het landelijke net werken met 10 tot 20 Watt. Er zijn hoogvermogen jammers die het signaal van de zendmast wegdrukken. Die worden bijv in publieksruimten gebruikt (kerken, moskeeën, musea, theaters, etc). Ze storen echter ook de verbindingen in de wijde omgeving rond het gebouw. Daarom krijg je er vrijwel nooit een vergunning voor (veel illegaal gebruik dus). Door het grote vermogen zijn ze gemakkelijk op te sporen (wordt niet actief gedaan, wel na klachten).

    De portable jammers voor in de trein zenden met 0,6 tot 3 Watt (meestal in korte bursts anders is je accu snel leeg). Zij drukken het zendsignaal van de GSM weg. Deze zwakkere jammers die ook niet continu zenden zijn lastiger te tracken.

    Geavanceerde jammers laten het carriersignaal tussen zendmast en mobieltje intakt en zetten alleen het gesprekssignaal uit.

    ===

    www.phonejammer.com

    www.thejammerstore.com

    www.dealextreme.com

    chinagrabber.com

  13. Peter de Jong schreef op : 19

    Als het rekeningrijden met GPS kastjes in de auto’s er ooit doorkomt dan zal er een bloeiende markt voor GPS jammers ontstaan.

    Die worden nu al volop gebruikt door professionele autodieven die het op de duurdere merken (allemaal voorzien van GPS tracker) hebben gemunt.

    Ook mensen die lijden onder hinderlijke belangstelling van anderen zullen GPS jammers gebruiken (privé-detectives bevestigen vaak een GPS tracker onder je auto om je gemakkelijk te kunnen volgen). Dat zijn ook goede klanten voor een encrypted mobieltje (duur!) en stoorzenders voor draadloze afluister- en videoapparatuur.

    ===
    www.spyshop.nl

  14. beek schreef op : 20

    Leuk stukje van Wladimir. Nuchterheid die regelmatig node gemist wordt.
    En die duidelijk maakt dat medemensen buitengewoon irritante medeschepselen kunnen zijn, waardoor je toch weer die eigen huiskamer van je eigen auto vele malen de voorkeur geeft.
    Zelfs al reis je eerste klas: zit er een groep Russen direct naast je, je rust te verstoren. Blijken ze er ook nog eens onbetaald te zitten. Spelen ze bekwaam toneel als de conductrice hen erop wijst dat je in de Nederlandse treinen moet betalen voor een zitplaats. Dat wisten ze niet. Popi-conductrice is weer eens genadevol, en de Russen reizen geheel gratis verder op het balkon.
    Wat verlang ik toch terug naar de tijd dat gezag gewoon gezag was. Als die nepvrienden van de politie en de treinen: ze zorgen er alleen maar voor dat de brave burger meer gaat betalen, vanwege al die vriendelijkheid jegens zwartrijders en andere slachtofferige dieven.

  15. dennis snel schreef op : 21

    @Hoc Voluerunt [7]: Het is juist andersom. De overheid heeft het zo voor ons geregeld dat een werkgever het treinkaartje volledig belastingvrij mag vergoeden, maar dat hij de automobilist maar 19 ct per km (over de kortst mogelijke route, niet over de werkelijk gereden route) belastingvrij mag vergoeden, en de werkgever kiest er meestal voor om deze richtlijn op te volgen. Bovendien vergoedt de werkgever dan weliswaar het treinkaartje; hij vergoedt nog steeds slechts 1/3 van de kosten. 2/3 wordt namelijk opgehoest door subsidies, en aangezien de auto voor de overheid wel een behoorlijke nett gain is (ik meen dat ongeveer 15% van de binnengeharkte automobilistenbelastingen ook daadwerkelijk voor vervoer gebruikt worden, en dat is dan inclusief openbaar vervoer), zou je kunnen stellen dat de automobilist 2/3 van elk treinkaartje betaalt.

    @Armin [16]: Bezit van de radardetector is zeer zeker niet strafbaar, hoewel Koos Spee je dat wel heeft proberen wijs te maken. Je mag gewoon zulke dingen hebben. De handel in RD’s is in Nederland wel strafbaar (behalve als je een RD aan een buitenlander verkoopt), en een RD mag ook niet werkend gemonteerd zitten in een auto op Nederlands kenteken (maar weer wel in een auto op buitenlands kenteken), maar al het andere is gewoon toegestaan.

  16. Anno Zijlstra schreef op : 22

    ik zei en tegen meisje in de *NL trein coupe die kennelijk een relatie probleem had luide en duidelijk:” ik zou het uitmaken met die gozer”, waar ik me mee bemoeide ?
    Nou, met je gesprek want ik kan alles horen.
    Dat hielp.

    *in andere landen fluisteren ze zo zacht dat ik ’t niet kan horen, het zit in ons volksaard dat boertige

  17. Anno Zijlstra schreef op : 23

    @René [5]:

    kijk, we hebben ze nog mannen van stavast !

  18. KleinPearlie schreef op : 24

    I had got a desire to begin my commerce, but I did not have got enough amount of cash to do it. Thank goodness my dude told to utilize the home loans. Hence I received the commercial loan and made real my dream.