donderdag, 9 december 2010
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Particuliere ruimtevaart weer mijlen verder

De “Spacecraft X” is rond de aarde gevlogen in een paar uur tijd en daarna ook weer succesvol geland! Vanwege de enorme kosten om een dergelijk project te ontwikkelen en uit te voeren, is het logisch  dat particulieren pas veel later dergelijke prestaties kunnen leveren dan overheden. Die laatste hebben immers de beschikking over onvoorstelbare hoeveelheden geld. Of door de burgers uit te persen, of uit gebakken lucht.

De test van vandaag was zo succesvol dat er al gesproken wordt om kennis en materiaal van vandaag te gebruiken om mensen en materiaal te vervoeren van en naar het Internatial Space Station.

De ontwikkeling gaat eigenlijk vreselijk snel als je bedenk de enorme problemen en kosten die er aan te pas komen.

Ook is dit weer een bewijs dat zelfs in de huidige onvrije markt de “half-vrije” mens nog in staat is om grote dingen te doen!

We leven wel in interessante tijden.

Zie ook: SpaceX craft splashes down in Pacific after successful launch

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Vrijheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Peter de Jong schreef op : 1

    De ruimtevaart is ook privaat gestart. De Amerikaanse uitvinder Robert Goddard (1882-1945) werd geïnspireerd door de SF boeken van Jules Verne en H.G. Wells. Hij legde de basis voor meertrapsraketten met vloeibare brandstof.

    De bekende Duitser Werner von Braun (1912-1977) hobbyde als kleine jongen al met raketten. Hij hielp later de nazi’s aan hun V2 raket en was een drijvende kracht achter het Amerikaanse Apollo-programma waarmee voor het eerst een mens op de maan werd gezet (Neil Armstrong op 21 juli 1969).

    Nu zie je allerlei private initiatieven. Het eerste private ruimteschip dat boven de 100 km kwam is SpaceShipOne (van Burt Rutan en Paul Allen). Het is inmiddels gekocht door Richard Branson die het met Virgin Galactic commercieel gaat exploiteren. Er zijn nog een dozijn andere ontwerpen (ook van de Russen, de Fransen, de Duitsers, de Japanners en de Chinezen).

    Commerciële ruimtevaart wordt steeds groter en belangrijker. AirFrance-KLM wil vanaf Curaçao een buitenaardse ervaring gaan aanbieden:
    nos.nl

    We zullen spacelines gaan zien die je een vakantie in een ruimtehotel aanbieden. In de verdere toekomst kan je ook een maanbasis verwachten waar je naar toe kan reizen. Op de Maan zelf zijn allerlei interessante trips te maken. Daarnaast zullen toeristen bezoekjes aan passerende kometen en astroïden kunnen brengen.

    Tegen het einde van de eeuw zal ongetwijfeld ook Mars in de belangstelling komen te staan. Terraforming van Mars (het op aards niveau brengen van atmosfeer en temperatuur) zal enkele eeuwen vergen, maar vóór die tijd kan je er dan al in je ruimtepak rondreizen.
    Peter de Jong [2] reageerde op deze reactie.

  2. Peter de Jong schreef op : 2

    @Peter de Jong [1]:

    De commerciële exploitatie van de ruimte gaat uiteraard verder dan alleen toerisme.

    Door het ontbreken van zwaartekracht zijn er zeer zuivere materialen met hoge sterkte te maken. Ook nanotechnologie kan onder microzwaartekracht een grote kwaliteitssprong maken. Daarnaast kunnen er zeer zuivere medicijnen uit ruimtefabrieken komen.

    Ook allerlei zeldzame delfstoffen kunnen tegen betrekkelijk geringe kosten (sling shot transporten) van de Maan en uit de astroïdengordel worden gehaald.

    En met ballistische ruimtevliegtuigen wordt de afstand Londen-Sidney in anderhalf uur afgelegd.

    ===

    “De Aarde is de wieg van de mensheid, maar een mens blijft niet eeuwig in de wieg.”
    ~ Konstantin Tsjolkovsky (Russisch ruimtevaartpionier)