vrijdag, 4 maart 2011
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Vrijheid in de praktijk: sudbury scholen

sudbury valley schoolVele mensen klagen terecht over de grote problemen met het klassieke, staatsgesponsorde onderwijs. Maar wat is het alternatief? Sedert enige jaren worden in België en Nederland sudbury scholen opgericht (ikzelf hielp mee met de oprichting van twee scholen), die consequent gebouwd zijn rond de principes van vrijheid en verantwoordelijkheid.

–update–

Wat ik er zo libertarisch aan vind, is dat de souvereiniteit van de kinderen er daadwerkelijk wordt gerespecteerd: ze worden niet in leeftijdsgroepen gedwongen, noch zijn er verplichte examens. Binnen de school worden mini-ondernemingen opgericht, die zelf verantwoordelijk zijn voor het bijeenzoeken van kapitaal, en die met hun inkomsten hun werking stelselmatig kunnen verbeteren. Zo is er in vele scholen een music corporation, een kitchen corporation, etc.

Ik vind het ook gewoon juist dat onderwijs op vrijwillige basis gefinancierd wordt, en ik ben ervan overtuigd dat de komende jaren, met de onvermijdelijke besparingen in het bestaande staatsonderwijs, er heel wat particuliere alternatieven de kop zullen opsteken.

In antwoord op de eerste reactie: dit artikel was bedoeld om de discussie los te maken. Ik ben zelf niet meer praktisch betrokken bij het sudbury onderwijs—mijn hart gaat er wel nog naar uit.

–/update–

Bekijk de video en surf naar sudbury.be en sudbury.nl voor meer informatie.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Educatie
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Wiebe schreef op : 1

    Mooi maar wat is nou precies het doel van dit “opiniestuk”? Ik krijg meer het gevoel dat je reclame aan het maken bent voor sudbury onder het mom, “het een is zo slecht, dit daarentegen is het helemaal enne stel geen vragen”!

    Hub Jongen [4] reageerde op deze reactie.

  2. Christel Hartkamp schreef op : 2

    Mijn opinie is dat eigenlijk helemaal niet veel mensen klagen over het reguliere onderwijs en wat dit doet met onze kinderen. Problemen worden vaak gezocht in indicaties bij kinderen als ADHD, ADD, Dyslexie, Beelddenker enzo. Alle hulpverlening is erop gericht het kind aan te passen aan het systeem, want, zo denkt men, het systeem is belangrijk voor later. Er zijn gelukkig mensen die verder kijken, en zien dat hun kind in al zijn eigenheid zou moeten kunnen uitgroeien tot een creatief, innvatief en bovenal verantwoordelijk persoon, die weet wat het is om keuzes te maken en die zijn passies en talenten ten volle heeft kunnen exploreren. Voor dit soort mensen zijn er inderdaad gelukkig scholen die dit proces ondersteunen, vanuit respect en vertrouwen. Wellicht zullen meer mensen zich gaan realiseren dat ons controle en op angst gebaseerde onderwijssysteem kinderen, en de volwassenen van de toekomst, ongelukkig maakt.

  3. Nico de Geit schreef op : 3

    Prachtig!

    Een privéschool op een landgoed waar kinderen zichzelf kunnen zijn in een wereldje van min of meer gelijkgestemden. Geen prestatiedwang en constant te horen krijgen dat ze niet goed genoeg zijn. Werkelijk: in het staatsonderwijs worden kinderen structureel mishandeld. Ze moeten onder dwang 1.000 uur per jaar deelnemen, het onderwijs is ronduit slecht en dat heeft volgens de staatsscholen slechts één oorzaak: de kinderen.

    Voor kinderen die vastgelopen zijn in het voortgezet onderwijs zijn er de privéscholen waar binnen één of twee jaar de opleiding kan worden afgemaakt. Kosten: 14K tot 32K euro per jaar.

    Kinderen die doen waar ze zin in hebben: dat kunnen ze thuis ook – misschien is de school te zien als een tweede huis. Veel ouders dwingen hun kinderen juist om deel te nemen aan van alles.

    Voor mij te duur in ieder geval. Eén of twee jaar privé-onderwijs per kind, dat kan nog voor een arme Geit, maar daar houdt het wel op. Oké, een paar jaartjes extra dan.

    In Zuid-Afrika (In de blanke gemeenschap Orania) wordt de computer ingezet. Persoonlijk denk ik dat dat de toekomst heeft. Bepaalde dingen moet een kind gewoon weten, en onderwijs via een computer is effectief en relatief voordelig. Natuurlijk naast sociale vaardigheden.

  4. Hub Jongen schreef op : 4
    Hub Jongen

    @Wiebe [1]:

    Je kunt natuurlijk elke vraag stellen die je wilt. Misschien reageert de schrijver er dan op.
    Mijn “beleving” van dit stukje/video was een nieuw inzicht van een ander alternatief dan het indoctrinerende overheidsonderwijs.
    Nuttig om te overwegen bij de opvoeding van je kinderen.

  5. Nico de Geit schreef op : 5

    Privé-onderwijs zou fiscaal aftrekbaar moeten zijn omdat je investeert in de toekomst. De werkelijke kosten voor een jaar voortgezet onderwijs op een staatsschool bedragen ongeveer 10K. Dat geld zou dus ook als subsidie richting privéschool kunnen.

    Voor mensen die twijfelen of ze hun kind wel of niet naar een privéschool moeten sturen: noem me een betere investering dan in jezelf of in je eigen nageslacht.

  6. Alex schreef op : 6

    Als ik de geld voor had zou ik het overwegen. Met twee kinderen zou het nabij de 500 euro per maand zijn, dankzij belastingen die ik gedwongen wordt te betalen is dit niet betaalbaar voor mij.

    Ik betaal liever voor mijn kinderen hun onderwijs dan dat mijn geld door een of ander overheid hervedeeld wordt om van alles en niks mee te doen, behalve dat wat ik echt nodig heb.

  7. Nico de Geit schreef op : 7

    Prijzen

    Wat kost een jaartje Sudbury?

    Ik vind een prijs van € 297,– per maand op de website van De Kampanje, maar dat kan alleen als er heel veel geld ergens anders vandaan komt. dekampanje.org

    Ik ben erg benieuwd naar het financiële plaatje.

  8. Hoc Voluerunt schreef op : 8
    Hoc Voluerunt

    Een beetje de zelfde insteek als de vrije school, die de leer van steiner aanhangt die ook voor eigen verantwoordelijkheid uit gaat en de persoonlijke ontwikeling.
    Daar wordt het kind ook gestimuleerd vanuit zichzelf en enkel geholpen door de leraren.
    Het leren doet het kind zelf.
    dit ales met een strikte structuur van dag tot dag vor kleinere kinderen waar ze zich veilig in kunnen voelen en ontwikkelen.
    Het begint daar al zo klein als met speelgoed, dat is er niet. Dus gaan ze aan de haal met ales wat er te vinden is om er iets leuks en moois van te maken.

    wanneer zie je in de klas een groot piratenschip in de klas gemaakt uit stoelen en banken. Of een rails gemaakt van blokken waar knikkers door rollen door de klas heen.
    dit wordt niet gestimuleerd door de lararen maar doen de kinderen zelf.

    Lijkt me een beetje het zelfde.
    Behalve dan dat ik mijn kinderen niet wil leren dat democratie juist is! Wat ze bij de vrije school er niet in stampen en bij Sudbury wel

    Nico de Geit [15] reageerde op deze reactie.

  9. Christel Hartkamp schreef op : 9

    Beste Nico,

    Ons onderwijs wordt bekostigd louter uit ouder bijdragen. Voorlopig werken veel stafleden vrijwillig in de school. Een staflid wordt betaald. Ons financieel model is simpel, we hebben geen overhead. Alles wordt door de schoolmeeting – stafleden en studenten – gedaan. De hele organisatie van de school rust dus op de schoolleden. Gelukkig groeit de school goed op dit moment, en wordt onze financiële situatie steeds beter, zodat meer stafleden ook betaald kunnen gaan worden op den duur.

    Nico de Geit [12] reageerde op deze reactie.

  10. Hoc Voluerunt schreef op : 10
    Hoc Voluerunt

    Jammer alleen dat als je je inschrijft voor zo’n school je de kosten van scholen door de staat niet evenredig terug krijgt op je loonstrookje.
    Het blijft voor veel mensen toch aantrekkelijk om hun kinderen naar overheidscholen te doen omdat ze die simpelweg al betaald hebben.

    Scrutinizer [28] reageerde op deze reactie.

  11. Christel Hartkamp schreef op : 11

    Helemaal eens, maar met bekostiging komen allerlei overheidsregels, waardoor je dit type onderwijs niet doen. Sterker nog, overheden proberen zelfs bekostigingseisen op particulier onderwijs toe te passen. Dit is iets wat wij nu via de rechter bestrijden. Ik heb alleen nog nooit iemand ontmoet die zo aan het overheidsinfuus hing, dat dat een reden was om in regulier onderwijs te blijven. Lijkt me ook een slechte raadgever.

    Alex [14] reageerde op deze reactie.

  12. Nico de Geit schreef op : 12

    @Christel Hartkamp [9]:

    “Ons onderwijs wordt bekostigd louter uit ouder bijdragen.”

    Ik vind op de website van De Kampanje een bedrag van € 297,– per maand. Regulier privaatonderwijs kost tussen de € 14k en 32k per jaar. Ik kan die 297 euro dus niet plaatsen. Alleen de huur van een geschikte locatie is al enorm, en ja, leerkrachten moeten ook ergens wonen en op tijd boodschappen doen….

    Christel Hartkamp [17] reageerde op deze reactie.

  13. Vilseledd schreef op : 13

    Pff. Altijd die filmpjes. Begrijpen internetters nou nooit, dat mensen ook wel eens muziek op hebben staan?

    “In Zuid-Afrika (In de blanke gemeenschap Orania) wordt de computer ingezet. Persoonlijk denk ik dat dat de toekomst heeft.”

    De computer geeft je geen aandacht. Belangrijk is, dat een leraar kan zien, of je iets wel of niet begrijpt. Zelfstudie of afstandsonderwijs vergt een behoorlijke dosis discipline.

    “Voor mensen die twijfelen of ze hun kind wel of niet naar een privéschool moeten sturen: noem me een betere investering dan in jezelf of in je eigen nageslacht.”

    Onderwijsdeelname is consumptie, geen investering.

    “Daar wordt het kind ook gestimuleerd vanuit zichzelf en enkel geholpen door de leraren. Het leren doet het kind zelf.”

    Het rendement van het klassikale onderwijs is toch het hoogst. Ik heb een best wel intelligent meisje eens zien worstelen met op zich eenvoudige sommen. Ze had er geen inzicht in en geen goed werktempo. De vader heeft haar dan ook vanaf de vijfde klas van de Vrije School af gehaald.

    Nico de Geit [18] reageerde op deze reactie.
    Hoc Voluerunt [20] reageerde op deze reactie.

  14. Alex schreef op : 14

    @Christel Hartkamp [11]:

    Veel mensen kunnen de extra kosten voor een alternatief onderwijs gewoon niet betalen.

    Het beste zou zijn als we de vrijheid van homeschoolen had, nu op het moment is die zeer beperkt. Het beste is je eigen kinderen zelf les te geven, vooral als je genoeg kennis hebt om dat te doen.

    Regelgeving, wetten, en het geld gepik van overheiden is de oorzaak dat alternatieven moeilijk zijn te verkrijgen voor de gemiddeld mens.

    Het wordt of te duur gemaakt, of ze zorgen dat je te weinig geld overhoud of ze verbieden het.

    Zolang er maar een klein groepje zich bezig houd met alternatieve scholing zal de overheid het met mate dulden, wordt het een daverend succes dan zal de overheid ervoor zorgen dat het verboden wordt.

  15. Nico de Geit schreef op : 15

    @Hoc Voluerunt [8]:

    `democratie`

    Ik zie niets in een democratische structuur. Voor mij is het een kapitein die de koers uitzet met daaronder vrijwillige deelnemers. Bevalt het ze niet, dan gaan ze gewoon. De kapitein wordt aangestuurd door mensen die het project financieel mogelijk maken.

  16. Peter de Jong schreef op : 16

    Uitstekende ontwikkeling. Het private onderwijs is de laatste jaren ook in NL enorm gegroeid. Dat is ongetwijfeld een gevolg van het steeds verder verloederende staatsonderwijs.

    Meer algemeen is het erg belangrijk als in een land vrije schoolkeuze bestaat en de mogelijkheid om als ouder zelf je kind te onderwijzen (morele vorming! *). Online cursussen helpen daarbij.

    Leraren kunnen hun lesstof wereldwijd verspreiden via DVD of online video. AI software en online onderwijscoaches (webcam+chat) helpen de leerling zich de stof eigen te maken en nemen examens af. Praktijkonderwijs kan zowel via simulatiesoftware als bij de instituten en in de beroepssector (trainingslokalen+stages) op tijden dat het de leerlingen uitkomt (ook avonduren, weekenden).

    Kwaliteitsbewaking van het private onderwijs kan gedaan worden door de brancheverenigingen van de scholen en onderwijsinstituten, consumenten- en werkgeversorganisaties, sponsororganisaties, en de organisaties van ouders en kinderen. Het internet biedt diverse fora voor informatie-uitwisseling.

    Zie ook:

    The Foundation for Educational Choice
    www.edchoice.org

    Alliance for the Separation of School & State
    www.schoolandstate.org

    Universities that Offer Free Courses Online (open course ware in NL o.a. van de TU Delft)
    education-portal.com

    The Libertarian Parenting Movement
    en.wikipedia.org

    ===
    *)
    “Het jonge kind ziet zijn ouders nog als zijn persoonlijke bezit. Wat zij bezitten is ook van hem. Op de peuterspeelzaal zien we dat hij het speelgoed van andere kinderen afpakt wanneer het hem belieft ermee te spelen. Zich verplaatsen in de ander kan de peuter nog niet. Het verdriet of de boosheid bij het andere kind zegt de peuter nog niet zoveel. Dit is een normale egocentrische fase die echter gaandeweg zal veranderen als volwassenen het kind op dit gedrag gaan aanspreken. Al doende begint een kind te beseffen dat mensen op zichzelf staan en hun eigen bezittingen hebben. Als dit proces niet goed plaatsvindt zal het kind niet het verschil tussen mijn en dijn leren begrijpen.”

    “Op scholen zien we vaak dat kinderen niet van elkaars spullen kunnen afblijven. Bij veel mensen thuis is het de normaalste gang van zaken dat gezinsleden zonder dit aan elkaar te vragen, elkaars spullen gebruiken. Leren delen is een nobel streven, maar elk mens heeft ook behoefte aan een stukje territorium. Een eigen kast, eigen kleding, eigen speelgoed. We kunnen aan elkaar vragen of we spullen van de ander mogen lenen en bij ontkennend antwoord: even goede vrienden. Als kinderen niet wordt geleerd dat ze recht hebben op een stukje eigen bezit, hoeven we niet te verwachten dat ze andermans bezit respecteren.”

    ~ Annie de Vreugd (orthopedagoog)

  17. Nico de Geit schreef op : 18

    @Vilseledd [13]:

    “Onderwijsdeelname is consumptie, geen investering.”

    Als iemand leert fietsen dan verrijkt dat zijn leven en is dat wel degelijk een investering in zijn welzijn. Hetzelfde geldt voor zwemmen, dammen, tennis, drummen of wat dan ook. De ene investering levert meer vruchten op dan de andere.

    Talenten kunnen ontwikkeld worden, en soms kost dat geld, en is er dus sprake van een investering. Ook is er sprake van rendement op die investering.

  18. Nico de Geit schreef op : 19

    @Christel Hartkamp [17]:

    “Wij huren onder in een scouting gebouw”

    Ik ben niet op zoek, dus ik kom niet langs. Maar ik kan die 297 euro nog steeds niet plaatsen. Het zullen zeker geen klasjes van enkele kinderen zijn en ook niet in een villa op een landgoed zoals in het filmpje.

    Dus met die 297 euro wordt alles betaald: huisvesting, lonen, studiemateriaal, etc?

    Dat is € 3.600,– per jaar, ik geloof dat de staat ruim het dubbele per kind in het basisonderwijs uitgeeft.

    —————————————————-

    Wat nogal eens voorkomt is dat kinderen vastlopen in het voortgezet staatsonderwijs. Private scholen spelen hierop in door het mogelijk te maken binnen afzienbare tijd het kind te kwalificeren voor deelname aan het examen. Dat kost meer dan 297 euro per maand. Bij Luzac is dat zo’n, 16k tot 18k, bij de betere private scholen tussen de 19k en 24k, met uitschieters naar 32k. Die bedragen contrasteren enorm met de genoemde 297 euro per maand.

    Maaike Eggermont [24] reageerde op deze reactie.

  19. Hoc Voluerunt schreef op : 20
    Hoc Voluerunt

    @Vilseledd [13]:
    En leert het kind nu wel goed rekenen? of de sometjes uit het hoofd.
    Zal dit kind de informatie na 20 jaar nog steeds net zo makkelijk opdrammen als toen ze het leerde.
    Ik betwijfel het.

    Wat ikl heb geleerd van die school en duidelijk kan zien is dat de creatieve vakken enorm goed onderwezen worden en exacte vakken op een methode waar je lichamelijk ook bij betrokken bent, het maakt het korte termijn van onhouden langer op die lichamelijke interactie.

    Daarbij hebben zij i.t.t het klassieke onderwijs (staatsonderwijs) de volledige vrijheid zich te ontwikkelen zoals ze zijn, niet zoals ze horen te zijn volgens de maatstaven van de staat.

    Het kind blijft individualistisch, en het leren loopt op termijn makkelijker ook al leren ze het iets lager.

    Cijfers liegen er niet om .
    Eindhoven:
    Regulier onderwijs : 70% VMBO 30% hoger
    Vrije school + Novalis: 80% HAvo+2vwo Gymnasium rond de 20% gaat maar naar het vmbo in veel jaren.

    De uitstroom is van hogere kwaliteit, in bijna alle gevallen per jaar bekeken met het reguliere onderwijs van de Basis scholen.

  20. Vilseledd schreef op : 21

    “En leert het kind nu wel goed rekenen? of de sometjes uit het hoofd. Zal dit kind de informatie na 20 jaar nog steeds net zo makkelijk opdrammen als toen ze het leerde.”

    Als het maar niet het antwoord schuldig blijft, wanneer het 8 keer 9 of 7 keer 8 moet uitrekenen. Het gaat om het inzicht, dat je de tafeltjes van buiten moet kunnen om alle andere vermenigvuldigen en delingen te kunnen maken. Zonder parate kennis wordt het moeilijk functioneren.

    “Wat ik heb geleerd van die school en duidelijk kan zien is dat de creatieve vakken enorm goed onderwezen worden en exacte vakken op een methode waar je lichamelijk ook bij betrokken bent, het maakt het korte termijn van onthouden langer op die lichamelijke interactie.”

    Het reguliere onderwijs leert leerlingen toch ook altijd een situatieschets te maken, wanneer ze een opgave over een electrisch veld of kernfysica moeten maken. Maar de meeste jeugd is te ongeduldig en wil meteen de oplossing weten. Een oefenexamen wordt zo gemaakt: ze slaan de inleidende tekst over, lezen de vraag, kijken of ze de tekst nodig hebben, lezen die vluchtig en missen kernpunten; vervolgens gaat het niet snel genoeg en kijken ze nar het antwoord en roepen: “O ja.” Maar een dergelijke opgave in de toekomst stelt ze voor dezelfde problemen.

    “Daarbij hebben zij i.t.t het klassieke onderwijs (staatsonderwijs) de volledige vrijheid zich te ontwikkelen zoals ze zijn, niet zoals ze horen te zijn volgens de maatstaven van de staat.”

    Het heeft weinig zin om uren zelf te zoeken, wanneer er in de door de beschaving opgebouwde kennis een snelle oplossingsmethode beschikbaar is. Zelfontdekkend leren, akkoord, maar het mag niet ten koste gaan van het tempo; daarnaast ben je in je zelfstudie-uren vrij om dingen alsnog dieper te onderzoeken.

    “Regulier onderwijs : 70% VMBO 30% hoger”

    Tja, als de docenten niet meer staartdelen kunnen, dan is het maar goed, dat de leerlingen niet naar het VWO kunnen. Wordt lastig als de docent op het VWO straks zegt: “Deel x³+6x²+12x+18 door x+3. Beter is het om mensen met een behoorlijke algemene ontwikkeling voor het lager onderwijs te zetten.

    “De uitstroom is van hogere kwaliteit, in bijna alle gevallen per jaar bekeken met het reguliere onderwijs van de Basis scholen.”

    Ik hoop niet, dat je zelf lesgeeft, want aan de spelling mag nog het nodige gebeuren. De uitstroom is van “hogere kwaliteit”, omdat rijke ouders eerder voor dat soort scholen kiezen, omdat de zoontjes en dochtertjes straks toch een baan vinden via het netwerk van pa en ma. Wat er misgaat, dat spijkeren ze zelf wel bij of geven ze uit aan een privédocent.

    Hoc Voluerunt [23] reageerde op deze reactie.

  21. Jorge schreef op : 22

    Overschat het belang van leraren en persoonlijke begeleiding niet. Kinderen leren elkaar zolang ze in de juiste omgeving zitten en de juiste middelen hebben. Check de succesvolle experimenten met www.khanacademy.org op basisscholen

  22. Hoc Voluerunt schreef op : 23
    Hoc Voluerunt

    @Vilseledd [21]:
    De vrije school is geen private school zoals in het onderwerp.
    het krijgt wel degelijk financierin door de overheid, er wordt echter wel gevraagd aan de ouders een donatie te doen aan het begin van het jaar naar eigen inzicht en draagkracht.
    ze hebben het wel vaak aan de stok met de overheid die hun methodes aan banden proberen te leggen.

    Weet niet tot in hoeverre jou vrije school et de van mij verschilt, maar je ziet dat de methode erg gunstig werkt op kinderen
    Ze beginnen welliswaar met de exacte vakken een jaar later, maar er is al een gedegen basis gelegd om die informatie makkelijker te kunnen absorberen en gebruiken.
    ipc simpelweg methode 1 uit te kop te stampen en toe te passen.

    Zal er eens een artikel voor maken volgende week, hoewel ik het niet eens ben met de stellingen over egiosme van Steiner, is het onderwijs gebaseerd op ” vauit het kind zelf” heel aantrekkelijk met meetbare gunstige effecten.

    Zelfs overheid organen zoals de GGD kan niet anders dan erkennen dat de mensen die van die scholen afkomen vaak beter onderwezen zij met meer kennis intact.

    Het begint nu ook een trend te worden om het reguliere onderwijs meer om te vormen naar hun methode, hoewel de overheid de school zelf blijft bestrijden.

  23. Maaike Eggermont schreef op : 24

    @Nico de Geit [19]:

    Maar in het bestaande onderwijs moeten er allerlei remedieringsleerkrachten worden betaald, directie, secretaresse, etc.
    Dat hebben we allemaal niet en administratie doen we zelf.

    Elk kind krijgt hetzelfde boek, etc. Er wordt gewoon veel creatiever omgegaan met materialen zoeken. En niet iedereen hoeft hetzelfde te hebben.
    Er worden geen tonnen materiaal aangesleept, enkel wat noodzakelijk is, vaak nog op vraag. En dikwijls gaan de studenten mee op zoek.

    Er is niks mis met persoonlijke begeleiding. Alleen dringen we die niet op.

    Hoc Voluerunt [25] reageerde op deze reactie.
    Hoc Voluerunt [26] reageerde op deze reactie.

  24. Hoc Voluerunt schreef op : 25
    Hoc Voluerunt

    @Maaike Eggermont [24]:
    Toch een vraag, niet dat ik alle ins en outs van de psyche ken van kinderen.
    Maar zijn er geen door de school verplichten vakken, een les om de interesses te onderzoeken?
    ik bedoel dat een kind bijvoorbeeld nooit uit zichzelf gaat vragen hoe filosofie in elkaar zit, of een bepaald onderdeel van geschiedenis.
    Vanuit ontdekking kan interesse pas gewekt worden, maar zonder de kennis die iemand eerder vergaard heeft kan een kind nooit uit zichzelf ineens vragen, hoe zit dat nou eigenlijk met filosofie e.d. als ze/hij niet weet wat het is om mee te beginnen.

    Wat jullie verplichten en niet en hoe het onderwijs in elkaar steekt moeten jullie zelf weten, maar ik vraag dit even niet als libertarier maar als ouder.

    En die democratie door onwetenden die gelijkgestemd zijn, betekend geen garantie voor goed onderwijs, enkel dat het onderwijs tot stand is gekomen door een groot getal jongeren met beperkte kennis voor wat juist onderwijs is (leeftijd 4 t/m 13 bijvoorbeeld)

    Is dat niet het zelfde pakket als onze democratie in de echte wereld, waar 50%+1 van de socialisten bepaald wat de rest verplicht moet doen, ongeacht hun mening.

    Maaike Eggermont [27] reageerde op deze reactie.

  25. Hoc Voluerunt schreef op : 26
    Hoc Voluerunt

    @Maaike Eggermont [24]:
    de bewerking optie werkt niet goed in Wp nu.

    Maar zijn er mensen op jullie scholen die skype hebben, zou graag een interviewtje plannen voor een artikel hier.

  26. Maaike Eggermont schreef op : 27

    @Hoc Voluerunt [25]:

    Wie beslist wat de basis is? Moet iedereen echt die basis kennen? en is het echt zo dat ze de belangrijke zaken niet leren als iemand het hen niet aanleert?

    Mijn kinderen zijn niet per se hoogbegaafd, maar ze weten al snel hoe de vork in de steel zit. Het zijn capabele mensen, met eigen rechten, en ik heb er alle vertrouwen in dat ze zullen leren wat noodzakelijk en goed voor hen is.

    Kinderen, jongeren gaan net wel hele moeilijke vragen stellen. Sommigen willen weten wat integralen zijn, anderen niet. Sommigen willen Japans leren omdat ze op comuter naar die filmpjes keken, of zomaar, en raken daardoor geboeid in andere aspecten van dat land. Ze zien elkaar op school en de mensen in hun omgeving allerlei dingen doen, om maar te zwijgen wat ze zien op internet en hoe eindeloos dat is. Onze school is geen leeg eiland, ze staat midden in de wereld.

    Die ongeacht hun mening, dat klopt niet. Onze schoolmeeting is open, iedereen kan er zijn ding vertellen. Er wordt open en respectvol met elkaar omgegaan. De meeste mensen zijn erg onder de indruk hoe fair het is. En nee, je krijgt dus niet altijd je zin.

    Skypen kan, je kan me vinden op mijn naam. mailen kan op maaikeeggermont@gmail.com

  27. Scrutinizer schreef op : 28

    @Hoc Voluerunt [10]: Op zich heb je gelijk, maar dat is hetzelfde als geen auto willen omdat je via belastingen meebetaalt aan treinen, bussen en trams. Toch ken ik ook onder libertariers weinig mensen die principieel geen auto kopen en altijd het OV gebruiken alleen omdat ze niet dubbel willen betalen. Als je als libertarier het beste met je kind voorhebt, kan je dus heel pragmatisch je belastingen als een sunk cost beschouwen en de afweging maken of het je ca. 3000 euro per jaar waard is om je kind naar een goede school te sturen i.p.v. het op een overheidsschool te dumpen en dan maar het beste te hopen.

    Hoc Voluerunt [33] reageerde op deze reactie.

  28. Def schreef op : 29
    Def

    @Christel Hartkamp [17]:
    Dit anti autoritaire model zal ik nog even filosofisch moeten toetsen voordat ik er een mening over kan vormen. Over het algemeen sta ik er redelijk positief tegenover.
    Ik heb respect voor de mensen die zulke scholen opzetten. De haat vanuit de overheid is onvoorstelbaar groot. 1) de onderwijsinspectie maakt je gek. 2) je betaald dubbel, je belastinggeld krijg je niet terug. Er is niet zoiets als een voucher systeem in NL.
    Rutte heeft ooit gepleit voor een beperkte vorm van onderwijsvouchers toen hij nog staatssecretaris van onderwijs was. Wie weet valt er wat te halen bij de ‘liberals’.

    Def [30] reageerde op deze reactie.