Vrijheidsnieuws

Betaalmiddel?Betaalmiddel? Geïnspireerd door het goede en zeer duidelijke artikel van Seneca, afgelopen woensdag (http://www.vrijspreker.nl/wp/2012/04/zelf-geld-drukken/#more-106772) , over “Zelf...
Lees verder

Economie en Oorlog, het machtsspel der gewetenlozenEconomie en Oorlog, het machtsspel der gewetenlozen (Deel IX ).  De wereld wordt in hoog tempo onveiliger door het toenemende aantal oorlogen en conflicten, terwijl onze vaderlandse politici helaas van mening zijn dat ze...
Lees verder

Oorzaak of gevolg?Oorzaak of gevolg? Wat betreft de in diverse topics gevoerde discussie over persoonlijke vrijheid en de bescherming van eigen kapitaal waarvan Vrijspreker “verweten” wordt dat ze het daar...
Lees verder

Feestelijke Nederlandse première Atlas shrugged in...   Atlas Shrugged Part 1 Movie, Amsterdam 16 januari 2011 De verfilming van het eerste deel van het boek Atlas shrugged van Ayn Rand ging 15 april 2011 in de Verenigde...
Lees verder

De Grote finale voor de euro. Wat betekent dat voor u?De Grote finale voor de euro. Wat betekent dat voor... De Vrijspreker publiceert al jaren over het verkeerde beleid van politici, en in het bijzonder wat betreft de invoering van de euro. Zelfs nog eerder, de vorming van de politieke...
Lees verder

EU met boter en suikerEU met boter en suiker De EU heeft volgens politici en de MSM media ons veel Voorspoed, Vrede en Welvaart gebracht. Daarom moet dit prachtige stelsel en de euro koste wat kost behouden worden en  ...
Lees verder

De Grote DepressieDe Grote Depressie De Grote Depressie Over de periode van de jaren '20-'30 en de Grote Depressie bestaan vier grote mythes. De eerste is dat de crash in 1929 het gevolg was van gekte op de...
Lees verder

SP stelt kamervragen over de Nederlandse goudvoorraadSP stelt kamervragen over de Nederlandse goudvoorraad (English: Questions of MP about Dutch gold stock, see below) Wellicht geïnspireerd door de goudpetitie van de Vrijspreker, heeft Ewout Irrgang van de SP vrijdag tien relevante...
Lees verder

De euro KOST ons heel veel geld !De euro KOST ons heel veel geld ! Politici, met onder andere deJager, Rutte en Verhagen, liegen als ze steeds maar verkondigen dat de euro “ons” (u ???) zoveel welvaart heeft gebracht. Het tegendeel is...
Lees verder

SchuldencrisisSchuldencrisis ,,De overheid bestaat uit een bende mensen die precies hetzelfde zijn als u en ik. Ze hebben geen van allen een speciaal talent voor zaken of regering, ze hebben alleen een...
Lees verder

De Vrijspreker streeft naar een maatschappij waarin ieder mens soeverein is: ieder mens heeft het recht zijn leven te leiden zoals hij zelf wil, zolang hij datzelfde recht van ieder ander respecteert.
zaterdag, 8 oktober 2011
Verstuur dit artikel naar een vriend of vijandDoorsturen   Print dit artikelPrinten

Dutch Secretary of the Treasury answers questions about whereabouts of the Central Banks gold

 (Het Nederlands artikel volgt snel)

 September 18 we published these questions and here are the first answers.

We repeat the questions of the Dutch Socialistic Party with the answers of the Secretary, and follow up with first comments of the Vrijspreker. We think further questions are justified!


Question —Answer—Comment

1
Did the Dutch Central Bank (DNB) loan part of their gold?
If yes, how much and to whom?

No. DNB has informed me that they have stopped loaning out gold as of 2008.

 Comments Vrijspreker: if so, why doesn’t DNB make that clear in the annual report? Why hide such crucial information.

2
Why are gold and gold loans stated as one line item in the annual report 2010 instead of mentioned as 2 separate items?

DNB follows the rules for valuation, determination of result and balance sheet presentation of the European system of Central Banks. The asset ‘Gold and Gold Receivables’ reflects the physical gold inventory.

 Comments Vrijspreker: good international accounting standards oblige companies to separate cash from receivables, as they’re clearly different. Why wouldn’t these standards apply to central banks? In times of increasing civil unrest because of opaque financial schemes being set up by governments, central and commercial banks and the demand for more transparency, how would you justify these special rules for central banks? Are they above the law?

3
Can you give an overview of the yearly yields of the gold loans during the past years?

No gold has been loaned out over the past years.

4
Where IS the physical gold of DNB? At which locations and how much is where?
What is the reason that the gold is still at these locations?

DNB has a location policy, which means that the gold has been spread over the following locations: New York, Ottawa, London and Amsterdam.

 Comments Vrijspreker: why doesn’t the Secretary answer all the questions? What is the amount per location? And what exactly is the location policy?  Why New York instead of any random other city? Also it’s important to know how often and by whom the vaults are audited.

5
What was the most important reason for DNB to sell the gold in the past? Are the storage costs a reason? What are the actual costs to store the gold?

By selling gold in the past, DNB has tried to align its gold holdings with other gold holding countries. The storage costs were not a factor in the decision to sell the gold, because they are relatively low. Currently, DNB’s total annual storage costs paid to other central banks amount to a few hundreds of thousands of euros. The costs vary per location.

Comments Vrijspreker: why would DNB want to align its gold holdings with other central banks’ holdings? Is there a coordinated central policy amongst all central banks? Has this been prescribed by the Bank of International Settlements? Are the recent gold purchases by developing countries’ central banks not conflicting with this international policy. Could you outline the details of this policy?

6
Can you confirm that since 1991 of the 1700 tons of gold about 1100 tons have been sold?
Is the remark of journalist Peter de Waard correct that because of these historic sales there is a loss of about 30 billion euro?
If not correct, what is the right amount?

Since 1991, 1,100 tons of gold have been sold. Back then it was concluded that DNB held relatively much gold compared to other central banks. Decided was to align the amount of gold with other important gold owning countries. Sales proceeds have been added to DNB’s general reserves and have been invested in interest generating investments. Comparing the actual, as a result of the financial crisis, higher gold price with the historical gold price does indeed lead to more or less the amount as mentioned by Mr. De Waard. However, one has to take into account the investment income generated since selling the gold and the fact that the result of said calculations heavily depend of the strongly fluctuating price of gold.

Comments Vrijspreker: again, why align the gold holdings with that of other central banks? What exactly is the purpose of that policy?

7
How much of the National Debt has during the past 20 years been paid off with the proceeds of the gold sales? Are you of opinion that the sustainability of the national debt will be improved by paying off the debt and at the same time selling the gold?

Gold is an asset of DNB. The sales proceeds have been invested in other assets and have hence not been used to reduce the national debt. The return on investments will flow back to the Dutch government as a result of DNB’s dividend payments.

8
What is in your opinion the present function of the gold stock?

DNB’s physical gold holdings function as the ultimate reserve and anchor of trust in times of financial crisis. Further, gold is being held for diversification reasons.

 Comments Vrijspreker: clearly DNB sees value in gold. For that reason, it needs to be more transparent, and so should all central banks.

9
What is the relation between the size of the market of the gold stock and the size of the market of gold derivates? What are the possible consequences of this?

The size of the physical gold market and derivatives market cannot easily be compared because of diverging measures for the size. For the trade in physical gold the turnover is measured: in the most important market (London) this amounted to USD 136 billion in the second half of 2010 according to the London Bullion Market Association. For the derivatives market the underlying value of outstanding derivatives (swaps, future contracts and options) is of importance. For the second half of 2010 these amounted to USD 396 billion according to the Bank of International Settlements. In general one can say that the availability of derivatives markets promote efficient price discovery.

 10
Can you confirm that recently a number of countries have even enlarged their physical gold stock? Do you have an explanation for this development?

Buyers are developing economies that show strongly growing official reserves or where gold traditionally only constituted a small portion of the reserves. There is also a wide group of countries that have sold gold the past decade (including France, Spain, UK and Switzerland)

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading ... Loading ...

Door , topic: Algemeen, Economie, Overheid, Politiek, Vrijheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
Reactie van PV21 (8-10-11, 22:33) 1

“DNB’s physical gold holdings function as the ultimate reserve and anchor of trust in times of financial crisis. Further, gold is being held for diversification reasons.”

Hier wordt dus toegegeven dat goud weldegelijk in goede investering is als er economische slechte/dramatische tijden aankomen. Als zodanig staat dit lijnrecht tegenover reguliere berichtgeving omtrent investeren in goud, nl. dat het zo ongeveer van de zotte is.

NICE!

Hub Jongen [2] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Hub Jongen (8-10-11, 23:17) 2

@PV21 [1]:

Juist, ik zat er ook tegenaan te hikken en me af te vragen wat we daar nu mee kunnen doen.
Dat zegt diezelfde overheid die kortgeleden een pensioenfonds gedwongen heeft een deel goud te verkopen waardoor ze nu al een groot verlies hebben.

pcrs [11] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Danielvr (8-10-11, 23:49) 3

Het zegt als zodanig niets over goud als investering. Met ‘ultieme reserve’ wordt niet ‘beste’ maar ‘laatste’ reserve bedoeld; als de andere delen van onze reserves (vreemde valuta) onverhoopt niets meer waard zijn, is er altijd nog het goud. Die balanspost houdt de centrale bank kredietwaardig en kan bijvoorbeeld helpen om een nieuwe munt te dekken, als we ooit van de euro zouden moeten afstappen.

Maar inderdaad, het feit dat goud altijd waarde vertegenwoordigt kan ook voor particulieren reden zijn om een deel van hun vermogen in goud te steken, zeker in tijden waarin de waarde van gewone valuta van de ene op de andere dag sterk onder druk kan komen te staan. En naarmate dat gevaar stijgt en meer mensen voor goud kiezen, heeft dat ook tot gevolg dat de geldprijs van goud flink stijgt.

Overigens moet Nederland ook een aandeel hebben in de goudvoorraden van de ECB, het IMF en de BIS. Ik vermoed echter dat dat alleen om ‘pledges’ gaat, en dat het betreffende goud gewoon bij de 600 ton van ‘s lands goudvoorraad meegeteld is, ook al hebben we er geen volledige zeggenschap over..

Hein [22] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Onbezoldigd ruifvuller (8-10-11, 23:52) 4

Inderdaad. Dit is ook dezelfde overheid die probeert te voorkomen dat wij burgers goud kopen en er mee betalen via Goldmoney. Kennelijk is het erg goed als de overheid wat goud achter de hand heeft maar vind diezelfde overheid het voor zijn belastingslaven een minder geschikt plan.

 
Reactie van PV21 (9-10-11, 01:45) 5

Maar dat goud verkopen is toch ook puur wanbeleid, kunnen we de staat niet aanklagen voor onbekwaamheid?:P

30 miljard…

 
Reactie van Nico (9-10-11, 07:10) 6

Interessant interview…

Als locaties zie ik landen (US, UK) die eigenlijk nagenoeg failliet zijn. Tegelijk wonen in de Anglo-Saksische wereld wel de werkelijke machthebbers ofwel o.a. de steenrijke bankiers die achter de schermen aan alle touwtjes trekken.

Er zijn dus landen die delen van hun goudvoorraad hebben verkocht. Ik ben benieuwd wie die voorraad dan heeft gekocht en heb het vermoeden dat dat dan weer die werkelijke machthebbers zijn, die op die manier de werkelijke rijkdom van de wereld (voor zover materiële rijkdom echte rijkdom is) zoveel mogelijk naar zich toe trekken en zich daardoor meer macht verwerven. Een aloud spel.

Het uitlijnen van voorraden betekent dat in het grote machtspel ook afspraken zjin gemaakt over de verdeling van rijkdom (en daarmee de verdeling van macht).

Het is opmerkelijk dat de antwoorden zo vaag zijn. Opmerkelijk, in die zin dat opgemerkt moet worden dat de overheid liever niet weet wat de werkelijke stand van zaken is;
- Geld wat alleen de waarde heeft die consumenten eraan hechten, maar zelfs het papier niet waard zijn waarop het gedrukt is.
- Tastbare waarde c.q. tastbaar bezit wat overgaat naar de handen van onbekende mensen en organisaties.

Interessant…

 
Reactie van arjan (9-10-11, 10:21) 7

ik denk dat ze dat goud gewoon verkocht hebben aan juweliers in india

 
Reactie van Hugo (9-10-11, 10:31) 8

Ik vind deze antwoorden schokkend en het bevreemd mij dat dit niet door de pers wordt opgepikt.

Nederland heeft 1100 ton goud verkocht sinds 1992. Elke monetair econoom (dit zijn er weinig) weet dat goud het ultieme middel is voor waarde opslag.

Elke monetair econoom weet ook dat elke fiatvaluta gemiddeld na 27 jaar waardeloos wordt.

Waarom is dat goud verkocht en aan wie? Waarom mogen wij dit niet weten?

Is de euro goudgedekt? Houden centrale banken intern een andere prijs aan voor goud? Waarom kon Griekenland met geld uit het steunfonds goud kopen?

vragen, vragen, vragen..

 
Reactie van DDdz (9-10-11, 10:47) 9

“7
How much of the National Debt has during the past 20 years been paid off with the proceeds of the gold sales? Are you of opinion that the sustainability of the national debt will be improved by paying off the debt and at the same time selling the gold?

Gold is an asset of DNB. The sales proceeds have been invested in other assets and have hence not been used to reduce the national debt. The return on investments will flow back to the Dutch government as a result of DNB’s dividend payments.”

Gold is an asset of DNB????

Dus, toen we nog iets van een goud standaard hadden was het goud van jou, we stappen van de goud standaard en het goud is van DNB…

Eerlijk niet…

 
Reactie van Cor (9-10-11, 11:03) 10
 
Reactie van pcrs (9-10-11, 13:10) 11

@Hub Jongen [2]: geeft denk ik ook aan waarom het geen zin heeft vragen te stellen aan wat je weet dat leugenaars zijn. Je kunt feitelijk niets met de antwoorden.
De realiteit is waarschijnlijk dat ze zich het belang van goud wel degelijk beseffen, maar ook dat de slaven bij voorkeur het omgekeerde moeten geloven. Verder is het goud waarschijnlijk toch weg. Hoe komt een instituut als het IMF anders aan goud? Die hebben nog nooit een berg geconfisceerd, ze heffen geen belasting, hun goudvoorraad bestaat waarschijnlijk uit toezeggingen van nationale overheden die dat wel deden/doen.
Ik weet niet wat ik nu met deze antwoorden opschiet.

IIS [12] reageerde op deze reactie.
Hub Jongen [13] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van IIS (9-10-11, 13:44) 12

@pcrs [11]:

Nuchter betracht heeft niemand ook maar het recht of ook maar een kans om achter de waarheid te komen.

En komen we achter de waarheid dan is het al te laat, de leugen heeft zijn werk al heeft gedaan.

Zolang de satansadders mogen blijven liegen en de touwtjes strak in handen hebben kun je de waarheid wel onder je voetzolen plakken.

 
Reactie van Hub Jongen (9-10-11, 19:05) 13

@pcrs [11]:
“…geeft denk ik ook aan waarom het geen zin heeft vragen te stellen aan wat je weet dat leugenaars zijn.”

Inderdaad zijn deze antwoorden niet geschikt om er naar te handelen.
Maar vragen stellen kan wel zin hebben. Bij elk volgend antwoord moeten ze meer liegen of zich bloot geven.

En dat zal zeker burgers wakker maken en inzicht geven hoe ze bedrogen worden.
En dat kan een eerste stap zijn naar verkleing van de overheid

 
Reactie van uncle scam (9-10-11, 19:15) 14

antwoord 1: dus alles is al (van voor 2009) uitgeleend.

Hub Jongen [15] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Hub Jongen (9-10-11, 22:35) 15

@uncle scam [14]:

Juist. Goed deze vinger op dit ontwijkende antwoord gelegd te hebben!

 
Reactie van pascal F. (10-10-11, 01:01) 16

Wordt het niet eens tijd dat Nederland al haar goud terughaald uit het buitenland.. Amerika en Engeland lijken me op dit moment niet echt de beste landen om je goud te hebben liggen.. Ik denk dat er anders dadelijk wel eens de kans bestaat dat we uiteindelijk geen gram van ons goud meer terugzien..

uncle scam [17] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van uncle scam (10-10-11, 13:54) 17
 
Reactie van robert broncel (10-10-11, 20:26) 18

Uitstekend dat dit onderwerp wordt aangekaart!

In dat kader heb ik een vertaald transcript van GATA onder het hoofd van “Illustere Ontluisteringen” (zie http://www.robertbroncel.com) doorgestuurd naar Klaas Knot van DNB, politieke leiders w.o. Emile Roemer alsmede naar de fin. redacties van de dagbladpers, zonder een ‘tangible’ reactie tot dusver.

Het wordt hoog tijd dat het grote publiek kennis neemt van de malafide praktijken van “onze” beleidsmakers met (centrale) bankiers in hun slipstream. De maffia zou er z’n vingers bij aflikken!

Robert Broncel

 
Reactie van Ron Paul Fan (10-10-11, 20:50) 19

@uncle scam [17]: Wij zijn zijn volk niet. Beatrix ook niet, trouwens. Die is verweven met de haut finance in London. Ooit begonnen toen Willem III Engeland veroverde.

Britten worden hier niet graag aan herinnerd:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-560614/The-1688-invasion-Britain-thats-erased-history.html

 
Reactie van pascal F. (10-10-11, 22:58) 20

@uncle scam [17]: inderdaad.. :) Chavez ziet blijkbaar wel in dat ie zijn goud beter zelf kan bewaren..

 
Reactie van pascal F. (10-10-11, 23:04) 21

voor de leifhebbers heb ik nog een HELE interessante documentaire.. over het goud in Fort Knox.. en op het er uberhaupt nog wel ligt..

http://www.watchonlineseries.com/brad-meltzer%E2%80%99s-decoded-se2ep1-ft-knox.html

als de amerikanen al niet willen laten zien hoeveel goud ze ZELF hebben en of het er uberhaupt nog is, dan wordt het misschien ook wel eens tijd dat iemand zich gaat afvragen of ze ONS goud dan nog wel hebben… ik denk dat wij als nederlanders flink genaaid gaan worden en dat we ons goud wat in Amerika ligt NOOIT meer terug zien… maar de tijd zal het uitwijzen..

 
Reactie van Hein (11-10-11, 21:51) 22

@Danielvr [3]: Daniel, kijkend op http://www.usdebtclock.org/gold-precious-metals.html zul je zien dat hier een stand van 33.032.620 ounces staat en stijgend is. Dit is ongeveer 1.027 ton i.p.v. de 615 ton per 1-1-2011. Ondertussen daalt de goudvoorraad bij het IMF, echter niet in het zelfde tempo als het NL toeneemt, dit is al enkele maanden aan de gang.
Ik verneem graag de naam van een website waar meer informatie aanwezig is over landen en goudvoorraad.

Danielvr [24] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Hein (11-10-11, 22:04) 23

@uncle scam [17]: Droevig Uncle Sam, je wilt niet weten hoe Chavez zijn land tiranniseert. Voor de buitenwacht is slechts de inflatie van 30% zichtbaar, nee aub niks ruilen. Het land Venezuela zou zo rijk kunnen zijn maar er lekt meer olie dan ze verkopen.

 
Reactie van Danielvr (11-10-11, 22:34) 24

@Hein [22]: USdebtclock is een particulier initiatief en vermeldt geen bronnen of berekeningswijzen. De genoemde hoeveelheid is in ieder geval niet de hoeveelheid die DNB namens de NL staat beheert.
Een actueel overzicht van de nationale goudreserves van diverse landen vind je in dit overzicht van de World Gold Council, een samenwerkingsverband van ‘s werelds grootst goudproducenten:
http://www.gold.org/download/value/stats/statistics/archive/pdf/World_Official_Gold_Holdings_as_of_August2011_IFS.pdf

Wie meer wil weten over hoe DNB met ons goud omspringt raad ik verder deze publicatie aan:
http://www.dnb.nl/binaries/goudbeheer%20van%20DNB_tcm46-146095.pdf

Hein [25] reageerde op deze reactie.

 
Reactie van Hein (11-10-11, 23:03) 25
 
De Filosofie van de Vrijheid
Deze geanimeerde inleiding over de filosofie van de vrijheid werd geïnspireerd door "The adventures of Jonathan Gullible: A Free Market Odyssey" door Ken Schoolland. Bekijk de animatie
Atlas in staking
Ayn Rand's epische roman, voor 't eerst gepubliceerd in 1957, is reeds 5 decennia een best-seller en een intellectueel oriëntatiepunt geweest. Het is een filosofische revolutie die in de vorm van een actiethriller wordt verteld. Nu in het Nederlands verkrijgbaar! Lees meer
Vrijspreker Poster en Desktop
Een aantal mensen heeft ons gevraagd of er een hand-out van Vrijspreker is, die - op verzoek - kan worden uitgedeeld aan geënteresseerden. Lees verder
The Great Deception: Can the European Union survive?
De langverwachte herziene uitgave van dit boek kwam uit met Kerstmis 2006. Het is een krachtig intellectueel wapen voor democraten in heel Europa die zich zorgen maken over het EU Super-Staat project. Lees verder
The Great Global Warming Swindle
It may not win next year's Best Documentary Oscar, but the British doc "The Great Global Warming Swindle" created quite a stir when it was aired on the UK's Channel Four. This one comes highly recommended. Lees verder

Eurocratie
Sinds 1 januari 2002 kost het
EU-lidmaatschap Nederland ruim:

Of per gezin:

(bron)