maandag, 5 december 2011
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

De goede en de heilige man

Vrijspreker: Vandaag is het weer de dag van de goede en heilige geestelijke die kleinere kinderen op schoot neemt

Opperdienaar: Het hele verschijnsel heeft iets moois. Vooral ook de onuitputtelijke bron van fondsen van de heilige man. Het lijkt wel of hij een centrale bank heeft. Je maakt kinderen bekend met het verschijnsel dat ze iets voor niets krijgen als iemand een mijter op zijn hoofd zet en een kostuum aantrekt. De staf heeft ook iets weg van een scepter. Nu zullen sommigen zeggen:een staf is niet identiek aan een scepter en een kroon niet aan een mijter, dus Opperdienaar, je kletst onzin. Die mensen raad ik aan niet verder te lezen.

Vrijspreker: Ik kan me voorstellen dat de Saint U aanspreekt. Verder nog dingen?

Opperdienaar: Hij heeft ook een boek waar in staat of een kind goed of slecht is geweest. Hij moet dus een geheime dienst hebben om hier informatie over in te winnen. Dat zijn waarschijnlijke die Pieten. De rest van het jaar zijn het de onzichtbare controleurs. Denk maar niet dat je iets voor ze verborgen kunt houden. Slecht is meestal gelijk aan: niet gehoorzaam. Dat is ook een heel mooi concept, slecht=niet gehoorzaam aan de beschermer en verzorger. Van daar is het een kleine stap naar ‘Slecht zijn is niet gehoorzaam zijn aan vadertje welvaartsstaat’.

Verder is het: wie goed is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Dus als je niet gehoorzaam bent, krijg je met een geweldstraf te maken. Die cadeautjes zijn eigenlijk een prima investering. De ouders bedriegen hun kinderen en leiden ze op tot altijd bespioneerde authoriteitsrobot, als tegemoetkoming aan de overheid, in de hoop dat zij zelf minder lastiggevallen worden. Het is een soort nationale schuld, ouders zeggen bij schuld eigenlijk tegen hun regeerders:”leen het geld maar en dan kun je het terugvorderen op mijn kinderen, die ik dan tot gehoorzame slaaf zal opleiden.”

Vrijspreker: De Sint komt uit Spanje, betekent dat nog wat?

Opperdienaar: Vroeger (tijdens het ontstaan van de traditie) was hier natuurlijk een Spaanse overheid (toen de onderdaan nog maar 10% inkomsten belasting betaalde). De koning van Hispanje heb ik altijd geëerd. Dus het was belangrijk dat die Sint uit Spanje kwam, hoewel hij geloof ik oorspronkelijk op een persoon uit Turkije gebaseerd is en die stoomboot er later bijgekomen is. Het Spaanse keizerrijk is de plunderingen van de nieuwe wereld echter nooit meer te boven gekomen en ging meerdere keren failliet en de volgende keer staat al voor de deur.

Vrijspreker: Het verheffen van plundering boven productie heeft een hele lange echo in de geschiedenis. Onderdanen veranderen carrière plannen, partnerkeuzes, investeringen. Sommige kennis gaat verloren andere wordt gemeengoed.

Opperdienaar: Ja, als je eenmaal uitgeplunderd bent en je hebt dat een paar generaties gedaan, kun je de volgende paar honderd jaar beter ergens anders naar toe gaan. Plunderaars zijn moeilijk te plunderen, ze gaan elkaar plunderen, heel onplezierig allemaal. Je moet 1 opperplunderaar hebben en de rest moet gewoon niets vermoedend produceren, dat is wat ik altijd voorstel. De vraag is dan ook altijd hoe je plunderen voor jezelf goedkeurt en voor anderen afkeurt, daartoe dient die mijter op je knar.

Vrijspreker: Tot slot nog dit ingezonden gedicht

Opperdienaar kom maar binnen met je geknecht
Want onze heersers zijn allemaal even slecht
Misschien heeft u nog even tijd
Voordat u weer een lening aan de Grieken slijt
Draai onze duimschroeven nog even aan
En laat uw geldpers maar lekker gaan
En we zingen en we springen en we zijn zo blij
Want er zijn geen slaven met hersens bij
En we zingen en we springen en we zijn zo blij
Want door uw onderdrukking zijn we vrij

Opperdienaar: Dat is erg mooi, bedankt. Uhhh, wiens sofi nummer kan ik in het grote boek noteren voor dit prachtige gedicht?

Vrijspreker: Dat laten we maar even in het midden
 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Cultuur, Religie
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. J.Snijder schreef op : 2

    En dus ??? juist als je (stout) dus dapper en opstandig bent ? DE ZWEEP EROVER !!

    Geweldige tekst heer opperdienaar, en zo zie je maar weer dat wij tot een wee en gevolgzaam slavenvolk zijn verworden door de onderdrukking die dagelijks ons deel is.

    Hoezo vrijheid, en democratisch ?? huh ??

  2. SpyNose schreef op : 3
    Nominator

    Sinterklaas is vast en zeker uitgevonden door Vader Staat. Zo krijgen zijn Pieten (=Gestapo) nog een paar leuke trekjes en door traditie hoopt de Staat onsterfelijk te worden, net als de Kerk.
    Voor het arme kind de conspiratie ontmaskert, is het het Paashaasje.

  3. Ron Paul Fan schreef op : 4

    @Dave B. [1]: Karel de Stoute is inderdaad nooit mee in de zak geweest.

  4. Julius Jooker schreef op : 5

    Dank voor het gelach!

    Heb het gedicht gezongen. Hoop niet dat Buma Stemra nu rechten komt innen…

    “Je maakt kinderen bekend met het verschijnsel dat ze iets voor niets krijgen als iemand een mijter op zijn hoofd zet en een kostuum aantrekt.”
    Wel niet voor niets: de gehoorzaamheid is de inzet!
    Daarbij vind ik Sinterklaas een zeer beperkte definitie van GEVEN: een maal per jaar dure kado’s, maar hoe zit het met de AANDACHT voor elkaar in het dagelukse leven?

    Voor de feestdagen, een Sinterklaaskaartje:
    plakkaattraktaat.blogspot.com

    Vrede Voorspoed!