vrijdag, 16 maart 2012
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Praktijkvoorbeeld van consumenten macht, game industrie voorbeeld.

De kracht van de consument is iets bijzonders.

Vele mensen die  niet voor de vrijemarkt zijn, onderschatten vaak de macht die de consument heeft. Deze macht geven zij aan de overheid om met geweld op te treden wanneer een bedrijf zich bijvoorbeeld niet aan de afspraken houdt, of producten verkoopt die niet kloppen met de beschrijving.

Natuurlijk is het neveneffect dat ieder bedrijf dat geweldsmonopolie aan zijn kant wil hebben om de concurrent het veld uit te slaan. Maar in dit artikel reflecteer ik het op een positie waar ik nu in zit.

Ik hield van het bedrijf Bioware. Als verwend gamer ,die zelf ook nog eens spelletjes van Bioware heeft aangepast, heeft het bedrijf mij en veel gamers bedrogen. In het verleden heb ik  met de tools die zij beschikbaar stellen aan de community ( de tools die zij gebruiken om het spel te maken) mezelf kostelijk vermaakt en heeft een interesse gewekt om zelf ook games te ontwerpen, ik heb nog boekdelen aan concepten en verhaallijnen liggen. kortom ik hield van het bedrijf.


Mijn concept titel, het project is helaas een stille dood gestorven in 2008, door gebrek aan programmeurs en geld

Neverwinter nights serie was enorm goed vooral het eerste deel. Dragon age 1 was goed, maar toen kwam EA games op de proppen met deel 2.  Maar waar ik echt kwaad over ben geworden is Mass effect 3.

Mass effect is een franchise  waarin de spelers van deel 1 hun savegames met al hun Roleplay keuzes mee kunnen nemen naar deel 2, en al die honderden keuzes weer meenemen naar deel 3. De laatste in de trilogie.
Volgens de designers en EA games ( fuck up everything)  zou deel 3 alles combineren uit alle delen en zo het verhaal sluitend maken in de “ grand finale” .
Er zijn gehele sites opgericht waar mensen alle verschillende savegames met verschillende variabelen hebben opgestuurd om zo deze te importeren in deel 3 en zo alles op zijn plaats te laten vallen.

Mensen en ik zelf ook, hebben minimaal 100 uur in het spel geïnvesteerd, en als je ze niet uit de budget bak haalt toch minimaal 150 euro ( c.a 180 euro voor de console speler).
Dat is heel wat, want het spel was massaal verkocht door de beloftes die gedaan waren. Echt iedere freefrecordshop in Nederland was na de eerste uren al door de meeste exemplaren heen.
In heel Eindhoven was hij nergens te krijgen op dag 1.
Wat heeft dit met consumenten kracht te maken?

Zoals gewoonlijk heeft EA games een te dikke vinger in de pap gehad en is de game afgeraffeld. Wat beloofd was, was een einde waar alles afgesloten werd volgens het pad dat jij bewandeld hebt.

Uiteindelijk na al die uren spelen krijg je 3 keuzes ( Eindes: Destroy, Synthesis, Controle) op het einde, en deze zijn zowat identiek.
De Fanbase en spelers zijn laaiend! Al die uren, al die keuzes, en wat gebeurt er mee? Niets!.

Comments op diverse fora verschillen van de gewoonlijke EA bashing ( wat ik ook nooit kan laten) tot “ was ik in deel 1 maar op die bommen gaan zitten en ze laten ontploffen op Eden prime met mij er bij, er is geen verschil”.
Wat een knaller moest worden is de grootste teleurstelling geworden in de game geschiedenis.

En nu komt de consument zijn gram halen.

De Fanbase start petities in grote getale en de Bioware en EA forums worden plat gespammed met  eisen van gedupeerde spelers om een  nieuw einde.  De spelers van het eerste uur en nieuwe instappers willen dat het einde herschreven wordt naar wat beloofd is aan hen.  Of eerder, het einde dat Bioware geplanned heeft enkele jaren terug en niet die gemaakt moest worden omdat EA games de release date weer zo snel mogelijk wilde hebben.
Gezien niemand dit had zien aankomen en de game niet levert wat beloofd is ben ik van mening dat Bioware dit ook behoort te doen.  Je kan het einde immers niet beoordelen tenzij je het uitspeelt en daar zijn grote Beloftes over gemaakt.

En het mooiste is…… Het gaat de fanbase lukken ook!

Bioware heeft gezwicht en is als het goed is, en ik de geruchten mag geloven momenteel een nieuw einde aan het patchen om hun spelers tevreden te houden.

Ook EA games voelt het vuur in zijn nek, want na het vernielen van de Command & Conquer, Battlefield en Dragon age Franshise zijn mensen huiverig geworden voor alles waar EA games op staat.
( Ook de reden dat ze voortaan alle games verplicht met Origin leveren, zodat je online je game moet verifieren, mensen downloaden de games eerst gewoon)

Bethesda is met Fallout 3 iets gelijks overkomen, de spelers hebben gelijk gekregen en deze ontwikkelaar heeft het einde gewoon opnieuw moeten maken.

 Wat bewijst dit?

Een te meer dat de consumenten wel degelijk macht hebben als de producent van in dit geval een game toekomstige inkomsten ziet verliezen en het respect van zijn klanten.  Ze moeten die klanten immers tevreden houden, want als een overheid je niet steunt is dat je enige basis van bestaan als bedrijf en dus het inkomen van 100e zo niet 1000e mensen.

Ik heb er een lang verhaal van gemaakt, maar dat komt enerzijds door mijn persoonlijke frustratie, en anderzijds om de lezer de situatie uit te leggen.
moraal van het verhaal is dat  als een producent niet levert wat het beloofd de klant hem daarop gaat afrekenen. En wederom, heb je hier geen overheid voor nodig.

 

 

Ps: Of de spelers zetten zelf hun einde in elkaar en verspreiden het op internet, deze is geweldig

 

 

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Burnitall schreef op : 1

    Hmmm..Misschien een idee om toe te passen op die (non) talentenjachten op de tv…

  2. roger schreef op : 2

    het is wel jammer dat mensen massaal kunnen klagen over een game maar niet over zaken die er echt om doen. Zoals belasting, EU, meedoen aan oorlogen.
    De staat en de christelijke opvoeding hebben het erin gestampt dat dit zaken zijn waar we ons aan moeten onderwerpen voor het collectieve goed.

  3. Doompie schreef op : 3

    Deels ben ik het er wel mee eens.
    Maar dat is toch zo met alle producten?
    Niet meer kopen = direct straffen van de consument..

    Als ik het chargeer met mijn perspectief:

    Hier zie ik meer een groep consumenten die hun geliefde (machtige) leverancier smeken om betere dope..De rush valt niet zoals deze werd verwacht. De producten die al vaker zijn grenzen heeft afgetast (een zo kort mogelijke TTM, met tevreden gebruikers) heeft zichzelf tijd gekocht door een uitgelopen planning te halen door tussentijds te releasen in het top seizoen, het geklaag is wat imago schade, welke ze waarschijnlijk goed maken met een (de toch reeds geplande) knaller van een finale en daarmee waargemaakte belofte..Vertrouwen is weer wat terug en de resultaten: <resources..ongelofelijke verkoopcijfers (zeker met de patch garantie)..meer project tijd..ofwel een project dat gedurende het project reeds geld oplevert..
    er zijn slechtere scenario's…

    Daarbij is de game industrie de slechts betalende industrie voor programmeurs met bizarre arbeidsvoorwaarden..

    Maar goed, dat even ter zeide.

    Waarom die producent zo machtig is?
    Hij heeft copyrights op elk karakter uit de serie, hij heeft een gesloten core van de game, ofwel deze producent heeft een monopoly op deze serie games. Door de games niet af te maken, maar een trilogy te verzinnen creëert men een verlangen als men het einde van een deel heeft bereikt.
    Daarbij weten we denk ik allemaal hoe verslavend Games op een mens werken, wat het voor emotionele effecten op je lichaam heeft, en zeker voor dit soort spellen: de propaganda van geweld…

    Schieten wordt normaal, doe je elke dag.. Je hersenen kunnen virtueel en "realiteit" niet onderscheiden..

    Verder denk ik wel dat je als consument alle macht zou kunnen hebben in een vrije markt..Jij bent immers eind consument, je wordt niet gedwongen of gelokt (middels belasting voordeel of juist nadeel voor bedrijf X) om je producten bij X of juist Y te betrekken, dus jij kiest het doel van jou geld, en daarmee investeer je in het voortbestaan van dat betreffende bedrijf..

    mijn 2 centen..

    Hoc Voluerunt [4] reageerde op deze reactie.

  4. Hoc Voluerunt schreef op : 4
    Hoc Voluerunt

    @Doompie [3]:
    ” Schieten wordt normaal, doe je elke dag.. Je hersenen kunnen virtueel en “realiteit” niet onderscheiden..

    hier denk ik heel anders over, de meeste mensen weten dat onderscheid echt wel te maken, of je moet zwakzinnig zijn en het verschil tussen virtueel en realiteit echt niet kennen.
    de claim maken dat men het niet kan onderscheiden, geeft al aan dat jij het verschil wel ziet, dus dat de hersenen het niet kunnen ontkracht je zelf al.

  5. drnomad schreef op : 5

    Het is al langer kritiek op EA dat ze met games op safe spelen. Zo ook met Battlefield 3. Toch hebben de groten niet altijd ongelijk. Ubisoft bracht de Myst serie uit en stelde ook eisen, waardoor de game wel beter verkocht. De first-person adventure verkocht vele malen beter dan de third-person versies van Myst, zoals Uru.
    Je hoeft overigens niet perse te treuren dat je concept game niet is gelukt. Ik heb verschillende games gemaakt en die lopen nu niet echt heel erg goed.
    Een aantal indie’s (independent game developers) lukt het wel. En die hebben allemaal een website waar hun klanten tips en commentaar kunnen geven.

    Hoc Voluerunt [6] reageerde op deze reactie.

  6. Hoc Voluerunt schreef op : 6
    Hoc Voluerunt

    @drnomad [5]:
    ik wilde geen indie, ik wilde full Singleplayer RPg.
    Had de engine ” Esteldin” had de 3d content en al, alleen iedere keer haakte de programeurs af.
    Mijn algoritmes waren vrij simpel, maar kan ze zelf niet kloppen.

    Kwam er op neer dat ik geen levels gebruik in wat voor vorm dan ook, maar acties en menselijk denken deels programeerbaar heb gemaakt.
    De variabelen echter waren immens. Daar haakte de meeste ook af.
    Of gewoon geen tijd, zin of motivatie genoeg.

    Maar wat Masseffect deed en EA is niet op safe spelen.. Maar gewoon een ordinaire rush naar de releasedate met een kamikazi piloot.
    In de laatste 10 minuten van mass effect hebben ze 5 jaar gameplay en genot de grond in gestampt.

    En ja EA, die verknalt iedere franshise, juist door dit soort geintjes.
    Ook Obsidian en Lucas art was geen goeie combo, in Knights of the old republic 2 is nog bergen aan code te vinden van de content die er in had moeten zitten.
    Ook een afgeraffeld einde en tussendoor wel zeker 10% van de game geschrapt en niet eens netjes weggewerkt.
    Bijna een uur aan dialoog en andere zaken zijn terug te vinden in de code.

    Maar nu gaat het echt los met mass effect. grote fanbase, en die is not amused!
    Op internet wordt ook opgeroepen door velen om de game niet te kopen maar te downloaden als je het wil proberen.
    1 iemand stuurt zelf ” nickles and dimes” naar Bioware toe.

    Leuke ontwikkeling, en ik vindt het een goed voorbeeld van consumenten macht. Zonder die consument zijn die bedrijven niets.

  7. Alex schreef op : 7

    Nu nog the game Overheid protesteren… ik wil ook een nieuwe einde. De huidige heeft een te grote Big Brother gehalte.

    Trouwens heb Mass effect niet gekocht, ik wacht wel af tot alle DLC uitgebracht zijn en voor een aardige prijsje wordt verkocht. Dan koop ik deel 2 + 3 (hopelijk met betere einde) en dan pas speel ik het.

  8. Igor schreef op : 8

    Vindt de term “consumenten macht” iets wat misplaatst, hoogstens is hier sprake van een lichte invloed, en voor een paar stuivers lijkt het nu net alsof EA naar de consument luistert, terwijl ze gewoon verder gaan met het uitmelken van opgekochte originele content terwijl ze in eigen huis nog nooit hebben laten zien dat ze zelf originele ideeën hebben, de basis van EA ligt immers bij EA Sports, niet dat slechte games zijn maar allesbehalve orgineel.

    EA is een van die bedrijven die IPs koopt en uitmelkt, verdere ontwikkelingen zijn vrij zeldzaam. EA blijft groeien, en niet om dat de gemiddelde gamer zo positief is over EA…..