woensdag, 20 juni 2012
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Belasting revolte: de boerenopstand van 1381

De Engelse boerenopstand tegen een nieuwe belasting in 1381 begon als een incident in een dorp in Essex. Maar deze vonk groeide razendsnel uit tot enorme opstand met minstens 20.000 deelnemers, platgebrande archieven en vele doden. De ingevoerde belasting had tot doel een kostbare oorlog te financiëren (what’s new ?!)  en vroegere machtsverhoudingen te herstellen. The Peasant’s Revolt is deel 1 in deze serie van belastingopstanden door de eeuwen heen.

De bevolking van Engeland was in 1348-50 gedecimeerd door de Zwarte Pest die ongenadig toesloeg. Met een derde minder Engelsen kwam het feodale systeem en de goedkope arbeid stevig onder druk te staan. Landeigenaren moesten hun schaarse werknemers c.q. lijfeigenen beter belonen en er ontstond migratie van arbeid. De heersende klasse poogde met een wet (statute of labourers) in 1351 de lonen van lijfeigenen te bevriezen maar dit was onuitvoerbaar en ineffectief.

Met flink gedaalde inkomsten door de pest en gestegen loonkosten vanwege schaarse arbeid werd het voor de staat moeilijk om de Honderdjarige Oorlog met Frankrijk te financiëren. Dus volgden er in 1377 en 1379 twee nieuwe belastingen om de staatskas te spekken. In 1381 kwam er een Poll Tax bij die een vast bedrag van iedereen eiste, onafhankelijk van hun inkomen. De opgekrabbelde lijfeigenen beseften dat zij hierdoor teruggeworpen zouden worden in hun afhankelijke armoede.

De opstand in Essex zwol in een paar dagen aan tot een grote menigte van mannen en vrouwen die naast het intrekken van de Poll Tax (reis-)vrijheid, ontslag van ministers en beëindiging van het lijfeigenenschap eiste. Lokale belastingkantoren en kloosters werden geplunderd, belastingpapieren gingen in vreugdevuren en de boeren uit Kent en Essex trokken op naar Londen.

Met voortrekkers als Wat Tyler, John Bull en Jack Straw werden adellijke gebouwen bezet en werd het Savoy Paleis – residentie van John of Gaunt, de oom van Richard II – afgebrand. De rebellen namen bezit van de Tower of London en hadden in feite de macht over het land. De gevangenissen bij Fleet en Newgate gingen open en alle juridische papieren die men te pakken kon krijgen, gingen in vlammen op. De aartsbisschop van Canterbury –  Simon of Sudbury (zie foto) en de Lord Treasurer werden onthoofd.

Terwijl de opstand zich uitbreidde, ging de veertienjarige koning Richard II akkoord om de opstandelingen te treffen bij Londen’s Mile End. De koning beloofde ‘afschaffing van lijfeigenen en het feodale systeem, beëindiging van marktmonopolies en beperkingen op koop en verkoop’. Zolang men maar ‘rustig naar huis zou gaan’.  Dat gebeurde ten dele zodat er een nieuwe ontmoeting kwam bij Smithfield.  De onderhandelingen verliepen daar minder soepel en Wat Tyler werd gedood door de troepen van de koning. Richard II ontsnapte op het nippertje aan een lynchpartij en beloofde wederom aan alle eisen te voldoen.

Nadat de menigte voor het grootste gedeelte weer weg was, brak de koning zijn gedane beloftes. Een harde repressie volgde waarbij Jack Straw werd onthoofd en John Bull opgehangen en gevierendeeld. Wel werd de Poll Tax ingetrokken.

De boerenopstand van 1381 is het gevolg van een veranderende maatschappij waarin de staat op dezelfde voet door meent te kunnen gaan en daarvoor hard wordt afgestraft. De rebellen hadden de pest overleefd en wat (economische) vrijheid gewonnen. De poging van de staat en de adel om hen terug in het gareel te brengen, leidde tot een enorme woede en een niets ontziende veldtocht.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Belastingen, Economie, Geschiedenis, Internationaal, Vrijheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Aequitas schreef op : 1

    —- De boerenopstand van 1381 is het gevolg van een veranderende maatschappij waarin de staat op dezelfde voet door meent te kunnen gaan en daarvoor hard wordt afgestraft. —-

    Lees het boek ‘Pillars of the World’ van Ken Follett. Al’ die vrijmestelaars die nieuwe kathedralen gingen mestelen’
    FREE MASONS, of wel vrije mestelaars …..

    Inderdaad het begin van de transformatie van de Oude (Katholieke Feodale= Wereld Orde naar de huidige
    Nieuwe (Vrijmestelaar) Wereld Orde.

    Echter de slaven zijn dezelfde gebleven. Na de franse; russsische, amerikaanse en chinese revoluties .. Napoleon, Lenin/Stalin; de Yankees en Mao … i

    Iedere keer op nieuw bleven de slaven dezelfde; –
    de bevolking ! Op wie de – iedere keer een andere – elite ging zitten parasiteren.

    Of gaat u ons nu verkopen dat de vrijmestel wereld orde beter zou zijn dan die katholieke wereld orde ?

    Vermoed inderdaad dat dat de bedoeling is van uw reeksje texten over revoluties …
    Seneca [2] reageerde op deze reactie.
    Hub Jongen [3] reageerde op deze reactie.

  2. Seneca (auteur van dit artikel) schreef op : 2
    Seneca

    @Aequitas [1]: Ik verkoop – op deze website – helemaal niets. Geschiedenis boeit mij en het lijkt mij nuttig om eens een licht op dit onderbelichte aspect te zetten. Overigens is het vrijmetsel i.p.v. vrijmestel.

    Aequitas [4] reageerde op deze reactie.

  3. Hub Jongen schreef op : 3
    Hub Jongen

    @Aequitas [1]:
    “Of gaat u ons nu verkopen dat de vrijmestel wereld orde beter zou zijn dan die katholieke wereld orde ?”

    Geen vrijmetsel, katholieke, protestantse of wat dan ook.
    Alleen een “Vrije Wereld” waarin ieder mens recht heeft op zijn eigen leven en eigendom!.

    P.S. Ik heb begrepen de de LP in haar programma opgenomen heeft het afschaffen van de inkomstenbelasting.

    Dat kunnen we dus beleven als voldoende mensen op de LP gaan stemmen! DOEN!!

    Aequitas [5] reageerde op deze reactie.

  4. Aequitas schreef op : 4

    @Seneca [2]:

    Ja, inderdaad, vrijmetsel, … Ik neem aan dat U het wel
    zult weten !

  5. Aequitas schreef op : 5

    @Hub Jongen [3]:

    Ja Hub, dank voor je reactie,

    ….Geen vrijmetsel, katholieke, protestantse of wat dan ook.
    Alleen een “Vrije Wereld” waarin ieder mens recht heeft op zijn eigen leven en eigendom!. …Laten we het hopen.

    In zuid – Europa heerst momenteel echter the law of silence ! De Omertà !

    In grote streken – met de gemeenten met socialistische locale regeringen wordt al 2.5 maand geen salaris meer uit betaald aan de werknemers en ambtenaren, onder het mom van het afbetalen van de staatsschuld …! Wat de schuld zou zijn van de huidige regering.

    De mensen weten niet wáár ze voedsel vandaan moeten halen
    Maar ze sterven liever dan dat ze hun mond open doen of het openbaar gaan maken via de press of anders.

    Want dan zijn de repressailles nog erger dan de dood !
    Je reinste dictatuur in Zuid – Europa !

    Iets Frau Merkel waarschijnlijk niets van weet, noch snapt, en denkt nog méér versobering op te moeten leggen.

    Terwijl de Zuid – Europese NWO vrijmestel élite – gevormd van boven af door Brussel – zowel in Griekenland, Spanje, Italië en Portugal (die niets met de siciliaanse maffia te maken hoeven te hebben) gulzig hun zakken lopen te vullen terwijl de bevolking van de honger om komt.

    Omertà : Deze regel zou ook heersen binnen de siciliaanse maffia en vrijmestelarij, Bilderbergjes.

    Kijk maar hoe Dominique Strauss Kahn ‘aan de beurt is gekomen’ toen hij niet wilde meewerken aan het Griekse Bankroet pandoer.

    Wikipedia – en.wikipedia.org

    Omertà is a code of silence, according to one of the first Mafia researchers Antonio Cutrera, a former officer of public security, that seals lips of men even in their own defense and even when the accused is innocent of charged crimes. Cutrera quoted a native saying first uttered (so goes the legend) by a wounded man to his assailant: “If I live, I’ll kill you. If I die, I forgive you.”[6]

    The basic principle of omertà is that it is not “manly” to seek the aid of legally constituted authorities in order to settle personal grievances.

    The suspicion of being a “stool pigeon”, a cascittuni (an informant), constituted the blackest mark against manhood, according to Cutrera.

    Each wronged individual had the obligation of looking out for his own interests by either avenging himself, or finding a patron who will see to it that the job is done.[6]

    Omertà is an extreme form of loyalty and solidarity in the face of authority.

    One of its absolute tenets is that it is deeply demeaning and shameful to betray even one’s deadliest enemy to the authorities.

    Observers of the mafia debate whether omertà should best be understood as an expression of social consensus surrounding the mafia or whether it is instead a

    !!!!! pragmatic response based primarily on fear. !!!

    The point is succinctly made in a popular Sicilian proverb Cu è surdu, orbu e taci, campa cent’anni ‘mpaci (“He who is deaf, blind, and silent will live a hundred years in peace”).

    OFwel: horen; zien en zwijgen … en slikken / werken als slaven … want anders …

  6. Ratio schreef op : 6
    Ratio

    Goed idee voor een serie, wordt de whisky rebellion ook behandeld?