zondag, 22 juli 2012
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

D66 wil 500 miljoen voor onderwijs. Dat kan eenvoudiger…

Volgens FOK! komt D66 – ontbreekt er geen 6 in die naam? – met een mooi plan. Er moet 500 miljoen euro worden geïnvesteerd in leraren, zowel huidige als toekomstige. Een uitstekend idee toch? Er zullen meer en betere leraren van komen en dat is goed voor de opgroeiende jeugd en onze kenniseconomie.

Er zit wel een eigenaardigheid in de redenering van D66. Blijkbaar mag alleen de overheid geld besteden aan leraren, voor eenvoudige stervelingen zoals ouders van schoolgaande jeugd is dit niet toegestaan. Er wordt moord en brand geschreeuwd als bijvoorbeeld de (semi)vrijwillige ouderbijdrage aan onderwijs wordt besteed. Dit verbieden gaat natuurlijk ten koste van het onderwijs, maar het bevordert wel de gelijkheid en dat mag best ten koste gaan van onderwijs. Eerst verbied de overheid brave burgers om geld te investeren in lager of middelbaar onderwijs en vervolgens chanteert ze ons. ‘Stem op ons, of jullie centen komen niet bij de scholen!’

Als dit verbod op het op persoonlijke titel investeren in onderwijs wordt opgeheven zullen die 500 miljoen er waarschijnlijk zo komen. Niet door ze te laten afpersen door gewapende kerels, maar door zuiver vrijwillige transacties. Dat het onderwijs er daardoor op vooruit gaat ligt natuurlijk voor de hand. Niemand zal graag zijn eigen geld in onderwijs stoppen als het onderwijs er niet beter van wordt. We laten ook geen schilder komen die niet kwasten kan en ook je auto breng je voor een reparatie niet naar het sloopbedrijf.

Een bijbehorend – maar zeker niet te onderschatten! – voordeel is dat je de bureaucratische mallemolen van de overheid kunt omzeilen. Van de 500 miljoen die volgens D66 naar onderwijs moet gaan zal een groot deel aan de strijkstok blijven plakken. Burgers zullen het eerder rechtstreeks aan een school overmaken waardoor het geld regelrecht op de plaats komt waar daadwerkelijk onderwijs wordt gegeven.

De rooien zullen bij het lezen van dit artikel natuurlijk gaan stijgeren. Immers, heeft niet iedereen ‘recht’ op goed onderwijs? Wij libertariers weten dat er geen rechten zijn die ten koste gaan van andermans rechten en zo heb je dus niet het recht om iemand onder dwang jouw onderwijs te laten betalen. Als een Afrikaan hier z’n ‘recht op onderwijs’ komt claimen zenden we hem ook met lege handen retour. Recht op onderwijs is prima, maar dan wel alleen voor Nederlanders anders kost het bakken met geld. Laat de Afrikaan maar autodidact worden, heeft hij toch onderwijs maar dan kost het ons niks.

In ons ‘recht’ op gezonde en gevarieerde voeding voorzien supermarkten, gelukkig heeft de staat die sector nog niet opgeslokt. Met onderwijs weten we niet beter… Het is een enorme misvatting dat zaken die belangrijk zijn door een staat geregeld moeten worden om ze goed geregeld te laten zijn. De staat kan zich dan beter met minder essentiele zaken als kunst en cultuur of het koningshuis bezighouden, dan hinderen ze tenminste niet degenen die daadwerkelijk essentiele zaken als voeding en kleding regelen. Het zou een mooie boel zijn als kleding door de staat werd uitgereikt.

Een tweede argument van de rooien dat ik graag wil noemen is dat ze het vast niet eerlijk vinden als de rijken beter onderwijs krijgen dan de armen. Zoiets mag wel tussen landen, maar niet binnen landen. Het argument van de arme Afrikaan gaat hier eveneens op, anders zou de D66 wel die 500 miljoen gebruiken om scholen te stichten in gebieden waar helemaal geen onderwijs is. Het is inderdaad zo dat de rijken meer en beter onderwijs kunnen kopen dan de armen. Ze kunnen ook duurdere auto’s, huizen, computers, smartphones, tablets, vakanties, kleren en concertkaartjes kopen. En van al deze zojuist genoemde zaken is het niet zo dat dit ten koste gaat van de armen. Dat een rijkaard in een Rolls Royce kan rijden betekent niet dat de armen geen Golf of Opel Kadet meer kunnen kopen. Dat hij een iPhone heeft wil niet zeggen dat een arme zich geen instapmodel Nokia kan veroorloven. Dat hij beter onderwijs kan kopen wil niet zeggen dat er voor de armen geen onderwijs meer over is. Het tegendeel is juist waar! Door de ontwikkeling van steeds krachtigere doch kostbare smartphones voor de welgestelde westerling zijn fabrikanten juist gedwongen om steeds betere smartphones te maken. Elke nieuwe smartphone werd naast een iPhone gezet om te kijken of hij nog wel mee kon komen. Redelijk krachtige smartphones zijn voor lage prijzen te krijgen en ook een arm mens kan zich doorgaans een smartphone veroorloven als hij dat per se wil en zijn geld daaraan wil besteden. Innovatie is in een recordtempo gegaan. Mijn smartphone is krachtiger dan de PC die op mijn bureau stond toen ik 8 jaar geleden mijn hbo-opleiding in de informatica afrondde.

Met onderwijs zal het niet anders zijn. Tenslotte zal elke onderwijsinstelling uitgezonderd de meest idealistische trachten om het geld van de burgers te cashen met beter onderwijs. Ook dan zal er veel meer innovatie plaatsvinden en zullen de beste methoden uiteindelijk bovendrijven. Dit is zeer zeker niet het geval als we de beste methoden laten uitdenken door Haagse ambtenaren die nog nooit het krijt in de hand hebben gehad.

Dus beste heren van de D66, er is een veel eenvoudigere manier om die 500 miljoen bij het onderwijs te laten komen: sta private investeringen in het onderwijs toe. Dan hoeft dat bedrag niet meer als onderhandelingsfiche gebruikt te worden bij een kabinetsformatie maar krijg je het zelfs als je verkiezingen niet wint! Ik heb de indruk dat dat de D66 echter ten zeerste tegenstaat…

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Educatie, Goed Geregeld
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Igor schreef op : 1

    Meh ik ben klaar met deze denk stroming – te vaak dit soort shit;

    “De rooien zullen bij het lezen van”

    Slim hoor preventief demoniseren – bij voorbaat al wegdrukken als “de rooien” de tijd dat er hier daadwerkelijk een dialoog mogelijk was is al lang vervlogen en dus heb ik hier niks meer te zoeken.

    Ik kan wel 1000 keer uitleggen niet alles = product – en toch in bijna ieder artikel weer dezelfde achterhaalde “product” voorbeeldjes.

    Meh ik ga niet verder schrijven ook, is compleet zinloos…..

    Rechtse Rakker [3] reageerde op deze reactie.

  2. Jordy schreef op : 2

    Ik denk dat extra geld richting onderwijs niet noodzakelijk is – in tegendeel – de kwaliteit kan omhoog met een kleiner budget. Scholen en universiteiten moeten zich naar mijn mening specialiseren op bepaalde vakgebieden, hiermee kunnen ze een expertise opbouwen en excellent onderwijs aanbieden tegen gereduceerde kosten. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld de Wageningen universiteit en de TU’s die Nederland rijk is, deze spelen allemaal op wereldniveau (zie QS ranking). Toch zijn de meeste universiteiten en vrijwel alle HBO instellingen multidisciplinair en bieden in bijna elk vakgebied studies aan, erg jammer is dat want dat voorkomt echte expertise. Daarnaast vergt elke studie aparte faciliteiten wat de kosten niet ten goede komt…

    Daarnaast bespaard het ook veel geld als middelbare scholen op variabel niveau vakken aanbieden, er zijn namelijk veel kinderen met éénzijdige intelligentie. Ikzelf ben vrij goed in exacte vakken maar minder goed in talen, hierdoor heb ik de route VMBO – MBO – HBO moeten bewandelen om na de zomer met een master te kunnen beginnen. Als ik op de middelbare school direct op HAVO of VWO niveau exacte vakken had kunnen doen, dan had ik wellicht jaren eerder een master kunnen doen. Erg zonde en onnodig van de belastingcenten en mijn tijd.

  3. Rechtse Rakker schreef op : 3

    @Igor [1951]:

    Jammer, dat je hier vertrekt. Je bijdragen hier waren altijd goed en je kritische toon zorgde voor leuke discussies. Het zou jammer zijn als dit een forum van ja-knikkers zou worden….

    Igor [4] reageerde op deze reactie.

  4. Igor schreef op : 4

    @Rechtse Rakker [1953]:
    Maar hij heeft zo weinig zin als er geen ruimte is buiten de gebaande libertarische paden, in plaats van alleen maar kritiek te leveren zou ik liever opbouwende discussies voeren, ik vertrek niet echt maar ik voor me steeds minder vaak geroepen om een reactie te plaatsen.

    Ratio [5] reageerde op deze reactie.

  5. Ratio schreef op : 5
    Ratio

    @Igor [1954]: Dank, blijf svp de discussie aangaan.