dinsdag, 24 juli 2012
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Luchtvaart: de passagier besjoemeld met certificaten

Toen ik onlangs las dat Turkish Airlines door SKYTRAX  onderscheiden is als beste   luchtvaartmaatschappij van Europa, was ik verbaasd.

Turkish Airlines is namelijk,  alle cijfers vanaf  1970 aanmerking genomen, van alle Europese luchtvaartmaatschappijen  de maatschappij met de hoogste ongevallenfrequentie.

De fataliteitsrate bedraagt   3,60  ( per miljoen vluchten, gecorrigeerd voor de percentages passagiers die de ongelukken overleefden).

Dit is meer dan het dubbele van de volgende  op de lijst : Olympic  Airways met een getal van 1,52 en ver boven  KLM ( 0,81 ).

Het beste scoren  British Airways en Lufthansa  met  respectievelijk  0,17 en 0,22.

Ook wanneer wij alleen naar de getallen  kijken van  de laatste tien jaar, komt    Turkish Airlines er niet geweldig af. Haar fataliteitsrate   ligt  423  procent boven het gemiddelde, alleen overtroffen door  Aeroflot  met   1807 procent en Air France met   949 procent.  Van  de laatste  maatschappij is het opvallend dat haar fatalititeitsrate de afgelopen 20 jaar zo toegenomen is.

Austrian Airlines en Finnair   hadden nog nooit een fataal ongeluk.

Alle bovenstaande gegevens zijn ontleend aan de Flight  Safety Reports van Dr. Todd Curtis.

Dat was eveneens het geval met Olympic  Airways, tot het op een dag  in 1968 een advertentie plaatste waarin de maatschappij zich op dit feit beroemde.

Nog dezelfde dag  vloog het toestel van Herakleion

naar Athene zich te pletter tegen een berg.

Hugo van Reijen

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Ratio schreef op : 1
    Ratio

    Linkje met scores van luchtvaart maatschappijen en luchthavens:
    www.airlinequality.com

  2. Igor schreef op : 2

    Dode passagiers klagen niet, logische toch?

  3. Eric schreef op : 3

    Beter een ongeluk terwijl je net goed gegeten hebt en bediend bent door een hartelijke goed uitziende dame dan hetzelfde euvel nadat je iets in je gezicht is gegooid door een mens die alleen voor het geld rondloopt; nog afgezien van dat je het in THY met gestrekte benen in economy kan doen hetgeen onmogenlijk is in enige andere ‘carier’.

    hugo van reijen [4] reageerde op deze reactie.

  4. hugo van reijen schreef op : 4

    @Eric [3]:
    Maar wat heb je aan de mooiste bediening, als je weet dat de kans op een fataal ongeluk zoveel groter wordt?
    Is de piloot niet de belangrijkste persoon aan boord?
    Hugo van Reijen