donderdag, 9 augustus 2012
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Ingezonden persbericht LP: ‘APK voor motoren schoolvoorbeeld van doorgeslagen overheid’

Den Haag — De Libertarische Partij (lijst 14) sluit zich aan bij het groeiende protest tegen de voorgenomen verplichte APK voor motoren. Kandidaat-Tweede Kamerlid Mario Aandewiel, tevens één van de oprichters en oud-voorzitter van de Motorrijders Aktie Groep: ‘Dit voorstel van de Europese Commissie is een schoolvoorbeeld van de overheidsbemoeienis waar de LP tegen strijdt. Er zijn betere veiligheidsmaatregelen dan mensen te dwingen met hun eigen geld een momentopname te laten maken van de staat van dienst van hun voertuig.

Regelzucht
Aandewiel: ‘Het verplichten van motorrijders om hun geld af te staan voor een keuring is belachelijk. Omdat de APK een momentopname is, zal ze de veiligheid op de weg nauwelijks verbeteren, maar ze jaagt motorrijders wel op behoorlijke extra kosten. De reden dat dit voorstel keer op keer opduikt in de Europese Commissie heeft niets te maken met de veiligheid op de weg, maar is omdat het wordt ondersteund door een krachtige lobby van motorfietsfabrikanten, die het liefst zien dat motorrijders al hun onderhoud bij de dealer laten doen. De verplichte winkelnering van de APK is voor hen natuurlijk een mooi middel voor extra omzet.’

Alternatief
De Libertarische Partij komt met een alternatieve oplossing: stel alle weggebruikers gewoon zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van hun bezit. Weggebruikers zijn zelf in staat om te beslissen of een keuring of garagebeurt gewenst is, en dienen zelf volledig op te draaien voor de gevolgen van hun gedrag op de weg. Mario Aandewiel: ‘Maar juist motorrijders zijn zich voortdurend bewust van het belang van een veilige motor. Er zit geen kreukelzone rond de motorfiets, en je bent aan de elementen overgeleverd. Als motorrijder zorg je er van nature voor dat je motor in prima staat van onderhoud verkeert. En als iemand ervoor kiest om zijn motor niet te laten keuren: ook goed, maar dan is die persoon zelf verantwoordelijk voor het resultaat, en de schade die hij zichzelf of anderen berokkent.’

Libertarisme
De Libertarische Partij stelt als enige partij de vrijheid van het individu op de eerste plaats. De partij streeft naar een wereld waarin niemand wordt gedwongen leven of eigendom op te offeren ten gunste van anderen. Die wereld is nog ver weg, maar door mee te doen aan de Tweede- Kamerverkiezingen hoopt de LP kleine stappen in de goede richting te bewerkstelligen. Het voorkomen van de APK voor motoren is zo’n stap.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Pendragon schreef op : 1

    Volkomen logisch toch? Er sterven meer Nederlanders, emigratie neemt toe, dus belastingpot vermindert. Ah…. we hebben motorrijders… Da’s een groep die we nog lekker kunnen leegzuigen… Dus hopla een of andere bosaap in Brussel bedenkt een APK. Belastingpot wordt weer wat aangevuld, motorfabrikanten blij … Motorrijders betalen morrend de kosten en ieder gaat weer vrolijk zijn weg.

    wees lief voor uw dierbaren

    Pendragon

  2. Burnitall schreef op : 2

    Ik ben voor een APK voor alle motorvoertuigen. Echter moeten deze gratis uitgevoerd worden worden, bij de leverancier van det voertuig. Is deze failliet, dan neemt de dichtsbijzijnde dealer de keuring over. Beter een moment opname dan geen opname, zeg ik altijd maar. Eigenlijk vind ik dat het geen APK genoemd mag worden, maar jaarlijkse servicecheck, eventueel om het jaar.

    Bart [4] reageerde op deze reactie.
    frank [14] reageerde op deze reactie.

  3. Aryan schreef op : 3

    En ik vind dat het hoog tijd wordt dat er een verplichte jaarlijkse uitgebreide psychologische test moet komen voor alle Politici en hun Ambtenaren.

    Pendragon [6] reageerde op deze reactie.

  4. Bart schreef op : 4

    @Burnitall [2]:

    Gratis bestaat niet. ‘Gratis’ in jouw geval betekent dat je een pistool op de rest van de mensen zet en ze dwingt mee te betalen. En een pistool op de motorrijders en ze dwingt een keuring te doen.
    Er mag nooit een verplichte keuring zijn, ook niet gratis. Jouw motor, jouw verantwoordelijkheid. En de risico’s van het niet keuren daar draai je zelf voor op.

    Rob ter Horst [11] reageerde op deze reactie.

  5. Alex schreef op : 5

    Straks komen ze met een soort APK voor de fiets.

  6. Pendragon schreef op : 6

    @Aryan [3]: Maar dan wel 1 op hun eigen kosten he?

  7. Aryan schreef op : 7

    Tuurlijk Pendragon. LOL

  8. frank schreef op : 8

    stel alle weggebruikers gewoon zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van hun bezit. Weggebruikers zijn zelf in staat om te beslissen of een keuring of garagebeurt gewenst is, en dienen zelf volledig op te draaien voor de gevolgen van hun gedrag op de weg. Mario Aandewiel: ‘Maar juist motorrijders zijn zich voortdurend bewust van het belang van een veilige motor. Er zit geen kreukelzone rond de motorfiets, en je bent aan de elementen overgeleverd. Als motorrijder zorg je er van nature voor dat je motor in prima staat van onderhoud verkeert. En als iemand ervoor kiest om zijn motor niet te laten keuren: ook goed, maar dan is die persoon zelf verantwoordelijk voor het resultaat, en de schade die hij zichzelf of anderen berokkent.’

    Hoe naief kun je zijn?
    Wel eens in landen geweest waar ze geen APK keuring kennen?
    Gezien met wat voor levensgevaarlijke barrels ze daar rondrijden?
    Gasten die geen cent te makken hebben brengen het verkeer daar enorm in gevaar met hun voertuigen, want ze kunnen het onderhoud niet betalen om de simpele reden dat ze er het geld niet voor hebben.
    In Zuid Afrika zag ik dagelijks autobanden van rijdende auto’s klappen omdat ze ze gewoon helemaal oprijden. Wekelijks denderde er een vrachtwagen die door z;n remmen getrapt was Pretoria binnen een giga schade achterlatend. In Brazilie komen dagelijks 17 motorrijders om omdat de staat van de voertuigen gewoon niet in orde is.

    Van een kip kun je geen veren plukken. Dus wat nou, eigen verantwoordelijkheid en aansprakelijk stellen.

    Stelletje naievelingen.

    Rechtse Rakker [10] reageerde op deze reactie.
    Mavado [17] reageerde op deze reactie.

  9. kawabill schreef op : 9

    Ja meneer, uw motor is prima in orde. Mag ik 50 Euro van u?

    Het wordt tijd om als eerste stap in de richting van kosten-controle de helft van alle regelmakers te ontslaan. Dan krijgt de helft van de regel toezichthouders meer tijd om zich op de bestaande regels te richten. In het algemeen; wanneer we elke twee jaar de helft van alle regels moeten laten verdwijnen, dan zou de toekomst nog een kans krijgen.

  10. Rechtse Rakker schreef op : 10

    @frank [8]:

    “In Zuid Afrika zag ik dagelijks autobanden van rijdende auto’s klappen omdat ze ze gewoon helemaal oprijden.”

    Je vindt de welvaart in Nederland vergelijkbaar met die in Zuid Afrika? Het lijkt me duidelijk, dat Nederland veel welvarender is dan Zuid Afrika en dus dergelijke problemen veel minder zal kennen. Bij motoren geldt bovendien ook nog, dat de motorrijder heel veel belang heeft bij veiligheid, omdat hij erg kwetsbaar is in het verkeer.

    HoerenSloep [12] reageerde op deze reactie.
    frank [13] reageerde op deze reactie.

  11. Rob ter Horst schreef op : 11

    @Bart [4]: In een wereld zonder geld bestaat gratis…

  12. HoerenSloep schreef op : 12

    @Rechtse Rakker [10]:
    “Bij motoren geldt bovendien ook nog, dat de motorrijder heel veel belang heeft bij veiligheid, omdat hij erg kwetsbaar is in het verkeer.”
    Dat vind jij, dat vind ik, maar er zijn toch hele volkstammen (zelfs in NL ;)) die daar heel anders over denken. Waarom ga je er van uit dat iedereen datzelfde verantwoordelijkheidsgevoel heeft?

  13. frank schreef op : 13

    @Rechtse Rakker [10]:
    Zuid Afrika is zeker zo welvarend als Nederland. Het is het rijkste land van het gehele continent. Ik heb daar 2 jaar gewoond en gewerkt en jij?

  14. frank schreef op : 14

    @Burnitall [2]: Denk ’s ff goed na wat je zegt met je “gratis”
    Waarom zou iemand de hele dag gratis auto’s gaan controleren?
    Waar leeft hij dan van?
    Dat gaat dus echt niemand vrijwillig doen.
    Hoe stel je je dat in de praktijk voor?

  15. Rob schreef op : 15

    Hier wat uitspraken van de politie uhhh sorry politici (haal dat altijd door elkaar)

    www.motor.nl

    Weliswaar geen ‘verse’ maar dat maakt niets uit omdat politici immers altijd woord houden nou ja, tenzij het voortschrijdend inzicht genadeloos heeft toegeslagen natuurlijk.

  16. Rob schreef op : 16

    Nog een aanvulling.

    Hier in Portugal is m.i.v. deze maand de APK voor motoren > 250cc ingevoerd i.v.m. de verkeersveiligheid en omdat het moet van Brussel en zo bla bla bla. De standaard argumenten zeg maar.
    Ja je kunt van Portugal zeggen wat je wilt maar soms zijn ze daar heel snel. 13 juli j.l. een voorstel van de EC tot invoering en nu alles al geregeld.
    Kan natuurlijk ook zijn dat mijn grote vriend en boterletter Barroso er iets mee te maken heeft. Zo’n man wil je toch, zéker als Portugese overheid, te vriend houden !

  17. Mavado schreef op : 17

    @frank [8]:
    Het zijn natuurlijk discussies alsof het land al 100% libertarisch is…..
    Mijn idee hierover is dat de verzekeraar eisen stelt aan de te verzekeren van voertuigen.
    Verder zal de weg beheerder weer eisen dat voertuigen verzekerd zijn.
    In Zuid Afrika is de weg “van iedereen” en zal niet, net als in Engeland, via het kenteken gecontroleerd worden. Ook zal een briefje van €20 wat “toevallig” in het rijbewijs zit zorgen dat e.e.a. door de vingers wordt gezien.

    frank [18] reageerde op deze reactie.

  18. frank schreef op : 18

    @Mavado [17]: dat is dus gewoon een APK keuring zoals we die nu ook kennen.

    oude wijn in nieuwe zakken; want wat maakt het nu in vredesnaam uit of de overheid de apk verplicht stelt of de verzekeraar dan wel wegbeheerder?

    Mavado [19] reageerde op deze reactie.

  19. Mavado schreef op : 19

    @frank [18]:
    Het scheelt een leger ambtenaren en nutteloze regelgeving.
    En van ambtenaren is bekend dat zij zich geslachtloos voortplanten: Zit er nu één ambtenaar, over een jaar zitten er twee.
    Over twee jaar zitten er vier + een chef enz…