dinsdag, 21 augustus 2012
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Plofkip geweerd zonder overheid

Een interessant artikel was te vinden op FOK!. Supermarktketen Deen stopt met de verkoop van plofkip. Tevens wordt in het artikel een aantal grote merken genoemd dat eveneens de plofkip in de ban heeft gedaan.

Dit is goed nieuws voor libertariers en – uiteraard – slecht nieuws voor collectivisten. Het blijkt helemaal niet noodzakelijk om de overheid in te schakelen, de publieke opinie kan ook een sterk wapen zijn. Deen en consorten stoppen immers niet met de verkoop van plofkip omdat het wettelijk verboden is. Zo’n verbod staat ook pas gepland voor veel later.

Een libertarier heeft an sich geen enkel probleem met pressiegroepen, mits ze maar niet te dicht op de macht zitten. Doordat vooral de groene lobby goede contacten heeft met de heren op het pluche kon de ene draconische milieumaatregel na de andere worden ingevoerd. Een pressiegroep die echter niets anders doet dan de publieke opinie bespelen is geen probleem. Ongewest gedrag zoals de verkoop van dieronvriendelijke producten – denk ook aan foie gras – kan dan worden tegengegaan zonder dat er een scala aan wetgeving noodzakelijk is. Aangezien zelfs de toch wel buitengewoon hyocriete Paul Rosenöller door de burgers onder druk gezet kan worden zullen er ongetwijfeld meer mensen gevoelig voor zijn.

Als je al per se een overheid wil dan moet die zich met basale kerntaken bezighouden. Ongewenst gedrag wordt door een overheid eerder bevorderd dan verminderd. Iemand kan zich zo asociaal gedragen als hij wil, zijn medeburgers hebben niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld zijn uitkering in te trekken en ook iemand weigeren in een horecagelegenheid of winkel is nog niet zo eenvoudig. Zelfs beruchte veelplegers kunnen nauwelijks publiekelijk bekendgemaakt worden.

Zelfs hele grote jongens als Shell zijn niet ongevoelig voor druk, hoewel iemand gemakkelijk zou kunnen opwerpen dat ze daar niets om geven. Zie bijvoorbeeld de affaire rond de Brent Spar. Zelfs toen Shell op een bepaald moment het uitreiken van plakzegeltjes pikte het volk het niet en liet Shell en masse links liggen.

Wetgeving tegen ongewenst gedrag kan bijzonder averechts werken, hetgeen het duidelijkst blijkt bij het bestijden van drugsgebruik. Talloze handelaars en gebruikers zijn opgepakt en opgesloten, waar geen mens beter van wordt. Dat zal een pressiegroep niet snel lukken. Zij kunnen (uitgezonderd enkele zeer radicale groepen) niet hun toevlucht nemen tot geweld. Ze zouden zelfs erg zinvolle resultaten kunnen boeken.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Igor schreef op : 1

    Lijkt mij dat een libertarische samenleving geen ruimte bied voor een pressie groep, tenzij het “klanten” van het desbetreffende bedrijf betreft.

    In het geval van de supermarkten is het natuurlijk een kwestie van de wensen van de klant, goedkope marketing via de news media, zet zoals bij de politiek hebben ze het lekker vooruit geschoven; “De omschakeling moet uiterlijk eind 2014 voltooid zijn.” Dus “nu” profiteren van de marketing om nog 2 1/2 jaar extra winst te pakken op die plofkippen, slim hoor. En dan is het nog maar de vraag of dit eind 2014 ook nog belangrijk is, of dat ze die 2 1/2 jaar gebruiken om te kijken of er niet een leuke nieuwe franchise formule zit in alle goedkope voedsel troep, misschien leuk onder de naam MonsantoMarket – alle GM food crops, speciaal vlees voor vrouwen voor grotere borsten (goedkoper dan naar de cliniek!), chinese melamine melk en natuurlijk plofkippen, zou ook zeer positief kunnen zijn voor chernobyl exclusion zone, ooit een zeer productief landbouwgebied, beetje radioactief maar op de korte termijn/beperkte dosis geen enkel probleem… en wie heeft er nou een geigerteller op zak?

    Nou beweer ik niet dat de overheid wel effectief werkt, maar als dit soort dingen voorbeeld worden gesteld voor succes in een libertarische maatschappij dan ben ik toch kritisch wat betreft het daadwerkelijke resultaat, propaganda verruilen voor marketing met een netto resultaat wat vergelijkbaar is met dat van een overheid, (oke ik geef toe het is wel goedkoper)

    Misschien een leuk idee; een kippen schuur met webcam zodat je de kip zelfs kan uitkiezen, eventueel nog kiezen voor de slachtmethode, de hele procedure volgen via de cam natuurlijk en dan binnen enkele uren thuis bezorgen, kakelvers! eet smakelijk!

    PS; kipkiller en echteversekip.nl zijn nog beschikbaar! Ik zeg doen! 🙂

    Ron Arends [4] reageerde op deze reactie.

  2. Ron Arends schreef op : 4
    Ron Arends

    @Igor [1]:
    Dat zeg jij nu wel lachend, maar ik heb een keer een klant gehad die onder de naam eetknorrie.nl (echt!) een webcam op een big had gericht. Naarmate het beest groter werd (en zag dat ie goed verzorgd werd), kon je dan bieden op zijn hammen, schouderkarbonades, etc. Het project flopte. Dat komt omdat mensen geen dier willen, ze willen vlees.

    Igor [6] reageerde op deze reactie.

  3. Rob ter Horst schreef op : 5

    @nieuwsbreker [2]:
    Renée van Zalk Nunspeed

    augustus 21, 2012 om 9:16 pm

    Het filmpje kan mij niet overtuigen.
    gezichtsbedrog.

    Beantwoorden

    nieuwsbreker

    augustus 22, 2012 om 6:32 am

    Renee weet je wat gezichtsbedrog is die rooie pruik van je vader en zijn carnavals neus.

  4. Igor schreef op : 6

    @Ron Arends [4]:
    hehe, je kan het zo gek niet bedenken of het is al eens geprobeerd 🙂

  5. R. Hartman schreef op : 7

    De Brent Spar is dan wel weer een heel slecht voorbeeld, hoewel het wel laat zien wat de propaganda van de milieumaffia vermag in de hoofden van de gehersenspoelde bevolking. De feiten weerspraken de leugens van de vrienden van Samsom en Van Tongeren (beiden ex-Greenpeace) maar feiten zijn maar lastig, net als bij ‘Het Gifschip’ Probo Koala.

    Propaganda is everything!

  6. R. Hartman schreef op : 8

    Het drugsvoorbeeld is dan wel weer goed gekozen. Gisteren zag ik toevallig op het ‘nieuws’ (ik meen RTL4) dat ergens een grote wiethandel werd opgerold, waarbij o.a. de belastingdienst deel uitmaakte van de inval-teams. De verslaggever gebruikte zowaar de juiste terminologie toen hij aangaf dat in beslag genomen geld (800.000 euro), goederen, auto’s, etc. een grote buit voor de overheid was.

    En de straat? De overburen waren verbaasd: “rustige straat, gebeurt nooit niks”. Schoolvoorbeeld van een slachtofferloos ‘misdrijf’.

  7. mari71 schreef op : 9

    @nieuwsbreker [3]: was je al kwijt op punt.nl. Fijn je weer gevonden te hebben, al vond ik je vorige site duidelijker. Succes!

  8. Wouter van der Land schreef op : 10

    Wakker Dier maakt gebruik van het wapen van intimidatie. Als je als supermarkt niet voldoet aan hun maatstaven, dan maken ze ongenuanceerde commercials waarin ze je oproepen alsnog hieraan te voldoen.

    Ik vind het laf van Deen om hier zomaar aan te voldoen. Laat de consument zelf kiezen welk verzorgingsniveau hij wenst voor zijn lapje vlees.