maandag, 24 september 2012
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Ingezonden: Commentaar over een actie van vrachtwagenchauffeurs. . . . .

Dit is een ingezonden bijdrage bedoeld ter discussie. Vrijspreker.nl
staat niet per se achter de meningen die erin verkondigd worden.

Vrachtwagenchauffeurs in België verzetten zich tegen wat zij “sociale dumping” noemen….

Curieus, men wil wel de voordelen van “Europa” maar als de vrije concurrentie nu eens écht kan spelen wordt die kennelijk als een nadeel ervaren….

 

Dus de Belgische truckers voeren actie tegen “sociale dumping”, het hier te lande inzetten van goedkopere chauffeurs uit Oosteuropese landen. Wel, mij lijkt het dat er op de verkeerde vijand wordt geschoten : niet de Oosteuropese collega is de boosdoener, wel de eigen regering die de lasten op arbeid hier te lande zo hoog houdt zodat onze truckers veel duurder zijn.

Het lijkt tot het wezen van de vrije concurrentie en de vrije markt te behoren dat ondernemingen uit verschillende landen met elkaar concurreren, en dat – als de lasten hier te zwaar zijn – er gebruik kan gemaakt worden van structuren uit andere landen waar de arbeid goedkoper is.

Men wil kennelijk steeds maar de voordelen van “Europa” – dat toch verondersteld wordt het vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitalen als een van zijn grondslagen te hebben – maar als de “ééngemaakte en vrije markt” op een consequente manier wordt toegepast kan het ineens niét meer.

 

Toen voormalig EU-commissaris Frits Bolkestein met zijn oorspronkelijk (achteraf helaas verminkt) voorstel van dienstenrichtlijn kwam, was de Poolse loodgieter de boosdoener en nu is het kennelijk de Poolse of Bulgaarse vrachtwagenchauffeur die – ervan profiterend dat hij goedkoper is en niet noodzakelijk minder goed werk levert – hier te lande opdrachten komt vervullen.

 

Ingezonden door  Stephan Wyckaert

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Belastingen, Economie, EU, Ingezonden, Overheid, Rechten, Vrijheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. W.H.J. Reiss schreef op : 1

    U stelt: Curieus men wil wel de voordelen van Europa………
    U haalt hier wel 2 belangen door elkaar.
    1. Het belang van de gewone arbeider, die sterk beconcurreerd wordt en
    2. het belang politici/bepaalde werkgevers/hoger opgeleiden.
    Hoe meer laag betaalden er in NL werken hoe meer hoger opgeleiden men nodig heeft om dit te laten ‘draaien’ !
    En hoger opgeleiden komen niet uit Polen en het oostblok.
    Ook vele werkgevers zullen de vlag uitsteken bij de letters EU.
    En voor politici zijn er onbegrensde mogelijkheden !!!!!
    Maar voor de gewone arbeider is dit niet weggelegd.
    Maar geen getreur, hij krijgt ook zijn deel: (Prijs-) Concurrentie !

    Stephan Wyckaert [2] reageerde op deze reactie.

  2. Stephan Wyckaert schreef op : 2

    @W.H.J. Reiss [1]:
    Wel, ik denk dat W. Reiss de bal mis slaat…
    Het punt dat ik wilde maken is dat het best is de “rule of origin”-regel toe te passen. Als die regel niet wordt gerespecteerd – wie aan de voorwaarden voor het uitoefenen van een dienst of het leveren van een product van zijn eigen lidstaat voldoet, voldoet meteen ook voor andere lidstaten – opent dit de deur voor protectionistische maatregelen. Vanavond hoorde en zag ik dat al op het T.V.-journaal : “Europa” moet maatregelen nemen om “oneerlijke concurrentie” tegen te gaan. Als een Pool, Bulgaar of Litouwer de dienst goedkoper levert en niet noodzakelijk minder goed, dan wordt dat dus als “oneerlijke concurrentie” beschouwd.
    En het is al evenmin zo dat hoger opgeleiden niet uit het Oosten komen. Ik onderzoek momenteel de mogelijkheden voor een Oosteuropese firma – marktleider in haar land, houdster van verschillende internationale getuigschriften, door goede experten omringd, en medewerkster aan verschillende projecten van de EU (uitgekozen na zorgvuldige selectie) hoe zij haar diensten (controle van arbeidsveiligheid, gezondheid, veiligheid van uitrusting en apparatuur allerhande) ook op de Belgische markt kan aanbieden. Ik sta versteld van de mate van protectionisme die op de Belgische markt (en wellicht ook in andere deelstaten) wordt gehanteerd. De Oosteuropese firma werkt zeker even goed, zoniet beter, dan haar concurrenten uit andere lidstaten…. maar de toegang tot nationale markten wordt haar ontzegd, onder het (valse) voorwendsel dat haar diensten wellicht niet evenwaardig worden gepresteerd (ook al omdat ze goedkoper kan werken). Wat ik aanklaag is dat er met verschillende maten en gewichten wordt gemeten en dat de zogenaamde “ene en vrije markt” nog zoveel restricties kent, en dat “Europa” wordt aangesproken om die restricties in stand te kunnen houden. Ofte, de hypocrisie van de Europese constructie…. en dat geldt niet enkel voor loodgieters, vrachtwagenchauffeurs, etc. maar ook voor firma’s die zeer gespecialiseerde diensten aanbieden. Ook tegenover hen wordt “bescherming” gevraagd door de actoren op onze (Belgische, Nederlandse, Franse, etc.) markten…. terwijl Belgische, Nederlandse, Franse, etc. firma’s er niet te beroerd voor zijn de mogelijkheden van de goekopere landen te gebruiken als dat in hun kraam te pas komt.

    W.H.J. Reiss [5] reageerde op deze reactie.

  3. schreef op : 3

    Ik zat twee jaar geleden in de auto, op weg van Vernederland naar Frankrijk, en luisterde naar een radioprogramma op radio2 met hetzelfde onderwerp.
    Namelijk dat de grote transporteurs liever Polen op hun wagens lieten rijden voor €40,- per dag dan Nederlandse chauffeurs.
    Het is voor grote transporteurs ook voordeliger hun wagens op Poolse kentekens te laten rijden.
    De slotconclusie van dit programma was, dat dit niet door de EU werd geregeld, maar door de Nederlandse regering.
    Gewoon één voorbeeld hoe dat stelletje corrupte psychopaten over hun medemensen denken.
    Het gaat goed fout daar, op alle fronten.
    Jammer.

    Vrede,

    Zé.

  4. schreef op : 4

    Het gaat maar om één ding, en dat is het compleet uitzuigen van U en mij.
    Het vreet aan alle kanten, menigeen werkt zich te pletter om een ander rijker te maken, en wordt daardoor zelf armer.
    Slavernij anno 2012.

    Vrede,
    Zé.

  5. W.H.J. Reiss schreef op : 5

    @Stephan Wyckaert [2]: U bent hier voor eigen beurs aan het preken ! De massa buitenlanders alhier zijn goedkope arbeidskrachten. Een enkele uitzondering maakt geen Regel ! Lachwekkend was destijds om te horen dat Poolse accountants naar NL zouden komen !
    Gewone Arbeiders hebben zich door (EU)Politici en werkgevers (zij die daadwerkelijk aan de touwtjes trekken) een oor laten aannaaien ! En als er Geen fatsoenlijke oplossing komt, dan hoop ik dat ze in opstand komen en alles wat ‘KROM’ is afbranden. Een Slavenopstand, waarbij de werkgevers/politici kunnen rennen voor hun leven. De vraag is niet ‘Of’ het komt, maar ‘Wanneer’ !

    Igor [6] reageerde op deze reactie.
    ergo [8] reageerde op deze reactie.

  6. Igor schreef op : 6

    @W.H.J. Reiss [5]:
    Nou vergeet het maar Reiss, zelfs de armste slaven hebben het nog veel te goed, althans zo zien ze dat zelf.

    Natuurlijk zouden mensen liever meer geld overhouden, maar over het algemeen zijn de ambities om iets te doen met het geld niet aanwezig, uitzondering daargelaten is het allemaal; groter huis, grotere auto, grotere tv, vaker op vakantie > kortom allemaal consumptie wensen, vrijheid en de creativiteit om daar een productieve invulling aan te geven ontbreken totaal, het soort slaven wat wel gaat klagen als ze te weinig eten krijgen maar ze het maar al te fijn vinden om slaaf te zijn.
    Opvallend hoe vaak ik met mensen spreek die beamen dat we allemaal slaven zijn, in het vervolg van de discussie is het meestal: “maar we hebben het zo goed”, en gezien de wensen van de consumptie gerichte mens hebben ze nog gelijk ook.

    W.H.J. Reiss [7] reageerde op deze reactie.

  7. W.H.J. Reiss schreef op : 7

    @Igor [6]: Klopt volkomen.
    Het is een toekomstvisie van mij, die ik gelijk kan stellen aan Libertisme, dat idealisme wordt ook nooit niks !
    Ik zie dat ook in mijn beroep. De man stuurt de vrouw nog eerder zonder kleren de straat op dan dat hij van boekhouder zou veranderen !!

  8. ergo schreef op : 8

    @W.H.J. Reiss [5]:
    poolse accountants. ik ken een automotive fabriek in NL waar aan
    het begin van de crisis (welke? veel mensen realiseren zich niet dat
    “de crisis” nog moet beginnen}het merendeel van het personeel is ontslagen. door allerlei dwarsverbanden in de auto=industrie draai-
    en ze nu beter dan vroeger. echter het fabriekspersoneel bestaat nu vrnl. uit polen die werken voor € 7,50 netto/uur, terwijl de inge=
    nieurs ook zijn vervangen door poolse ir’s, werkend voor ca, de helft van de vroegere NL ir’s .
    n.m.m. is het de bedoeling van de grootondernemers dat in de nabije toekomst eenieder in loondienst voor dat soort bedragen gaat werken. de gehele middenklasse in engeland is zo’n 20 jaar
    geleden weggevaagd, in de VS een 4tal jaren terug. niemand kijkt er meer naar om; ze krijgen net genoeg geld in het geval van engeland om wekelijks naar hun voetbalclub te gaan en 1 x per jaar op vacantie tekunnen. ik was heel jong toen ik ‘1984’
    las en zie datgeen wat daar werd beschreven nu in de practijk gebeuren.JA, ik hoop, hoe gek het misschien klinkt, ook op rellen enopstanden. en wel voordat het EU-leger zo groot is dat het overal tegelijk kan toeslaan.

    MMAP [10] reageerde op deze reactie.

  9. Marga schreef op : 9

    Mijn man is international chauffeur en is vaak de hele week van huis en werkt gemiddeld 60 uur p/week om een eenigszins goed salaris te hebben. Maar doordat de deur met Oost-Europa wagenwijd openstaat is het voor transportbedrijven erg interessant om inderdaad goedkope Poolse, Roemeense en Bulgaarse chauffeurs in dienst te nemen. Twee Oosteuropeanen op de auto zijn goedkoper als een vakbekwame Nederlandse chauffeur die over diverse diploma,s en certificaten moet beschikken die de Oosteuropeanen vaak niet hebben en indien wel zijn ze vaak gekocht zonder de cursus te hebben gevolgd met alle risisco,s van dien. Daarom is de transportbranche zo verslegerd en bij controles worden vaak de west europese chauffeurs aangehouden en mogen belachelijke hoge boetes betalen van meerder duizenden euro,s terwijl het gezegde onder de politie en controleurs is laat de oost europese chauffeurs maar gaan want die hebben toch geen geld!!!! Soms zijn zelfs rijbewijzen voor de vrachtauto gekocht in hun eigen land voor 4 a 500 euro!!! En zo rijden ze overal rond zonder kennis van zaken. Bij veel bedrijven worden ze tegenwoordig geweerd omdat ze de boel vervuilen en lopen te stelen. Verdiep u eerts eens goed in de materie en ga eens praten met Nederlandse chauffeurs en transportbedrijven. De vakbonden voeren sinds kort niet voor niks de campagne; gelijk werk gelijk loon en dat wil zeggen oosblok chauffeurs in Nederland op de auto prima maar dan ook tegen een Nederlands salaris en dan zijn ze ineens niet meer interessant voor veel transportbedrijven!!!

    Ivor Biggun [11] reageerde op deze reactie.

  10. MMAP schreef op : 10
    Nominator

    @ergo [8]: Kan ik beamen:

    Ik help een vriend van me met een bedrijf op te starten. Hij heeft daarvoor software nodig. RFQ’s uitgedaan naar 8 bedrijven, meeste in België en Nederland. Resultaten? De projectmanagers en architecten zitten hier, de programmeurs zitten in India.

    Overheid (Provincie Zeeland) liet jaren geleden een uitbreiding van haar kantoor in Middelburg bouwen door een Tilburgse aannemer. En die kwam met busjes vol Polen het werk uitvoeren.

    De huidige generatie “arbeiders” in Nederland schopt zijn kinderen net zo lang naar school, totdat wij geen “handjes” meer hebben in dit land, alleen maar “hoofdjes”. Dus “handjes” moeten uit buitenland ingeleend worden. Geeft niets, consequenties aanvaarden!

    Shell heeft een groot deel van haar administratie naar Polen verplaatst.

    Een andere chemiegigant (momenteel mijn opdrachtgever) heeft hier haar “uitvinders” zitten op het eigen engineeringbureau, de berekeningen en het tekenwerk? India.

    Idem voor grotere engineering bureau’s hier en in België, de bulk van het werk naar India.

    En bij die laatste twee voorbeelden is het echt niet alleen het simpele tekenwerk dat in India gedaan wordt. Stressberekeningen, wanddikteberekeningen, proces-berekeningen, constructieberekeningen…, allemaal India. Ook daar zitten hoog opgeleide mensen met veel kennis en ervaring.

    Tot zover enkele voorbeelden/feiten.

    Mijn mening? Prima toch, dit systeem? Protectionisme is altijd een verkeerde overheids-inmenging. Laat handel en dienstverlening vrij. Sla je hier de plank mis? Dan moet je hier maar slimmer of goedkoper gaan leren werken of specialiseren op andere vlakken. De tijd dat de bomen tot aan de hemel groeien is voorbij. De “derde wereld” haalt ons op vele vlakken in en het is onze eigen schuld.

    Onze eisen (ja, ook die van mij op gebied van inkomen) zijn veel te hoog geworden, onze regelgeving en vergunningenstelsel te zwaar, onze hobby’s (o.a. natuurbescherming) worden hoger geacht dan economie. Prima, maar dan niet zeuren als we op de blaren moeten zitten.

    De wereld “wordt steeds keiner”, afstanden lijken verdwenen te zijn, economie is al jaren op wereldniveau, echt niet iets van de laatste tijd of de EU-periode.

    Ivor Biggun [12] reageerde op deze reactie.

  11. Ivor Biggun schreef op : 11

    @Marga [9]:
    Inderdaad, waar het in feite op neer komt is dat een volledig vrije markt alleen kan bestaan, als iedereen dezelfde mogelijkheden heeft.

  12. Ivor Biggun schreef op : 12

    @MMAP [10]:
    Niet correct. Het gaat er om dat wij als gevolg van overheidsbemoeienis duurder produceren dan in India of in China.
    Slimmer of goedkoper werken is inherent aan concurreren en zakendoen.
    Echter, als de overheid jou beperkingen oplegt als je wilt concurreren op de wereldmarkt, dan ligt het probleem grotendeels bij de overheid en niet bij jou.
    Wat er nu gebeurt is het tegenovergestelde van protectionisme. De eigen werkzaamheden worden benadeeld t.o.v. toetreders.
    Succesverhalen zijn er altijd, maar kijk vooral naar de tendens in Europa.

    En wat is jou advies voor Nederlandse vrachtwagenchauffeurs? Poolse cursus volgen en alle regels aan je laars lappen? Ik heb het gezien bij een groot chemie concern, waar tankwagens werden gelost zonder aarding. En als men er iets van zei, verstond de chauffeur er niets van.
    Dus kom niet aan met slimmer werken!

    Volgens mij zijn niet de lonen (reëel netto) maar de loonkosten (incl. alle lasten) te hoog.